کلمه جو
صفحه اصلی

کائید کلب علی

فرهنگ فارسی

از اشرار ناحیه بروجرد بوده است

لغت نامه دهخدا

کائید کلب علی. [ ک َ ب ِ ع َ] ( اِخ ) مؤلف مجمل التواریخ آرد: در ناحیه بروجردکائید کلب علی نام شخص بی نام و نشان در آن اوان با جمعی از متجنده و اوباش یکدل و یک زبان گشته ، بتاخت و تاز محالات و نهب و غارت مسافرین دست تعدی از آستین بی قباحتی برآورده لوای شرارت و فساد در میدان بی شرمی برپا نموده چند صباحی از راه تهور و شجاعت خود را مشهور آفاق گردانید چنانچه جمعیت او در عرصه قلیل بده دوازده هزار سوار و پیاده رسید. سلیم خان افشار قرقلو که در آن اوان از جانب ابراهیم شاه به سرداری عراق مقرر بود با لشکر جرار بعزم تنبیه کائید مذکور وارد آن دیار و لازمه حزم و احتیاط به کار برده ، کائیدموصوف از راه جهالت و غرور متهورانه با جمعیت خود به مقابله پرداخت. بعد از صف آرائی ، کلب علی خود هم باچند نفر توسن جلادت را در میدان حرب بجولان درآورده از جانب سردار هم جمعی به میدان آمده حرب صعبی اتفاق افتاد که دوست و دشمن برکائید تحسین و آفرین کردند نزدیک به آن رسید که پای ثبات و قرار لشکر سردار از جا به در رود که گلوله ای به اسب کلب علی رسیده با اسب درغلطید. سردار با لشکر خود یکبار تکاورانگیز گشته تاخت بر او و لشکرش آورده کلب علی خود بقید کمند غازیان سردار گرفتار گردیده سپاه او که برهنه پایان وادی نادانی بودند قتیل سیف غازیان سردار و بقیةالسیف راه اوطان خود پیمودند. کلب علی مذکور را بنزد سردار برده همان وقت او را گردن زده به سرای عدم فرستادند. ( مجمل التواریخ تألیف گلستانه چ مدرس رضوی ص 124 ).

دانشنامه عمومی

کائید کلب علی نام یکی از یاغیان دوره افشار بود که در ناحیه بروجرد و اطراف آن از توابع عراق عجم دست به شرارت می زد. در کتاب مجمل التواریخ درباره کائید کلبعلی چنین آمده است:
تاریخ بروجرد
در ناحیه ٔ بروجردکائید کلب علی نام شخص بی نام و نشان در آن اوان با جمعی از متجنده و اوباش یکدل و یک زبان گشته ، بتاخت و تاز محالات و نهب و غارت مسافرین دست تعدی از آستین بی قباحتی برآورده لوای شرارت و فساد در میدان بی شرمی برپا نموده چند صباحی از راه تهور و شجاعت خود را مشهور آفاق گردانید چنانچه جمعیت او در عرصه ٔ قلیل بده دوازده هزار سوار و پیاده رسید.
.
سلیم خان افشار قرقلو سردار عراق عجم به بروجرد آمد و با کائید کلبعلی به جنگ پرداخت:

دانشنامه آزاد فارسی

کائید کَلْب علی ( ـ۱۱۶۱ق)
سرکردۀ گروهی بزرگ از شورشیان لُر در اطراف بروجرد. پس از انتشار خبر قتل نادرشاه، عده ای از سپاهیان و مردم دیگر را جمع آورد و قسمتی از ناحیۀ بروجرد را در اختیار گرفت و به تاخت وتاز و راهزنی در اطراف پرداخت. جمعیت او در اندک زمانی به ۱۰ـ۱۲هزار نفر رسید. سلیم خان قرقلوی افشار که از طرف ابراهیم شاه به حکومت عراق عجم رسیده بود به جنگ او آمد و سرانجام پیروز شد. کلب علی نیز به قتل رسید و اتباع او به منازل خود بازگشتند.

پیشنهاد کاربران

ب معنی رهبر و خان و بزرگ است و کلب علی کائید از نوادگان کاد محسن است ک در چهار محال بختیاری زندگی میکردند و بعد ب روستای انوج نزدیکی بروجرد مهاجرت میکنند.

کائید به معنی بزرگ و با ابهت هست. . . . اسم خان و خوانین بزرگ . . . . کائید به مفنی بزرگمرد و دلیر و خان و فرمانده هست


کلمات دیگر: