کلمه جو
صفحه اصلی

بث شبع

فرهنگ فارسی

دختر الیعام بن اخیطوفل و زوجه یکی از صاحب منصبان عبرانی بوده است

لغت نامه دهخدا

بث شبع. [ ] ( اِخ ) ( دختر قسم ) و او دختر الیعام بن اخیطوفل و زوجه یکی از صاحب منصبان عبرانی بود بنام اوریا ( عوریا ). روزی داود ملک بر بام خانه خود برآمده بث شبع را دید که شستشو می نماید و در دل خود او را بسیار دوست داشت. چنان شعله عشق او در کانون سینه اش ملتهب شد که میل هم خوابی با او نمود، پس از آنکه حیله ای انگیخت که زوج او را در لشکرگاه به قتل رسانیدند او را بخانه خود آورد و حرم خود گردانید و پسرش سلیمان را که ولیعهد خود کرد از بث شبع بود. ( از قاموس کتاب مقدس ).

دانشنامه عمومی

بَثْشَبَع (به عبری: בת שבע) همسر اوریای حتی، یکی از جنگجویان داوود در نبرد علیه امان است (سموئیل دوم، ۱۱). بر اساس متن تورات؛ داوود بث شبع را دید و دستور داد که او را به قصرش ببرند. وقتی که داوود فهمید که بث شبع توسط او حامله شده، سعی کرد تا اوریا را به خانه اش برگرداند (سموئیل دوم، ۱۳–۱۱:۶). وقتی این کارش با شکست مواجه شد، به دنبال بهانه ای گشت و پیدا کرد تا اوریا را در نبرد بکشد، سپس با بث شبع ازدواج کرد (۱۲–۱۲:۱). ناتان پیامبر داوود را برای این عمل سرزنش کرد (۱۲–۱۲:۱)، اما سرانجام طرف بث شبع را گرفت و از بر تخت نشستن فرزندش سلیمان پشتیبانی نمود (پادشاهان اول، ۱:۸). بعداً بث شبع موافقت کرد تا درخواست آدونیا برای آبیشاگ، همسر صیغه ای داود را به عرض سلیمان برساند. بث شبع علاوه بر سلیمان، حداقل سه پسر دیگر برای داوود به دنیا آورد: شیمه ئا، شوباب و ناتان (تواریخ اول، ۳:۵). به نظر می رسد پسر اول خیلی زود بعد از به دنیا آمدش به خاطر گناهی که پدرش مرتکب شده بود، از دنیا رفت (سموئیل دوم، ۱۲:۱۳).
Hasson, Isaac (2001). "David". Encyclopaedia of Quran. 1 (Jane Dammen McAuliffe ed.). Brill. p. 495-497. ISBN 90 04 11465 3.
در متن قرآن دربارهٔ این واقعه در سوره «ص» آیات ۲۱ تا ۲۵ چنین نوشته شده است:
و آیا خبر دادخواهان چون از نمازخانه بالا رفتند به تو رسید (۲۱) وقتی بر داوود درآمدند و او از آنان به هراس افتاد گفتند مترس دو مدعی که یکی از ما بر دیگری تجاوز کرده پس میان ما به حق داوری کن و از حق دور مشو و ما را به راه راست راهبر باش (۲۲) این برادر من است او را نود و نه میش و مرا یک میش است و می گوید آن را به من بسپار و در سخنوری بر من غالب آمده است (۲۳) گفت قطعاً او در مطالبه میش تو بر میش های خودش بر تو ستم کرده و در حقیقت بسیاری از شریکان به همدیگر ستم روا می دارند به استثنای کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند و اینها بس اندکند و داوود دانست که ما او را آزمایش کرده ایم پس از پروردگارش آمرزش خواست و به رو درافتاد و توبه کرد (۲۴) و بر او این را بخشودیم و در حقیقت برای او پیش ما تقرب و فرجامی خوش خواهد بود (۲۵)
در عقیده سنتی مسلمانان، بث شبع با اوریا نامزد شده بود، ولی ازدواج نکرده بود. در نسخه دیگر از حکایت، بث شبع طلاق گرفته بود یا بیوه شده بود و اوریا برای لحظاتی زنده شد تا به داوود بگوید که او را بخشیده است؛ نه برای اینکه او را برای مرگ فرستاده، بلکه برای ازدواج با بیوه اش او را بخشیده است. خدا داوود را بخشید. داستان گویان مسلمان این افسانه ها را قبول کرده ولی تصویر قدیمی تر از داوود در کتاب سموئیل و پادشاهان که در آن او به تجاوز و قتل متهم شده بود، را رد کردند.


کلمات دیگر: