کلمه جو
صفحه اصلی

رجب طیب اردوغان

دانشنامه عمومی

رجب طیب اردوغان (به ترکی استانبولی: Recep Tayyip Erdoğan) (زاده ۲۶ فوریه ۱۹۵۴) رئیس جمهور کنونی ترکیه است. وی در ۱۴ مارس ۲۰۰۳ به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر این کشور انتخاب شد. او رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه است. در مرداد ۱۳۹۳، رجب طیب اردوغان توانست با کسب بیش از ۵۰ در صد از کل آرا در دور اول انتخابات به پیروزی دست یافته و دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه شود. رجب طیب اردوغان با کسب نزدیک ۵۳ درصد آراء در انتخابات سراسری ترکیه (۲۰۱۸) به عنوان اولین رئیس جمهور نظام ریاستی ترکیه برای یک دوره پنج ساله دیگر انتخاب شد.
احمد داووداغلو (۲۰۱۴–۱۶)
بن علی ییلدیریم (۲۰۱۶–۱۸)
اردوغان متولد شهر استانبول است. خانواده او از مهاجران گرجی از شهر باتومی بوده اند. (او این موضوع را در سفری به گرجستان در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد) اردوغان در مدرسه مذهبی امام خطیب و مدرسه عالی اقتصادی و تجاری آکسارای که بعداً به دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مرمره تغییر نام داد، تحصیل کرده است. او مدتی نیز در یک باشگاه فوتبال محلی به شکل نیمه حرفه ای بازی می کرده است.
اردوغان سپس در اداره حمل و نقل شهر استانبول شروع به کار کرد. اما در سال ۱۹۸۰ با رد تقاضای رئیس خود برای تراشیدن ریش از ادامه کار امتناع کرد.
اردوغان در نوجوانی به یک مدرسه «امام - خطیب» (مدرسه علمیه معادل دبیرستان برای تربیت امام جماعت و واعظ) می رفت. در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، فارغ التحصیلان این مدارس علمیه تنها می توانستند تحصیلات عالی خود را در رشته الهیات ادامه دهند. با این حال، اردوغان ظاهراً از دانشگاه «مرمره» و دانشکده اقتصاد و علوم اداری فارغ التحصیل شد. برای ثبت نام در آن دانشگاه او باید اثبات می کرد که دیپلم دیگری جدای از مدرک فارغ التحصیلی مدرسه علمیه دارد.

نقل قول ها

رجب طیب اردوغان (۱۹۵۴) بیست و هفتمین نخست وزیر ترکیه از ۱۴ مارس ۲۰۰۳ تا کنون ، رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه.
• «اسراییلی ها از وجدان، شرافت، آبرو و انسانیت بویی نبرده اند و با اینکه شب و روز کارهای هیتلر را محکوم می کنند، خودشان دست هیتلر را از پشت بسته اند.»• «برای ترکیه تروریست خوب و بد وجود ندارد با تمام آنان یکسان برخورد خواهیم کرد.»• «من داعش را مسلمان نمی دانم و علیه آن نیز موضع گیری کرده ام.»• اردوغان خطاب به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت: «آهای نتانیاهو، تو اشغال گری و به عنوان یک اشغال گر در آن سرزمین (فلسطین) حضور داری. تو تروریست هم هستی.»• « من از کردار و رفتار اردوغان و مسیرى که در آن حرکت مى کند، راضى نیستم. ما از او گله داریم، زیرا ملت ترک را به سوى مشکلات بزرگ سوق مى دهد. ما از وابستگى او به صهیونیست ها و مشارکت او با آنان در برخى برنامه ها ناراضى هستیم. چرا طیب اردوغان نظامیان ترکیه را در چارچوب نیروهاى سازمان ملل متحد به لبنان مى فرستد تا حزب الله را خلع سلاح کنند؟ » گفت وگوى الشرق الاوسط با اربکان -> نجم الدین اربکان


کلمات دیگر: