کلمه جو
صفحه اصلی

چارلز ادوارد استوارت

دانشنامه عمومی

چارلز ادوارد استوارت (به انگلیسی: چارلز ادوارد لوئیس جان کازیمیر سیلوستر سورینو ماریا استوارت) (۳۱ دسامبر ۱۷۲۰ تا ۳۱ ژانویه ۱۷۸۸)، که معمولاً در بریتانیا در طول عمر خود به عنوان جوان مدعی امپراتوری و «جوان شوالیه»، و بر پایهٔ گذشته نگری به عنوان «شاهزاده چارلی برازنده»شناخته می شد، پس از مرگ پدرش در ۱۷۶۶، (به عنوان چارلز سوم) دومین یعقوبی مدعی تاج و تخت انگلستان، اسکاتلند، فرانسه و ایرلند است. این ادعا به عنوان و بر مبنای پسر ارشد جیمز فرانسیس ادوارد استوارت بودنش، که او خود فرزند جیمز هفتم و دوم بود صورت می گرفت. چارلز شاید بیشتر به خاطر راه اندازی قیام ناموفق یعقوبی ۱۷۴۵، که در آن؛ او با رهبری یک قیام برای بازگرداندن خانواده اش به تاج و تخت بریتانیای کبیر، که با شکست او در نبرد کالودن که به گونه ای جدی در پایان دادن به جنبش یعقوبی مؤثر بود، شناخته شده باشد.
پشتیبانی یعقوبی گرایان از ادعای استوارت به خاطر امید آنان به اجرای آسان گیری مذهبی در کلیسای کاتولیک و اصل باور به حق الهی پادشاهان بود. گریختن چارلز از اسکاتلند پس از قیام- از او در برخی از نوشته های پس از او یک چهرهٔ رؤیایی و رمانتیک ساخته و عدم پیروزی او را به یک «شکست قهرمانانه» تبدیل کرده اند.

دانشنامه آزاد فارسی

چارْلْز اِدْوارد اِسْتوارْت (۱۷۲۰ـ۱۷۸۸)(Charles Edward Stuart)
چارْلْز اِدْوارد اِسْتوارْت
مشهور به مدعی جوان۱ یا بانی پرنس چارلی۲. شاهزادۀ انگلیسی، نوۀ جیمز دوم، و پسر جیمز اول، ملقب به مدعی پیر۳. در شورش جیکوبی ها۴ (۱۷۴۵) ساکنان مناطق کوهستانی اسکاتلند۵ از وی پشتیبانی کردند؛ چارلز با داعیۀ تاج و تخت انگلستان با نیروهای تحت فرمان خود به انگلستان هجوم برد، اما نیروهای دوک کامبرلند۶ آنان را عقب راندند و در ۱۶ آوریل ۱۷۴۶ در کالودن۷ تارومار کردند. چارلز از میدان نبرد گریخت و پنج ماه در کوهستان های اسکاتلند سرگردان بود تا این که به فرانسه رفت. دولت انگلستان برای سَرِ چارلز ۳۰هزار لیره جایزه تعیین کرده بود. چارلز در ۱۷۵۰ پنهانی به انگلستان رفت و احتمالاً سفرهای محرمانۀ دیگری نیز به انگلستان کرده بود. در اواخر عمر به فردی گوشه گیر و می گسار تبدیل شد و در ۱۷۶۶ در ایتالیا سکونت کرد. چارلز در رُم به دنیا آمد و از بدو تولد به ولیعهدی برگزیده شد. در ژوئیۀ ۱۷۴۵ با کشتی به اسکاتلند رفت و به همراه هفت نفر از ملازمان خود در اینورنس ـ شر۸ از کشتی پیاده شد. در ۱۹ اوت مدعی جانشینی پدرش شد و به سرعت حدود ۲هزار نفر از اسکاتلندی های مناطق کوهستانی را به دور خود گرد آورد. چارلز تقریباً بدون هیچ رویارویی یا مقاومتی از سوی مردم ادینبورگ۹ به آن شهر وارد شد و در نبرد پرستون پنز۱۰ پیروزی آسانی به دست آورد و به انگلستان هجوم برد. در ۴ دسامبر به داربی۱۱ رسید و در این منطقه افسرانش خواستار عقب نشینی شدند. ارتش چارلز به اسکاتلند بازگشت و در نبرد فالکرک۱۲ به پیروزی رسید، اما با پیشروی نیروهای انگلیسیِ تحت فرمان کامبرلند ناگزیر شد به کوهستان های اسکاتلند پناه ببرد.Young PretenderBonnie Prince CharlieOld PretenderJacobite rebellionScottish HighlandersDuke of CumberlandCullodenInverness-shireEdinburghPrestonpansDerbyFalkirk


کلمات دیگر: