کلمه جو
صفحه اصلی

گلندوک

فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان لواسان کوچک بخش افجه شهرستان تهران .

لغت نامه دهخدا

گلندوک. [ گ َ ل َ دُ وَ ] ( اِخ ) گل هم دورودک. دهی است جزء دهستان لواسان کوچک بخش افجه شهرستان تهران ، واقع در باختر متصل به بنجارکلا، مرکز بخش افجه ، سر راه فرعی ناران به لشکرک. هوای آن سرد و دارای 309 تن سکنه است. آب آن از قنات و رودخانه کندرود ومحصول آن غلات ، بنشن ، مختصر میوه ، اشجار و مختصر عسل و شغل اهالی زراعت است. بهداری ، طبیب ، پرستار، آبله کوب سیار و یک دبستان نیز دارد. مقبره ای به نام بدیعبهائی در این ده است که میگویند نامه آور بهاء بوده و به دستور ناصرالدین شاه به قتل رسیده و در این محل مدفون شده و فعلاً زیارتگاه بهائیان محسوب است. راه فرعی ماشین رو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

دانشنامه عمومی

گَلَندوئَک یا گَلَندُوَک (Galandūak, Galandowak) یا همان گلهم دورودک (Galhamdorūdak) نام یکی از محله های شهر لواسان واقع در بخش لواسانات تهران است که در سمت غربی رود کُند (رودخانه لوارک) مقابل محله نجارکلا که در شرق رودخانه کُند قرار دارد؛ واقع گردیده است.
لواسان
گاهی اشتباهاً نام گلندوئک را بر کل شهر لواسان یا حتی لواسان کوچک اطلاق می کنند که مطلقاً وجهی ندارد. گلندوئک تا قبل از تأسیس شهرداری لواسان در سال ۱۳۴۹ یک روستا بوده که همراه با سایر روستاها در شهر لواسان ادغام شده است.
اطلاق نام محله گلندوک بر کل شهر لواسان که تنها یکی از هجده محله اصلی شهر لواسان است یک غلط مصطلح است که در برخی موارد دیده می شود و این در حالی است که برخی محله های شهر لواسان مثل نجارکلا از وسعت بیشتری برخوردار بوده و همچنین سابقه مرکزیت لواسانات را در تاریخچه خود دارد. تنها علت این اشتباه آنست که شهرداری لواسان در بدو تأسیس در محله گلندوک احداث گردیده است.
عزت الله سحابی در گورستان بهشت فاطمه گلندوک لواسان مدفون گردیده است.


کلمات دیگر: