تخته نرد
فارسی به انگلیسی
backgammon (- board)
backgammon
فارسی به عربی
طاولة
مترادف و متضاد
تخته نرد، نرد
فرهنگ فارسی
( اسم ) آلت مخصوص بازی نرد و آن شامل دو قطع. مستطیل شکل است که بوسیل. لولا بهم متصل شده اند.دو سر هر قطعه به ۶ خانه تقسیم گردیده ومهره های بازی بترتیبی خاص دراین خانه ها قرار میگیرند.
نرد
نرد
فرهنگ معین
( ~. نَ ) (اِمر. ) آلت مخصوص بازی نرد و آن شامل دو قطعة مستطیل شکل است که به وسیلة لولا به هم متصل شده اند. دو سر هر قطعه به شش خانه تقسیم گردیده و مهره های بازی به ترتیبی خاص در این خانه ها قرار می گیرند.
لغت نامه دهخدا
تخته نرد. [ ت َ ت َ / ت ِ ن َ ] ( اِ مرکب ) تخته که بر آن بازی نردبازند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). اسباب بازی نرد. ( ناظم الاطباء ). ظاهراً درست آن تخت نرد، چنانکه در نسخ قدیمی منوچهری نیز همین گونه آمده است :
نه نرد و نه تخت نرد پیش ما
نه محضر و نه قباله و بنچه.
ز مرجانْش مهره ز لؤلوش خصلی.
در این تخته نرد آشنایی نیابی.
مهره بدست و خانه مششدر نکوتر است.
بساطی ز یاقوت و زر سرخ و زرد.
زآنک وفا نیست در این تخته نرد.
نه نرد و نه تخت نرد پیش ما
نه محضر و نه قباله و بنچه.
( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
فلک همچو پیروزگون تخته نردی ز مرجانْش مهره ز لؤلوش خصلی.
منوچهری.
منه مهره کز راست بازان معنی در این تخته نرد آشنایی نیابی.
خاقانی.
در تخته نرد عشق فتادم به دستخون مهره بدست و خانه مششدر نکوتر است.
خاقانی.
ز لعل و زمرد یکی تخته نردبساطی ز یاقوت و زر سرخ و زرد.
نظامی.
خیز و بساط فلکی درنوردزآنک وفا نیست در این تخته نرد.
نظامی.
رجوع به تخت و تخته و نرد شود.فرهنگ عمید
= نرد
نرد#NAME?
دانشنامه عمومی
نرد یا نردشیر یا وینشیر از بازی های فکری و متکی به برنامه ریزی، روش، شمارش و شانس است. در این بازی دو نفره، طرفین مهره های خود را بر اساس دو عددی که بر روی تاس نقش می بندد در جهت حرکت عقربه های ساعت یا خلاف آن حرکت می دهند و درآخر از صفحهٔ بازی خارج می سازند، در پایان بازیکنی برنده خواهد بود که زودتر همهٔ مهره های خود را از زمین بازی خارج نماید.بعد از بازی گو و چکرز سومین بازی دنیاست که در میان مردم خاورمیانه و مردمان اروپای شرقی و به ویژه مردم ایران بسیار رایج است.در بعضی از مناطق ایران به این بازی نردستان یا تخته نردستان می گویند.
مهره با توجه به عدد روی تاس به خانهٔ باز (خانه ای که از دو مهره یا تعداد بیشتری از مهره های حریف پر نشده باشد) می تواند جابجا شود.
عددهای روی دو تاس تشکیل حرکت های جداگانه می دهد. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن عدد تاسش ۵ و ۳ باشد، او می تواند یک مهره را پنج خانه و مهره دیگری را سه خانه جلوتر در خانه باز قرار دهد. یا می تواند یک مهره را هشت خانه به جلو ببرد و در یک خانه باز قرار دهد (تنها در صورتی که نقطه میانی سه و پنج هم زمان بسته نباشند). خانه بسته خانه ای است که دو مهره یا مهره های بیشتری از حریف آن خانه را پر کرده باشد.
بازیکنی که تاسش دو عدد برابر میاورد، اصطلاحاً جفت آورده و معادل آوردن چهار تا از آن عدد است. مثلاً اگر تاس ۶ و ۶ بیاورد، بازیکن دارای چهار «شش» برای استفاده است، و می تواند هر ترکیبی از مهره ها را حرکت دهد.
بازیکن باید تا زمانی که حرکت قانونی با عدد روی تاسها دارد، حرکت کند و نمی تواند از عددی که آورده صرف نظر کند. مثلاً اگر جفت ۳ آورده و فقط سه تای آن ها را می تواند بازی کند، باید آن سه را بازی کند.
بازیکن همواره باید بیشترین تعداد حرکت را که می تواند بازی کند، به این معنی که اگر فرضاً بازیکن تاسش ۴ و ۵ بیاید به این صورت که اگر مهره ای خاص را ۴ خانه حرکت دهد دیگر امکانی برای بازی کردن تاس ۵ نداشته باشد اما اگر مهره ای دیگر را ۴ خانه حرکت دهد امکان بازی کردن تاس ۵ نیز برایش مهیا شود اجباراً باید حالتی را که امکان بازی کردن هر دو تاس را به او می دهد بازی کند حتی اگر آشکارا به ضررش باشد.
کاوشهای باستان شناسی در شهر سوخته نشان می دهد این بازی در ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد در ایران وجود داشته است. مجموعه ای به شمار 30 مهره و دو تاس در یک صفحه ای که نگاره ای از مار بر روی آن است و در شهرسوخته یافت شده است ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال کهنتر از آنی است که در شهر اور یافت شده است.
نیای تخت نرد: در میان تمامی مردم جهان ایران به عنوان سرزمین مادری این بازی شناخته شده است. نخستین بازی ساختهٔ دست بشر روی این کره خاکی که در واقع نیای تخت نرد و شاید شطرنج هم شناخته می شود و مربوط به حدود ۶ هزار سال پیش زمان تمدن عیلام در خوزستان منطقه ایذه وشوش می باشد، صفحهٔ بازی ای است که در شهر سوخته ی سیستان و بلوچستان از گور باستانی موسوم به شمارهٔ ۷۶۱ به همراه 30مهرهٔ آن کشف شده و از چوب آبنوس و به شکل ماری است که ۲۰ بار به دور خود حلقه زده و دمش را در دهان گرفته است. مهره ها و تاس های آن که با تاس های امروزی کاملاً متفاوت بوده است در یک ظرف سفالی در کنار صفحهٔ بازی قرار داشتند و از سنگ های رایج در شهر سوخته یعنی از لاجورد، عقیق و فیروزه بوده است. تا پیش از این گمان می رفت که صفحهٔ بازی پیدا شده در گورستان سلطنتی اور در بین النهرین (عراق کنونی) کهن ترین بازی ساخته شده به دست بشر می باشد. نمونه دیگری از قدیمی ترین بازی های صفحه و مهره ای دنیا که کشف شده مربوط به پنج هزار سال پیش و به شکل عقاب و عقرب از جنس سنگ صابونی در حاشیه هلیل رود در جیرفت کرمان در پی کاوش های یوسف مجیدزاده کشف شد و دارای سوراخ هایی (خانه هایی) است که مهره ها در آن جای می گرفتند. نمونه های دیگری نیز از بازی ها در تپه سیلک کاشان، صخره های جزیره خارگ در خلیج پارس کشف شده است. محققان این نوع بازی های صفحه و مهره ای که تعداد بیشتر و نمونه های کهن تر آن ها در ایران کشف گردیده و البته در بین دیگر ملت های کهن دنیا مانند چین، مصر و… وجود داشته را نیای بازی امروزی نرد نامیده اند. در واقع همه این بازی های ابتدایی به گونه ای بودند که تعدادی سنگ یا مهره را در صفحه ای که دارای خانه هایی به تعداد مختلف بوده، جابه جا می کردند و مهره ها را از یک نقطه آغازی به یک نقطه پایانی می رساندند.
چگونگی پیدایش نرد امروزی: کهن ترین اسناد موجود در جهان که بر وجود تخت نرد به صورت امروزی دلالت دارند، اسناد کاملاً معتبر و تاریخی ایرانی است که از ساخت این بازی در زمان ساسانیان به دست بزرگمهر وزیر باهوش خبر می دهند.
مهره با توجه به عدد روی تاس به خانهٔ باز (خانه ای که از دو مهره یا تعداد بیشتری از مهره های حریف پر نشده باشد) می تواند جابجا شود.
عددهای روی دو تاس تشکیل حرکت های جداگانه می دهد. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن عدد تاسش ۵ و ۳ باشد، او می تواند یک مهره را پنج خانه و مهره دیگری را سه خانه جلوتر در خانه باز قرار دهد. یا می تواند یک مهره را هشت خانه به جلو ببرد و در یک خانه باز قرار دهد (تنها در صورتی که نقطه میانی سه و پنج هم زمان بسته نباشند). خانه بسته خانه ای است که دو مهره یا مهره های بیشتری از حریف آن خانه را پر کرده باشد.
بازیکنی که تاسش دو عدد برابر میاورد، اصطلاحاً جفت آورده و معادل آوردن چهار تا از آن عدد است. مثلاً اگر تاس ۶ و ۶ بیاورد، بازیکن دارای چهار «شش» برای استفاده است، و می تواند هر ترکیبی از مهره ها را حرکت دهد.
بازیکن باید تا زمانی که حرکت قانونی با عدد روی تاسها دارد، حرکت کند و نمی تواند از عددی که آورده صرف نظر کند. مثلاً اگر جفت ۳ آورده و فقط سه تای آن ها را می تواند بازی کند، باید آن سه را بازی کند.
بازیکن همواره باید بیشترین تعداد حرکت را که می تواند بازی کند، به این معنی که اگر فرضاً بازیکن تاسش ۴ و ۵ بیاید به این صورت که اگر مهره ای خاص را ۴ خانه حرکت دهد دیگر امکانی برای بازی کردن تاس ۵ نداشته باشد اما اگر مهره ای دیگر را ۴ خانه حرکت دهد امکان بازی کردن تاس ۵ نیز برایش مهیا شود اجباراً باید حالتی را که امکان بازی کردن هر دو تاس را به او می دهد بازی کند حتی اگر آشکارا به ضررش باشد.
کاوشهای باستان شناسی در شهر سوخته نشان می دهد این بازی در ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد در ایران وجود داشته است. مجموعه ای به شمار 30 مهره و دو تاس در یک صفحه ای که نگاره ای از مار بر روی آن است و در شهرسوخته یافت شده است ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال کهنتر از آنی است که در شهر اور یافت شده است.
نیای تخت نرد: در میان تمامی مردم جهان ایران به عنوان سرزمین مادری این بازی شناخته شده است. نخستین بازی ساختهٔ دست بشر روی این کره خاکی که در واقع نیای تخت نرد و شاید شطرنج هم شناخته می شود و مربوط به حدود ۶ هزار سال پیش زمان تمدن عیلام در خوزستان منطقه ایذه وشوش می باشد، صفحهٔ بازی ای است که در شهر سوخته ی سیستان و بلوچستان از گور باستانی موسوم به شمارهٔ ۷۶۱ به همراه 30مهرهٔ آن کشف شده و از چوب آبنوس و به شکل ماری است که ۲۰ بار به دور خود حلقه زده و دمش را در دهان گرفته است. مهره ها و تاس های آن که با تاس های امروزی کاملاً متفاوت بوده است در یک ظرف سفالی در کنار صفحهٔ بازی قرار داشتند و از سنگ های رایج در شهر سوخته یعنی از لاجورد، عقیق و فیروزه بوده است. تا پیش از این گمان می رفت که صفحهٔ بازی پیدا شده در گورستان سلطنتی اور در بین النهرین (عراق کنونی) کهن ترین بازی ساخته شده به دست بشر می باشد. نمونه دیگری از قدیمی ترین بازی های صفحه و مهره ای دنیا که کشف شده مربوط به پنج هزار سال پیش و به شکل عقاب و عقرب از جنس سنگ صابونی در حاشیه هلیل رود در جیرفت کرمان در پی کاوش های یوسف مجیدزاده کشف شد و دارای سوراخ هایی (خانه هایی) است که مهره ها در آن جای می گرفتند. نمونه های دیگری نیز از بازی ها در تپه سیلک کاشان، صخره های جزیره خارگ در خلیج پارس کشف شده است. محققان این نوع بازی های صفحه و مهره ای که تعداد بیشتر و نمونه های کهن تر آن ها در ایران کشف گردیده و البته در بین دیگر ملت های کهن دنیا مانند چین، مصر و… وجود داشته را نیای بازی امروزی نرد نامیده اند. در واقع همه این بازی های ابتدایی به گونه ای بودند که تعدادی سنگ یا مهره را در صفحه ای که دارای خانه هایی به تعداد مختلف بوده، جابه جا می کردند و مهره ها را از یک نقطه آغازی به یک نقطه پایانی می رساندند.
چگونگی پیدایش نرد امروزی: کهن ترین اسناد موجود در جهان که بر وجود تخت نرد به صورت امروزی دلالت دارند، اسناد کاملاً معتبر و تاریخی ایرانی است که از ساخت این بازی در زمان ساسانیان به دست بزرگمهر وزیر باهوش خبر می دهند.
wiki: ژانر درام است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.
wiki: تخته نرد (فیلم)
دانشنامه اسلامی
[ویکی شیعه] تخته نَرْد یا نرد، بازی ای شبیه به شطرنج است که در فقه از حکم آن بحث می شود. نرد از یک صفحه و تعدادی مهره تشکیل می شود و بیشتر از شانس بهره می برد. این بازی در روایات غالبا همراه با شطرنج آمده و از آن نهی شده است. روایات نرد را از کارهای باطل و مصادیق قمار دانسته اند.
در فقه از بازی نرد در بخش مکاسب محرمه (تجارت های حرام) و زیر عنوان ابزارهای قمار بحث می شود. فقها آن را ابزار قمار و حرام می دانند. شیخ انصاری، این بازی را حتی اگر ابزار قمار هم نباشد، حرام دانسته است.
تخته نرد از کهن ترین سرگرمی ها است که در ایران باستان پدید آمده و در مجالس دولتمردان و ثروتمندان رواج داشته است. نرد مانند شطرنج از یک صفحه و تعدادی مهره تشکیل می شود. این بازی سی مهره و دو طاس دارد و برخلاف شطرنج که مبتنی بر تلاش فکری است، بر شانس تکیه دارد.
در فقه از بازی نرد در بخش مکاسب محرمه (تجارت های حرام) و زیر عنوان ابزارهای قمار بحث می شود. فقها آن را ابزار قمار و حرام می دانند. شیخ انصاری، این بازی را حتی اگر ابزار قمار هم نباشد، حرام دانسته است.
تخته نرد از کهن ترین سرگرمی ها است که در ایران باستان پدید آمده و در مجالس دولتمردان و ثروتمندان رواج داشته است. نرد مانند شطرنج از یک صفحه و تعدادی مهره تشکیل می شود. این بازی سی مهره و دو طاس دارد و برخلاف شطرنج که مبتنی بر تلاش فکری است، بر شانس تکیه دارد.
wikishia: تخته_نرد
پیشنهاد کاربران
به احتمال زیاد قبل از اختراع عدد های یک رقمی از صفر تا نُه توسط هندوان، ایرانیان عمل شمارش را با یک رقم انجام می داده اند و آن رقم عبارت بوده است از عدد 0.
نقاط روی سطوح ششگانه تاس ها حاکی از آن است. یک نقطه یا یک 0 برابر با عدد 1 و دو نقطه یا دو صفر برابر با عدد 2 و الا آخر. خود مهره ها هرکدام نماینده و یا سمبل یک نقطه یا یک صفر می باشند. غیر از رازهای بیان شده توسط حکیم بزرگمهر در باره این بازی گویا در لایه ای ژرف تر از این بازی راز ها و حقایق بنیادی تری نهفته باشند. این حقیر به بی اطلاعی خود از زادگاه اولیه این بازی که سرزمین ایران باشد و تاریخ تولد نامعین آن که به اعصار دور دست می رسد، اعتراف می کنم. دو یا سه روز پیش از طریق اینترنت نگاهی کوتاه به شرح حال بزرگمهر انداختم و از آن طریق با داستان شطرنج و تخته نرد به اختصار آشنا شدم و دیروز مطلع شدم که در شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان یک نمومنه از این بازی یافت شده که قدمت آن به پنج هزار سال پیش می رسد. اما نام و نشان آن متفکر و هنرمندی که تخته نرد را اختراع کرده است، شاید در این زندگی برایمان نامکشوف باقی بماند.
مدتی است که یک خیال مرا به خود مشغول داشته است و آن اینکه چطور ممکن است که این همه متفکر برجسته در طول تاریخ به کشف دو حقیقت بنیادی نائل نگردیده باشند و این رازها در ذهن این حقیر خطور کرده اند که دارای مقام و منصب علمی نبوده و از نام و نشان آنچنانی هم برخوردار نیستم. دیروز در سایت های فارسی زبان تصاویر چند تا تخته نرد و مهره ها و تاس ها را نگاه کردم و یک باره این سوال در فکرم ایجاد شد : آیا آن فرد انسانی که این بازی را اختراع کرده از طرف خداوند وحی دریافت نموده است؟ دو پنج مهره هرکدام از بازی کن ها ، مرا یاد نفوس عشره یا خویشتن های دهگانه افراد انسانی انداخت که پنج تا مذکر و پنج تا موئنث اند یا همان پنج آدم و پنج حوای خودی. دو مهره ها و سه مهره ها بطور جمع یعنی عدد پنج و بطور جداگانه مرا به یاد سرنوشت های پنجگانه جنسی - عشقی انداختند و سه مهره ها همان سه زوج های دوقلوی خودی بنیادی را در ذهنم تداعی نمودند که دوبار بصورت همجنس مذکر - مذکر و موئنث - موئنث و یک بار بصورت مذکر - موئنث امکان پذیر می باشند و دارای سه نوع سرنوشت جنسی - عشقی که در سه عالم روحی جاری میگردند. دو مهره ها دو نوع سرنوشت جنسی - عشقی مربوط به دو زوج غیر دوقلوی خودی غیر هم جنس میباشند: یک بار یک مرد و یک زن بصورت همسر خودی هردو با بدن های مادی در یک عالم مادی و یک بار دیگر با بدن های روحی در یک عالم روحی.
جمع اعداد روی دو سطح مقابل تاس ها برابر با عدد 7 می باشند که اشاره به هفت عالم ؛ هفت نظم و سامان طبیعت و کیهان ؛ هفت آسمان و هفت زمین ؛ منازل ، وادی ها ، شهر های عشق ، پله ها و یا ایستگاه های حرکت نزولی و صعودی هستی، دارند. حقیقتا از دیروز تا به امروز در تعجبم که آیا آن متفکر و هنرمند و منجم و محاسبه گر باستانی در عصری که انسان شاید هنوز حروف و کلمات را اختراع نکرده بوده و جهت شمارش هم فقط از یک رقم ( ۰ یا 0 ) استفاده می کرده است، به این حقایق دست یافته بوده باشد ؟ درپایان هر بازی مهره ها از میدان خارج می شوند و دوباره در بازی بعدی وارد میدان میگردند که اشاره به چرخه یا زنجیره تولد و مرگ دارد. در بحثی دیگر اشاره شد که هندوان باستان کاشف این حقیقت بوده اند، اما با مشاهده امروزی به این بازی شاید آریایی های ساکن ایران کاشف حقیقی زنجیره تولد و مرگ بوده باشند. تاس ها به این دلیل هفت سطحی ساخته نشده اند که از هفت عالم و هفت منزل و هفت حیات همیشه یکی بصورت واقعیت عینی به ظهور میرسد و شش عالم و منزل و حیات دیگر ( 1 تا 6 ) به صورت امکانات بالقوه در بطن آن در انتظار به ظهور رسیدن باقی می مانند. منازل هفتگانه نزولی و صعودی از لحاظ عددی بطور معکوس در مقابل هم قرار می گیرند: منزل 1 نزولی در منزل 7 صعودی بطور یکسان دوباره تکرار می گردد و منزل 2 ام در منزل 6 ام ؛ منزل 3 ام در منزل 5 ام ؛ 4 ام و 4 ام ؛ 2 ام و 6 ام و سرانجام 1 ام و 7 ام. جمع این اعداد متقابل هرکدام برابر با عدد 8 می باشد که نشانه این است که هرکدام از منازل هفتگانه در قدم هشتم دوباره از نو به ظهور میرسند و هربار در سطحی برتر و کمال یافته تر از سطوح قبلی و الا آخر تا رسیدن هرکدام از حیات ها ؛ عوالم ؛ منازل ؛ آسمان ها و زمین ها و نظم و سامان های هفتگانه به حالت معاد یعنی همان حالت اولیه ایده آل بهشتی.
نقاط روی سطوح ششگانه تاس ها حاکی از آن است. یک نقطه یا یک 0 برابر با عدد 1 و دو نقطه یا دو صفر برابر با عدد 2 و الا آخر. خود مهره ها هرکدام نماینده و یا سمبل یک نقطه یا یک صفر می باشند. غیر از رازهای بیان شده توسط حکیم بزرگمهر در باره این بازی گویا در لایه ای ژرف تر از این بازی راز ها و حقایق بنیادی تری نهفته باشند. این حقیر به بی اطلاعی خود از زادگاه اولیه این بازی که سرزمین ایران باشد و تاریخ تولد نامعین آن که به اعصار دور دست می رسد، اعتراف می کنم. دو یا سه روز پیش از طریق اینترنت نگاهی کوتاه به شرح حال بزرگمهر انداختم و از آن طریق با داستان شطرنج و تخته نرد به اختصار آشنا شدم و دیروز مطلع شدم که در شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان یک نمومنه از این بازی یافت شده که قدمت آن به پنج هزار سال پیش می رسد. اما نام و نشان آن متفکر و هنرمندی که تخته نرد را اختراع کرده است، شاید در این زندگی برایمان نامکشوف باقی بماند.
مدتی است که یک خیال مرا به خود مشغول داشته است و آن اینکه چطور ممکن است که این همه متفکر برجسته در طول تاریخ به کشف دو حقیقت بنیادی نائل نگردیده باشند و این رازها در ذهن این حقیر خطور کرده اند که دارای مقام و منصب علمی نبوده و از نام و نشان آنچنانی هم برخوردار نیستم. دیروز در سایت های فارسی زبان تصاویر چند تا تخته نرد و مهره ها و تاس ها را نگاه کردم و یک باره این سوال در فکرم ایجاد شد : آیا آن فرد انسانی که این بازی را اختراع کرده از طرف خداوند وحی دریافت نموده است؟ دو پنج مهره هرکدام از بازی کن ها ، مرا یاد نفوس عشره یا خویشتن های دهگانه افراد انسانی انداخت که پنج تا مذکر و پنج تا موئنث اند یا همان پنج آدم و پنج حوای خودی. دو مهره ها و سه مهره ها بطور جمع یعنی عدد پنج و بطور جداگانه مرا به یاد سرنوشت های پنجگانه جنسی - عشقی انداختند و سه مهره ها همان سه زوج های دوقلوی خودی بنیادی را در ذهنم تداعی نمودند که دوبار بصورت همجنس مذکر - مذکر و موئنث - موئنث و یک بار بصورت مذکر - موئنث امکان پذیر می باشند و دارای سه نوع سرنوشت جنسی - عشقی که در سه عالم روحی جاری میگردند. دو مهره ها دو نوع سرنوشت جنسی - عشقی مربوط به دو زوج غیر دوقلوی خودی غیر هم جنس میباشند: یک بار یک مرد و یک زن بصورت همسر خودی هردو با بدن های مادی در یک عالم مادی و یک بار دیگر با بدن های روحی در یک عالم روحی.
جمع اعداد روی دو سطح مقابل تاس ها برابر با عدد 7 می باشند که اشاره به هفت عالم ؛ هفت نظم و سامان طبیعت و کیهان ؛ هفت آسمان و هفت زمین ؛ منازل ، وادی ها ، شهر های عشق ، پله ها و یا ایستگاه های حرکت نزولی و صعودی هستی، دارند. حقیقتا از دیروز تا به امروز در تعجبم که آیا آن متفکر و هنرمند و منجم و محاسبه گر باستانی در عصری که انسان شاید هنوز حروف و کلمات را اختراع نکرده بوده و جهت شمارش هم فقط از یک رقم ( ۰ یا 0 ) استفاده می کرده است، به این حقایق دست یافته بوده باشد ؟ درپایان هر بازی مهره ها از میدان خارج می شوند و دوباره در بازی بعدی وارد میدان میگردند که اشاره به چرخه یا زنجیره تولد و مرگ دارد. در بحثی دیگر اشاره شد که هندوان باستان کاشف این حقیقت بوده اند، اما با مشاهده امروزی به این بازی شاید آریایی های ساکن ایران کاشف حقیقی زنجیره تولد و مرگ بوده باشند. تاس ها به این دلیل هفت سطحی ساخته نشده اند که از هفت عالم و هفت منزل و هفت حیات همیشه یکی بصورت واقعیت عینی به ظهور میرسد و شش عالم و منزل و حیات دیگر ( 1 تا 6 ) به صورت امکانات بالقوه در بطن آن در انتظار به ظهور رسیدن باقی می مانند. منازل هفتگانه نزولی و صعودی از لحاظ عددی بطور معکوس در مقابل هم قرار می گیرند: منزل 1 نزولی در منزل 7 صعودی بطور یکسان دوباره تکرار می گردد و منزل 2 ام در منزل 6 ام ؛ منزل 3 ام در منزل 5 ام ؛ 4 ام و 4 ام ؛ 2 ام و 6 ام و سرانجام 1 ام و 7 ام. جمع این اعداد متقابل هرکدام برابر با عدد 8 می باشد که نشانه این است که هرکدام از منازل هفتگانه در قدم هشتم دوباره از نو به ظهور میرسند و هربار در سطحی برتر و کمال یافته تر از سطوح قبلی و الا آخر تا رسیدن هرکدام از حیات ها ؛ عوالم ؛ منازل ؛ آسمان ها و زمین ها و نظم و سامان های هفتگانه به حالت معاد یعنی همان حالت اولیه ایده آل بهشتی.
کلمات دیگر: