کلمه جو
صفحه اصلی

صلات


مترادف صلات : دعا، فریضه، نماز

فارسی به انگلیسی

prayer

فرهنگ اسم ها

اسم: صلات (پسر) (عربی) (تلفظ: salat) (فارسی: صَلات) (انگلیسی: salat)
معنی: دعای بنده به سوی خداوند، نماز

مترادف و متضاد

دعا، فریضه، نماز


فرهنگ فارسی

جمع صله،صلاه یا صلوه )، نماز، دعائ، تسبیح، رحمت خداوند، نمازودعاازبنده بسوی خداوندوطلب معونت ومغفرت
( اسم ) جمع صله عطاها جوایز .
ده کوچکی از دهستان وردیمه سورتیچی بخش چهار دانگه شهرستان ساری

فرهنگ معین

(صَ ) [ ع . ] (اِ. ) = صلاة . صلوة : ۱ - نماز. ۲ - دعا. ، ~ ظهر نماز ظهر.
(ص ) [ ع . ] (اِ. ) جِ صل ، عطاها، جوایز.

(صَ) [ ع . ] (اِ.) = صلاة . صلوة : 1 - نماز. 2 - دعا. ؛ ~ ظهر نماز ظهر.


(ص ) [ ع . ] (اِ.) جِ صل ؛ عطاها، جوایز.


لغت نامه دهخدا

صلات . [ ص َ ] (اِخ ) ده کوچکی است از دهستان درکاسیده بخش چهاردانگه ٔ شهرستان ساری . در 24هزارگزی شمال باختری کیاسر. دارای 45 تن سکنه . (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3).


صلات . [ ص َ ] (اِخ ) ده کوچکی است از دهستان وردیمه سورتیچی بخش چهاردانگه ٔ شهرستان ساری . در 45 هزارگزی شمال باختری کیاسر. دارای 45 تن سکنه . (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3).


صلات . [ ص َ ] (ع اِ) رجوع به صلاة و صلوة شود.


صلات . [ ص ِ ] (ع اِ) ج ِ صِلَة. عطایا. جوایز : صلات ومواهب پادشاهان بر من متواتر شد. (کلیله و دمنه ).
گر بسته بود بر تو در خانه ٔ تو بود
بر هر کسی گشاده طریق صلات تو.

مسعودسعد.


مات کن او را و ایمن شو ز مات
رحم کن چون نیست او ز اهل صلات .

مولوی .



صلات. [ ص ِ ] ( ع اِ ) ج ِ صِلَة. عطایا. جوایز : صلات ومواهب پادشاهان بر من متواتر شد. ( کلیله و دمنه ).
گر بسته بود بر تو در خانه تو بود
بر هر کسی گشاده طریق صلات تو.
مسعودسعد.
مات کن او را و ایمن شو ز مات
رحم کن چون نیست او ز اهل صلات.
مولوی.

صلات. [ ص َ ] ( ع اِ ) رجوع به صلاة و صلوة شود.

صلات. [ ص َ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان درکاسیده بخش چهاردانگه شهرستان ساری. در 24هزارگزی شمال باختری کیاسر. دارای 45 تن سکنه. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).

صلات. [ ص َ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان وردیمه سورتیچی بخش چهاردانگه شهرستان ساری. در 45 هزارگزی شمال باختری کیاسر. دارای 45 تن سکنه. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).

صلاة. [ ص َ ] ( ع اِ ) دعاء. || دین. || رحمت. || استغفار. || حسن ثناء از خداوند بر پیمبر. || و گفته اند صلاة از خداوند رحمت است و از ملائکه آمرزش خواستن و از مؤمنین دعا و از پرندگان و هوام تسبیح بود و آن جز در خیر نبود بخلاف دعا، که آن در خیر و شرّ است. ( اقرب الموارد ). || کنیسه یهود.( اقرب الموارد ). || صلوة، یکی از فروع دین و اعظم عبادات است و آن را عمود دین گفته اند و در شرع آمده است که نماز عمود دین است اگر پذیرفته شود دیگر عبادات پذیرفته گردد و اگر ردّ شود دیگر عبادات نیز پذیرفته نگردد و نمازها را شمار بسیار است ، از فریضه و سنت و نیز هر یک را شرایطی و احکامی است که تفصیل آن عیناً از کتاب ترجمه النهایه شیخ طوسی نقل میشود: دانستن نماز دانستن فریضه ها و سنتهای نماز است و آن بر دو قسم است ، قسمی آن است که پیش از حال نمازست و قسمی مقارن است با حال نماز اما آن قسم که پیش از حال نمازست پنج چیز است. چهار چیز از این پنج گانه مشتمل است بر مفروض و مسنون و پنجم مسنون است نه مفروض. اول دانستن طهارت و احکام وی ، دوم دانستن عددهای نماز، سوم دانستن وقتهای نماز، چهارم دانستن قبله و احکام آن و قسم پنجم دانستن بانگ نماز و اقامت است و احکام هر دو. اما دانستن طهارت بگفتیم بتمامی و آن قسمتهای دیگر که باقی بماند ما هر قسمتی را بابی مفرد بگوئیم و آنچه در وی باشد بتمامی ذکرش بکنیم و جدا کنیم میان فریضه ها و سنتها و سپس بگوئیم آنچه مقارن حال نماز باشد از فرایض و سنتها، ان شأاﷲ.
باب اول در اعداد نمازها و عدد رکعات نماز فریضه ها و سنتها: نماز بر دو قسم است فریضه و سنت و هر یک از این دو بر دو قسم است فریضه حضرو سنتش و فریضه سفر و سنتش. اما فریضه حضر هفده رکعت است. چهار رکعت نماز پیشین است به دو تشهد. یکی تشهد در دوم رکعت بی سلام و دوم تشهد در چهارم رکعت با سلامی از پسش و نماز دیگر همچنان که نماز پیشین و نماز شام سه رکعت است به دو تشهد یکی تشهد در دوم رکعت و دوم تشهد در سیم رکعت با سلامی از پسش. و فریضه نماز خفتن همچنانکه فریضه نماز پیشین و دیگر. و فریضه نماز بامداد دو رکعت به یک تشهد و یک سلام باید کرد. ( اما سنتهای حضر سی و چهار رکعت است هشت رکعت پس از زوال آفتاب و پیش از فریضه ، و هشت رکعت پس از پیشین و قبل از نماز دیگر، و چهار رکعت بعد از نماز شام و دو رکعت نماز نشسته پس از نماز خفتن که یک رکعت بشمار میرود و یازده رکعت نماز شب است و دو رکعت نماز فجر. به یک تشهد و سلام در هر دو رکعتی از این نوافل همه که ما بگفتیم ). و اما فریضه سفر یازده رکعت است. نماز پیشین دو رکعت به یک تشهد در دوم رکعت و سلامی از پسش و همچنین است نماز دیگر و اما نماز شام سه رکعت است همچنانکه در حضر و نماز خفتن همچنانکه نماز پیشین و نماز دیگر و دورکعت است نماز بامداد همچنانکه در حضر اما سنتهای سفر هفده رکعت است. چهار از پس نماز شام همچنانکه در حضر و یازده رکعت نماز شب و دو رکعت نماز فجر و این هفده رکعت است و روا بود که دو رکعت نشسته که در حضرکنند از پس نماز خفتن بکنند. پس اگر نکنند باکی نبود.

فرهنگ عمید

نماز.
* صلات کشیدن: (مصدر لازم ) [قدیمی] به آواز بلند «الصلاة» گفتن برای دعوت مردم به نماز.
= صله

نماز.
⟨ صلات کشیدن: (مصدر لازم) [قدیمی] به آواز بلند «الصلاة» گفتن برای دعوت مردم به نماز.


صله#NAME?


دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:نماز

پیشنهاد کاربران

این واژه را عرب ها از یهودیان گرفتند و چه بسا که یهودیان نیز از ایرانی ها گرفته باشند
این واژه میتواند از " سلام" باشد یا از صلا یا هلا که ایرانی هستند :
واژه آریایی سلام ( سل=خوشی لوم=پُربرکت ) به معنای سالم کامل healthy complete که آنرا در لوری و کوردی silam میخوانند در فرهنگ سومر به شکل silim* در معنای درود به کار میرفته که نشان میدهد واژه ایرانی سلام همریشه نیست با لغت عربی silim* سلام که معنای آن صلح peace است. لغت اسالم ( نام شهری در گیلان: ا=آب سالم=درست ) نیز در لغتنامه سومر به معنای آب شفابخش potion ثبت شده است.



*silim : ( sil=pleasure - joy lum=to grow luxuriantly ) = healthy

: ( water health ) =potiona - silim*




بدینسان روشن میشود واژگان ایرانی سالم و سلامت ( سلام ات=پسوند ) از همین ریشه ستانده شده اند و رپتی ( ربطی ) به واژگان عربی اسلام تسلیم مسلمان ندارند. عربهای بیابانگرد هنگام نزدیک شدن به یکدیگر سلام=صلح میگفتند بدان سبب که از جنگ و غارت و کشتار یکدیگر بیمناک بودند. ازینرو سلام گفتن در عرب بدین معنا بوده است: �جنگ باهات ندارم، نمیخوام بکشم ات، غارت ات نمیکنم�.



*پیرس: Sumerian Lexicon –version 3. 0 - John Halloran

صلات
( صَ ) [ ع . ] ( اِ. ) = صلاة . صلوة : 1 - نماز. 2 - دعا. ؛ ~ ظهر نماز ظهر.

( ص ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ صل ؛ عطاها، جوایز.

صلات
فرهنگ فارسی معین
( صَ ) [ ع . ] ( اِ. ) = صلاة . صلوة : 1 - نماز. 2 - دعا. ؛ ~ ظهر نماز ظهر.

کلمه صلاه به معنی نماز چند بار در قرآن آمده
پرسشگرارجمند: واژه �الصلوة� بدون مشتقات، ۶۱ بار و با مشتقات، ۹۸ بار در قرآن به کار رفته است؛ از جمله آیاتى که درباره نماز سخن گفته اند عبارتنداز: سوره ابراهیم، آیه ۳۱، ۳۷ و ۴۰؛ اسراء، آیه ۷۸؛ لقمان، آیه ۴ و ۱۷؛ انعام، آیه ۷۲؛ اعراف، آیه ۱۷۰ و ماعون، آیه ۴ و ۵. در قرآن سوره اى که به نماز اختصاص داشته باشد وجود ندارد، لیکن برخى از سوره ها که آیه هاى بیشترى از آنها به امر نماز پرداخته عبارتند از:
۱. بقره آیه هاى ۳، ۴۳، ۴۵، ۸۳ ، ۱۱۰، ۱۵۳، ۱۵۷، ۱۷۷، ۲۳۸ و ۲۷۷.
۲. نساء آیه هاى: ۴۳، ۷۷، ۹۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۴۲، ۱۶۲.
۳. مائده آیه هاى: ۶، ۵۵، ۵۸، ۹۱، ۱۰۶.
واژه �صلى� در قرآن، دو ریشه دارد: یکى به معناى افروختن آتش یا چیزى شبیه آن: �صلى یصلى� مانند: �جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ� و تَصْلَى نَاراً حَامِیَةً� این معنا ارتباطى با �صلاة� ندارد. دیگرى خود واژه �صلوﺓ� است؛ �صلى یصلو� که درقرآن به چند معنا به کار رفته است:
۱. دعا، تبریک و تمجید: �وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ و إِنَ اللَّهَ وَمَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلَّوا عَلَیْهِ�
۲. عبادت خاص ( نماز ) :� فَإِذَا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللّهَ قِیَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَاباً مَوْقُوتاً�.
۳. عبادت: �وَمَا کَانَ صَلَاتُهُمْ عِندَ الْبَیْتِ إِلَّا مُکَاءً وَتَصْدِیَةً�
۴. رحمت خداوند: �أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ�
۵. کنیسه هاى یهودیان:�لَهُدّمَت صَومِعُ وبِیَعٌ وصَلَوتٌ ومَسجِدُ یُذکَرُ فِیهَا اسمُ اللَّهِ کَثیرًا�

چوب خمیده ی تر را روی آتش بگذار تا راست و صاف شود.

صلات و یا صلوتا در زبان سریانی که زبان آشوریها است که بعد از زبان آرامی جا افتاد. ( یکی از فرقهائی که زبان آشوری با زبانهای عبری و عربی دارد در این است که حرف آخر ب الف ب زبر aa ختم میشود ولی عبری و اغلب عربی به زیر و یا زیر کش ختم میشود . پ ، ف میشود گ ج میشود و . . . برای بهتر توضیح دادن و مثال
الف = alef میشود alab دال ( د ) dal بآشوری dalat و بعبری dalet میشود )
در هر حال لغت صلات و بآشوری صلوتا معنی پرستیدن صلیب را میدهد یعنی آشوریهای مسیحی عمری است بجای مسیح صلیب میپرستند و سجده میکنند بدون اینکه خود متوجه باشند. حالا چه کسی و چه گونه پدر نیآمرزیده ای این را بحضرت محمد ( ص ) نسبت داده است ؟ حضرت محمد ( ص ) و دین مبین اسلام و قرآن کریم باید از نو شناخه شوند تا معنا و کیفیت آنها ارزشیابی بسیار والا و وزینتری عرضه شود .


کلمات دیگر: