کلمه جو
صفحه اصلی

ذبیح الله رضایی

دانشنامه عمومی

ذبیح الله رضایی (۱۳۳۲، شهرضا، اصفهان) پروفسور حسابداری و صاحب کرسی عالی تامسون هیل دانشگاه ممفیس (تنسی) است.
دبیر بخش حسابداری دادگاهی و بازرسی (FIA) انجمن حسابداری آمریکا (AAA) (هم اکنون)؛ ,
عضویت در گروه رایزنی دائمی (SAG) هیئت نظارت بر حسابداری شرکت های عام (PCAOB) (عالی ترین نهاد ناظر بر حسابداری عمومی -Public Accounting- در آمریکا).
ذبیح الله رضایی در سال ۱۳۳۲ در شهرضای اصفهان زاده شد. تحصیلات خود را تا دبیرستان در زادگاهش ادامه داد؛ و برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه به اصفهان رفت. سپس، به تهران رفت و مدرک کارشناسی خود را از مؤسسه عالی حسابداری گرفت. آگوست ۱۹۷۸ به آمریکا مهاجرت کرد. مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی (گرایش حسابداری) از دانشگاه تارلتون (استفنویل، تگزاس) گرفت؛ و پس از آن نیز به دانشگاه می سی سی پی (آکسفورد، می سی سی پی) رفت و موفق به دریافت درجه دکتری حسابداری از آن دانشگاه شد.این دانشمند سرشناس حسابداری نزدیک به سه دهه است که در دانشگاه های آمریکا و جهان به تدریس حسابداری، حسابرسی، راهبری شرکتی و اخلاق حرفه ای اشتغال دارد. وی هم اکنون پروفسور حسابداری و صاحب کرسی عالی تامسون هیل دانشگاه ممفیس (تنسی، آمریکا) است.
ذبیح الله رضایی به اعتبار جایگاه دانشگاهی موثقی که در دانشگاه های آمریکا دارد با نهادهای حسابداری و حسابرسی تأثیرگذاری همکاری داشته است. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ذبیح الله رضایی در کنار کارهای دانشگاهی و پژوهشی به انجام کارهای حرفه ای حسابداری و حسابرسی نیز توجه داشته است. در این راستا، موفق به دریافت ۱۰ گواهی نامه حرفه ای از معتبرترین نهادهای بین المللی شده است. جزئیات مربوط به گواهی نامه های حرفه ای بین المللی وی در نمایه (۱) ارائه شده است.


کلمات دیگر: