کلمه جو
صفحه اصلی

ذبیح الله محمدی

دانشنامه عمومی

ذبیح الله محمدی نقاش خودآموخته در سال ۱۳۲۰ در روستای مال عاشور شهرستان الیگودرز لرستان به دنیا آمد. او نقاشی را از سنین پایین آغاز نمود، هرچند او نتوانست بیش از دو سال درس بخواند، امّا هیچ گاه دست از خواندن و نقاشی کشیدن نکشید. ذبیح الله نخست به تشویق پدر به خواندن شاهنامه و قرآن روی آورد و سپس داستانهای شاهنامه را برای خانواده و کم کم برای اهالی روستا می خواند. رفته رفته او تحت تأثیر نقاشی قهوه خانه ای و نقاشی ایرانی، نقاشی کشیدن را آغاز کرد. موضوعات داستان های او اغلب از شاهنامه، خمسه نظامی، هزار و یک شب، حملهٔ حیدری، قرآن و … بود. او بدون هیچ گونه امکاناتی شروع به نقاشی می کرد با زغال و حتی روغن سوختهٔ چراغ.
سومین نمایشگاه هنرمندان غیررسمی، اوت سایدر آرت، گالری لاله، آذر ۹۴، تهران، ایران
اوت سایدر آرت، گالری هان، آبان ۹۵، شیراز، ایران
چهارمین نمایشگاه هنرمندان غیررسمی، اوت سایدر آرت، گالری دستان، تهران، ایران، آذر 1395
هنرمندان خود آموخته، گالری هامر، آمستردام، هلند، 2018
تاریخ جنگ، به انتخاب گوستاو گیاکوسا، موزه اولیوا پرتقال، 2018
ذبیح الله دوران کودکی خود را در روستای مال عاشور گذراند، او پس از ازدواج به شهر سربندر در استان خوزستان مهاجرت می کند و تا سال ۱۳۸۹ در این شهر می ماند، او پس از یک دورهٔ کوتاه زندگی در ازنا به تهران می آید و هم اکنون به همراه همسر خود در تهران سکونت دارد. او هم اکنون صاحب ۴ پسر و ۳ دختر است.
نقاشی های ذبیح الله بسیار ساده و بدوی هستند. او تحت تأثیر هیچ هنرمند شناخته شده ای نیست و از این بابت نقاشی های او بسیار منحصر به فرد هستند. موضوعات او بیشتر داستانهای شاهنامه، قصه های قرآنی و همچنین داستانهای عامیانهٔ بختیاری است. تکنیک او اکثراً نقاشی با خودکار رنگی و بر روی مقواست. نقاشی های او نخستین بار و بدون اطلاع وی با نام گرگعلی لرستانی معرفی می شود که پس از اطلاع فرزندان وی نام اصلی او معرفی می شود.
نمایشگاه های ذبیح الله محمدی به دو بخش تقسیم می شوند، نخست نمایشگاه هایی که آثار او با نام گرگعلی لرستانی و بدون اطلاع او برگزار گردید و دوم نمایشگاه هایی که با نام ذبیح الله محمدی و با حضور او برگزار شده است.


کلمات دیگر: