کلمه جو
صفحه اصلی

کابل هم محور

فرهنگ فارسی

← بافۀ هم‌محور


دانشنامه عمومی

کابل هم محور یا کابل کواکسال (به انگلیسی: Coaxial cable)، کابلی است که یک رسانای داخلی دارد که توسط یک عایق منعطف محصور شده است، که روی این لایهٔ منعطف نیز توسط یک رسانای نازک برای انعطاف کابل، به هم بافته شده است. همهٔ این اجزا، در داخل عایق دیگری جاسازی شده اند.
این کابل ها دارای امپدانس مخصوص به خود هستند. مثلا کابل ۵۰ اهمی یا ۷۵ اهمی. کابل مورد استفاده در آنتن ماهواره های خانگی و تلویزیون ها همگی از نوع کواکسیال ۷۵ اهمی هستند. اگر به بدنه آن ها دقت کرده باشید، امپدانس و برخی اصطلاحات دیگر آن نوشته شده است.
یکی از مشخصات بارز کابل کواکسیال این است که در حالت گیرندگی هیچ نویزی نمی تواند در طول خط انتقال وارد آن شود و در حالت فرستندگی هیچ تشعشع و تابشی در طول کابل دیده نمی شود. یعنی موج انتقالی کاملا شیلد و محافظت می شود.

دانشنامه آزاد فارسی

کابْلِ هم محور (coaxial cable)
نوعی کابل برق. در مرکز آن مفتول یا سیمی افشان برای هدایت جریان برق قرار دارد که نسبت به سیم افشان، لوله یا روکشی هادی که آن را دربر گرفته عایق شده است. این نوع کابل سیگنال هایی با بسامد زیاد را منتقل می کند که در تلویزیون ، تلفن، و سایر وسایل ارتباط از راه دور به کار می روند.


کلمات دیگر: