ابوالبختری . [ اَ بُل ْ ب َ ت َ ] (اِخ ) وهب بن وهب بن کثیربن عبداﷲ قرشی . ربیب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام . هارون خلیفه او را قضای عسکر مهدی داد و سپس بقضای مدینةالرسول مأمور گشت و پس از آن عزل و به بغداد باز گردید و تا آخر عمر بدانجا ببود. او مردی کریم و خوش طبع بود و شعرا او را مدح کرده و صلت و انعام یافته اند. لکن بضعف روایت خاصه در منقولات خویش از حضرت صادق متهم است و شهید ثانی در درایه او را نام برده ونمونه ای از وضع و جعل او را برای خوش آمد خلیفه آورده است . او را کتابی چند است و اسامی آن در فهرست ابن الندیم مذکور است . وفات او به سال 200 هَ . ق . است .
ابوالبختری
لغت نامه دهخدا
ابوالبختری . [ اَ بُل ْ ب َ ت َ ] (ع اِ مرکب )مار. حیه . (المزهر). || سگ . (مهذب الاسماء). || کراخک . (در نسخه ای از مهذب الاسماء).
ابوالبختری. [ اَ بُل ْ ب َ ت َ ] ( ع اِ مرکب )مار. حیه. ( المزهر ). || سگ. ( مهذب الاسماء ). || کراخک. ( در نسخه ای از مهذب الاسماء ).
ابوالبختری. [ اَ بُل ْ ب َ ت َ ] ( اِخ ) وهب بن وهب بن کثیربن عبداﷲ قرشی. ربیب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام. هارون خلیفه او را قضای عسکر مهدی داد و سپس بقضای مدینةالرسول مأمور گشت و پس از آن عزل و به بغداد باز گردید و تا آخر عمر بدانجا ببود. او مردی کریم و خوش طبع بود و شعرا او را مدح کرده و صلت و انعام یافته اند. لکن بضعف روایت خاصه در منقولات خویش از حضرت صادق متهم است و شهید ثانی در درایه او را نام برده ونمونه ای از وضع و جعل او را برای خوش آمد خلیفه آورده است. او را کتابی چند است و اسامی آن در فهرست ابن الندیم مذکور است. وفات او به سال 200 هَ. ق. است.
ابوالبختری. [ اَ بُل ْ ب َ ت َ ] ( اِخ ) وهب بن وهب بن کثیربن عبداﷲ قرشی. ربیب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام. هارون خلیفه او را قضای عسکر مهدی داد و سپس بقضای مدینةالرسول مأمور گشت و پس از آن عزل و به بغداد باز گردید و تا آخر عمر بدانجا ببود. او مردی کریم و خوش طبع بود و شعرا او را مدح کرده و صلت و انعام یافته اند. لکن بضعف روایت خاصه در منقولات خویش از حضرت صادق متهم است و شهید ثانی در درایه او را نام برده ونمونه ای از وضع و جعل او را برای خوش آمد خلیفه آورده است. او را کتابی چند است و اسامی آن در فهرست ابن الندیم مذکور است. وفات او به سال 200 هَ. ق. است.
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] ابوالبختری (ابهام زدایی). ابوالبختری ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • ابوالبختری عاص بن هاشم، اَبوالْبَخْتَری، عاص بن هاشم بن حارث بن اسد بن عبدالعزی (د ۲ق/۶۲۴م)، یکی از بزرگان قریش در جاهلیت• ابوالبختری وهب بن وهب کبیر قرشی، اَبوالْبَخْتَری، وهْب بن وهْب کبیر بن عبداللـه بن زمعه قرشی (د ۲۰۰ق/۸۱۶م)، دولتمرد، قاضی، مورخ و محدّث
...
...
wikifeqh: امام صادق علیه السلام بوده است. وی از مردم مدینه بوده و در این شهر به تحصیل حدیث و فقه پرداخته. احادیث بسیاری از امام صادق علیه السلام روایت کرده، مرحوم نجاشی و مرحوم شیخ طوسی او را از اصحاب آن حضرت شمرده اند.
در یکی از سفرهای هارون الرشید به مدینه که فقهاء برجسته این شهر وی را از بالا رفتن به منبر پیامبر صلی الله علیه و آله بازداشتند، ابوالبختری با جعل حدیثی این امکان را برای او فراهم ساخت. وی در حوالی سال 174 هـ.ق مدینه را به قصد بغداد ترک گفت و در مسیر خود مدتی در کوفه اقامت گزید و به روایت حدیث پرداخت.
وی در دسیسه دستگیری یحیی بن عبدالله علوی شرکت فعالانه داشت و بدین منظور همراه فضل برمکی به ری رفت. ظاهرا آنگاه که قاضی القضاة ابویوسف در بغداد حضور نداشت، در مجلس محاکمه یحیی به عنوان یکی از قضاة شرکت کرد و با طرح شبهات، حکم به محکومیت یحیی نموده. اسباب رضایت هارون را فراهم ساخت و شاید همین امر باعث شد که هارون وی را به منصب قضاء «عسکر مهدی» واقع در بخش شرقی بغداد بگمارد. وی در دربار هارون صاحب نفوذ بود و پس از درگذشت ابویوسف وی به سمت قاضی القضاتی منصوب گردید.
در سال 192 از منصب قضاء بغداد عزل و به عنوان والی، قاضی و امام به مدینه اعزام شد. در مدینه نیز مردی پرنفوذ بود وی تا وفات هارون و حتی در اوائل خلافت امین بر مسند خود باقی بود و در 194 امین وی را از ولایت و قضاء عزل کرد و به دنبال آن ابوالبختری مدینه را ترک گفت و به بغداد بازگشت. در 195 مجددا وی را به قضاء منصوب کرد.
در یکی از سفرهای هارون الرشید به مدینه که فقهاء برجسته این شهر وی را از بالا رفتن به منبر پیامبر صلی الله علیه و آله بازداشتند، ابوالبختری با جعل حدیثی این امکان را برای او فراهم ساخت. وی در حوالی سال 174 هـ.ق مدینه را به قصد بغداد ترک گفت و در مسیر خود مدتی در کوفه اقامت گزید و به روایت حدیث پرداخت.
وی در دسیسه دستگیری یحیی بن عبدالله علوی شرکت فعالانه داشت و بدین منظور همراه فضل برمکی به ری رفت. ظاهرا آنگاه که قاضی القضاة ابویوسف در بغداد حضور نداشت، در مجلس محاکمه یحیی به عنوان یکی از قضاة شرکت کرد و با طرح شبهات، حکم به محکومیت یحیی نموده. اسباب رضایت هارون را فراهم ساخت و شاید همین امر باعث شد که هارون وی را به منصب قضاء «عسکر مهدی» واقع در بخش شرقی بغداد بگمارد. وی در دربار هارون صاحب نفوذ بود و پس از درگذشت ابویوسف وی به سمت قاضی القضاتی منصوب گردید.
در سال 192 از منصب قضاء بغداد عزل و به عنوان والی، قاضی و امام به مدینه اعزام شد. در مدینه نیز مردی پرنفوذ بود وی تا وفات هارون و حتی در اوائل خلافت امین بر مسند خود باقی بود و در 194 امین وی را از ولایت و قضاء عزل کرد و به دنبال آن ابوالبختری مدینه را ترک گفت و به بغداد بازگشت. در 195 مجددا وی را به قضاء منصوب کرد.
[ویکی اهل البیت] ابو البختری (عاص بن هشام). این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
ابوالبختری، عاص بن هشام از سران مشرک قریش است. برخی مفسّران، وی را دخیل در شأن نزول آیات 90 تا 93 سوره حجر(15) دانسته و از «مقتسمین» برشمرده اند.
گفته شده: آیات 90 ـ 95 درباره وی و دیگر سران شرک، آیه 66 سوره حج(22) در ناسپاسی و انکار نشانه های قدرت و وحدانیت خداوند از سوی ایشان،
آیات 4 تا 10 سوره ص(38) درباره سخنان کفرآمیز وی و انکار نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است. بر اساس اقوالی، آیات 30 و 36 سوره انفال(8)، 4 سوره عنکبوت(29)، 1 سوره محمد(47) و 29 سوره مطففین(83) نیز در شأن وی و هم فکرانش نازل شده است.
ابوالبختری، عاص بن هشام از سران مشرک قریش است. برخی مفسّران، وی را دخیل در شأن نزول آیات 90 تا 93 سوره حجر(15) دانسته و از «مقتسمین» برشمرده اند.
گفته شده: آیات 90 ـ 95 درباره وی و دیگر سران شرک، آیه 66 سوره حج(22) در ناسپاسی و انکار نشانه های قدرت و وحدانیت خداوند از سوی ایشان،
آیات 4 تا 10 سوره ص(38) درباره سخنان کفرآمیز وی و انکار نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است. بر اساس اقوالی، آیات 30 و 36 سوره انفال(8)، 4 سوره عنکبوت(29)، 1 سوره محمد(47) و 29 سوره مطففین(83) نیز در شأن وی و هم فکرانش نازل شده است.
wikiahlb: ابو_البختری_(عاص_بن_هشام)
کلمات دیگر: