کلمه جو
صفحه اصلی

زبده المقال فی خمس الرسول و الال

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زبدة المقال فی خمس الرسول و الآل (کتاب). کتاب "زبدة المقال فی خمس الرسول و الآل " تقریرات درس خارج فقه خمس آیة اللّه عظمی حاج آقا حسین بروجردی ( م ۱۳۸۰ ق) است که توسط عباس بن ابی تراب حسینی قزوینی تدوین و تألیف شده است.
آیت الله سید حسین بن سید علی طباطبایی بروجردی در سال۱۲۹۲قمری در شهرستان بروجرد چشم به جهان گشود. نسب او از طرف پدر و اجداد طاهرینش به امام حسن مجتبی علیه السلام می رسد. از جهت مادری نیز به ملا محمد تقی، مجلسی اول( متوفای ۱۰۷۰ قمری) پدر علامه مجلسی ، صاحب بحار الأنوار ( متوفای ۱۱۱۰ قمری) می رسد . پدرش با عنایت و توجه خاصی که نسبت به تربیت او داشت، او را به یکی از حوزه های علمیّه به نام مدرسۀ نوربخش فرستاد و او تحت نظارت اساتید معروف آن زمان علوم عربی و مقدمات علم اصول و فقه را فرا گرفت.در سال ۱۳۱۰ قمری در حالی که ۱۸ ساله بود پدر بزرگوارش او را به اصفهان که در آن زمان مرکز نخبگان و علمای طراز اول بود، فرستاد و او تا سال ۱۳۱۴ قمری مدت چهار سال در آنجا به تحصیل ادامه داد. در سال ۱۳۱۹، در حالی که ۲۷ سال از عمر مبارکش می گذشت، پس از دیداری کوتاه از زادگاهش با راهنمایی پدر بزرگوارش برای تکمیل تحصیلات به نجف اشرف مهاجرت کرد. با ورود به نجف اشرف در حلقۀ درس آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ( متوفای ۱۳۲۹ قمری)، صاحب کفایة الأصول در آمده و مدت ده سال از محضر مبارک او استفاده کرد. ایشان در همین زمان کتاب حاشیه بر کفایة الأصول خود را تألیف و تدوین نمود.آیت الله بروجردی در اواخر سال ۱۳۲۸ قمری در سن ۳۶ سالگی و در حالی که از آخوند خراسانی و شیخ الشریعة اصفهانی به دریافت اجازۀ اجتهاد نائل شده بود به بروجرد برگشت. علما و بزرگان قم و از آن جمله رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره در ملاقاتها و عیادتهایی که از ایشان داشتند از ایشان برای اقامت در قم دعوت کردند. آیت اللّه بروجردی به خواست علما و مردم متدین قم پاسخ مثبت داده و در روز ۲۶ صفر سال ۱۳۶۴ قمری با خانواده و نزدیکانش به قم وارد شد.ب ا حضور ایشان در قم نهضت علمی قم شکل گرفت و این شهر به عنوان مرکز دینی و منشأ عظمت و اقتدار مذهبی جایگاه خود را پیدا کرد. از همان ابتدا درس فقه ایشان در صبح و درس اصول در عصر آغاز گردید. پس از مدتی درس اصول را ترک کرده و فقط به تدریس فقه ادامه دادند.

[ویکی نور] زبده المقال فی خمس الرسول و الآل (طبع قدیم). زبدة المقال فی خمس الرسول و الآل تألیف آیت الله حاج آقا حسین بن علی طباطبایی بروجردی (م 1380 ق).
این کتاب تقریرات درس خارج فقه خمس آیت الله حاج آقا حسین بروجردی (م 1380 ق) است که توسط عباس بن ابی تراب حسینی قزوینی تدوین و تألیف شده است.
سبک نگارش کتاب فقه استدلالی است و در آن، روایات باب خمس به بهترین وجه بررسی و تحلیل شده است.
فقه الحدیث روایات همراه با مباحث رجالی دقیق و دقت کم نظیر آیت الله بروجردی قده این کتاب را از جایگاه والایی برخوردار نموده است.
در عین داشتن مباحث دقیق و عمیق، متن روان و بیان متین آن، خواننده را در استفاده از مطالب علمی آن یاری می دهد.

[ویکی فقه] زبده المقال فی خمس الرسول و الآل (کتاب). کتاب "زبدة المقال فی خمس الرسول و الآل " تقریرات درس خارج فقه خمس آیة اللّه عظمی حاج آقا حسین بروجردی ( م ۱۳۸۰ ق) است که توسط عباس بن ابی تراب حسینی قزوینی تدوین و تألیف شده است.
آیت الله سید حسین بن سید علی طباطبایی بروجردی در سال۱۲۹۲قمری در شهرستان بروجرد چشم به جهان گشود. نسب او از طرف پدر و اجداد طاهرینش به امام حسن مجتبی علیه السلام می رسد. از جهت مادری نیز به ملا محمد تقی، مجلسی اول( متوفای ۱۰۷۰ قمری) پدر علامه مجلسی ، صاحب بحار الأنوار ( متوفای ۱۱۱۰ قمری) می رسد . پدرش با عنایت و توجه خاصی که نسبت به تربیت او داشت، او را به یکی از حوزه های علمیّه به نام مدرسۀ نوربخش فرستاد و او تحت نظارت اساتید معروف آن زمان علوم عربی و مقدمات علم اصول و فقه را فرا گرفت.در سال ۱۳۱۰ قمری در حالی که ۱۸ ساله بود پدر بزرگوارش او را به اصفهان که در آن زمان مرکز نخبگان و علمای طراز اول بود، فرستاد و او تا سال ۱۳۱۴ قمری مدت چهار سال در آنجا به تحصیل ادامه داد. در سال ۱۳۱۹، در حالی که ۲۷ سال از عمر مبارکش می گذشت، پس از دیداری کوتاه از زادگاهش با راهنمایی پدر بزرگوارش برای تکمیل تحصیلات به نجف اشرف مهاجرت کرد. با ورود به نجف اشرف در حلقۀ درس آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ( متوفای ۱۳۲۹ قمری)، صاحب کفایة الأصول در آمده و مدت ده سال از محضر مبارک او استفاده کرد. ایشان در همین زمان کتاب حاشیه بر کفایة الأصول خود را تألیف و تدوین نمود.آیت الله بروجردی در اواخر سال ۱۳۲۸ قمری در سن ۳۶ سالگی و در حالی که از آخوند خراسانی و شیخ الشریعة اصفهانی به دریافت اجازۀ اجتهاد نائل شده بود به بروجرد برگشت. علما و بزرگان قم و از آن جمله رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره در ملاقاتها و عیادتهایی که از ایشان داشتند از ایشان برای اقامت در قم دعوت کردند. آیت اللّه بروجردی به خواست علما و مردم متدین قم پاسخ مثبت داده و در روز ۲۶ صفر سال ۱۳۶۴ قمری با خانواده و نزدیکانش به قم وارد شد.ب ا حضور ایشان در قم نهضت علمی قم شکل گرفت و این شهر به عنوان مرکز دینی و منشأ عظمت و اقتدار مذهبی جایگاه خود را پیدا کرد. از همان ابتدا درس فقه ایشان در صبح و درس اصول در عصر آغاز گردید. پس از مدتی درس اصول را ترک کرده و فقط به تدریس فقه ادامه دادند.
درباره کتاب
سبک نگارش کتاب فقه استدلالی است و در آن، روایات باب خمس به بهترین وجه بررسی و تحلیل شده است. فقه الحدیث روایات همراه با مباحث رجالی دقیق و دقت کم نظیر آیة اللّه بروجردی قده این کتاب را از جایگاه والایی برخوردار نموده است. در عین داشتن مباحث دقیق و عمیق، متن روان و بیان متین آن، خواننده را در استفاده از مطالب علمی آن یاری می دهد.اگر چه در مباحث کتاب کمتر به نظر فقهای قبل اشاره شده است امّا در موارد خاصی به نظریات آنان تعرض نشده است. در بین فقها، مؤلف بیش از همه به کتاب های« المبسوط » و« الخلاف » شیخ طوسی ( م ۴۶۰ ق) عنایت داشته و در اکثر مباحث نظریات وی را مطرح و بررسی نموده است. اگر چه مقرر خود از بزرگان و فقهای توانایی بوده است امّا نظریات خود را در متن کتاب ذکر نکرده است و نظریاتی که در توضیح مطالب کتاب یا متن روایات و یا ذکر مآخذ و منابع روایات داشته است در پاورقی های کتاب بیان نموده است.
تاریخ تألیف
همان طور که مؤلف در خطبۀ کتاب بیان نموده که در سال های حضور آیة اللّه بروجردی در قم از آن بزرگوار استفاده نموده و این مباحث را تقریر نموده است و با توجه به تاریخی که در پایان کتاب ذکر شده است تدوین این کتاب در ماه رمضان سال ۱۳۷۹ ق پایان یافته است.
تاریخ انتشار
...

[ویکی نور] زبده المقال فی خمس الرسول و الآل(ع). «زبدة المقال فی خمس الرسول و الآل(ع)»، تقریرات درس آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی است که به قلم سید عباس قزوینی به زبان عربی نگارش شده است. عبدالسلام کاظم جعفری تحقیق و تصحیح کتاب را به عهده داشته است.
کتاب شناسی این اثر درباره نسخه قدیم انجام گرفته و در این نوشتار مطالبی درباره طبع جدید عرضه می شود.
این طبع از کتاب با مقدمه محقق اثر شروع شده است. وی معتقد است که اصل وجوب خمس در مجموع نزد همه مذاهب اسلامی مورد پذیرش است؛ چراکه این فریضه از اصول مسلّم قرآنی است. آنچه مورد اختلاف است، محل های تطبیق و موارد آن است .
محقق همچنین مبحث خمس آیت الله بروجردی را از مباحث استدلالی عالی فقه شیعه دانسته و عمق تفکرات و فراگیری ادله را از امتیازات مباحث ایشان برشمرده است . سپس سید عباس حسینی قزوینی را از جمله شاگردان پرتلاش در طلب علم و معرفت دانسته که دروس استادش را در این موضوع نوشته و تدوین کرده و در جاهای مختلفی از بحث تعلیقات مفید فقهی، اصولی، رجالی و... را به متن استادش افزوده است .
جعفری تلاش کرده که تحقیق کتاب را با استفاده از نسخه خطی انجام دهد، اما نسخه خطی این کتاب را نیافته است؛ لذا از نسخه چاپی استفاده کرده و به مصادر اصلی که مؤلف از آن نقل کرده مراجعه کرده است .
کارهایی که محقق در این طبع از کتاب انجام داده و مزیت آن نسبت به طبع قدیم است، عبارتند از:


کلمات دیگر: