کلمه جو
صفحه اصلی

هنر عمومی

دانشنامه عمومی

هنر عمومی به فعالیت های هنری در هر رسانه اطلاق می شود که با یک منظور خاص برای قرار گرفتن یا ظاهر شدن در مکان های عمومی فیزیکی، طراحی و اجرا می شود و معمولاً در محیط پیرامون وجود دارد و برای همگان در دسترس است. این عبارت مخصوصاً در دنیای هنر، در میان موزه داران، افراد دارای مأموریت و شاغلین در هنرهای عمومی، برای کسانی که این هنر یک تجربهٔ خاص کاری را اغلب با دلالت بر ویژگی های مکانی، گرفتاری های اجتماعی و همکاری ها تداعی می کند، دارای اهمیت است. گاهی نیز استفاده از این عبارت، شامل هرگونه هنری می شود که در فضای عمومی که دارای ساختمان های قابل دسترس برای عموم است، نمایش داده می شود.
اثر کوچک (مینی مالیست) ریچارد سرا با عنوان Tilted Arc از میدان عمومی شهر نیویورک در سال ۱۹۸۹ برداشته شد، چون کارگران اداره شکایت کرده بودند که کار روزمره شان با این اثر مختل شده است. یک دادگاه عمومی قوانینی را برای جلوگیری از ادامه نمایش اثر وضع کرد.
اثر آپولو پاویلیون از ویکتور پاسمور در شهر جدید انگلستان با عنوان پتولی کانونی برای سیاستمداران محلی و گروه های دیگر شده بود که از ادارهٔ شهر و تخصیص منابع شکایت داشتند. در این حالت، هنرمندان و رهبران فرهنگی، در منطقه مورد نظر، یک زمین مسطح برای اعاده حیثیت کاری شان در هنر معاصر انتخاب کردند و به هنرمندانی نظیر جین و لوییز ویلسون مأموریت دادند که یک نصب ویدئویی برای اثرشان در سال ۲۰۰۳ ایجاد کنند.
خانه، نام یک اثر بزرگ در سال۹۴ -۹۳ که توسط راشل ویترید در شرق لندن به وجود آمد، بعد از چند ماه توسط انجمن محلی از بین رفت. در این مورد هنرمند و خانمی که نماینده او بود تنها اجازه موقت برای کار به دست آوردند.
اثر موریس آجیس با عنوان Dreamspace یک پلکان مارپیچی بزرگ و باد شده بود که به صورت قائم در چستر استریت شهر کانتی دورهام نصب شده بود و باعث کشته شدن دو زن شد و یک دختر سه ساله به شدت مجروح شد، وقتی که یک باد شدید تکیه گاه آن را شکست و همراه با ۳۰ نفر از مردمی که درون آن گرفتار شده بودند به اندازه ۳۰ فوت آن را به بالا برد.
" ۱۶ تن" نام کار بزرگ ست ولیسن در سال ۲۰۰۶ است که باعث تخریب ماده خام در زندان کازروس شد که قبلاً زندان آسمانخراش نامیده می شد و در وسط بوینوس آیرس قرار گرفته بود. زندان توسط ارتش آرژانتین به صورت ۲۴ ساعته محافظت می شد، به گونه ای که ولیسن برای به دست آوردن مجوز لازم برای انجام پروژه باید شبکه وسیع محلی شهر و نمایندگان دولتی و ملی، زندانیان قبلی زندان، زندانیان سیاسی قبلی، گروه های حقوق بشر و نظامیان را به کار می گماشت.
شاید آثار تاریخی، بناهای یادبود و مجسمه های شهری، قدیمی ترین و بارزترین شکل هنر عمومی تأیید شده رسمی باشد، هرچند می توان گفت که جزئیات معماری و حتی خود سبک معماری گسترش بیشتری دارد و تعریف هنر عمومی را تکمیل می کند. به طور فزاینده ای، بیشتر جنبه های محیطی ساختمان، به عنوان درخواست های قانونی برای ملاحظات مشاهده می شود یا مکانی برای هنر عمومی که شامل وسایل و روشنایی خیابان و حروف و تصاویر روی دیوار هاست. هنر عمومی محدود به اشیاء فیزیکی نمی شود، رقص، حرکات دسته جمعی، تئاترهای خیابانی و حتی شعر طرفدارانی دارد که در هنر عمومی تخصص پیدا می کنند.
مجسمه سازی زمانی که به عنوان هنر عمومی کارآیی پیدا می کند اغلب از مواد با دوام و به آسانی قابل نگهداری ساخته می شود تا از تأثیرات بد محیط طبیعی و افراد مخرب علم و هنر در امان بماند، اگرچه تعدادی از کارهای هنری با این نیت موقتی بودن و بیشتر از موادی با عمر کوتاه ساخته می شوند.
کارهای ماندگار، گاهی با معماری و خیابان بندی، باری ساخت یا نوسازی ساختمان ها و مکان ها تکمیل می شود، یک نمونه خاص با اهمیت در برنامه توسعه یافته در شهر جدید "میلتون کینس" انگلستان وجود دارد.


کلمات دیگر: