کلمه جو
صفحه اصلی

یوهان مارتین کلادینیوس

دانشنامه عمومی

یوهان مارتین کلادینیوس (۱۷ آوریل ۱۷۱۰ در ویتنبرگ-۱۰ سپتامبر ۱۷۵۹ در ارلانگن) فیلسوف، متکلم و مورخ آلمانی که به عنوان یکی از بنیان گذاران هرمنوتیک شناخته می شود.
او در سال ۱۷۱۰ در ویتنبرگ متولد شد و در همین شهر به تحصیل و تدریس فلسفه و الهیات مشغول شد به طوری که در سال ۱۷۴۲ توانست به درجهٔ استادی برسد. بعد از آن در شهر ارلانگن اقامت گزید و تا هنگام مرگ در ۱۷۵۹ در همین شهر ماند و تدریس کرد. کلادینیوس با وجود این که تنها ۴۹ سال زندگی کرد اما آثار مختلفی در حوزه های الهیات، تاریخ، فلسفه و تعلیم و تربیت از خود به جا گذاشت. آثاری که در شکل گیری و توسعهٔ هرمنوتیک روشنگری نقش اساسی داشتند و هرمنوتیک فلسفی آلمان را شکل برجسته تر بخشیدند. از جملهٔ این آثار کتاب علم تاریخ (۱۷۵۲) و برترین فلسفهٔ جدید (۱۷۵۰) است. از کتاب مقدمه ای بر تأویل صحیح گفتارها و نوشتارهای عاقلانه (۱۷۴۲) هم به عنوان اولین اثر نظام مندی یاد شده که در فلسفهٔ تأویل در آلمان منتشر شده است.
کلادینیوس مدعی بود که هرمنوتیک رشتهٔ فلسفی متمایزی است. او در هرمنوتیک خود به دنبال کشف نظام عقلانی قواعد حاکم بر تأویل بود. کلادینیوس می خواست نظریهٔ عام تأویل را کشف کند که مجموعه قواعد عملی چگونگی تأویل را ارائه کند. او هرمنوتیک را فهم کامل گفتار یا نوشتار می دانست و برای رسیدن به «فهم کامل» معتقد بود که باید دو معیار «فهم نیت مؤلف» و «قواعد عقل و خرد» را در نظر داشت. از دید او، فهم مستلزم داشتن زبانی روشن و استدلالی عقلانی بود. تمام تلاش کلادینیوس برای رسیدن به قواعد عام و جهان شمول تأویل بود. هر چند بسیاری از اصول تأویلی او به طور کامل کنار گذاشته شدند.

نقل قول ها

یوهان مارتین کلادینیوس (۱۷ آوریل ۱۷۱۰ در ویتنبرگ-۱۰ سپتامبر ۱۷۵۹ در ارلانگن) فیلسوف، متکلم و مورخ آلمانی که به عنوان یکی از بنیان گذاران هرمنوتیک شناخته می شود.
• «شناخت ناچیزی نسبت به این رشته در حوزهٔ فلسفه به چشم می خورد. قواعد انگشت شماری دارد که مملو از استثناءاند... این قواعد که آن ها را یک رشته مستقل به شما نمی آورند، در میان نظریه های مربوط به عقل جای داده بودند. نظریهٔ خِرَر به مسائل مربوط به معرفت شناسی عمومی می پردازد و نمی تواند عمیقاً وارد قلمرو تاریخ، شعر و سایر حوزه های ادبی شود. جای تأویل همین جاست نه در نظریهٔ عقل. هرمنوتیک به کلی رشتهٔ مستقلی است و جای خاص خود را دارد...» -> به نقل از ایون شرت
• «در سایر مواردی که یک متن را به طور کامل نمی فهمیم نیازمند تأویل هستیم. تأویل در هر مورد متفاوت است. به همین دلیل برای فهم هر عبارت مبهم یا نامفهوم باید شکل خاصی از تأویل را به کار گرفت.» -> به نقل از ایون شرت
• «تأویل می تواند خود را به شکل های بیشماری نشان دهد، اما درست همان طور که اعمال تکرارشوندهٔ بشری تابع قوانین خاصی هستیند، یک تأویل نیز در بند اصول مشخصی است که ممکن است در موارد مشخصی به چشم بیاید. در این نکته اتفاق نظر وجود دارد که در صورتی یک رشته به وجود آمده است که بتوان اصول متعدد متعلق به یک نوع از عمل را تبیین و اثبات کرده و همبستگی های آن ها را نشان داد. بدین ترتیب، تردیدی نیست هنگامی که بر اساس قواعد خاصی تأویل می کنیم یک رشته به وجود آمده است. ما به این رشته در زبان یونانی و در زبان خودمان فن تأویل می گوییم.»به نقل از ایون شرت -> هرمنوتیک
• «پیش از آن که معدود اصول تأویل پذیرفته شوند و در اختیار سایر رشته ها قرار گیرند، انواع سوءتفسیر و تحریف ها به عمل می آمد. مردان بسیاری که اسم و رسمی داشتند آراء خود را به منزلهٔ نظر و تأویلی صائب از نویسنده ارائه می کردند، بی آن که دلیلی برای آن اقامه کنند... به تدریج با ارائه قواعد تأویل در برابر این گونه تأویل های دلبخواهانه ایستادگی شد و این قواعد به اصول هرمنوتیک بدل شدند.» -> به نقل از ایون شرت
• «کلادینیوس پیش بینی نمی کرد که روزی بسیاری از اصول تأویلی که او با عشق و علاقه بر اساس ارزش های فکری روشنگری تدوین کرده بود، به طور کامل کنار گذاشته می شوند.» ۲۰۰۶ -> ایون شرت


کلمات دیگر: