[ویکی فقه] ذاتی باب علل، از اصطلاحات علم منطق بوده و به اسباب حقیقی می گویند و مقابل اسباب اتفاقی می باشد.
ذاتی در این اصطلاح، صفت برای اموری است که سبب برای اشیای دیگر واقع می شوند.ذاتی باب سبب، مقابل اتفاقی است و شامل اموری می شود که امور دیگری بذاته بر آن ها مترتّب می شود؛ مثل اشتعال آتش برای سوختن چوب و یا به دنبال آمدن رعد بعد از برق (آذرخش)؛ و سبب اتفاقی مثل وقوع آذرخش در پی گشودن درب اتاق. برخی ذاتی باب سبب را مقابل عَرَضی دانسته و آن را شامل اسبابی دانسته اند که ترتّب مسبّب بر آن دائمی یا اکثری باشد.ترتّب دائمی مثل ذبح نسبت به موت، و ترتّب اکثری مثل خوردن گیاه سُقمونیا نسبت به اسهال.به اسبابی که ترتّب مسبّب بر آن اقلّی باشد عَرَضی گفته می شود؛ مثل آذرخش (برق) نسبت به باران.
ذاتی در این اصطلاح، صفت برای اموری است که سبب برای اشیای دیگر واقع می شوند.ذاتی باب سبب، مقابل اتفاقی است و شامل اموری می شود که امور دیگری بذاته بر آن ها مترتّب می شود؛ مثل اشتعال آتش برای سوختن چوب و یا به دنبال آمدن رعد بعد از برق (آذرخش)؛ و سبب اتفاقی مثل وقوع آذرخش در پی گشودن درب اتاق. برخی ذاتی باب سبب را مقابل عَرَضی دانسته و آن را شامل اسبابی دانسته اند که ترتّب مسبّب بر آن دائمی یا اکثری باشد.ترتّب دائمی مثل ذبح نسبت به موت، و ترتّب اکثری مثل خوردن گیاه سُقمونیا نسبت به اسهال.به اسبابی که ترتّب مسبّب بر آن اقلّی باشد عَرَضی گفته می شود؛ مثل آذرخش (برق) نسبت به باران.
wikifeqh: ذاتی_باب_علل