در موسیقی ایرانی نت متغیر نتی است که صورت طبیعیِ خود را — در بیشتر مواقع در حدود ربع پرده — به صورت موقت تغییر می دهد. به طور مثال در آواز دشتی بر پایهٔ نتِ «می»، نت «سی» اگر پیش از نت «لا» نواخته شود، به نت «سی کرن» تبدیل می شود.
نت ایست
نت آغاز
نت شاهد
دستگاه (موسیقی)
ردیف (موسیقی)
در موسیقی عربی، تقسیم بندی موسیقی بر اساس مقام ها انجام می شود (همچنان که در موسیقی قدیم ایران پیش از تحول مقام به دستگاه نیز رایج بود). در تئوری معاصر موسیقی عربی برخی نظریه پردازان (از جمله میخائیل مشاقه) مفهومی مشابه نت متغیر را تعریف می کنند. نت متغیر معمولاً تنها به دو شکل دیده می شود. حالت اول به صورت یک خروج موقتی از مقام است که به دنبال آن بازگشت به مقام رخ می دهد؛ مثلاً در مقام نهاوند دو که به صورت «دو، ر، می بمل، فا، سل، لا، سی» تعریف می شود، گاهی نتِ می می تواند از بمل به بکار تغییر یابد و در یک حرکت رفت و برگشتی نواخته شده (مثلاً «دو، ر، می بمل، فا، می بکار، فا، می بمل، ر، دو»). حالت دوم هم به صورت توالی های کروماتیک با فواصل متوالیِ نیم پرده ای دیده می شود (مثلاً به صورت «ر، ر، می بمل، می بکار، فا، می بمل، سل، فا، می بمل، ر، دو».
نت ایست
نت آغاز
نت شاهد
دستگاه (موسیقی)
ردیف (موسیقی)
در موسیقی عربی، تقسیم بندی موسیقی بر اساس مقام ها انجام می شود (همچنان که در موسیقی قدیم ایران پیش از تحول مقام به دستگاه نیز رایج بود). در تئوری معاصر موسیقی عربی برخی نظریه پردازان (از جمله میخائیل مشاقه) مفهومی مشابه نت متغیر را تعریف می کنند. نت متغیر معمولاً تنها به دو شکل دیده می شود. حالت اول به صورت یک خروج موقتی از مقام است که به دنبال آن بازگشت به مقام رخ می دهد؛ مثلاً در مقام نهاوند دو که به صورت «دو، ر، می بمل، فا، سل، لا، سی» تعریف می شود، گاهی نتِ می می تواند از بمل به بکار تغییر یابد و در یک حرکت رفت و برگشتی نواخته شده (مثلاً «دو، ر، می بمل، فا، می بکار، فا، می بمل، ر، دو»). حالت دوم هم به صورت توالی های کروماتیک با فواصل متوالیِ نیم پرده ای دیده می شود (مثلاً به صورت «ر، ر، می بمل، می بکار، فا، می بمل، سل، فا، می بمل، ر، دو».
wiki: نت متغیر