برابر پارسی : شمشیرباز، جنگجو
گلادیاتور
برابر پارسی : شمشیرباز، جنگجو
فارسی به انگلیسی
فارسی به عربی
مصارع
مترادف و متضاد
سلحشور، پهلوان از جان گذشته، گلادیاتور
فرهنگ فارسی
درروم قدیم کسانی رامیگفتندکه درسیرک یامیدان عمومی باحیوانات درنده پیکارمیکردند
( صفت و اسم ) کسی که با انسان یا حیوانی درنده پیکار کند . توضیح در روم قدیم مرسوم بود که غلامان و بردگان زندانی در میدانهای عمومی با جانوران درنده ای که بوسیل. مردم روم تربیت شده بودند مبارزه می کردند و این عمل در حالی انجام میگردید که امپراتور در لژ خود ناظر این صحنه بود .
( صفت و اسم ) کسی که با انسان یا حیوانی درنده پیکار کند . توضیح در روم قدیم مرسوم بود که غلامان و بردگان زندانی در میدانهای عمومی با جانوران درنده ای که بوسیل. مردم روم تربیت شده بودند مبارزه می کردند و این عمل در حالی انجام میگردید که امپراتور در لژ خود ناظر این صحنه بود .
فرهنگ معین
(گِ تُ ) [ فر. ] (اِ. ) در روم قدیم به بردگان و غلامانی می گفتند که می بایست در میدان های عمومی با یکدیگر یا با حیوانات درنده تا دم مرگ بجنگند.
لغت نامه دهخدا
گلادیاتور. [ گْلا / گ ِ تُرْ ] ( فرانسوی ، اِ ) کسی که در بازیهای سیرک چه با یک انسان و چه با یک حیوان درنده پیکار میکند.و این از آداب و رسوم مردم روم قدیم بوده است. غلامان و بردگان زندانی با نهایت قوت و قدرت در میدانهای عمومی با حیوانات درنده ای که بوسیله مردم روم تربیت شده بودند مبارزه میکردند و گلادیاتور مجرم را نمی گذاشتند در مقابل حیوانات درنده از خود دفاع کند. گلادیاتور ناگزیر از خود دفاع می کرد و در زیر پنجه های حیوانات درنده کشته میشد و این عمل در حالی انجام میگرفت که امپراتور در لژ خود این صحنه را نظاره میکرد.
فرهنگ عمید
در روم باستان، غلامان، بردگان، یا محکومینی که در سیرک یا میدان عمومی و در مقابل امپراطور و سایر تماشاچیان با یکدیگر یا حیوانات درنده می جنگیدند.
دانشنامه عمومی
گلادیاتور (به لاتینی: gladiator) که بدان «مرد شمشیر» یا «شمشیر زن» Swordsman نیز گفته شده و در فارسی گاه با عبارت: «پهلوان از جان گذشته» ترجمه شده است، لغتی است که از کلمهٔ gladius، به معنای «شمشیر» مشتق شده است. یک گلادیاتور، در جمهوری روم و امپراتوری روم، به مبارز مسلحی گفته می شد که به مبارزات و برخوردهای خشونت آمیز با دیگر گلادیاتورها، حیوانات وحشی و همین طور با جنایتکاران محکوم به مرگ می پرداخت. برخی از گلادیاتورهایی که برای شرکت در نبردهای گلادیاتوری داوطلب می شدند، نه فقط حقوق فردی و اجتماعی خویش، بلکه حتی زندگی خود را با ظاهر شدن در صحنهٔ این نبردها در معرض خطر قرار می دادند.
اغلب گلادیاتورها، به عنوان برده خوار و خفیف شمرده می شدند، تحت شرایطی دشوار تأدیب می گردیدند، از نظر اجتماعی به حاشیه رانده شده بودند، و تحت تبعیضات نژادی قرار می گرفتند و به مرگ محکوم بودند. با این وجود، صرف نظر از منشأ شکل گیری این شیوه، گلادیاتورها به مخاطبان خویش، نمونه ای از اخلاق رزمی در رم باستان را ارائه می کردند، و نه فقط در زمان انجام نبرد گلادیاتوری، بلکه در حال مرگ نیز مورد ستایش و تحسین مردم قرار داشتند و برایشان الهام بخش بودند. در واقع آن ها در فراز و فرود جشن و پایکوبی های برقرار شده در روم باستان همواره حضور داشتند و ارزش آن ها همانند هنرمندانی بود که هنر خویش را در اشیاء گرانبها متجلی می ساختند و ، در سراسر قلمرو روم، از آنان تجلیل و پاسداشت به عمل می آمد.
منشأ شکل گیری مبارزات گلادیاتوری یا gladiatorial هنوز مورد بحث قرار دارد. شواهد حاکی از آن است که این شیوه در مراسم مربوط به تشییع جنازه و عزاداری افراد رایج بوده و در طول جنگهای کارتاژی، یعنی از قرن ۳ قبل از میلاد و پس از آن، به سرعت در حال اجرا بوده است. رسمی که رفته رفته به شکل یکی از ویژگی اساسی در سیاست و زندگی اجتماعی مردمان روم درآمده است. محبوبیت این شیوه، در نهایت کار آن را بدانجا کشانیده که استفادهٔ از آن، به میزان بیشتر و با ولخرجی و هزینه زیادتر صورت می پذیرفته و حتی شکل نوعی بازی و تفریح و سرگرمی به نام "بازی گلادیاتوریا ل gladiatorial" به خود گرفته بوده است. این بازی اوج رواج خود را در حد فاصل میان قرن ۱ تا ۲ قبل از میلاد تجربه کرده است، و نه تنها در اوضاع عادی، بلکه در طول بحران های اجتماعی و اقتصادی دولت روم این رواج رو به کاهش نرفته است. حتی پس از این که مسیحیت در قرن چهارم میلادی به عنوان دین رسمی در روم مورد پذیرش قرار گرفت، این رسم منسوخ نگردید و امپراتوران مسیحی همچنان حامی تفریحات اینچنینی بودند. بدین ترتیب این رسم، دست کم تا اواخر قرن ۵ میلادی، رواج داشته است. یعنی تا هنگامی که آخرین بازی گلادیاتوری شناخته شده در تاریخ، صورت گرفته است.
کتابهای تاریخی به ندرت با هم در مورد منشأ گلادیاتورها هم عقیده اند. در اواخر قرن اول قبل از میلاد نیکولاس دمشقی نوشتهاست که این رسم در انگلستان پدید آمد، یک نسل بعد تیتوس لیویوس نوشت اولین بار بازی گلادیاتورها در ۳۱۰ قبل از میلاد در منطقه Campanians (ناحیه ای در جنوب ایتالیا امروزی) در بزرگداشت پیروزی بر سامنیت (سامنیت ها) انجام گرفت.
اغلب گلادیاتورها، به عنوان برده خوار و خفیف شمرده می شدند، تحت شرایطی دشوار تأدیب می گردیدند، از نظر اجتماعی به حاشیه رانده شده بودند، و تحت تبعیضات نژادی قرار می گرفتند و به مرگ محکوم بودند. با این وجود، صرف نظر از منشأ شکل گیری این شیوه، گلادیاتورها به مخاطبان خویش، نمونه ای از اخلاق رزمی در رم باستان را ارائه می کردند، و نه فقط در زمان انجام نبرد گلادیاتوری، بلکه در حال مرگ نیز مورد ستایش و تحسین مردم قرار داشتند و برایشان الهام بخش بودند. در واقع آن ها در فراز و فرود جشن و پایکوبی های برقرار شده در روم باستان همواره حضور داشتند و ارزش آن ها همانند هنرمندانی بود که هنر خویش را در اشیاء گرانبها متجلی می ساختند و ، در سراسر قلمرو روم، از آنان تجلیل و پاسداشت به عمل می آمد.
منشأ شکل گیری مبارزات گلادیاتوری یا gladiatorial هنوز مورد بحث قرار دارد. شواهد حاکی از آن است که این شیوه در مراسم مربوط به تشییع جنازه و عزاداری افراد رایج بوده و در طول جنگهای کارتاژی، یعنی از قرن ۳ قبل از میلاد و پس از آن، به سرعت در حال اجرا بوده است. رسمی که رفته رفته به شکل یکی از ویژگی اساسی در سیاست و زندگی اجتماعی مردمان روم درآمده است. محبوبیت این شیوه، در نهایت کار آن را بدانجا کشانیده که استفادهٔ از آن، به میزان بیشتر و با ولخرجی و هزینه زیادتر صورت می پذیرفته و حتی شکل نوعی بازی و تفریح و سرگرمی به نام "بازی گلادیاتوریا ل gladiatorial" به خود گرفته بوده است. این بازی اوج رواج خود را در حد فاصل میان قرن ۱ تا ۲ قبل از میلاد تجربه کرده است، و نه تنها در اوضاع عادی، بلکه در طول بحران های اجتماعی و اقتصادی دولت روم این رواج رو به کاهش نرفته است. حتی پس از این که مسیحیت در قرن چهارم میلادی به عنوان دین رسمی در روم مورد پذیرش قرار گرفت، این رسم منسوخ نگردید و امپراتوران مسیحی همچنان حامی تفریحات اینچنینی بودند. بدین ترتیب این رسم، دست کم تا اواخر قرن ۵ میلادی، رواج داشته است. یعنی تا هنگامی که آخرین بازی گلادیاتوری شناخته شده در تاریخ، صورت گرفته است.
کتابهای تاریخی به ندرت با هم در مورد منشأ گلادیاتورها هم عقیده اند. در اواخر قرن اول قبل از میلاد نیکولاس دمشقی نوشتهاست که این رسم در انگلستان پدید آمد، یک نسل بعد تیتوس لیویوس نوشت اولین بار بازی گلادیاتورها در ۳۱۰ قبل از میلاد در منطقه Campanians (ناحیه ای در جنوب ایتالیا امروزی) در بزرگداشت پیروزی بر سامنیت (سامنیت ها) انجام گرفت.
wiki: فیلمی حماسی به کارگردانی ریدلی اسکات عرضه شده در سال ۲۰۰۰ با بازیگری راسل کرو و واکین فینیکس است. موسیقی این فیلم توسط آهنگساز بزرگ سینما هانس زیمر ساخته شده است و از بهترین موسیقی های متن ساخته شده در تاریخ سینما محسوب می شود. بازی زیبای راسل کرو در نقش گلادیاتوری زخم خورده که همسر و بچه اش به دست پسر پادشاه کشته شدند بسیار تأثیرگذار بود و جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. این فیلم برنده پنج جایزه اسکار شد. این فیلم به نظر بیشتر منتقدین و مردم بهترین فیلم ریدلی اسکات محسوب می شود و با استقبال خوبی از سوی منتقدین هم مواجه شد و هم چنین تنها فیلم او محسوب می شود که اسکار بهترین فیلم را پس از سالها گرفت و او را نامزد اسکار بهترین کارگردانی کرد. این فیلم همچنین در سایت IMDB جز ۵۰ تا فیلم برتر است و بالاترین مقام و امتیاز را در بین فیلم های ریدلی اسکات در این سایت دارا است.
برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد
برنده جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه
برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس
برنده جایزه اسکار بهترین فیلم
برنده جایزه اسکار بهترین صدابرداری
نامزد اسکار بهترین کارگردانی
نامزد اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد
نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال
نامزد اسکار بهترین موسیقی
نامزد اسکار بهترین تدوین
نامزد اسکار بهترین میکس
نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری
برنده گلدن گلوب بهترین فیلم
نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردانی
نامزد گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد
نامزد گلدن کلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
برنده بفتای بهترین فیلم
برنده بفتای بهترین تدوین
برنده بفتای بهترین فیلمبرداری
برنده بفتای بهترین طراحی تولید
نامزد بفتای بهترین کارگردانی
نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد
نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد واکین فینیکس
نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد الیور رید
نامزد بفتای بهترین فیلمنامه اورجینال
نامزد بفتای بهترین موسیقی
نامزد بفتای بهترین صدا
نامزد بفتای بهترین جلوه های ویژه
نامزد بفتای بهترین طراحی صحنه
نامزد بفتای بهترین گریم و آرایش مو
ارتش روم به رهبری ژنرال ماکسیموس بر آخرین گروه بربرها غلبه می کند و روم را نجات می دهد. امپراتور مارکوس آئورلیوس در بستر مرگ، بدون توجه به پسر مکارش، کومودوس، از ماکسیموس می خواهد تا زمام امور را به دست گیرد و یک جمهوری مستقل پدید آورَد. کومودوس پدر را به قتل می رسانَد و دستور اعدام ماکسیموس و خانوادهٔ او را در اسپانیا صادر می کند. ماکسیموس از مرگ می گریزد، اما قادر به نجات خانواده اش نمی شود. یک تاجر برده او را اسیر می کند و به پراکسیمو می فروشد که کارش تعلیم گلادیاتور است. بدین ترتیب، ماکسیموس راز و رمز گلادیاتوری را می آموزد و لیاقت خود را ثابت می کند.
از طرفی، کومودوس پس از چند سال نبردهای گلادیاتوری را احیا می کند تا شاید محبوبیتی میان مردم کسب کند. بی توجهی کومودوس به امور مملکتی خشم سناتور گراکوس را برمی انگیزد و طبیعت خون خواه امپراتور، خواهرش لوسیلا را نیز سخت آشفته می کند؛ زیرا قرار است لوسیوس، پسر لوسیلا، پس از کومودوس به امپراتوری برسد.
ماکسیموس و سایر گلادیاتورها نبردهای موفقی را در روم انجام می دهند. کومودوس از اینکه او را زنده می یابد بسیار خشمگین می شود، اما هراس از برانگیختن نفرت مردم او را از صدور فرمان قتل ماکسیموس بازمی دارد. لوسیلا و گراکوس پنهانی با ماکسیموس قرارهایی برای رهبری ارتش و برپایی جمهوری می گذارند، اما کومودوس به نقشه پی می برد. در نتیجه، تنی چند از سناتورها را به قتل می رسانَد و گراکوس را بازداشت می کند. کومودوس تصمیم می گیرد تا در ملأ عام با ماکسیموس بجنگد و پیش از جنگ، در زندان او را با نیرنگ از ناحیه پهلو زخمی می کند تا کشتن او در روز برایش آسانتر باشد ولی در پایان نبرد این ماکسیموس است که او را به قتل می رسانَد و انتقام خانواده اش را از او می گیرد. ماکسیموس زخمی، پیش از مرگ قدرت را به گراکوس تفویض و چند گلادیاتور باقی مانده را آزاد می کند و پس از مرگ به اجداد و خانواده اش ملحق می شود.
برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد
برنده جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه
برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس
برنده جایزه اسکار بهترین فیلم
برنده جایزه اسکار بهترین صدابرداری
نامزد اسکار بهترین کارگردانی
نامزد اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد
نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال
نامزد اسکار بهترین موسیقی
نامزد اسکار بهترین تدوین
نامزد اسکار بهترین میکس
نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری
برنده گلدن گلوب بهترین فیلم
نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردانی
نامزد گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد
نامزد گلدن کلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
برنده بفتای بهترین فیلم
برنده بفتای بهترین تدوین
برنده بفتای بهترین فیلمبرداری
برنده بفتای بهترین طراحی تولید
نامزد بفتای بهترین کارگردانی
نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد
نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد واکین فینیکس
نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد الیور رید
نامزد بفتای بهترین فیلمنامه اورجینال
نامزد بفتای بهترین موسیقی
نامزد بفتای بهترین صدا
نامزد بفتای بهترین جلوه های ویژه
نامزد بفتای بهترین طراحی صحنه
نامزد بفتای بهترین گریم و آرایش مو
ارتش روم به رهبری ژنرال ماکسیموس بر آخرین گروه بربرها غلبه می کند و روم را نجات می دهد. امپراتور مارکوس آئورلیوس در بستر مرگ، بدون توجه به پسر مکارش، کومودوس، از ماکسیموس می خواهد تا زمام امور را به دست گیرد و یک جمهوری مستقل پدید آورَد. کومودوس پدر را به قتل می رسانَد و دستور اعدام ماکسیموس و خانوادهٔ او را در اسپانیا صادر می کند. ماکسیموس از مرگ می گریزد، اما قادر به نجات خانواده اش نمی شود. یک تاجر برده او را اسیر می کند و به پراکسیمو می فروشد که کارش تعلیم گلادیاتور است. بدین ترتیب، ماکسیموس راز و رمز گلادیاتوری را می آموزد و لیاقت خود را ثابت می کند.
از طرفی، کومودوس پس از چند سال نبردهای گلادیاتوری را احیا می کند تا شاید محبوبیتی میان مردم کسب کند. بی توجهی کومودوس به امور مملکتی خشم سناتور گراکوس را برمی انگیزد و طبیعت خون خواه امپراتور، خواهرش لوسیلا را نیز سخت آشفته می کند؛ زیرا قرار است لوسیوس، پسر لوسیلا، پس از کومودوس به امپراتوری برسد.
ماکسیموس و سایر گلادیاتورها نبردهای موفقی را در روم انجام می دهند. کومودوس از اینکه او را زنده می یابد بسیار خشمگین می شود، اما هراس از برانگیختن نفرت مردم او را از صدور فرمان قتل ماکسیموس بازمی دارد. لوسیلا و گراکوس پنهانی با ماکسیموس قرارهایی برای رهبری ارتش و برپایی جمهوری می گذارند، اما کومودوس به نقشه پی می برد. در نتیجه، تنی چند از سناتورها را به قتل می رسانَد و گراکوس را بازداشت می کند. کومودوس تصمیم می گیرد تا در ملأ عام با ماکسیموس بجنگد و پیش از جنگ، در زندان او را با نیرنگ از ناحیه پهلو زخمی می کند تا کشتن او در روز برایش آسانتر باشد ولی در پایان نبرد این ماکسیموس است که او را به قتل می رسانَد و انتقام خانواده اش را از او می گیرد. ماکسیموس زخمی، پیش از مرگ قدرت را به گراکوس تفویض و چند گلادیاتور باقی مانده را آزاد می کند و پس از مرگ به اجداد و خانواده اش ملحق می شود.
wiki: گلادیاتور (فیلم ۲۰۰۰)
دانشنامه آزاد فارسی
گلادیاتور (gladiator)
در روم باستان، جنگجویان آموزش دیده ای که غالباً از میان بردگان، مجرمین، و اسیران جنگی انتخاب می شدند؛ و در میدان های مسابقه، تا سرحدّ مرگ، برای خوشایند تماشاگران، نبرد می کردند. در ۲۶۴پ م این رسم از اِتروریا به رُم رسید و تا قرن ۵م ادامه داشت.
در روم باستان، جنگجویان آموزش دیده ای که غالباً از میان بردگان، مجرمین، و اسیران جنگی انتخاب می شدند؛ و در میدان های مسابقه، تا سرحدّ مرگ، برای خوشایند تماشاگران، نبرد می کردند. در ۲۶۴پ م این رسم از اِتروریا به رُم رسید و تا قرن ۵م ادامه داشت.
wikijoo: گلادیاتور
نقل قول ها
گلادیاتور (فیلم ۲۰۰۰). گلادیاتور نام فیلمی است ، به کارگردانی ریدلی اسکات که در سال ۲۰۰۰ میلادی عرضه شد
•
•
wikiquote: گلادیاتور_(فیلم_۲۰۰۰)
پیشنهاد کاربران
مبارزی بی همتا
جنگجو
جنگجویی که هیچوقت تسلیم نمیشه و هیچوقت شمشیرشو زمین نمیندازه
جنگجو، ایستاده در برابر ظلم، تسلیم ناشدنی
جنگجوی شکست ناپذیر
اراده زشتی که بردگان و اسیران را تا سرحد مرگ به هم در می انداخت و مردم روم لذت میبردند و اکنون در مقیاس جهانی نیز با ممالک فقیر و در حال توسعه چنین میکنند
اراده که سازد یکی شاه روم
اسیران در آرد به هم همچو موم
گلادی برزمد درون قفس
برادر بگیرد ز خویشش نفس
چو اینسان بیاید هماورد شوم
بزرگی بگیرد فر و کر روم
اراده که سازد یکی شاه روم
اسیران در آرد به هم همچو موم
گلادی برزمد درون قفس
برادر بگیرد ز خویشش نفس
چو اینسان بیاید هماورد شوم
بزرگی بگیرد فر و کر روم
کلمات دیگر: