[ویکی فقه] تفسیر تستری (ابهام زدایی). تفسیر تستری ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • تفسیر تستری (سهل تستری)، تفسیری عرفانی، اثر سهل بن عبدالله تستری از ائمه صوفیه و اکابر متکلمین عصر خود• تفسیر تستری (نورالله تستری)، اثر سیدضیاءالدین یا جمال الدین نوراللّه، فرزند سیدشمس الدین محمد شاه حسینی مرعشی تستری، از علمای شیعه جد قاضی نوراللّه شوشتری
...
...
wikifeqh: مجالس المؤمنین با استناد به گفته های او قائل به تشیع او شده است. این تفسیر قدیمی ترین تفسیر عرفانی قرآن به شمار می آید. این کتاب، با تحقیق و تصحیح محمد باسل عیون السود، در سال ۱۴۲۳ ق، توسط دار الکتب العلمیة، در بیروت ، چاپ و منتشر شده است.
نویسنده کتاب
ذهبی می گوید: «معلوم است که شخص سهل، این تفسیر را تالیف نکرده است، بلکه آرا و نظریات تفسیری اوست که توسط محمد بن احمد بلدی (عارف و محدث بزرگ از اهل نخشب و متوفای ۵۰۴) گردآوری شده است». آثار و بیاناتی لابه لای تفسیر ، مؤید این مطالب است که محقق، به برخی از آنها در صفحه ۱۲ مقدمه تحقیق، اشاره دارد.
ساختار کتاب
کتاب، با مقدمه مؤلف آغاز شده و پس از آن، خطبه کتاب (مشتمل بر یک باب و یک فصل) و آن گاه متن تفسیر ذکر گردیده است.متن کتاب، موجز است و شامل همه آیات قرآن نیست، بلکه مؤلف برخی از آیات را به طور پراکنده گزینش کرده و تفسیر نموده است.تفسیر آیات، به شیوه صوفیان و اهل تاویل صورت گرفته است.
گزارش محتوا
...
نویسنده کتاب
ذهبی می گوید: «معلوم است که شخص سهل، این تفسیر را تالیف نکرده است، بلکه آرا و نظریات تفسیری اوست که توسط محمد بن احمد بلدی (عارف و محدث بزرگ از اهل نخشب و متوفای ۵۰۴) گردآوری شده است». آثار و بیاناتی لابه لای تفسیر ، مؤید این مطالب است که محقق، به برخی از آنها در صفحه ۱۲ مقدمه تحقیق، اشاره دارد.
ساختار کتاب
کتاب، با مقدمه مؤلف آغاز شده و پس از آن، خطبه کتاب (مشتمل بر یک باب و یک فصل) و آن گاه متن تفسیر ذکر گردیده است.متن کتاب، موجز است و شامل همه آیات قرآن نیست، بلکه مؤلف برخی از آیات را به طور پراکنده گزینش کرده و تفسیر نموده است.تفسیر آیات، به شیوه صوفیان و اهل تاویل صورت گرفته است.
گزارش محتوا
...
wikifeqh: جمال الدین نوراللّه (م ح ۹۲۵ ق) فرزند سید شمس الدین محمد شاه حسینی مرعشی تستری، از علمای شیعه جد قاضی نوراللّه شوشتری (شهید ۱۰۱۹ ق) می باشد.
تفسیر مورد بحث در یک جلد به زبان عرب ی و شیوه روائی و کلامی شامل آیه ۳۴ سوره بقره (وَاِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا اِلا اِبْلِیسَ اَبَی وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ) که به طور مبسوط به تفسیر و بیان این آیه پرداخته است.و نـسـخـه ایـن تـفسیر از مخطوطات کتابخانه قاضی نوراللّه شوشتری موجود بوده و در مجالس المؤمنین می نویسد (که آن را به التماس یکی از اعیان آن دیار تالیف نموده و در آنجا بسیاری از حقایق و دقایق درج فرموده).
تفسیر مورد بحث در یک جلد به زبان عرب ی و شیوه روائی و کلامی شامل آیه ۳۴ سوره بقره (وَاِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا اِلا اِبْلِیسَ اَبَی وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ) که به طور مبسوط به تفسیر و بیان این آیه پرداخته است.و نـسـخـه ایـن تـفسیر از مخطوطات کتابخانه قاضی نوراللّه شوشتری موجود بوده و در مجالس المؤمنین می نویسد (که آن را به التماس یکی از اعیان آن دیار تالیف نموده و در آنجا بسیاری از حقایق و دقایق درج فرموده).
wikifeqh: تفسیر_نورالله_تستری