کلمه جو
صفحه اصلی

خانه دوست کجاست

دانشنامه عمومی

خانه دوست کجاست؟. خانهٔ دوست کجاست؟ فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۵ است.این فیلم پارهٔ اول از سه گانه کوکر است؛ دو فیلم دیگر زیر درختان زیتون و زندگی و دیگر هیچ هستند که پس از این فیلم ساخته شدند. فیلم خانهٔ دوست کجاست ممکن است اقتباسی از داستان کوتاه چرا خانم معلم گریه کرد؟ باشد که به ادعای نویسندهٔ آن بهروز تاجور پس از به توافق نرسیدن با آقای کیارستمی نام برده اقدام به تولید فیلم بدون اجازهٔ وی کرده است. این ادعا پس از پخش فیلم در پاره ای از جراید مطرح و از طرف عباس کیارستمی تکذیب شد. خانه دوست کجاست در فهرست ۵۰ فیلمی که باید قبل از ۱۴ سالگی دید از دید بنیاد فیلم بریتانیا قرار دارد. خانه دوست کجاست پلنگ برنزی جشنواره فیلم لوکارنو را در سال ۱۹۸۹ به دست آورد.
مدیر فیلم برداری: فرهاد صبا
صدابرداری: جهانگیر میرشکاری، اصغر شاهوردی، بهروز معاونیان
موسیقی متن: انتخابی (از ساخته های امین الله حسین)
تدوین: عباس کیارستمی
دیگر بازیگران: ایران اوتاری، پیمان معافی، عزیز بابایی، نادر غلامی، علی جمالی
محصول: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سال ساخت: ۱۳۶۵
تاریخ اکران: ۱۳۶۶
یک بچه مدرسه ای متوجه می شود که دفتر دوستش را به اشتباه برداشته است؛ بنابراین از خانه بیرون می رود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس دهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک.

دانشنامه آزاد فارسی

خانۀ دوست کجاست (سینما)
فیلمی ساختۀ عباس کیارستمی در ۱۳۶۵. هدفش از ساخت آن نشان دادنِ دوستی و مرگِ دوستی و نیز تعیین جایگاه ارزشی انسان در شرایط دشوار است. کیارستمی تحت تأثیر اشعار قدیم و ادبیات کهن فارسی است. درخت بارور را نماد دوستی و درخت خشکیده را سمبل مرگِ دوستی گرفته است. این اثر را فیلمی سیاه ارزیابی کرده اند، زیرا انسان هایی را ـ از پیر و جوان ـ به نمایش می گذارد که ارتباط میان آنان کم رنگ است. این فیلم جوایز بسیاری از جشنواره های متعدد خارجی گرفته است.

نقل قول ها

خانه دوست کجاست؟. خانه دوست کجاست؟ فیلم ایرانی فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۵ است.


کلمات دیگر: