کلمه جو
صفحه اصلی

ارتا دوبروشی

دانشنامه عمومی

آرتا دوبروشی. آرتا دوبروشی (به انگلیسی: Arta Dobroshi) (زاده ۲ اکتبر ۱۹۸۰) یک بازیگر کوزوویی است. او اولین بازیگر زن در تاریخ کوزوو است که بر روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن، جشنواره بین المللی فیلم برلین و جشنواره فیلم ساندنس راه رفت و برای جایزه فیلم اروپا نامزد شده است.
آرتا دوبروشی در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها
TIME MAGAZINE Interview
THE TIMES UK Interview
THE TIMES Japan Interview
Arta Dobroshi, UNDP Kosovo Ambassador
Little White Lies Interview
Cineuropa Interview
آرتا دوبروشی در پریشتینا، یوگسلاوی با پدر و مادر آلبانیایی کوزوو متولد شد. وی در مدرسه ابتدایی هنرهای نمایشی تحصیل کرد و در آکادمی هنرهای بازیگری و البته درام در پریشتینا به مدت چهار سال حضور داشت. او در بسیاری از فیلم های کوتاه و نمایشنامه های تئاتر در حالی که یک دانش آموز بود، ستاره دار شد. هنگامی که آرتا پانزده ساله بود، او در یک برنامه تبادل دانشجو به آمریکا، جایی که او در نمایشنامه درام ستاره دار شد، رفت. دوبروشی دارای اخلاق کاری قوی بود، همچنین وی برای تمرین یک نقش در هشت ساعت یا بیشتر در روز شناخته شده بود. پس از اولین سال های آکادمی وی، جنگ کوزوو تشدید یافت و پدربزرگ و مادربزرگ دوبروشی توسط مقامات صربستان برای تلاش برای باز کردن یک دانشگاه آلبانیایی زبان زندانی شدند. در سال ۱۹۹۹، سربازان صربی به پریشتینا حمله کرده و آتش گشودند و تقریباً تمام مشتریان، از جمله یکی از استادان دوبروشی در آکادمی پریشتینا هنر و یک بازیگر با او دوستان بود کشتند. هنگامی که اسلوبودان میلوشویچ، رئیس جمهور صربستان در اکتبر سال ۲۰۰۰ استعفا داد، دوبروشی کار خود را در اردوگاه پناهندگان ترک و یک مترجم برای ناتو شد.
پس از دوره جنگ، وی نقشی در تئاترهای محلی و فیلم نامه، و همچنین یک نقش پیشرو در محصول ساخت آلمان-آلبانیای برنده جایزه چشم سحر و جادو (۲۰۰۵) شد.
در حالی که در سارایوو در حال انجام یک بازی در بوسنی بود، دوبروشی با برادران داردن که او را ریخته گری باز کردن در کوزوو برای سکوت لورنا ارائه شد.دو هفته پس از نقش آفرینی، دوبروشی توسط برادران داردن برای رفتن به بلژیک و انجام دو صحنه در فرانسه با ژرمی رنیر دعوت شد.دوبروشی در فیلم برادران داردن، سکوت لورنا مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت و به شهرت جهانی رسید.


کلمات دیگر: