کلمه جو
صفحه اصلی

لوئی فیلیپ

فرهنگ فارسی

پادشاه فرانسه ( و. پاریس ۱۷۷۳ - ف. ۱۸۵٠ م . ) ( جل. ۱۸۴۸ - ۱۸۳٠ م . ) وی با روح استبداد بمخالفت با آزادیخواهان برخاست و در نتیجه از آغاز سال ۱۸۴۸ م . در فرانسه مردم علیه او دست بتظاهراتی زدند و خواستار تغییر قانون انتخابات شدند. چون لوئی فیلیپ از قبول درخواست خودداری کرد سرانجام استبداد شاه و تحریکات احزاب مخالف موجب ظهور انقلاب فوریه ۱۸۴۸م . گردید و بحکومت وی پایان داد . لوئی فیلیپ بانگلستان رفت و دو سال بعد درگذشت .
فرزند فیلیپ اگالیته و لوئیز دبوربن . مولد پاریس به سال ۱۷۷ پادشاه فرانسه از سال ۱۸۳٠ تا سال ۱۸۴۸ میلادی .

لغت نامه دهخدا

لوئی فیلیپ. اول ( اِخ ) فرزند فیلیپ اِگالیته و لوئیز دُبورُبن ، مولد پاریس به سال 1773، پادشاه فرانسه از سال 1830 تا 1848 م. وفات به سال 1850 در انگلستان.

دانشنامه عمومی

لوئی فیلیپ یا لوئی فیلیپ یکم (به فرانسوی: Louis-Philippe Ier)(زادهٔ ۶ اکتبر ۱۷۷۳ - مرگ ۲۶ اوت ۱۸۵۰) از دودمان اورلئان پادشاه فرانسه میان سال های ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۸ (سال هایی که در تاریخ به سلطنت ژوئیه نامور است) بود.
Wikipedia contributors, «Louis Philippe I،» Wikipedia, The Free Encyclopedia, (accessed February 24, 2011).
وی ۲۱ سال از زندگیش را در تبعید گذرانده بود که از این مدت سالیان چندی را در آمریکا بود. پس از آنکه در جریان انقلاب ژوئیه شارل دهم وادار به استعفا شد، لوئی فیلیپ دعوی شاهی نمود. سرانجام در ۱۸۴۸ و پس از هجده سال سلطنت لوئی فیلیپ هم ناچار شد از پادشاهی کناره گیرد و به انگلستان بگریزد و تا زمان مرگش در این کشور ماند.

دانشنامه آزاد فارسی

لوئی فیلیپ (۱۷۷۳ـ۱۸۵۰)(Louis Philippe)
پادشاه فرانسه (۱۸۳۰ـ۱۸۴۸). پسر لوئی فیلیپ ژوزف، دوکِ اورلئان، بود (۱۷۴۷ـ۱۷۹۳). لوئی و پدرش، به سبب پشتیبانی از انقلاب ۱۷۹۲ ، به فیلیپ اِگالیته معروف بودند. از ۱۷۹۳ تا ۱۸۱۴ در تبعید بود، اما پس از انقلاب ۱۸۳۰ با پشتیبانی بورژوازی ثروتمند فرانسه به سلطنت رسید. فساد، حکومتش را در میان مردم بی اعتبار کرد و به سرنگونی اش انجامید. پس از آن، به بریتانیا گریخت و در آن جا درگذشت.


کلمات دیگر: