کلمه جو
صفحه اصلی

اب گرم محلات

دانشنامه عمومی

آب گرم محلات. آبگرم محلات مجموعه ای از چشمه های آبگرم است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر محلات و در استان مرکزی واقع شده است.
از طریق جاده دلیجان، محلات
از طریق جاده اصلی قم، اصفهان (از طریق جاده دودهک، خورهه)
چشمه های آبگرم محلات از نوع آب های گرم عمقی هستند که از بخاره خمیره سنگ های سوزان درون پوسته زمین به وجود آمده و به سطح زمین می رسند. عمق این آب ها گاهی به ۲۰ هزار متر و گرمای آن ها متناسب با سرعت بالا آمدن گاهی به ۱۰۰ درجه سانتیگراد هم می رسد.
چشمه های آبگرم محلات دارای سابقه باستانی زیادی هستند. مولف تاریخ و جغرافیای قم در کتاب خود آورده است: هر کس را که بیماری و علتی سرد باشد یا بادی در اعضای او باشد چون خود را بدین آب شوید به قدرت خدای عز و جل شفا یابد. همچنین در جای دیگر آمده است: آب این چشمه ها از ترکیبات آب های سولفاته کلسیک و از دسته آب های هیپرترمال یا باقی مانده خشک زیاد است که مدر بوده و در درمان بیماری های نقرس و همچنین بیماری کبدی، صفراوی – کلیوی و دستگاه گوارش مصرف دارد. به طور کلی استحمام در این چشمه ها اثرات شفا بخشی زیادی داشته و موجب سلامت فیزیکی و روانی فرد می شود.
چشمه های آبگرم محلات شامل ۶ چشمه به نام های شفا، دنبه، روماتیسم، حکیم، سودا (بختیاری) و سلیمانیه است که در این میان چشمه حکیم دمای کمتری نسبت به چشمه های دیگر دارد.

دانشنامه آزاد فارسی

آبگرم محلات. آبگَرم مَحَلّات
دهی در استان مرکزی، شهرستان محلات. با ارتفاع ۱,۷۵۰ متر، در منطقه ای کوهستانی، در ۵,۱۳کیلومتری شمال شرقی محلات قرار دارد. اقلیم آن معتدلِ مایل به سرد و خشک است. چشمه و حمام های آبگرم معدنی دارد.


کلمات دیگر: