کلمه جو
صفحه اصلی

خواب


مترادف خواب : احلام، چرت، خفتن، رویا، قیلوله، نوم، هجوع ، پرز، غفلت ، بی خبر، غافل

متضاد خواب : بیداری، هشیاری

فارسی به انگلیسی

sleep, dream, pile, nap, asleep, dreamland, kip, repose, rest, slumber, flocking

sleep, dream, pile, nap, asleep


asleep, dream, dreamland, kip, repose, rest, sleep, slumber


فارسی به عربی

حلم , غفوة , نائم , نوم

مترادف و متضاد

اسم ≠ بیداری


احلام، چرت، خفتن، رویا، قیلوله، نوم، هجوع ≠ پرز


۱. احلام، چرت، خفتن، رویا، قیلوله، نوم، هجوع ≠ بیداری
۲. پرز
۳. غفلت ≠ هشیاری
۴. بیخبر، غافل


sleeping (اسم)
خواب

fluff (اسم)
بادکردگی، کرک، خواب

sleep (اسم)
خواب، خواب رفتگی

nap (اسم)
چرت، خواب، پرز، خواب نیمروز

dream (اسم)
خیال، خواب

noctambulism (اسم)
خواب، خواب گردی، راه رفتن در خواب، شبگردی

noctambulation (اسم)
خواب، راه رفتن در خواب، شبگردی

فرهنگ فارسی

۱ - ( اسم ) حالتی توام با آسایش و آرام که بر اثر از کار باز ماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید آید نوم مقابل بیداری یقظه . ۲ - غفلت . ۳ - پرز جامه ( مانند مخمل ) . ۴ - ( صفت ) خوابیده : حسن خوابست . یا خواب خرگوش . غفلت تغافل فراموشی . یا خواب خرگوشی . خواب خر گوش . یا خواب غفلت . غفلت و تغافل ( که بمنزل. خواب است ) .

حالتی که در آن پس از انتقال محتویات حافظۀ موقت به حافظۀ ثابت، رایانه بدون فعالیت باقی می‌ماند تا بتوان پس از مدتی روند کار برنامه‌ها را بدون تغییر از سر گرفت


فرهنگ معین

(خا ) [ په . ] ۱ - (اِ. ) حالتی توأم با آسایش و آرامش که بر اثر از کار بازماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید آید. ۲ - (ص . ) غافل ، بی خبر. ۳ - جهتی که پرز، مو یا پشم در آن به آسانی روی هم افتد. ، ~ خرگوشی کنایه از: غفلت و بی خبری . ، ~ هفت پادشاه را

(خا) [ په . ] 1 - (اِ.) حالتی توأم با آسایش و آرامش که بر اثر از کار بازماندن حواس ظاهر در انسان و حیوان پدید آید. 2 - (ص .) غافل ، بی خبر. 3 - جهتی که پرز، مو یا پشم در آن به آسانی روی هم افتد. ؛ ~ خرگوشی کنایه از: غفلت و بی خبری . ؛ ~ هفت پادشاه را دیدن کنایه از: به خواب عمیق فرو رفتن .


لغت نامه دهخدا

خواب. [ خوا / خا ]( اِ ) نقیض بیداری. نوم. حالت آسایش و راحتی که بواسطه از کار بازآمدن حواس ظاهره و فقدان حس در انسان و سایر حیوانات بروز می کند. ( ناظم الاطباء ). واگذاشتن نفس استعمال حواس را به واگذاشتی طبیعی. منام. حثاث. رقد. رقود. رقاد. هجعت. کری. سبات. نعاس. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
توانگر بنزدیک زن خفته بود
زن از خواب شلپوی مردم شنود.
بوشکور بلخی.
گوسفندیم و جهان هست بکردار نغل
چون گه خواب شود سوی نغل باید شد.
رودکی.
باز کرد از خواب زن رانرم و خوش
گفت دزدانند و آمد پای پش.
رودکی.
زیر خاک اندرونت باید خفت
گرچه اکنونت خواب بر دیباست.
رودکی ( از تاریخ بیهقی ).
برین کینه آرامش و خواب نیست
بمانند چشمم بجوی آب نیست.
فردوسی.
از آن خاک برخاست شد سوی آب
چو مستی که بیدار گردد ز خواب.
فردوسی.
دلش گشت پربیم و سر پرشتاب
وز او دور شد خورد و آرام و خواب.
فردوسی.
چنان نمود به ما دوش ماه نو دیدار
چو یار من که کند گاه خواب خوش آسا.
بهرامی.
ز جنگ شار سپه را بجنگ رای کشید
ز خواب خواست همی کرد رای بیداری.
فرخی.
نه از خواب و از خورد بودش مزه
نه بگسست از چشم او نایزه.
عنصری.
عاشق از غربت بازآمد، با چشم پرآب
دوستگان را بسرشک مژه برکرد ز خواب.
منوچهری.
نیز چه خواهی دگر خوش بخور و خوش بزی
انده فردا مبر گیتی خواب است و باد.
منوچهری.
خرد را می ببندد چشم را خواب.
( ویس و رامین ).
نیمه شب بیدار شدم و هرچند حیلت کردم خوابم نیامد. ( تاریخ بیهقی ). ایشان را نمایند پهنای گلیم تا بیدار شوند از خواب. ( تاریخ بیهقی ).
از این خواب اگر کوته است ار دراز
گه مرگ بیدار گردیم باز.
اسدی.
بخانه درون خواب و در گور خواب
به بیداریت پس کی آید شتاب.
اسدی.
حکیمان خواب را موت الاصغر خوانند. ( عنصر المعالی ).
وقت است که از خواب جهالت سر خویش
برکنی تا بسرت بروزد از علم نسیم.
ناصرخسرو.
چشمت ازخواب بیهشی بگشا
خویشتن را بجوی و اندریاب.
ناصرخسرو.

خواب . [ خوا / خا ](اِ) نقیض بیداری . نوم . حالت آسایش و راحتی که بواسطه ٔ از کار بازآمدن حواس ظاهره و فقدان حس در انسان و سایر حیوانات بروز می کند. (ناظم الاطباء). واگذاشتن نفس استعمال حواس را به واگذاشتی طبیعی . منام . حثاث . رقد. رقود. رقاد. هجعت . کری . سبات . نعاس . (یادداشت بخط مؤلف ) :
توانگر بنزدیک زن خفته بود
زن از خواب شلپوی مردم شنود.

بوشکور بلخی .


گوسفندیم و جهان هست بکردار نغل
چون گه خواب شود سوی نغل باید شد.

رودکی .


باز کرد از خواب زن رانرم و خوش
گفت دزدانند و آمد پای پش .

رودکی .


زیر خاک اندرونت باید خفت
گرچه اکنونت خواب بر دیباست .

رودکی (از تاریخ بیهقی ).


برین کینه آرامش و خواب نیست
بمانند چشمم بجوی آب نیست .

فردوسی .


از آن خاک برخاست شد سوی آب
چو مستی که بیدار گردد ز خواب .

فردوسی .


دلش گشت پربیم و سر پرشتاب
وز او دور شد خورد و آرام و خواب .

فردوسی .


چنان نمود به ما دوش ماه نو دیدار
چو یار من که کند گاه خواب خوش آسا.

بهرامی .


ز جنگ شار سپه را بجنگ رای کشید
ز خواب خواست همی کرد رای بیداری .

فرخی .


نه از خواب و از خورد بودش مزه
نه بگسست از چشم او نایزه .

عنصری .


عاشق از غربت بازآمد، با چشم پرآب
دوستگان را بسرشک مژه برکرد ز خواب .

منوچهری .


نیز چه خواهی دگر خوش بخور و خوش بزی
انده فردا مبر گیتی خواب است و باد.

منوچهری .


خرد را می ببندد چشم را خواب .

(ویس و رامین ).


نیمه شب بیدار شدم و هرچند حیلت کردم خوابم نیامد. (تاریخ بیهقی ). ایشان را نمایند پهنای گلیم تا بیدار شوند از خواب . (تاریخ بیهقی ).
از این خواب اگر کوته است ار دراز
گه مرگ بیدار گردیم باز.

اسدی .


بخانه درون خواب و در گور خواب
به بیداریت پس کی آید شتاب .

اسدی .


حکیمان خواب را موت الاصغر خوانند. (عنصر المعالی ).
وقت است که از خواب جهالت سر خویش
برکنی تا بسرت بروزد از علم نسیم .

ناصرخسرو.


چشمت ازخواب بیهشی بگشا
خویشتن را بجوی و اندریاب .

ناصرخسرو.


هرچیز که هست ترک می باید کرد
وز ترک اساس برگ می باید کرد
در ترک تعلق از بدن راحتهاست
از خواب قیاس مرگ می باید کرد.

خواجه عبداﷲ انصاری .


خواب ناید دختری را کاندر آن باشد که باز
هفته ٔ دیگر مر او را خانه ٔ شوهر برند.

سنائی .


برای بوی وصال تو بنده ٔ بادم
برای پاس خیال تو دشمن خوابم .

خاقانی .


زآن نرگس جادونسب جان مرا بگرفته تب
خواب مرا هر نیمشب بسته به آب انداخته .

خاقانی .


بانگ طبلت نمی کند بیدار
تو مگر مرده ای نه در خوابی .

سعدی .


زآن شب دگرم خواب نه سبحان اﷲ
یک خواب و ز پس این همه بیداریها.

سعدی .


از خواب تو در برادر این تاب
خوش خفته تو و برادر خواب .

امیرخسرو دهلوی .


خواب خون در بدن فسرده کند
زندگان را به رنگ مرده کند.

اوحدی .


خواب را گفته ای برادر مرگ
چون نخسبی همی زنی در مرگ .

اوحدی .


خواب تلخ است در آن خانه که بیماری هست .

صائب .


بگو بخواب که امشب میا بدیده ٔ من
جزیره ای که مکان تو بود آب گرفت .
- امثال :
اسلام ز دست رفت بس درخوابید . (یادداشت بخط مؤلف ).
از خواب قیاس مرگ گیر .
خواب است و مرگ .
خواب برادر مرگ است .
خواب پاسبان ، چراغ دزدان است .
خواب خواب می آورد .
خواب هست از مرگ بدتر .
دنیا را آب برد کچل را خواب برد .
عمو یادگار خوابی یا بیدار .
فتنه در خواب است بیدارش مکن .
هر که خواب است روزیش آب است .
- آشفته خواب ؛ خواب ناراحت :
این جهان خواب است خواب ای پور باب
شاد چون باشی بدین آشفته خواب .

ناصرخسرو.


- از خواب برآمدن ؛بیدار شدن :
نفس برآمدو کام از تو برنمی آید
فغان که بخت من از خواب برنمی آید.

حافظ.


- از خواب برخاستن ؛ بیدار شدن .
- از خواب پریدن ؛ ناگهان بیدار شدن . بطور طبیعی بیدار نشدن . بناگاه از خواب به بیداری آمدن .
- از خواب جستن ؛ از خواب پریدن . بناگاه از خواب بیدار شدن .
- از خواب درآمدن ؛ بیدار شدن . از خواب برخاستن :
رطب چین درآمدز دوشینه خواب
دماغی پرآتش دهانی پرآب .

نظامی (از آنندراج ).


- بدخواب ؛ آنکه به آسانی نخوابد. آنکه در همه وقت و همه جا چون مردمان خوش خواب نخوابد.
- || خواب بچه ای که بیدار شود و دیگر نخوابد.
- بسیارخواب ؛ پرخواب . میسان . (منتهی الارب ).
- به خواب درآمدن ؛ بخواب رفتن . خوابیدن .
- || اقناع کردن . فریب خوردن . (یادداشت بخط مؤلف ) :
ز پیران چو بشنید افراسیاب
سر مرد جنگی درآمد به خواب .

فردوسی .


- به خواب رفتن ؛ خوابیدن . به خواب شدن . هجوع . (منتهی الارب ) (از تاج العروس ) (از لسان العرب ).
- به خواب شدن ؛ نعاس . نوم . خوابیدن .
- به خواب کردن ؛ خوابانیدن .
- || فریب دادن . اقناع کردن کسی بفریب : بیش ما را به خواب کرده اند به شیشه ٔ تهی جوابی نیکو می باید داد خوارزمیان را. (تاریخ بیهقی ).
- بی خواب ؛ خواب نبرده . بیدارمانده .
کاشکی صد چشم ازین بی خواب تر بودی مرا
تا تأمل کردمی در منظر زیبای تو.

سعدی .


- بی خوابی ؛ خواب نبردگی . بیدارماندگی :
تو مست شراب خواب و ما را.
بی خوابی کشت در یتاقت .

سعدی .


از غایت بیخوابی پای رفتنم نماند. (گلستان ).
- || مرض بیخوابی . علتی که بر اثر آن آدمی را خواب نبرد.
- بیدارخوابی ؛ بیخوابی . بیدارماندگی .
- پاشنه خوابیده ؛ کفش که پاشنه ٔ آن تا شده .
- پاشنه نخواب ؛ کفش که پاشنه ٔ آن تا نشود.
- پرخواب ؛ آنکه خواب بسیار کند. آنکه خوابش بیش از معمول است .
- تخت خواب ؛ تختی که برای خواب است . تختی که روی آن بستر اندازند خواب را.
- جامه ٔ خواب ؛ لباس خواب . لباسی که وقت خواب بر تن کنند.
- جای خواب ؛ محل خسبیدن . محل خفتن .
- خواب آمدن ؛ احساس خواب کردن . مقدمات حالت خواب برای کسی فراهم آمدن .
- || خوابیدن .
- خواب نیامدن ؛ بیدار ماندن . خواب نبردن .
- خواب اصحاب رقیم ؛ خواب اصحاب کهف :
سال سی خفتی کنون بیدار شو
گر نخفتی خواب اصحاب رقیم .

ناصرخسرو.


- خواب بردن ؛ خواب رفتن . خوابیدن .
- خواب خرگوش ؛ خواب با چشمهای باز. یا با یک چشم باز و یک چشم بسته :
ای خفته همه عمر و شده خیره ومدهوش
وز عمر جهان بهره ٔ خود کرده فراموش
هرگه که همیشه دل تو بی هش و خفته ست
بیدار چه سود است ترا خواب چو خرگوش .

سنائی .


ما را چه کشی بچشم آهو
ما را چه دهی تو خواب خرگوش .

سنائی .


خواب خرگوش عین کین ترا
شیر نر هم چو روبه ماده .

انوری .


گر دهد خصم خواب خرگوشت .

انوری .


بیداری دولتت فکنده
در دیده ٔ فتنه خواب خرگوش .

ظهیرالدین فاریابی .


سگ کوی تو باشم گرچه ندهی
به روبه بازیم جز خواب خرگوش .

ظهیرالدین فاریابی .


خواب خرگوش اجل کفتاروارت بسته کرد
الحذر کاین بیشه را هر روبهی شیرافکن است .

شهاب الدین سمرقندی .


پیش از آن خود غزال مست دلیر
خواب خرگوش داده بود به شیر.

امیرخسرو دهلوی .


خواب خرگوش به چشم خرد ابن یمین
میدهد غمزه ٔ شیرافکن چون آهویت .

ابن یمین .


- خواب خوش ؛ خوابی که بسیار راحت است . خواب بدون دغدغه :
بیدار شو از خواب خوش ای خفته چهل سال
بنگر که ز یارانت نماندند کس ایدر.

ناصرخسرو.


- خواب دیو ؛ خوابی نهایت سنگین که او را سخت دیر بیدار توان کرد. (یادداشت بخط مؤلف ).
- خواب سبک ؛ خواب غیرعمیق . خوابی که با جزئی حرکت بیدار میشوند.
- خواب سنگین ؛ خواب عمیق .
- خواب عمیق ؛ خواب سنگین . خواب گران .
- خواب قیلوله ؛ خواب پیش از ظهر : در باغ فرموده تا خانه ای برآوردند خواب قیلوله را. (تاریخ بیهقی ).
- خواب کردن ؛ خوابیدن : امیر بوقت قیلوله آنجا رفتی و خواب کردی . (تاریخ بیهقی ).
- || فریب دادن ؛ خام کردن .
- خوابگاه ؛ جای خفتن . جای خسبیدن .
- خواب گران ؛خواب عمیق . خواب سنگین .
- خواب گرفتن ؛ مانع خواب شدن .جلوگیری از خواب کسی کردن .
- خوابگه ؛ خوابگاه :
همان پنج تن را بر خویش خواند
بنزدیکی خوابگه برنشاند.

فردوسی .


- خواب ماندن ؛ برخلاف قصد خواب او دراز کشیدن و فوت شدن وقت یا تخلف شدن وعده ٔ او. (یادداشت بخط مؤلف ).
- خواب نبردن ؛ خواب نرفتن . نخفتن .
- خود را به خواب زدن ؛ نمودن به خواب است و نباشد. تناعس . (یادداشت بخط مؤلف ).
- خور و خواب ؛ کنایه از آسایش . کنایه از بی فکری و خوشگذرانی :
خورو خواب و آرام جوید همی
وزآن زندگی کام جوید همی .

فردوسی .


- در خواب ؛ بخواب . خوابیده : اگر محمود زاولی در خواب است محمود بی زوال بیدار است .
- در خواب رفتن ؛ بخواب شدن . خوابیدن :
تو پادشاهی و گر چشم پاسبان همه شب
بخواب درنرود پادشه چه غم دارد.

سعدی .


در خواب نمی روم که بی یار
پهلو نه خوش است بر حریرم .

سعدی .


امشب این نیست که در خواب رود چشم ندیم
خواب در روضه ٔ رضوان نکند اهل نعیم .

سعدی .


جای آن نیست که خاموش نشیند مطرب
شب آن نیست که در خواب رود چشم ندیم .

سعدی .


- در خواب شدن ؛ بخواب رفتن .
- || مردن :
گفتند فسانه ای و در خواب شدند.

خیام .


- در خواب کردن ؛ تنویم . خوابانیدن .
- || فریب دادن .
- امثال :
بشیشه ٔ تهی در خواب کردن ؛ فریب دادن . (امثال و حکم )
- در خواب ماندن ؛ با قصد بیداری در خواب باقی ماندن .
- دیرخواب ؛ خوابی که زیاد طول کشیده :
بیدار شو این چه دیرخواب است .

امیرخسرو دهلوی .


- رختخواب ؛ بستر. لحاف و تشک و پتو که برای خوابیدن بکار رود.
- سر بخواب نهادن ؛ غنودن . خوابیدن :
پیاده همی رفت جویان شکار
به پیش اندر آمد یکی مرغزار
گله دار اسبان افراسیاب
به بیشه درون سر نهاده بخواب .

فردوسی .


- شادخواب ؛ خواب خوش .
- شکرخواب ؛ خواب خوش .
- کم خواب ؛ آنکه خواب او بسیار نیست .
- گران خواب ؛ آنکه خواب عمیق کند.
- مست خواب ؛ آنکه درربوده ٔ خواب است ولی بناچار بیدار مانده .
- نیک خواب ؛ خوش خواب .
- نیم خواب ؛ نه خواب و نه بیدار. بین نوم و یقظه :
کرشمه کنان نرگس نیم خواب .

نظامی .


سکندر ز مستی شده نیمخواب .

سعدی .


جمالی چو در نیمروز آفتاب
- || چشم نیم بسته . کنایه از زیبائی چشم :
چشمهای نیم خوابت سال و ماه
همچو من مستند بی میخوارگی .

سعدی .


با چشم نیم خواب تو خشم آیدم همی
از چشمهای نرگس و چندین وقاحتش .

سعدی .


دو نرگس مست نیم خوابش .

سعدی .


|| نائم . خوابیده . آنکه او را خواب برده . || رؤیا. صوری که در هنگام خواب درذهن آدمی رخ بنماید. واقعه :
این همه بود و باد تو خواب است
خواب را حکم نی مگر بمجاز.

رودکی .


نگویم من این خواب شاه از گزاف
زبان زود نگشایم از بهر لاف .

بوشکور بلخی .


سپهبد گشاد آن نهان از نهفت
همه خواب یک یک بدیشان بگفت .

فردوسی .


نگر خواب را بیهده نشمری
یکی بهره دانش ز پیغمبری .

فردوسی .


سیاوش بدو گفت کآن خواب من
بجای آمد و تیره شد آب من .

فردوسی .


همان خواب گودرز و رنج دراز
خور و پوشش و درد و آرام و ناز.

فردوسی .


پیام دادم که اقبال بی پرستش او
بود بنزد خردمند خواب بی تعبیر
جواب داد که اشعار بی ستایش او
بود بنزد خرد چون نماز بی تکبیر.

معزی .


خر بد بخت بد بود در خواب
از معبر چنین رسید جواب .

سوزنی .


- امثال :
خواب زن چپ است ؛ یعنی اگر خواب بد دیده است تعبیرش برخلاف خوب خواهد بود.
- بخواب دیدن ؛ در واقعه و رؤیا دیدن :
چنان دید گوینده یک شب بخواب
که یک جام می داشتی چون گلاب .

فردوسی .


چنان دید روشن روانم بخواب
که رخشنده شمعی برآمد ز آب .

فردوسی .


بخواب دیدم که من بزمین غور بودمی ... و بسیار طاووس و خروس بودی . (تاریخ بیهقی ). آخر بود همچنان که بخواب دیده بود و ولایات غور بطاعت وی آمدند. (تاریخ بیهقی ).
این تمنایم به بیداری میسر کی شود
کاشکی خوابم ببردی تا بخوابت دیدمی .

سعدی .


سعدیا گفت بخوابم بینی
بیوفا یارم اگر می غنوم .

سعدی .


بخواب دوش چنان دیدمی که زلفینش
گرفته بودم و دستم هنوز غالیه بوست .

سعدی .


بخوابش مگر دیده ای سعدیا
زبان درکش امروز کآن دوش بود.

سعدی .


بخواب اندرش دید و پرسید حال
که چون رستی از حشر و نشر و سؤال .

سعدی (بوستان ).


چون من خیال رویت جانا بخواب بینم
کز خواب می نبیند چشمم بجز خیالی .

حافظ.


دیدم بخواب دوش که ماهی برآمدی
کز عکس روی او شب هجران سرآمدی .

حافظ.


- بخواب کسی آمدن ؛ در رؤیا دیدن او را. در خواب دیدن .
- بخواب ندیدن ؛ در رؤیا ندیدن .
- || کنایه از مبالغه در خوبی چیزی :
جامه و نعمت کان خلق ندیده ست بخواب .

ناصرخسرو.


هرگز جمال مال ندیده ست جز بخواب
هر کو گدای از پس دیگر گدا شده ست .

ناصرخسرو.


- تعبیر خواب ؛ تأویل و تفسیر خواب . تفسیر رؤیا.
- خواب پیغمبری ؛ رؤیایی که عیناً تعبیر شود.
- خواب دیدن ؛ در رؤیا دیدن :
بگودرز گفت ای جهان پهلوان
یکی خواب دیدم بروشن روان .

فردوسی .


بر آن جمله بودند که خوابی دیدندی . (تاریخ بیهقی ). در خواب دیدم خضر نزدیک من آمد مرا پرسیدند و گفت که چندین غم چرا میخوری . (تاریخ بیهقی ).
ماندی اکنون خجل چو آن مفلس
که بشب گنج بیند اندر خواب .

ناصرخسرو.


و چون خوابی نیکو که دیده اید. (کلیله و دمنه ).
خواب می بینم ولیکن خواب نی
مدعی هستم ولی کذاب نی .

مولوی .


- || خیال فاسد کردن . فکر و خیالی را بسر خود راه دادن : اگر عیاذاً باﷲ شغبی و تشویشی کنید... این شش هزار سوار و حاشیت یکساعت دمار از شما برآرند و تنی چند نفر اگر... پیوندند شما را پیش وی قدری نماند و این پوست کنده از آن گفتم تا خوابی دیده نیاید. (تاریخ بیهقی ). ما ایشان را نخواهیم گذاشت که خواب ببینند و خوش و تن آسان باشند. (تاریخ بیهقی ).
- خواب گزاری ؛ تعبیر خواب :
ای فرخی این قصه و این حال چه چیز است
پیش ملک شرق همی خواب گزاری .

فرخی .


خواب می گزاری باطل و بیهوده چه گویی .

؟


- خواب گفتن ؛ یاوه سرائیدن :
کنون نزد من چون زنان بسته دست
همی خواب گویی بکردار مست .

فردوسی .


- خواب مستی ؛ خواب غیرقابل تعبیر :
غم حیات ندارد ز می پرستی ها
که نیست قابل تعبیر خواب مستیها.

صائب .


- در خواب دیدن ؛ در رؤیا دیدن .واقعه ای را دیدن :
چنین دید در خواب کزپیش تخت
برستی یکی خسروانی درخت .

فردوسی .


چو در خواب این بلا را بود دیده
که مردی با وی از دستش بریده .

نظامی .


اگر در خواب بینی مرغ و ماهی
بدولت میرسی یا پادشاهی .
- گزاردن خواب ؛ تأویل و تفسیر و تعبیر خواب .
- || تعبیر خواب :
- خوابی برای کسی دیدن ؛ فکر و خیال درباره ٔ کسی کردن . برای کسی امری را در سر پختن . انجام خیالی را برای کسی در نظر گرفتن .
کسانی که در خواب دانا بدند
بدان دانش اندر توانا بدند.

فردوسی .


|| خیال . || حالت غفلت . || غافل . (ناظم الاطباء). || فنای اختیاری را از افعال بشریت خواب گویند.(از کشاف اصطلاحات الفنون ). || پرز جامه مانند مخمل . (ناظم الاطباء). خمل . پرز. پرزه . (یادداشت بخط مؤلف ). || میل پود جامه ای چون قالی و مخمل و غیره بجانبی . نظیر: خواب این فرش از بالاست :اخمال ؛ پرزه دار و خوابناک گردانیدن جامه را. (منتهی الارب ). || کرخی و بی حسی عضوی . چون خواب پا و دست .
- خواب رفتن ؛ کرخ و بی حس شدن عضوی موقتاً برای فشاری که بر آن آمده و خون از جریان در آن عضو بازایستاده است . (یادداشت بخط مؤلف ). خدر شدن عضوی بنحوی خاص .

فرهنگ عمید

۱. حالت آسایش در انسان و حیوان که در طی آن حواس ظاهری انسان از کار می افتد.
۲. تصاویر، وقایع، و مناظری که هنگام خواب از ذهن انسان می گذرد، رؤیا.
۳. (صفت ) [مجاز] بی خبر.
۴. جهتی که پُرز دارای تمایل به خم شدن به آن است.
۵. (اسم مصدر ) رکود: خواب پول.
۶. (بن مضارعِ خوابیدن ) = خوابیدن
* خواب دیدن: (مصدر لازم ) گذشتن تصاویر، وقایع، و مناظری از ذهن انسان در هنگام خواب.
* خواب رفتن: (مصدر لازم )
۱. به خواب رفتن، در خواب شدن، خوابیدن.
۲. [مجاز] بی حس شدن دست یا پا به واسطۀ فشاری که بر آن وارد می شود.

۱. حالت آسایش در انسان و حیوان که در طی آن حواس ظاهری انسان از کار می‌افتد.
۲. تصاویر، وقایع، و مناظری که هنگام خواب از ذهن انسان می‌گذرد؛ رؤیا.
۳. (صفت) [مجاز] بی‌خبر.
۴. جهتی که پُرز دارای تمایل به خم شدن به آن است.
۵. (اسم مصدر) رکود: خواب پول.
۶. (بن مضارعِ خوابیدن) = خوابیدن
⟨ خواب‌ دیدن: (مصدر لازم) گذشتن تصاویر، وقایع، و مناظری از ذهن انسان در هنگام خواب.
⟨ خواب رفتن: (مصدر لازم)
۱. به خواب رفتن؛ در خواب ‌شدن؛ خوابیدن.
۲. [مجاز] بی‌حس شدن دست یا پا به‌واسطۀ فشاری که بر آن وارد می‌شود.


دانشنامه عمومی

مقابل بیدار(هماهنگی توانایی ارادی واگاهی نسبت به این توانایی) خواب عبارت است ازعدم توانایی ارادی درکنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت به طوری که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند. در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی_اسکلتی انسان ها و جانوران اهمیت دارد.
خواب REM (حرکت سریع چشم) که خواب فعال یا خواب متناقض (paradoxical) نیز خوانده می شود.
خواب NREM (به انگلیسی: non-REM حرکت غیرسریع چشم) که خواب آرام نیز خوانده می شود.
اختراع دستگاه نوار مغزی به دانشمندان اجازه داد تا به مطالعه خواب انسان، به روش هایی که پیش از آن ممکن نبود، بپردازند. در خلال دهه ۱۹۵۰ فردی به نام اوژن آسرینسکی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود، از این وسیله برای کشف آنچه امروز خواب REM خوانده می شود استفاده کرد. مطالعات بیشتر بر روی خواب انسان نشان داده است که خواب، از یک سری مراحل گذر می کند که الگوهای امواج مغزی در هر مرحله با یکدیگر متفاوت هستند.
خواب دارای دو نوع اصلی است:
در خلال نخستین مراحل خواب، ما هنوز نسبتاً بیدار و هشیار هستیم. مغز، امواجی تولید می کند به نام امواج بتا دارای فرکانس بالا و دامنه پایین هستند. به مرور که مغز شروع به آرامش یافتن می کند، امواج کندتری به نام امواج آلفا متصاعد می شوند که دارای دامنه بالا و فرکانس پایین هستند. در طول این مدّت و هنگامی که هنوز کاملاً به خواب نرفته ایم ممکن است احساس عجیب و کاملاً واضحی را تجربه کنیم که توهمات پیش خواب نامیده می شود. مثال های متداول و شایع این پدیده عبارتند از احساس افتادن (پرت شدن) یا شنیدن این که کسی نام شما را صدا می کند.رویداد بسیار شایع دیگری که در این دوره زمانی وجود دارد، پرش میوکلونیک است.اگر تا کنون، بدون هیچ دلیل مشخص و خاصی، ناگهان بدنتان تکان خورده یا پریده است این پدیده ظاهراً عجیب را تجربه کرده اید. در عالم واقع، این پرش های میوکلونیک بسیار شایعند.

دانشنامه آزاد فارسی

خواب (sleep)
حالتی از ناهشیاری طبیعی. در فواصل زمانی منظم در بیشتر پستانداران و پرندگان رخ می دهد، هرچند گوناگونی قابل ملاحظه ای در میزان آن به چشم می خورد. خواب از زمستان خوابی متمایز است، زیرا روزانه رخ می دهد و کاهش بسیار سوخت وساز طی آن رخ نمی دهد. عملکرد خواب چندان روشن نیست. اشخاص محروم از خواب تحریک پذیر، ناهماهنگ، فراموشکار، دچار اوهام، و حتی روانی اند. در انسان، خواب با سطح هورمون ها و فعالیت الکتریکی ویژۀ مغز، شامل امواج دلتا که کاملاً با فعالیت مغز بیدار متفاوت است، ارتباط دارد. دوره های رِم (حرکت سریع چشم) با رؤیاها همراه اند و این دوره در فاصله های زمانی منظم خواب رخ می دهد. در این حالت، چشم زیر پلک ها به سرعت حرکت می کند. گونه هایی که دوره های متمایز خواب ندارند، مانند بیشتر بی مهرگان و ماهیان، در یک دورۀ مفروض ۲۴ساعته دارای فواصل منظم کاهش فعالیت اند. ممکن است دوره های طولانی خواب به منظور پنهان کردن گونه ها در مواقعی تکامل یافته باشد که گونه ها بیشتر در معرض شکارشدن اند. پژوهشگران امریکایی با تحقیق دربارۀ خواب رِم، در ۱۹۹۸ نشان دادند که پلاتی پوس بیش از هر جانور دیگر خواب رِم را تجربه می کند. پیش از این تصور می شد که رؤیادیدن فقط خاص پستانداران جفت دار است. نیز ← رؤیا

فرهنگستان زبان و ادب

{hibernation , sleep mode} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] حالتی که در آن پس از انتقال محتویات حافظۀ موقت به حافظۀ ثابت، رایانه بدون فعالیت باقی می ماند تا بتوان پس از مدتی روند کار برنامه ها را بدون تغییر از سر گرفت

نقل قول ها

خواب کاهش ناگهانی جریان خون در زمان استراحت است به طوری که فعالیت بدن و ذهن کم شود و توهم های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند.
• «خواب نوشین بامداد رحیل // باز دارد پیاده را ز سبیل»سعدی• قرار و خواب ز حافظ طمع مدار ای دوست // قرار چیست صبوری کدام و خواب کجاحافظ• شبی بر سرش لشکر آورد خواب // که چند آورد مرد ناخفته تاب؟سعدی• خور و خواب تنها طریق ددست // بر این بودن آیین نابخردستسعدی• چو سیلاب خواب آمد و مرد برد // چه بر تخت سلطان، چه بر دشت کردسعدی• خواب بی هنگامت از ره می برد // ورنه بانگ صبح بی هنگام نیستسعدی• به خواب و لذت و شهوت گذاشتند حیات // کنون که زیر زمین خفته اند بیدارندسعدی• تا خلوتیان سحر از خواب درآیند // مستان صبوحی به مناجات برآریدسعدی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خواب مقابل بیداری است. از آن به مناسبت در بسیاری از باب های عبادات و معاملات سخن رفته است.
بر خواب از آن جهت که موجب از کار افتادن قوای ظاهری همچون بینایی و شنوایی و نیز در ظاهر از دست رفتن شعور و آگاهی می‏گردد، آثاری مترتّب است که به مهم‏ترین آنها اشاره می‏شود.
← بطلان
کسی که در وقت نماز واجب خواب بوده، واجب است قضای نماز فوت شده را به جا آورد و در خصوص فوت نماز عشا علاوه بر قضا مستحب است فردای آن شب را به عنوان کفاره روزه بگیرد. برخی آن را واجب دانسته‏ اند.
کسی که در شب ماه رمضان با نیت روزه فردا خوابیده، روزه اش صحیح است، هرچند تمام روز در خواب باشد و یا حتّی چند روز بگذرد.
همچنین جنب اگر در شب ماه رمضان با نیّت غسل قبل از اذان صبح بخوابد و اتفاقاً تا صبح بیدار نشود، روزه‏ اش صحیح است.
حج گزاری که پس از نیّت وقوف در عرفات یا مشعر به خواب رفته و تمام وقت را در خواب بوده، وقوفش صحیح است؛ زیرا وقوف با یک لحظه نیز تحقّق می‏یابد.
آداب خواب
طهارت (وضو، غسل یا تیمم) داشتن، خواندن آیات، اذکار و دعاهای واردشده، مانند تسبیح حضرت زهرا سلام اللَّه علیها، ذکرهای تهلیل و استغفار هرکدام صد بار، خواندن سوره ‏هایی مانند مسبحات، تکاثر و توحید هنگام خوابیدن مستحب است. همچنین تخلی و مسواک زدن قبل از خواب استحباب دارد.
چنان که خواندن دعاهای وارد شده، از جمله دعای «الْحَمْدُ لِلَّهِ الّذی احْیانی بَعْدَ مَا اماتَنی وَ إلَیْهِ النُّشُورُ» و مسواک زدن بعد از بیدار شدن از خواب مستحب است.
خوابیدن بر پشت و طرف راست بدن، مستحب و بر رو وسمت چپ بدن مکروه است.
زیاد خوابیدن،
خوابیدن بین الطّلوعین (طلوع فجر تا طلوع خورشید)، بین نماز شب و طلوع فجر، در اوّل روز، پس از عصر و بین نماز مغرب و عشا مکروه است.
خواب میان روز (قیلوله) مستحب است.
خوابیدن در مسجد الحرام و مسجد النبی صلّی اللَّه علیه و آله، بلکه- بنابر قول منسوب به مشهور- در هر مسجدی، مکروه است. برخی، کراهت را به دو مسجد یاد شده اختصاص داده‏ اند. تنها خوابیدن، خوابیدن بر بامِ بدون حفاظ و در خانه بدون در و پرده کراهت دارد.


[ویکی فقه] خواب (فقه). خواب مقابل بیداری است. از آن به مناسبت در بسیاری از باب های عبادات و معاملات سخن رفته است.
بر خواب از آن جهت که موجب از کار افتادن قوای ظاهری همچون بینایی و شنوایی و نیز در ظاهر از دست رفتن شعور و آگاهی می‏گردد، آثاری مترتّب است که به مهم‏ترین آنها اشاره می‏شود.

← بطلان
کسی که در وقت نماز واجب خواب بوده، واجب است قضای نماز فوت شده را به جا آورد
جواهر الکلام ج۱۳، ص۱۲.
طهارت (وضو، غسل یا تیمم) داشتن،
وسائل الشیعة ج۱، ص۳۷۸.
...

گویش اصفهانی

تکیه ای: xâv
طاری: xov
طامه ای: xov
طرقی: xow
کشه ای: xov
نطنزی: xov


واژه نامه بختیاریکا

اِلال؛ خَو

جدول کلمات

نوم

پیشنهاد کاربران

در انگلیسی هم sleep از سدای خر خر ســــــــش نفس دادن تو و لی لی لیپ نفس بیرون بردن و حرکت لب و لپ
در عربی حلم از سدای نفس بیرون فرستادن معمولی در خواب گرفته شده حَــــــَلم

Dream


کپه

خواب را از سدای خرناسه خوووااااب که در هنگام خواب از دهان می آید گذاشته اند، کلمه خرناسه هم از سدای خر خر در خواب کهه خُـــــــــُر نسیییی که خر از بخش اول و ناسه بخش دوم . نفس بیرون فرستادن گذاشته شده. بسیاری کلمات یک بخشی و دو بخشی از نوا ها گرفته شده است.

صدای های صوتی هم برای تلفظ بزارید

خواب از بهر خویش گفتن :رویا و آرزویی بیهوده در سر پروردن
این نه کامست کز تو می جویم
خوابی از بهر خویش می گویم
( هفت پیکر نظامی، تصحیح دکتر ثروتیان، ۱۳۸۷ ، ص 515 )

خواب:
دکتر کزازی در مورد واژه ی " خواب" می نویسد : ( ( خواب در پهلوی در ریخت خْوَاب xwab به کار می رفته است . ) )
( ( خور و خواب و آرام جوید همی،
وز آن زندگی کام جوید همی . ) )
توضیح بیت :
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 195 )


تعبیر وای خیلی ترسناکه از نوشتنش هم دستام میلرزه خواب دیدم کسی را مجبور میکنم تا توبه کنه ولی اون خوابه بیدار نمیشه از خواب و صورت زشت شده رنگ چشمان عوض دشده سبز رنگ شده و در صورت مونث می بینمش با این که مذکر است

مخالف:بیدار

خواب:
دکتر فروزان فر در مورد " خواب" می نویسد : ( ( خواب یکی از مسائل مهمی است که حکما و متکلمین و صوفیه درباره حدوث آن عقاید مختلف دارند و در ادیان تاثیر بسیار داشته است ، به عقیده حکما خواب ( نوم ) حالتی است که عارض جانداران می شود و بر اثر آن ، از احساسات و حرکات غیر ضروری و غیر ارادی باز می مانند ولی حواس باطنی به عقیده اکثر از کار نمی افتد . در این حالت نفس بعالم خود متوجه می شود زیرا نفس بعالم ملکوت اتصال معنوی دارد و مانع ازتوجه بدان عالم، اشتغال وی به تدبیر بدن و مدرکات حسی است و در نوم این تعلق گسسته می شود و چون صور جمیع کائنات از ازل تا ابد در علم حق و عقول و نفوس سماوی موجود است، بعضی از آن ، به حکم مقابله در نفس انسانی منطبع می گردد چنانکه صور حسی در آیینه نمودارمی شود و از نفس ناطقه در حس مشترک می افتاد و قوت متصرفه از حس مشترک می گیرد و آن را تفصیل و ترکیب می دهد و بعلاقه مشابهت و به مناسبت سوابق ذهنی از حرفه و شغل و نیز به حسب کیفیت مزاج بر آن صورت، لباس های مختلف می پوشاند و از این رو خواب محتاج به تعبیر است و خواب دیدن وقتی است که آدمی به بیداری نزدیک می شود و از آن پس به حالت یقظه باز می آید آنگاه برای خواب درجاتی است که برخی حقیقت محض است و حاجت به تعبیر ندارد و آن رویایی است که متخیله در آن تصرف نکرده باشد و آنچه متخیله در آن تصرف کند محتاج تعبیر است مگر آنکه بی انطباع از ملکوت و تنها از این انشا متخیله باشد که اضغاث احلام است و آن را گزارش و تعبیری نیست، معتزله خواب را امری موهوم می دانند و می گویند رویت شرطی دارد که در خواب موجود نیست و بنابراین خواب حقیقتی ندارد و زاده اوهام است و از نوع ادراکات نیست به عقیده اشعریه نیز رویا حقیقت ادراک نیست ولی ثبوتی و صحتی ندارد و سخن آنها در این باره مضطرب و مشوش است و ظاهراً به سبب آیات و احادیثی که درباره ی خواب هست ناچار بوده اند که صحت آن را گردن نهند با آن را حقیقت ادراک نشمرده اند.
صوفیه خواب را از نوع کشف و بر دو نوع شمرده اند :رویایی صالح که از نمایش حق است ، و صادق که از نمایش روح است ، ابوالقاسم قشیری در کیفیت وقوع رویا بحثی می کند که قابل توجه است و در آن نوعی از تحلیل و تجزیه عوامل روحی و حسی مشهود است، این نظریات عموماً بر آن مبتنی است که انسان مرکب از روح و بدن است و روح می تواند بعالم غیب اتصال یابد و بر گذشته و حال و آینده ، اشراف حاصل کند هر چند که توجه روح به گذشته به عقیده متقدمان به ندرت صورت می گیرد، ابن سینا که بحث بسیار مفصل و بالنسبه دقیق در مسإله رویا کرده است خواب را گاه به مشارکت بدن و متخیله و ترکیبی از محرکات حسی خارجی و اعمالم متخیله نیز شمرده است.
مولانا که حکایاتی از خواب های گذشتگان در مثنوی آورده است و چنان به نظر می رسد که او نیز خواب را مانند دیگران تصویر می نموده است دراین مورد و در داستان پیر چنگی و حکایت سه مسافر جهود و ترسا و مسلمان، به نوعی دیگر خواب را تعریف می کند و بنا براین خواب نوعی از آزادی روح است از قیود خارجی خواه دینی و خواه از طریق آداب اجتماعی که آن آزادی برای انسان در بیداری دست نمی دهد و انسان به واسطه ترس از عقوبت یا بد نامی و هتک حیثیت نمی تواند مطابق میل و رغبت خود عمل کند ولی خواب عالمی است که بشر در آن نه حاکم است و نه محکوم جهانی است که روح مطابق آرزوی می سازد و بی ریا و نفاق و ترس و شرم دست به کار می شود و به هوای دل خود می زید و در نتیجه می توان گفت که خواب زاده ایجاد و به کار بستن میل و رغبتی است که در بیداری حاصل نمی شودو آدمی جز در خواب کمتر بدان می رسد. ) )
( شرح مثنوی شریف، فروزان فر ، بدیع الزمان ، چاپ هشتم ، 1375 . ص 181 )




یوخی


کلمات دیگر: