کلمه جو
صفحه اصلی

ذخیره سازی نرم افزار گرا

دانشنامه عمومی

ذخیره سازی نرم افزار گرا Software Defined Storage
عنوانی است که در بازاریابی به نرم افزارهای ذخیره سازی اطلاعات کامپیوتری اطلاق می گردد که صرف نظر از زیرساخت سخت افزاری امکان اعمال سیاست ها ارائه اطلاعات و مدیریت ذخیره سازی را فراهم می نمایند.
ذخیره سازی نرم افزار گرا عمدتاً نوعی از ذخیره سازی مجازی را در بر می گیرد که لایه فیزیکی تجهیزات را از نرم افزاری که آن را مدیریت می کند مجزا نگه می دارد. نرم افزاری که امکان ذخیره سازی را فراهم می نماید در برخی موارد امکان مدیریت سیاست های ذخیره سازی مانند جلوگیری از دوباره ذخیره شدن اطلاعات، ارایه محدود، پشتیبان گیری و تصویر برداری از اطلاعات را فراهم می کند.
سخت افزارهای این نوع از ذخیره سازی ممکن است قابلیت هایی از جمله همپارچه شدن، خودکارسازی و مواردی از این دست را در خود داشته باشند. هنگامی که این فنا وری به صورت فقط نرم افزاری پیاده سازی می شود می تواند در ترکیب با تجهیزات سخت افزاری عادی دارای هارد دیسک های داخلی امکاناتی مانند فایل سیستم های جهانی مجازی ارایه نماید؛ و هنگامی که در ترکیب با سخت افزارهای پیچیده ذخیره سازی پیاده سازی شود می تواند امکاناتی مانند مجازی سازی ذخیره کننده ها و مدیریت منابع ذخیره سازی ارایه نماید. در صورتی که کارکرد مدیریت سیاست های ذخیره سازی نوعی هوش مصنوعی را در بر بگیرد می تواند نوعی پیاده سازی هوشمند نیز تلقی شود.


کلمات دیگر: