کلمه جو
صفحه اصلی

فلامنکو

فارسی به انگلیسی

flamenco


دانشنامه عمومی

فلامنکو (به اسپانیایی: Flamenco) سبکی از آواز، موسیقی و رقص اسپانیایی است. این نوع موسیقی تحت تأثیر سبک ها و فرهنگ های مختلف به شکل امروزی درآمده است و می توان گفت که بیشترین تأثیر خود را از کولیهای اسپانیا گرفته است. در شکل گیری و تکامل این سبک نمی توان از تأثیرگذاری موسیقی مورها و مسلمانان شمال آفریقا و حتی موسیقی ایرانی موسیقی عربی و موسیقی لاتین چشم پوشی کرد.
اندلسn
فلامنکو در حقیقت از ۳ قسمت رقص فلامنکو، آواز فلامنکو و گیتار فلامنکو تشکیل شده است. خاستگاه این نوع موسیقی ایالت اندلس است، ولی مبدل به سمبل موسیقی اسپانیایی و حتی به طور کلی فرهنگ اسپانیایی شده است. این نوع موسیقی شامل تکنیک ها و توکه های جالب و زیبایی است.
البته کاربرد لغت توکه غلط مصطلح است زیرا معنی این کلمه نوازندگی گیتار می باشد و بهتر است از کلمهٔ پالو (معادل دستگاه در موسیقی ایرانی) استفاده شود. بعضی از این پالوها عبارت اند از بولریاس، رومبا، الگریاس، فاروکا و غیره.
موسیقی فلامنکو، موسیقی سنتی اسپانیا همانند تمامی موسیقی های دیگر در جهان دارای رقص و علائم مخصوص به خود می باشد که این موسیقی و رقص، آن را از انواع دیگر موسیقی متمایز می سازد. حرکات دست و پا در فلامنکو هر کدام بیان کننده تاریخ، داستان یا افسانه ای می باشد که برای بیان کردن آن ها از حرکات و فرم های بخصوصی استفاده می شود. این رقص شباهت های بسیاری به رقص اعراب دارد. با مروری بر تاریخ جهان در می یابیم که اسپانیا و اَندَلُس مدتی در تصرف اعراب بوده اند و اعراب پس از بیرون رفتن از اسپانیا بعضی از فرهنگ های خود را در اسپانیا به یادگار گذاشتند که بسیاری از این فرهنگ ها را در معماری بناها در اسپانیا، موسیقی و رقص آن ها به وضوح می توان مشاهده کرد.منشأ این نوع موسیقی از طبقات پایین جامعه اَندَلُسی سرچشمه گرفته بود، از این رو موسیقی از وجهه هنری لازم در میان طبقات متوسط و بالاتر جامعه برخوردار نبود.فرهنگ فلامنکو حاکی از شورش مردم تحت ستم است. اقوام مسلمان شمال آفریقا ملقب به مورها، اقوام خیتانو و یهودیان که همگی در گذشته از سوی تفتیش عقاید کلیسای اسپانیا مورد اذیت و آزار و تبعید واقع شده اند.اقوام خیتانو اساساً پایه گذار اولیه این شکل هنری بوده اند اما آن ها تنها دارای یک فرهنگ شفاهی هستند. آوازهای محلی شان از طریق اجرای مکرر آن در مجالس اجتماعی به نسل جدید منتقل شده است. این طبقات فقیر غیر چادرنشین جامعه اَندَلُسی به طور کلی بی سواد بودند.

دانشنامه آزاد فارسی

فِلامِنْکو (flamenco)
اصطلاح عمومی ای که به دستۀ خاصی از کانته (ترانه) ، بایله (رقص)، و تُکه (تک نوازی گیتار) متعلق به اندلس در جنوب اسپانیا اطلاق می شود. این سبک توجه جهانی را به خود جلب کرده و باشگاه های فلامنکو اکنون در نقاط دوردستی همچون امریکا، ژاپن، و آلمان و نیز تمامی شهرهای مهم اسپانیا، یافت می شوند. این موسیقی به کانته خیتانو (ترانۀ کولی ها) و کانته اوندو (ترانۀ عمیق) نیز معروف است. با وجود حدس و گمان های گوناگون دربارۀ خاستگاه این سبک، گفته شده تاریخ اولیه و تکاملِ آن به کانته فلامنکو از ناحیۀ اندلس بازمی گردد.

پیشنهاد کاربران

فلامنکو ( به اسپانیایی: Flamenco ) سبکی از آواز، موسیقی و رقص اسپانیایی است. این نوع موسیقی تحت تاثیر سبک ها و فرهنگ های مختلف به شکل امروزی درآمده است و می توان گفت که بیشترین تاثیر خود را از کولی های اسپانیا گرفته است. در شکل گیری و تکامل این سبک نمی توان از تاثیرگذاری موسیقی مورها و مسلمانان شمال آفریقا و حتی موسیقی عربی و موسیقی لاتین چشم پوشی کرد.
فلامنکو در حقیقت از ۳ قسمت رقص فلامنکو، آواز فلامنکو و گیتار فلامنکو تشکیل شده است. خاستگاه این نوع موسیقی ایالت اندلس است، ولی مبدل به سمبل موسیقی اسپانیایی و حتی به طور کلی فرهنگ اسپانیایی شده است. این نوع موسیقی شامل تکنیک ها و توکه های جالبی است.
البته کاربرد لغت توکه غلط مصطلح است زیرا معنی این کلمه نوازندگی گیتار می باشد و بهتر است از کلمهٔ پالو ( معادل دستگاه در موسیقی ایرانی ) استفاده شود. بعضی از این پالوها عبارت اند از بولریاس، رومبا، الگریاس، فاروکا و غیره.
موسیقی فلامنکو، موسیقی سنتی اسپانیا همانند تمامی موسیقی های دیگر در جهان دارای رقص و علائم مخصوص به خود می باشد که این موسیقی و رقص، آن را از انواع دیگر موسیقی متمایز می سازد. حرکات دست و پا در فلامنکو هر کدام بیان کننده تاریخ، داستان و یا افسانه ای می باشد که برای بیان کردن آن ها از حرکات و فرم های بخصوصی استفاده می شود. این رقص شباهت های بسیاری به رقص اعراب دارد. با مروری بر تاریخ جهان در می یابیم که اسپانیا و اندولس مدتی در تصرف اعراب بوده اند و اعراب پس از بیرون رفتن از اسپانیا بعضی از فرهنگ های خود را در اسپانیا به یادگار گذاشتند که بسیاری از این فرهنگ ها را در معماری بناها در اسپانیا، موسیقی و رقص آن ها به وضوح می توان مشاهده کرد. منشاء این نوع موسیقی از طبقات پایین جامعه اندولسی سرچشمه گرفته بود، از این رو موسیقی از وجهه هنری لازم در میان طبقات متوسط و بالاتر جامعه برخوردار نبود. فرهنگ فلامنکو حاکی از شورش مردم تحت ستم است. اقوام مسلمان شمال آفریقا ملقب به مورها، اقوام گیتانو و یهودیان که همگی در گذشته از سوی تفتیش عقاید کلیسای اسپانیا مورد اذیت و آزار و تبعید واقع شده اند. اقوام گیتانو اساساً پایه گذار اولیه این شکل هنری بوده اند اما آن ها تنها دارای یک فرهنگ شفاهی هستند. آوازهای محلی شان از طریق اجرای مکرر آن در مجالس اجتماعی به نسل جدید منتقل شده است. این طبقات فقیر غیر چادرنشین جامعه اندولسی به طور کلی بی سواد بودند.
همیشه در گذر زمان تغیرات و تعریفاتی وجود داشتند که آثار هنرمندان هر قرن بر آن ها وارد می شد و موسیقی فلامنکو هم مثال کاملی از این نوع تغیرات است و تا به امروز نیز در حال تغیر و تحول بوده است. نسل های جدید فلامنکو، سبک های جاز و دیگر سبک های آفریقایی و برزیلی را با فلامنکو مدرن ترکیب کرده اند. فلامنکو یکی از غنی ترین و فوق العاده ترین فرم های موسیقی در جهان است و بر طبق گفته منتقدین فلامنکو اصیل و خالص هیچگاه در صنعت موسیقی و هنر کمرنگ نمی شود.
منابع [ویرایش]
* سایت تخصصی گیتار
نماد خرد این یک نوشتار خُرد پیرامون موسیقی است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
ن • ب • و
برگرفته از «http://fa. wikipedia. org/w/index. php?title=%D9%81%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%86%DA%A9%D9%88&oldid=6024424»
رده های صفحه:
* فلامنکو
* موسیقی
* موسیقی اسپانیایی
* کولی ها
قس:
فلامنکو ( بالإسبانیة: Flamenco ) هو نوع من الموسیقى الإسبانیة، الذی یقوم على أساس الموسیقى والرقص. الجذور العربیة للفلامنکو تظهر فی طریقة الغناء من الحنجرة وفی جیتار الفلامنکو وتأثره بالعود، نشأت فی أندلسیا فی القرن الثامن عشر.
محتویات
[أخف]
* 1 أصل الفلامینکو
* 2 تاریخ =
* 3 وصلات خارجیة
* 4 مراجع
[عدل] أصل الفلامینکو
کلمة الفلامنکو، فی إشارة إلى النوع الفنی المعروف بهذا الاسم، یعود تاریخها إلى منتصف القرن التاسع عشر. لیس هناک یقین عن أصل تسمیتها، والتی أثارت عدة فرضیات :وهناک احتمال ان یکون اسمها هو معنا الفلاح المنکوب
* حسب بلاس إنفانتی مصطلح فلامنکو یرجع إلى ≪فلاح منغو≫ مِن ≪فلاح من غیر أرض≫ وهم الفلاحین الموریسکیون الذین أصبحوا بلا أرض، فإندمجوا مع الغجر وأسسو ما یسمى بالفلامنکو کمظهر من مظاهر الألم التی یشعر بها الناس بعد إبادة ثقافتهم.
* البعض یربط اسم هذه الموسیقى بطائر النحام الوردی.
* ووجد فی بحوثات عن رقص الفلامنکو فی بعض البرامج الوثائقیه _وقد أذیع البرنامج فی قناة الجزیرة الوثائقیة بعنوان "الفلامنکو", یمکنک الرجوع إلیها_بأنه یعود تسمیتها إلى "فلاح منکو" وبالتالی "فلاح منکم".
* ووجد أیضا فی بحوثات عن أصل موسیقى الفلامنکو، بأن الکلمة التی تشتهر بلفظها فی موسیقى الفلامنکو وهی ال. . "اوللیه", وهی کلمة تشتهر بالإسبانیة والمکسیکیه وغیرها عند العزف على موسیقا الفلامنکو , ففرض عن اصل هذه الکلمه بأنها"اوللیه وبالتالی الله", ولیس هنالک اثبات حول هذا.
[عدل] تاریخ =
تأثر الفلامنکو کثیرا بالإیقاع الشرقی البیزنطی والأغنیة الأندلسیة البدائیة والأغنیة الموروثة. ویظهر ذلک خاصة فی الموروثة فی عدة قرى قریبة من غرناطة والتی یسکنها المورسکیون. وهذا النوع من الأغانی یدل على مدى تأثر الفلامنکو بالأغنیة العربیة والهندیة القدیمة ومدى التشابه الکبیر بین الأغنیة الأندلسیة والفلامنکو. [1]
کما أن أغانی الفلامنکو کلها وخاصة التی تلقى فی عید میلاد المسیح، هی زناتیة شمال إفریقیة فی الصوت واللإلقاء والانفعال العاطفی ولا شک أن المورسکیین هم الذین إبتدعوا هذا النوع تضرعا واستعطافا للکنیسة ومحاکم التفتیش [2].
و الملفت للانتباه أنه فی داخل العائلات التی أدمجت ببطء فی المدن والقرى الأندلسیة لم تبری هذه الظاهرة الموسیقیة المدهشة ) الفلامنکو ( إلا بعد ثلاث قرون من طرد المورسکیین إذ أن ارتباطه المحتل بال . . .


کلمات دیگر: