کلمه جو
صفحه اصلی

یوسف عزیزی بنی طرف

دانشنامه عمومی

یوسف عزیزی بنی طرف نویسندهٔ ایرانی عرب تبار که در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در شهر سوسنگرد به دنیا آمد. او یکی از نویسندگان عرب ایرانی می باشد.یوسف عزیزی بنی طرف اولین عضو عرب تبار در کانون نویسندگان ایران است که متشکل از مجموعه ای از شاعران، نویسندگان و مترجمان می باشد.
قبایل و عشایر در خوزستان(دوبار تجدید چاپ)
نسیم کارون جزء اول
نسیم کارون جزء دوم
افسانه های ملت عرب اهواز
حته و عیون شربت
لاله های بی نشان
قبایل و عشایر عرب خوزستان: با نگاهی به آیین فصل، شعر، هنر و تاریخ
حته، شط و مرداب
چشمان شربت: مجموعه داستان
پیشگوییهای نوستراداموس: تحلیلی اسلام گرایانه در آینده تاریخ (ترجمه)
نبرد مردم فلسطین پیش از سال ۱۹۴۸ (ترجمه)
کابوس کوچ (ترجمه)
قصص الانبیاء، یا، سرگذشت پیامبران از آدم تا خاتم انبیاء (ترجمه)
قصر سپید: بازنویسی ۸ واقعه تاریخ کربلا(ترجمه)
فراماسونری در جهان عرب (ترجمه)
روز قتل رئیس جمهور و دوازده داستان کوتاه (ترجمه)
براده های یک زن (ترجمه)
اندیشه ها و جنبشهای نوین سیاسی اجتماعی در جهان عرب (ترجمه)
او ۲۴ کتاب به زبان های فارسی و عربی نوشته است. و علاوه بر آن به کار ترجمه نیز مشغول می باشد. او به زبان های عربی، فارسی و انگلیسی مسلط می باشد. یوسف عزیزی سابقاً در روزنامهٔ همشهری به کار نویسندگی مشغول بود.مجله «اربیان بیزنس» برای هفتمین سال متوالی نام ۵۰۰ شخصیت تأثیرگذار در جهان عرب یر سال ۲۰۱۱ را منتشرکرد. در شماره اخیر این مجله نام افرادی که توانسته اند طی سال جاری در جوامع و محل اقامت خویش تأثیرگذار باشند، منتشر شده است. مجله «ارابیان بیزنس» در لیست خود همچنین برای اولین بار یوسف عزیزی بنی طرف نویسنده و روزنامه نگار عرب ایرانی را به عنوان یکی از ۵۰۰ شخصیت مؤثر در سطح جهان عرب معرفی کرده است.
یوسف عزیزی بنی طرف از جمله کارشناسانی است که در برخی برنامه های این شبکه که به مسائل اعراب و به ویژه فلسطین و اسرائیل مربوط است، حضور دارد. او متولد سوسنگرد در استان خوزستان است که ساکن تهران بوده و از اعضای کانون نویسندگان ایران و عضو افتخاری «اتحادیه نویسندگان عرب» به شمار می آمد. وی سابقه فعالیت طولانی در روزنامه همشهری دارد. در پی بروز ناآرامی هایی در اهواز و سایر شهرهای خوزستان در ابتدای سال ۱۳۷۸ این نویسنده و روزنامه نگار، طی یک سخنرانی در «کانون مدافعان حقوق بشر» به «سرکوب خشونت بار ناآرامی های خوزستان» اعتراض کرد و به دنبال آن ماموران امنیتی روز پنجم اردیبهشت سال ۷۸ وی را در خانه اش بازداشت کردند که پس از دو ماه بازداشت در روز هفتم تیر ماه ۸۷ با وثیقه چند صد میلیون تومانی آزاد شد و پس از آن از کشور گریخت.

نقل قول ها

یوسف عزیزی بنی طُرُف (۱۹۵۱، سوسنگرد) نویسنده و تاریخ پژوه ایرانی.
• «باید تأکید کنم که در این سرزمین ، امپراتوری های چندی فرمان رانده اند، و کشوری که اکنون ایران نام دارد بازمانده آن امپراتوری هاست که در طول تاریخ ممالک و خلق هایی به آن پیوسته یا از آن جدا شده اند.»


کلمات دیگر: