کلمه جو
صفحه اصلی

ذرت خوشه ای

فارسی به انگلیسی

giant millet, sorghum

giant millet


sorghum


مترادف و متضاد

milo (اسم)
ذرت خوشه ای

sorghum (اسم)
ذرت خوشه ای

milo-maize (اسم)
ذرت خوشه ای

لغت نامه دهخدا

ذرت خوشه ای. [ ذُ رْ رَ ت ِ ش َ / ش ِ ] ( ترکیب وصفی ، اِمرکب ) قسمی از حبوب غذائی بومی افریقا و هند و بالای آن گاه به چهار تا پنج گز رسد.

دانشنامه عمومی

در حدود ۳۰ گونه
ماهنامه ترویجی سبزینه
چائیر، جاروی رشتی (نام علمی: Sorghum) گیاهی از خانواده غلات است که در ایران ذرت خوشه ای نامیده می شود. با توجه به شباهت ظاهری این گیاه با ذرت و ارزن که باعث شده آمار سطح کشت این دو گیاه با هم مخلوط شود، برای ایجاد تمایز میان این دو از اسم سورگوم که یک اسم جهانی برای این گیاه است استفاده می شود.
سورگوم از نظر اهمیت در بین غلات در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در مقام پنجم قرار دارد.
آمار سطح زیر کشت سورگوم در ایران در سال ۱۳۶۵ فقط شش هکتار گزارش شده که در سال ۱۳۸۲ به حدود ۴۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

دانشنامه آزاد فارسی

ذُرّتِ خوشه ای (sorghum)
ذُرّتِ خوشه ای
گروهی از علف های غله ای بومی افریقا، از جنس Sorghum. این گیاه در هند، چین، ایالات متحده، و اروپای جنوبی کشت می شود. از دانه های آن برای تولید نان استفاده می کنند. ارزن هندی (دورا) از این جنس است. درسراسر دنیا حدود ۵۸میلیون تن ذرت خوشه ای در ۴۴میلیون هکتار زمین کشت می شود. این گیاه دربرابر قارچ ارگوت، که کل محصول را نابود می کند، آسیب پذیر است. در ۱۹۹۴، نوعی اسپری قارچ کش ساده از سیر و آب تهیه کردند که برای مقابله با ارگوت حدود ۱۰۰درصد کارایی داشت.


کلمات دیگر: