کلمه جو
صفحه اصلی

گوستاو لوبون

فرهنگ فارسی

یکی از دانشمندان بنام فرانسه که در سال ۱۸۴۱ در شهر نوژان لو روترو مرکز ایالت اورالوار در فرانسه شد و در ۹ دسامبر ۱۹۳۱ در پاریس در گذشت .

لغت نامه دهخدا

گوستاو لوبون. [ ل ُ بُن ْ ] ( اِخ ) یکی از دانشمندان به نام فرانسه که در سال 1841 م. در شهر نوژان ل ُ روترو مرکز ایالت اوراِلوار در فرانسه متولد شد و در 9 دسامبر 1931 ( 17آذرماه 1310 ) در پاریس درگذشت. وی در جوانی به تحصیل پزشکی ، پرداخت و در این رشته پیشرفت کرد. علاوه بر پزشکی در علوم اجتماعی و طبیعی تحقیقات بسیار عالی کرده و کتابهای گرانبهایی در این رشته ها نوشته است. مهمترین کتابهای او در پزشکی بدین قرار است : تفحصات تشریحی و ریاضی درباب تغییر حجم جمجمه ، فن سواری کنونی و اصول آن ، طریقه تحریر و آلات ثبت. کتابهای مهم وی در علوم اجتماعی بدین قرار است : سفر به کوههای تاتراس ، سفر به نپال ( از کوههای هیمالیا )، انسان و جامعه ( منشاء و تاریخ آن )، نخستین تمدن های مشرق ( مصر، آشور، یهود، ایران و غیره )، تمدن عرب ، تمدن هندوستان وغیره. وی در طبیعیات کتابهایی چون تجسمهای عکاسی ، یادداشتهای فیزیک ، تکامل ماده ، تکامل قوه ، تولید و فنای ماده ، در فلسفه و روانشناسی کتابهایی چون روحیات سوسیالیسم ، روحیات تربیت ، روحیات سیاست بی اعتدالی عالم ، کلمات قصار زمان حاضر و غیره دارد. برخی کتابهای او به زبانهای انگلیسی ، آلمانی ، اسپانیایی ، ایتالیایی ، پرتقالی ، دانمارکی ، سوئدی ، روسی ، لهستانی ، عربی ،ترکی ، اردو، ژاپنی و فارسی ترجمه شده است. ( از مقدمه ترجمه کتاب تمدن اسلام و عرب تألیف گوستاو لوبون ترجمه محمدتقی فخر داعی گیلانی چ 4 ص یج یح ). رجوع به مجله ایرانشهر سال چهارم شماره 1 صص 12-15 شود.

دانشنامه عمومی

گوستاو لوبون (به فرانسوی: Gustave Le Bon) (۱۸۴۱–۱۹۳۱ میلادی) فیلسوف، مورخ، جامعه شناس، پزشک فرانسوی بود.
انسان و جوامع (۱۸۸۱)
روانشناسی سوسیالیسم (۱۸۹۸)
تکامل ماده (۱۹۰۵)
تمدن هند (۱۸۹۳)
تمدن اسلام و عرب (۱۸۸۴)
جهان نامتوازن (۱۹۲۳)
روانشناسی انقلاب (۱۹۱۲)
تمدن مصری

دانشنامه آزاد فارسی


نقل قول ها

گوستاو لوبون، عالم علوم اجتماعی و روان شناس فرانسوی. (۱۸۴۱ - ۱۹۳۱ میلادی)
• «اغلب رهبران، اندیشمند نیستند بل که مردِ عمل هستند. نام آن ها را در فهرست اشخاص عصبی، تحریک پذیر و نیمه دیوانه ای که به مرز جنون رسیده اند، می توان دید.» -> Psychologie der Massen
• «این، نیاز به آزادی نیست بلکه تلاشِ به خدمت گذاری است که در جوهر توده ها حاکم است.» -> Psychologie der Massen
• «با اندوخته ناچیزی از اصطلاحات و نقل قول های متداول که در دوران جوانی آموخته ایم، به قدر ضرورت و بدون رنج تفکر، می توان به گذرگاه زندگی گام نهاد.» -> Psychologie der Massen
• «باوری را به انسانی هدیه کردن، یعنی نیروی او را ده برابر کردن.» -> Psychologie der Massen
• «برهانِ قاطع می تواند شنوندهٔ باسوادی را مقبول افتد، اما جهل وی با شتاب هرچه بیشتر، او را به نظریه ابتدائیش معطوف می دارد.» -> Psychologie der Massen
• «تجارب به دست آمده در یک نسل، عمومأ برای نسلِ بعدی مفید واقع نمی شود، از این رو، به شهادت گرفتنِ براهین تاریخی بی نتیجه است.» -> Psychologie der Massen
• «تودهٔ مردم فقط به کسانی روی می آورند که از حقیقت مطلق برای آن ها سخن گوید، دیگران برای او وجهه ای ندارند.» -> Psychologie der Massen
• «رهبران بزرگ تمام ادوار، به ویژه رهبران انقلاب، افق دیدشان بسیار محدود بوده است، از این رو نفوذ خود را گسترش دادند.» -> Psychologie der Massen
• «نه قهرمانان واقعی، بل که قهرمانان افسانه ای، تودهٔ مردم را تحت تأثیر قرار داده اند.» -> Psychologie der Massen
• «هر نتیجه ای که از تأملات خود به دست آوریم، غالبأ دست آوردی عجولانه خواهد بود، زیرا در پشت این دریافت ها، پدیده های ناشفافی قرار گرفته اند که این خود احتمالأ باردارِ پدیده های ناشفاف دیگری است که برای ما قابل شناخت نیست.» -> Psychologie der Massen
• «اراده های ضعیف همواره به صورت حرف و گفتار خودنمایی می کند، لیکن اراده های قوی جز در لباس عمل و کردار، ظهور نمی یابد.»• «ارزش معنوی یک رئیس بیشتر از هرچیز مربوط به اطرافیان اوست لیکن صنعت انتخابِ افراد لایق، از فن حکومت بر آن ها مشکل تر است.»• «از ابتدای پیدایش جهان بزرگترین شرط بقاء، آمادگی برای دفاع بوده است، هر موجودی که مسلح نباشد محکوم به فنا است.»• «بعضی احساسات را جز با احساسات نظیر خود آنها نمی توان مغلوب ساخت، هرگز ملتی نمی تواند وحشیگری، خشونت و بی پروایی را با نجابت، آرامش و احتیاط پاسخ دهد.»• «تاریخ یک ملت مانند گلزاری است که مردمان هنرمند و حساس، گل های زیبای آن می باشند.»• «ترقی حقیقی یک ملت در اضافه نمودن به قوانین سابق نیست، بلکه در حذف مقدار زیادی از آن ها است.»• «ترقی، مولود فعالیت دایمی است زیرا استراحت چیزی جز انحطاط در برندارد.»• «تنها در فردای روز صلح است که جنگ های حقیقی ملل آغاز می گردد، این جنگ ها که به صورت جنگ های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی خودنمایی می کند، در تعیین سرنوشت ملل خیلی مؤثرتر از جنگ های نظامی است.»• «جسارت بدون تعقل خطرناک است و تعقل بدون جسارت بی ثمر، اگر یک فکر سلیم اراده ما را راهنمایی نکند، کوشش و اقدام ما به درد نمی خورد.»• «حس وطن دوستی بزرگ ترین مظهر روح ملی یک نژاد است، این حس موجه، غریزه اجتماعی مخصوص است که در موقع خطر عمومی بلافاصله جانشین غریزه انفرادی می گردد.»• «خود را سیر کردن و خبث خود را زیاد نمودن و همدیگر را نابود ساختن از نخستین روز تاریخ، اشتغال عمده اقوام بوده است. هنوز هیچ چیز نشان نمی دهد که این صفات مسیر خود را عوض کرده باشد.»• «دانستن بدون خواستن هرگز توانستن به بار نمی آورد.»• «در هنگام صلح، مفهوم کلمه وطن نسبتأ مبهم است، قدرت حقیقی آن فقط وقتی معلوم می شود که مورد تهدید قرار گرفته باشد.»• «دقیق ترین ارادهٔ بشر به محض این که در قلمرو تعصب قدم گذاشت قدرت باریک بینی و تعقل را از دست می دهد.»• «دوهزار و پانصد سال پیش، گچ کاری از فیلسوف و قانون گذار شهیر یونان، سلن، پرسید بهترین روش حکومت های جهان کدام است؟ خردمند نکته سنج و متفکر یونانی جواب داد بهترین حکومت ها آن است که اهانت به کوچک ترین افراد جامعه را به منزله اهانت به جمیع مؤسسات اجتماعی تلقی کند.»• «روح زندگان از افکار مردگان سرشته است.»• «سلامت ذوق و اخلاق نیک برای سیاستمدار سودمندتر از هوشمندی است.»• «شجاعت قهرمانانه، ملتی را در هنگام سختی می تواند نجات دهد اما فقط تراکم روزانه فضیلت های کوچک است که عظمت آن را محکم می سازد.»• «عشق از بزرگ ترین و قوی ترین مردان، دیوانگان و از دیوانگان، عاقلان دوراندیش به وجود می آورد.»• «فهمیدن همیشه بهتر از آموختن است.»• «کسی که بر اعصاب خود تسلط ندارد شایسته نیست که بر کوچک ترین پله نردبان سیاست قدم نهد.»• «کسی که ثمرات روحی ملتی را نداند، تاریخ آن ملت در نظرش یک مشت حوادث پریشان و وقایع بی ترتیب جلوه می کند.»• «کسی که نتواند جلو تمایلات و شهواتش را بگیرد به سهولت، بنده و غلام کسانی می شود که برآورده شدن این احساسات را به او وعده می دهند.»• «گاهی اوقات، اندیشه مفید است اما برای خوشبخت شدن نباید زیاد اندیشید.»• «مردم در قلمرو احساسات خیلی زودتر با یک دیگر آشنا و صمیمی می شوند تا در منطقه نفوذ عقل و منطق.»• «مقام هرفرد در زندگی مربوط به آنچه که می داند نیست بلکه مربوط است به آنچه که می خواهد و آنچه که می تواند.»• «نتیجه ارادهٔ ضعیف حرف است و نتیجهٔ اراده قوی، عمل.»• «یکی از بهترین راه های خوشبخت شدن این است که انسان معتقد باشد که واقعأ خوشبخت است و یا روزی خوشبخت خواهد شد.»


کلمات دیگر: