کلمه جو
صفحه اصلی

بامشاد

فرهنگ اسم ها

اسم: بامشاد (پسر) (اوستایی، فارسی) (تلفظ: bāmšād) (فارسی: بامشاد) (انگلیسی: bamshad)
معنی: شکوهمند، شاد، ( در اعلام ) نام نوازنده بزرگ در عهد ساسانیان، ( اَعلام ) نام نوازنده ای بزرگ در عهد ساسانیان، نام یکی از موسیقیدانان معروف در زمان خسروپرویز پادشاه ساسانی

(تلفظ: bāmšād) (اوستایی) شکوهمند ، شاد ؛ (در اعلام) نام نوازنده بزرگ در عهد ساسانیان .


فرهنگ فارسی

نوازنده بزرگ در عهد ساسانیان : [ بلبلی باغی بباغ دوش نوایی بزد خوبتر از باربد نیکتر از بامشاد .] ( منوچهری )

لغت نامه دهخدا

بامشاد. ( اِخ ) نام خنیاگری درزمان خسروپرویز. ( یادداشت مؤلف ). نام مطربی است که او نیز مانند باربد عدیل و نظیر نداشته. ( برهان قاطع ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از فرهنگ شعوری ) ( هفت قلزم )( از انجمن آرای ناصری ). مطربی است ، وجه تسمیه آنکه بامداد چنان می نواخت و می خواند که همه کس را شاد میکرد. ( فرهنگ رشیدی ). مطربی بوده از امثال باربد. ( آنندراج ). مطربی در قدیم که در نواختن مشهور بوده. ( فرهنگ نظام ). نام نوازنده ای معروف. ( ناظم الاطباء ). از موسیقیدانان و مطربان زمان خسرو پرویز ساسانی بوده است اما احوال این خنیاگر چنانکه باید روشن نیست. ( از فهرست اعلام دیوان منوچهری چ دبیرسیاقی ) :
بلبل باغی به باغ دوش نوائی بزد
خوبتر از باربد، نیکتر از بامشاد.
منوچهری.
|| ظاهراً نام آهنگی نیز هست بمناسبت نام خود آهنگساز. بامزد. آهنگ موسیقی. ( لغت نامه ذیل آهنگ ).

دانشنامه عمومی

بامشاد نوازنده و موسیقی دان دورهٔ خسروپرویز دوم ساسانی است که او را چون باربد کم مانند دانسته اند. بامشاد از آن گویند که بامداد چنان می نواخت و می خواند که همه کس را شاد می کرد.
صفوت، داریوش (۱۳۵۰). پژوهشی کوتاه دربارهٔ استادان موسیقی ایران و الحان موسیقی ایرانی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر. صص. ۱۰۱ صفحه. (شماره کتابشناسی ملی: ۴۶۰۱۹ّ)
از دیگر موسیقیدانان بنام آن روزگار می توان باربد، نکیسا و رامتین را نام برد. گفته می شود که موسیقی در ایران زمین در عهد ساسانیان در اوج خود بوده است. در این دوره موسیقی در دبیرستانها تدریس می شده و عموم مردم کمابیش با موسیقی مقدماتی آشنایی داشتند.
در کتاب موسیقی ایران نوشتهٔ روح الله خالقی آمده است: «اعراب پس از فتح ایران موسیقی ایرانی را عیناً اقتباس کردند، شاید آهنگهای زیبای ایرانی به وسیله معماران و بنایان ایرانی که در عصر عبدالله بن زبیر به تعمیر خانه کعبه مشغول بودند بین اعراب متداول شد و افرادی چون سعید بن مسجح و نشیط فارسی و ابن محرز و یونس بن سلیمان کردی شهریاری کاتب موسیقی ایرانی را بین اعراب رایج کردند. از آغاز اسلام تقریباً موسیقی متروک بوده ولی در دوره خلفای اموی و عباسی دوباره رونق گرفت. در زمان خلافت هارون الرشید و پسرانش موسیقی مقامی ارجمند یافت و بزرگانی چون: ابراهیم موصلی و اسحق موصلی ظاهر شدند. در هر حال موسیقی قبل از اسلام را باید یک نوع موسیقی عملی دانست و قاعده و نظمی بین صوتها و لحن ها پیدا نکرده بودند، ولی در دوره اسلامی به دست ایرانیان با توجه به قاعده های موسیقی که فیلسوفان یونانی طرح کرده بودند نهضتی در موسیقی ایران پدید آمد.»
نام بامشاد در چکامه ای از منوچهری آمده است:

بامشاد (نوازنده). بامشاد نوازنده و موسیقی دان دوره خسروپرویز دوم ساسانی است که او را چون باربد کم مانند دانسته اند. بامشاد از آن گویند که بامداد چنان می نواخت و می خواند که همه کس را شاد می کرد.
از دیگر موسیقیدانان بنام آن روزگار می توان باربد، نکیسا و رامتین را نام برد. گفته می شود که موسیقی در ایران زمین در عهد ساسانیان در اوج خود بوده است. در این دوره موسیقی در دبیرستانها تدریس می شده و عموم مردم کمابیش با موسیقی مقدماتی آشنایی داشتند.
در کتاب موسیقی ایران نوشتهٔ روح الله خالقی آمده است: «اعراب پس از فتح ایران موسیقی ایرانی را عیناً اقتباس کردند، شاید آهنگهای زیبای ایرانی به وسیله معماران و بنایان ایرانی که در عصر عبدالله بن زبیر به تعمیر خانه کعبه مشغول بودند بین اعراب متداول شد و افرادی چون سعید بن مسجح و نشیط فارسی و ابن محرز و یونس بن سلیمان کردی شهریاری کاتب موسیقی ایرانی را بین اعراب رایج کردند. از آغاز اسلام تقریباً موسیقی متروک بوده ولی در دوره خلافای اموی و عباسی دوباره رونق گرفت. در زمان خلافت هارون الرشید و پسرانش موسیقی مقامی ارجمند یافت و بزرگانی چون: ابراهیم موصلی و اسحق موصلی ظاهر شدند. در هر حال موسیقی قبل از اسلام را باید یک نوع موسیقی عملی دانست و قاعده و نظمی بین صوتها و لحن ها پیدا نکرده بودند، ولی در دوره اسلامی به دست ایرانیان با توجه به قاعده های موسیقی که فیلسوفان یونانی طرح کرده بودند نهضتی در موسیقی ایران پدید آمد.»
نام بامشاد در چکامه ای از منوچهری آمده است:

پیشنهاد کاربران

صبح به خیر، بامداد نیک

یکی از رول های فیلم نقطه چین با بازی رضا شفیعی جم ( باجناق اردلان پشندی مهران مدیری )

صبح بخیر


کلمات دیگر: