برابر پارسی : خواب گزاری
تعبیر خواب
برابر پارسی : خواب گزاری
دانشنامه عمومی
تعبیر خواب به فرایند معنادهی به رویاهایی که در خواب دیده می شود، گفته می شود. در بسیاری از تمدن های باستانی خواب دیدن به عنوان یک ارتباط فراطبیعی یا وسیله ای برای مداخلات نیروهای غیبی در نظر گرفته می شد که افرادی با نیروهای ویژه قادر به گره گشایی از مفهوم آن هستند. در دوران معاصر مکاتب مختلف روان شناسی تئوری هایی را در مورد معنا و مفهوم خواب ها ارائه کرده اند.
در روان شناسی تحلیلی شیوه های تعبیر خواب برگرفته از روشی است که زیگموند فروید بنیان گذار مکتب روان کاوی در اثر مهم خود «تعبیر خواب» (۱۹۰۰) ارائه داده است. فروید در این کتاب تئوری خود را در مورد کارکردهای خواب تشریح کرده است. بخش عمده ای از کتاب به شرح رویاهای شخصی خود فروید، نزدیکان و آشنایان و بیماران می پردازد. از نظر وی معنای هر خوابی در مورد تحقق یکی از آرزوهای و خواسته های انسان است. آرامشی که در خواب به شخص خفته عارضه شده به وی اجازه بیان خواسته های سرکوب شدهٔ خود را می دهد. البته تعارض هایی که در ارضای خواسته ها و تحقق آنها وجود دارد ممکن است آن را تبدیل به یک رویای ناخوشایند سازد.
فروید چهار قاعده را در رویاها شناسایی کرده است؛ اول عامل تراکم که به معنی فشرده سازی و خلاصه کردن خواسته هاست. دوم عامل تغییر مکان یا انتقال و جابجایی که بر اساس آن بار عاطفی و احساسی از هدف اصلی به یک هدف غیرواقعی منتقل می شود. عامل سوم ویژگی نمایشی رویاست که مفاهیم انتزاعی و مجرد ذهنی را به صورت تصاویر در می آورد. چهارمین عامل نیز خاصیت کنایه آفرینی و تمثیل سازی خواب است. پلکان، خندق، خیابان، خانه، اتاق، اتومبیل، آشپزخانه، زردچوبه، دندان، املت، بادنجان، بادکنک، دست ها و پاها و همه و همه نماد و رمزی هستند که می توان آنها را کشف کرده و به کمک آن راز خواب را گشود.
در تعالیم اسلامی خواب ها به سه دسته رؤیای صادقه و خواب های آشفته و خواب های شیطانی تقسیم می شود و از نظر قران رؤیای صادقه و پیش گویانه نیز وجود دارد و تنها افراد برگزیده هستند که می توانند تعبیر خواب انجام دهند و اصل علم تعبیر خواب را یک علم الهی می داند. احتمال رویای صادقه در نزدیکی اذان صبح بیشتر است، اما این طور نیست که کسی اول شب بخوابد و رویای صادقانه نبیند.
در روان شناسی تحلیلی شیوه های تعبیر خواب برگرفته از روشی است که زیگموند فروید بنیان گذار مکتب روان کاوی در اثر مهم خود «تعبیر خواب» (۱۹۰۰) ارائه داده است. فروید در این کتاب تئوری خود را در مورد کارکردهای خواب تشریح کرده است. بخش عمده ای از کتاب به شرح رویاهای شخصی خود فروید، نزدیکان و آشنایان و بیماران می پردازد. از نظر وی معنای هر خوابی در مورد تحقق یکی از آرزوهای و خواسته های انسان است. آرامشی که در خواب به شخص خفته عارضه شده به وی اجازه بیان خواسته های سرکوب شدهٔ خود را می دهد. البته تعارض هایی که در ارضای خواسته ها و تحقق آنها وجود دارد ممکن است آن را تبدیل به یک رویای ناخوشایند سازد.
فروید چهار قاعده را در رویاها شناسایی کرده است؛ اول عامل تراکم که به معنی فشرده سازی و خلاصه کردن خواسته هاست. دوم عامل تغییر مکان یا انتقال و جابجایی که بر اساس آن بار عاطفی و احساسی از هدف اصلی به یک هدف غیرواقعی منتقل می شود. عامل سوم ویژگی نمایشی رویاست که مفاهیم انتزاعی و مجرد ذهنی را به صورت تصاویر در می آورد. چهارمین عامل نیز خاصیت کنایه آفرینی و تمثیل سازی خواب است. پلکان، خندق، خیابان، خانه، اتاق، اتومبیل، آشپزخانه، زردچوبه، دندان، املت، بادنجان، بادکنک، دست ها و پاها و همه و همه نماد و رمزی هستند که می توان آنها را کشف کرده و به کمک آن راز خواب را گشود.
در تعالیم اسلامی خواب ها به سه دسته رؤیای صادقه و خواب های آشفته و خواب های شیطانی تقسیم می شود و از نظر قران رؤیای صادقه و پیش گویانه نیز وجود دارد و تنها افراد برگزیده هستند که می توانند تعبیر خواب انجام دهند و اصل علم تعبیر خواب را یک علم الهی می داند. احتمال رویای صادقه در نزدیکی اذان صبح بیشتر است، اما این طور نیست که کسی اول شب بخوابد و رویای صادقانه نبیند.
wiki: تعبیرِ خواب یا تفسیرِ رؤیا (آلمانی: Die Traumdeutung) کتابی از زیگموند فرویدِ روانکاو در سالِ ۱۸۹۹ میلادی است. فروید در این کتاب به معرفیِ نظریهٔ خود از تعبیرِ خواب با توجه به ذهنِ ناهشیارِ فرد و عقدهٔ اُدیپ می پردازد. کتابِ تفسیرِ خواب در بردارندهٔ تلاشِ فروید در رمزگشاییِ خواب و به نوعی دربردارندهٔ بخش های بزرگی از اصلی ترین نظریاتِ فروید در زمینهٔ سرکوب، سانسور، نظریهٔ جنسی و رابطهٔ خودآگاه و ناخودآگاهِ وی است.
تفسیر خواب؛ زیگموند فروید؛ ناشر: مرکز؛ مؤلف / نویسنده: زیگموند فروید؛ مترجم: شیوا رویگریان
نخستین ویرایشِ کتاب در ۶۰۰ نسخه منتشر شد و تا هشت سال فروشی نداشت اما پس از آن در جامعه محبوبیت به دست آورد و هفت ویرایش از آن در طولِ عمرِ فروید منتشر شد.
رؤیاها از دیدگاهِ فروید گونه ای از خواستِ تحققِ آرزو در فرد است و وی خواب را بزرگراهی به درونِ ناخودآگاه می دانست. فروید در این کتاب به طور کلاسیک می کوشد تا رؤیا یا خواب را تحلیل کند. وی برای این منظور نخست به مروری نسبتاً جامعی بر کارهای گذشتگان از زمان های دور تا زمانِ حاضر می کند و سپس نظریهٔ خود را بازگو می نماید.
وی معتقد بود محتوا و معنای هر خواب در مورد تحقق آرزوها و خواسته های سرکوب شدهٔ انسان است. آرامشی که به احتمالِ زیاد، فرد در تحققِ آرزوهای خود در رویایش حس می کند، در واقع بروز خواسته های سرکوب شده اش محسوب می شود؛ اما وقتی این رؤیاها با ارضای واقعیِ خواسته ها و تحققِ آن ها در تعارض باشد، تبدیل به کابوس می شوند.
تفسیر خواب؛ زیگموند فروید؛ ناشر: مرکز؛ مؤلف / نویسنده: زیگموند فروید؛ مترجم: شیوا رویگریان
نخستین ویرایشِ کتاب در ۶۰۰ نسخه منتشر شد و تا هشت سال فروشی نداشت اما پس از آن در جامعه محبوبیت به دست آورد و هفت ویرایش از آن در طولِ عمرِ فروید منتشر شد.
رؤیاها از دیدگاهِ فروید گونه ای از خواستِ تحققِ آرزو در فرد است و وی خواب را بزرگراهی به درونِ ناخودآگاه می دانست. فروید در این کتاب به طور کلاسیک می کوشد تا رؤیا یا خواب را تحلیل کند. وی برای این منظور نخست به مروری نسبتاً جامعی بر کارهای گذشتگان از زمان های دور تا زمانِ حاضر می کند و سپس نظریهٔ خود را بازگو می نماید.
وی معتقد بود محتوا و معنای هر خواب در مورد تحقق آرزوها و خواسته های سرکوب شدهٔ انسان است. آرامشی که به احتمالِ زیاد، فرد در تحققِ آرزوهای خود در رویایش حس می کند، در واقع بروز خواسته های سرکوب شده اش محسوب می شود؛ اما وقتی این رؤیاها با ارضای واقعیِ خواسته ها و تحققِ آن ها در تعارض باشد، تبدیل به کابوس می شوند.
wiki: تعبیر خواب (کتاب)
تعبیرخواب (فیلم). تعبیرخواب فیلمی است به کارگردانی رضا دادویی، که در سال ۱۳۹۱ ساخته و پخش شد.
شهاب حسینی
حمید ابراهیمی
مهران نائل
الهه حسینی
رضا آشتیانی
علیرضا مهربانی
محمد ابهری
مهدی ایرانی
علی امیری
فیلم مضمونی اجتماعی دارد و داستان پلیسی را روایت می کند که در دو راهی انتخابی تعیین کننده در زندگی اش قرار می گیرد. او در جریان یک پرونده سرقت با مشکلات فراوانی دست به گریبان شده و میان دو راهی انجام وظیفه و عمل به قولی که داده، مانده است. او برای انتخاب، زمان چندانی نداشته و باید یکی را انتخاب کند.
این فیلم در تاریخ ۳ آذر ماه سال ۱۳۹۱ از شبکه یک سیما پخش شد.
جام جم: تعبیرخواب شهاب حسینی
شهاب حسینی
حمید ابراهیمی
مهران نائل
الهه حسینی
رضا آشتیانی
علیرضا مهربانی
محمد ابهری
مهدی ایرانی
علی امیری
فیلم مضمونی اجتماعی دارد و داستان پلیسی را روایت می کند که در دو راهی انتخابی تعیین کننده در زندگی اش قرار می گیرد. او در جریان یک پرونده سرقت با مشکلات فراوانی دست به گریبان شده و میان دو راهی انجام وظیفه و عمل به قولی که داده، مانده است. او برای انتخاب، زمان چندانی نداشته و باید یکی را انتخاب کند.
این فیلم در تاریخ ۳ آذر ماه سال ۱۳۹۱ از شبکه یک سیما پخش شد.
جام جم: تعبیرخواب شهاب حسینی
wiki: تعبیرخواب (فیلم)
دانشنامه اسلامی
[ویکی شیعه] تعبیر خواب که در ادبیات قرآنی با اصطلاح تأویل رؤیا بیان شده است به معنای برگرداندن زبان رؤیا به زبان روزمره و عادی است.
درباره نخستین تعبیرکننده خواب یا همان خوابگزار نقل تاریخی دقیقی وجود ندارد اما در برخی نقلها از دانیال نبی و یوسف پیامبر(ع) به عنوان یکی از قدیمیترین خوابگزاران نام برده شده است. درباره تعبیر خواب کتاب های مختلفی ذکر شده است از جمله آن ها کتاب منتخب الکلام فی تفسیر الأحلام که نوشته محمد ابن سیرین است.
گرچه کلمه تعبیر خواب در قرآن ذکر نشده است اما تفاسیر کلمه تأویلَالأحادیث و مَنام و بُشری را معادل آن دانستهاند. خوابی هم که تعبیر ندارد با کلمه أَضغاثُ أَحلام ذکر شده است.
درباره نخستین تعبیرکننده خواب یا همان خوابگزار نقل تاریخی دقیقی وجود ندارد اما در برخی نقلها از دانیال نبی و یوسف پیامبر(ع) به عنوان یکی از قدیمیترین خوابگزاران نام برده شده است. درباره تعبیر خواب کتاب های مختلفی ذکر شده است از جمله آن ها کتاب منتخب الکلام فی تفسیر الأحلام که نوشته محمد ابن سیرین است.
گرچه کلمه تعبیر خواب در قرآن ذکر نشده است اما تفاسیر کلمه تأویلَالأحادیث و مَنام و بُشری را معادل آن دانستهاند. خوابی هم که تعبیر ندارد با کلمه أَضغاثُ أَحلام ذکر شده است.
wikishia: تعبیر_خواب
[ویکی اهل البیت] برابر آنچه تاریخ مستند می گوید گویا خوابگزاری سابقه ای حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح داشته است. این چیزی است که از لوحه های گلی برجای مانده از گذشته برمی آید. خواب ها و تعبیر آن در اسطوره های ایرانی مهم تلقی می شد و از این رو شاهان همواره در دربار خوابگزارانی داشتند و بعد از خواب های خوب یا بدی که می دیدند برای تعبیر آن از خوابگزاران استفاده می کردند.
طبرسی در مجمع البیان می گوید: خواب بر چهار قسم است: یکی خوابی که از جانب خداست و تعبیر دارد. دوم، خوابی که زاییده وسوسه های شیطان است. سوم خوابی که که اثر غلبه اخلاط بدن (از قبیل: خون، بلغم، صفرا و سودا) بوجود می آید. چهارم، خواب هایی که زاییده پاره ای از افکار است. سه قسم اخیر، از خوابهای پریشان و قسم اول، الهام است. رؤیای پیامبر، همین قسم و بشارتی بود که بمؤمنین در باره پیروزی داده شد.
در قرآن چند بار به موضوع خواب و رویا اشاره شده است.
در سوره زمر آیه ۴۲ آمده است: خدا به هنگام مرگ، ارواح را قبض می کند و علاقه روح از بدن را قطع می کند، اما آنهایی که نمرده اند، روحشان را به هنگام خواب می گیرد. پس ارواحی را که قضای خدا بر مرگشان است، نگه می دارد و دیگر به بدن ها برنمی گرداند، اما ارواحی که چنین قضایی بر آنها رانده نشده، به سوی بدن هایشان روانه می شوند تا مدت معینی زنده بمانند. مردم متفکر از همین خوابیدن و مردن متوجه می شوند که مدبر امور آنها خداست.
در آیه ۶۰ سوره انعام نیز مفهوم مشابهی آمده است: او کسی است که روح شما را در شب قبض می کند... . این نظام خواب و بیداری آن قدر تکرار می شود تا پایان زندگی شما فرا رسد. آن وقت همه به سوی خدا بازگشت می کنید. در قرآن پس از داستان خواب ۳۰۹ ساله اصحاب کهف آمده است: همان طور که قادر بودیم آنها را به این خواب طولانی ببریم، آنها را بیدار کردیم، طوری که وقتی بیدار شدند، فکر می کردند یک روز یا کمتر خوابیده اند.
در آیه ۲۷ سوره فتح رویای صادقه پیامبر اسلام(ص) ذکر شده است: پیامبر خواب دید به اتفاق یارانش برای انجام مناسک عمره وارد مکه می شوند و با تعریف این رویا همه مومنان خوشحال شدند، اما چون این خواب سال بعد از صلح حدیبیه اتفاق نیفتاد، عده ای گرفتار شک شدند. در این آیه ذکر شده است آنچه خدا در عالم خواب به پیغمبرش نشان داد، صدق و حق بود.
از دیگر رویاهای صادقه که در قرآن ذکر شده، می توان به رویای یوسف اشاره کرد که در آن ۱۱ ستاره، ماه و خورشید برایش سجده می کردند و پدر وی یعقوب پیامبر آن را به درستی تفسیر کرد. در ادامه این داستان، زمانی که یوسف به زندان می افتد، خواب دو همبندی خود را به درستی تفسیر می کند و در نهایت خواب معروف پادشاه مصر که هفت گاو چاق، توسط هفت گاو لاغر خورده می شوند و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک اتفاق می افتد و یوسف با تأویل صحیح این رویا به عزیز مصر تبدیل می شود.
بنابراین از نظر قرآن، تأویل خواب یک علم است و خداوند به هر کس بخواهد این علم را می دهد و گاهی از محتوای آشکار رویا زیاد نمی توان به پیشگویی هایش پی برد. در قرآن گاهی وحی ها و دستورات هنگام خواب به پیامبران الهام می شود. مثل خواب معروف ابراهیم که به وی دستور داده شد پسر ۱۳ ساله خود را قربانی کند. همچنین گاهی خداوند از طریق رویا به راهنمایی بندگانش می پردازد. مثلا در مورد مادر موسی که در خواب می بیند نوزاد خود را در صندوق بگذارد و به آب بیندازد. در نهایت در آیاتی از قرآن مثل سوره یونس آیه ۶۷ آمده است که خدا شب را قرار داده است تا در آن احساس آرامش کنید و روز را روشن کرده است.
طبرسی در مجمع البیان می گوید: خواب بر چهار قسم است: یکی خوابی که از جانب خداست و تعبیر دارد. دوم، خوابی که زاییده وسوسه های شیطان است. سوم خوابی که که اثر غلبه اخلاط بدن (از قبیل: خون، بلغم، صفرا و سودا) بوجود می آید. چهارم، خواب هایی که زاییده پاره ای از افکار است. سه قسم اخیر، از خوابهای پریشان و قسم اول، الهام است. رؤیای پیامبر، همین قسم و بشارتی بود که بمؤمنین در باره پیروزی داده شد.
در قرآن چند بار به موضوع خواب و رویا اشاره شده است.
در سوره زمر آیه ۴۲ آمده است: خدا به هنگام مرگ، ارواح را قبض می کند و علاقه روح از بدن را قطع می کند، اما آنهایی که نمرده اند، روحشان را به هنگام خواب می گیرد. پس ارواحی را که قضای خدا بر مرگشان است، نگه می دارد و دیگر به بدن ها برنمی گرداند، اما ارواحی که چنین قضایی بر آنها رانده نشده، به سوی بدن هایشان روانه می شوند تا مدت معینی زنده بمانند. مردم متفکر از همین خوابیدن و مردن متوجه می شوند که مدبر امور آنها خداست.
در آیه ۶۰ سوره انعام نیز مفهوم مشابهی آمده است: او کسی است که روح شما را در شب قبض می کند... . این نظام خواب و بیداری آن قدر تکرار می شود تا پایان زندگی شما فرا رسد. آن وقت همه به سوی خدا بازگشت می کنید. در قرآن پس از داستان خواب ۳۰۹ ساله اصحاب کهف آمده است: همان طور که قادر بودیم آنها را به این خواب طولانی ببریم، آنها را بیدار کردیم، طوری که وقتی بیدار شدند، فکر می کردند یک روز یا کمتر خوابیده اند.
در آیه ۲۷ سوره فتح رویای صادقه پیامبر اسلام(ص) ذکر شده است: پیامبر خواب دید به اتفاق یارانش برای انجام مناسک عمره وارد مکه می شوند و با تعریف این رویا همه مومنان خوشحال شدند، اما چون این خواب سال بعد از صلح حدیبیه اتفاق نیفتاد، عده ای گرفتار شک شدند. در این آیه ذکر شده است آنچه خدا در عالم خواب به پیغمبرش نشان داد، صدق و حق بود.
از دیگر رویاهای صادقه که در قرآن ذکر شده، می توان به رویای یوسف اشاره کرد که در آن ۱۱ ستاره، ماه و خورشید برایش سجده می کردند و پدر وی یعقوب پیامبر آن را به درستی تفسیر کرد. در ادامه این داستان، زمانی که یوسف به زندان می افتد، خواب دو همبندی خود را به درستی تفسیر می کند و در نهایت خواب معروف پادشاه مصر که هفت گاو چاق، توسط هفت گاو لاغر خورده می شوند و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک اتفاق می افتد و یوسف با تأویل صحیح این رویا به عزیز مصر تبدیل می شود.
بنابراین از نظر قرآن، تأویل خواب یک علم است و خداوند به هر کس بخواهد این علم را می دهد و گاهی از محتوای آشکار رویا زیاد نمی توان به پیشگویی هایش پی برد. در قرآن گاهی وحی ها و دستورات هنگام خواب به پیامبران الهام می شود. مثل خواب معروف ابراهیم که به وی دستور داده شد پسر ۱۳ ساله خود را قربانی کند. همچنین گاهی خداوند از طریق رویا به راهنمایی بندگانش می پردازد. مثلا در مورد مادر موسی که در خواب می بیند نوزاد خود را در صندوق بگذارد و به آب بیندازد. در نهایت در آیاتی از قرآن مثل سوره یونس آیه ۶۷ آمده است که خدا شب را قرار داده است تا در آن احساس آرامش کنید و روز را روشن کرده است.
wikiahlb: تعبیر_خواب
پیشنهاد کاربران
بنام خدا
با سلام، ایت الله العظمی جوادی املی در تفسیر گرانسنگ خود که انشاالله به هشتاد جلد خواهد رسید و تا به حال ۴۷ جلد ان چاپ شده است در جلد ۴۲ که مختص تفسیر سوره مبارکه یوسف ( ع ) هست و در خصوص خواب و رویا و خوابگزاری تفسیر فرمودهاند در جایی نظر خود را در خصوص تعبیر خواب بیان فرمودهاند که بهتر است در خصوص این موارد صحبت نشود چون بیهودهاست امر خواب و رویا مربوط به لاهوت و عالم غیب ومجرد هست و تعبیر خواب که معجزه حضرت یوسف هست و فقط چهارده معصوم ( ع ) میتوانند تعبیر کنند و لاغیر . و افرادی مثل فروید که کتابی بنام تعبیر خواب دارد و ترجمه شده ، ماتریالیست هستند و کتاب وی یا دیگران در این خصوص پوچ و بیهوده است. نام تفسیر گرانسنگ ایشان تسنیم نام دارد . با تشکر .
با سلام، ایت الله العظمی جوادی املی در تفسیر گرانسنگ خود که انشاالله به هشتاد جلد خواهد رسید و تا به حال ۴۷ جلد ان چاپ شده است در جلد ۴۲ که مختص تفسیر سوره مبارکه یوسف ( ع ) هست و در خصوص خواب و رویا و خوابگزاری تفسیر فرمودهاند در جایی نظر خود را در خصوص تعبیر خواب بیان فرمودهاند که بهتر است در خصوص این موارد صحبت نشود چون بیهودهاست امر خواب و رویا مربوط به لاهوت و عالم غیب ومجرد هست و تعبیر خواب که معجزه حضرت یوسف هست و فقط چهارده معصوم ( ع ) میتوانند تعبیر کنند و لاغیر . و افرادی مثل فروید که کتابی بنام تعبیر خواب دارد و ترجمه شده ، ماتریالیست هستند و کتاب وی یا دیگران در این خصوص پوچ و بیهوده است. نام تفسیر گرانسنگ ایشان تسنیم نام دارد . با تشکر .
کندن پوست کف پا در خواب
بنام خدا
با سلام ، ابن سیرین نیز خود از منابع ایمه اطهار استفاده کرده است . بهتر است مسیله سیاسی نشود اگر ما علمای عظام را قبول داریم باید فرمایش ایت الله العظمی جوادی املی را که در جلد ۴۲ تفسیر نفیس خود مرقوم فرمودهاند را نیز قبول کنیم خواب یک امر مجرد و ماورا الطبیعه هست که روح انسان به اراده الهی در جاهای مختلف سیر میکند و تعبیر ان توسط اشخاصی که با کتب و نظریات خود مانند فروید که به علت یهودی تبار بودن معروف شده است ، مسایل مزخرفی را نه تنها در خصوص خواب بلکه نظریا جنسی در کتاب سه نظریه جنسی زنا با محارم را در اروپا افزایش داد و یا جهت درمان افسردگی دوست خود از کوکایین که در اول در ظاهر موفقیت امیز بود بعد نتیجه گرفت که مشکل وی را مضاعف کرده است. منبه فروید در لابلای عکسها، به هر حال فرد شیعه ولایتمدار یا باید مثل علما خود مجتهد باشد ویا مثل بنده که که چیزی نمیدانم مقلد یکی از این بزرگ مردان باشد و فرمایش ایشان برای من حجت هست نه فروید. با تشکر و عرض پوزش.
با سلام ، ابن سیرین نیز خود از منابع ایمه اطهار استفاده کرده است . بهتر است مسیله سیاسی نشود اگر ما علمای عظام را قبول داریم باید فرمایش ایت الله العظمی جوادی املی را که در جلد ۴۲ تفسیر نفیس خود مرقوم فرمودهاند را نیز قبول کنیم خواب یک امر مجرد و ماورا الطبیعه هست که روح انسان به اراده الهی در جاهای مختلف سیر میکند و تعبیر ان توسط اشخاصی که با کتب و نظریات خود مانند فروید که به علت یهودی تبار بودن معروف شده است ، مسایل مزخرفی را نه تنها در خصوص خواب بلکه نظریا جنسی در کتاب سه نظریه جنسی زنا با محارم را در اروپا افزایش داد و یا جهت درمان افسردگی دوست خود از کوکایین که در اول در ظاهر موفقیت امیز بود بعد نتیجه گرفت که مشکل وی را مضاعف کرده است. منبه فروید در لابلای عکسها، به هر حال فرد شیعه ولایتمدار یا باید مثل علما خود مجتهد باشد ویا مثل بنده که که چیزی نمیدانم مقلد یکی از این بزرگ مردان باشد و فرمایش ایشان برای من حجت هست نه فروید. با تشکر و عرض پوزش.
بنام خدا
با سلام، علمای عظام همگی مطالب خود را از منابع موثق که در راس انها قران هست و بعد کتب اربعه که همه انها نیز فرمایشات چهارده معصوم ( ع ) ذکر میکنند که اکثرا علمای شیعه امامیه اصولی با هم در تمامی موار اتفاق نظر دارند شاید در برخی مسایل جزیی اختلافی بین مثلا دو نفر همفکر با هشت نفر عالم دیگر باشد ولی در مسایلی که جزوارکان هستند اتحاد نظر دارند حقییر در کتابخانه خود به علت علاقه در بخش علوم قرانی حدود ۳۸ عنوان تفسیر شیعی دارم که از اسراییلیات پاک هست وهیچ موقع نظر یک دانشمند مادی را بی نظر یک مجتهد ترجیح نمیدهم پس فروید نیز طبق فرمایش اقای جوادی املی در جلد ۴۲ تفسیر خویش وی را یک ماتریالیست خوانده اند و تاریخ ثابت کرده مکاتب الحادی که مثل مارکس ، انگلس، لنین که نظر دادند ۷۴ سال دوام نیاوردند پس در ابتدا نظر علمای دینی طراز اول برای من مهم هست بعد دانشمندان و از طرفی ای موارد حمل بر تعصب کور کورانه مذهبی من نشود من جویای حقیقت هستم و تعصبی ندارم . دیشب در خصال مرحوم شیخ صدوق در خصوص خصلتهای پنجگانه که شانه کردن موی سر دارد یکی افزایش مایع semen هست و باور کردنی نیست و از طرفی شیخ صدوق بیمورد سخن نگفته اند و منبع ایشان فرمایشات ایمه اطهار ( ع ) میباشد و این حکمت نیز در اینده ثابت خواهد شد انشاالله پایدار و مستدام باشید . ممنون
با سلام، علمای عظام همگی مطالب خود را از منابع موثق که در راس انها قران هست و بعد کتب اربعه که همه انها نیز فرمایشات چهارده معصوم ( ع ) ذکر میکنند که اکثرا علمای شیعه امامیه اصولی با هم در تمامی موار اتفاق نظر دارند شاید در برخی مسایل جزیی اختلافی بین مثلا دو نفر همفکر با هشت نفر عالم دیگر باشد ولی در مسایلی که جزوارکان هستند اتحاد نظر دارند حقییر در کتابخانه خود به علت علاقه در بخش علوم قرانی حدود ۳۸ عنوان تفسیر شیعی دارم که از اسراییلیات پاک هست وهیچ موقع نظر یک دانشمند مادی را بی نظر یک مجتهد ترجیح نمیدهم پس فروید نیز طبق فرمایش اقای جوادی املی در جلد ۴۲ تفسیر خویش وی را یک ماتریالیست خوانده اند و تاریخ ثابت کرده مکاتب الحادی که مثل مارکس ، انگلس، لنین که نظر دادند ۷۴ سال دوام نیاوردند پس در ابتدا نظر علمای دینی طراز اول برای من مهم هست بعد دانشمندان و از طرفی ای موارد حمل بر تعصب کور کورانه مذهبی من نشود من جویای حقیقت هستم و تعصبی ندارم . دیشب در خصال مرحوم شیخ صدوق در خصوص خصلتهای پنجگانه که شانه کردن موی سر دارد یکی افزایش مایع semen هست و باور کردنی نیست و از طرفی شیخ صدوق بیمورد سخن نگفته اند و منبع ایشان فرمایشات ایمه اطهار ( ع ) میباشد و این حکمت نیز در اینده ثابت خواهد شد انشاالله پایدار و مستدام باشید . ممنون
بنام خدا
با سلام، حقیر همانطور که نوشته ام جلد ۴۲ تفسیر ایت الله جوادی املی کاملا در خصوص تفسیر سوره مبارکه یوسف ( ع ) هست و صفحه مربوطه را فراموش کرده ام ایشان به عنوان یک فقیه و عالم طراز اول در علوم قرانی و اسلامی میفرمایند چون خواب یک مسیله ای هست که به عالم لاهوت و غیب مربوط میشود و فقط پس از خدا ، چهارده معصوم ( ع ) فقط میتوانند خواب یا رویا را تفسیر فرمایند پس بهتر هست در این مورد سخنی گفته نشود چون از توان انسان خا رج هست و افرادی مانند فروید که ماده گرا هستند تمامی حرفهای انها در خصوص رویا و تفسیر خواب پوچ هست ایا ما بعنوان ژک شیعه امامیه اصولی ( یعنی تابع ولایت متخصص فقه اسلامی ) که علم خود را از علمای موثق مانند محمدون ثالث اول که کتب اربعه را نوشته اند انهم بر اساس فرمایش معصومین قبول کنیم یا روانشناسان خارجی یا ایرانی که انسان هستند و این مسایل از ید قدرت انها خارج هست ؟ طبعا یک شیعه امامیه اصولی پیرو فرمایشات ولی فقیه میباشد که میفرماید چیزی که از توان لشر خارج هست بهتر هست در این خصوص صحبتی نشود چون نتیجه ای ندارد ( نقل قول غیر مستقیم ) با تشکر.
با سلام، حقیر همانطور که نوشته ام جلد ۴۲ تفسیر ایت الله جوادی املی کاملا در خصوص تفسیر سوره مبارکه یوسف ( ع ) هست و صفحه مربوطه را فراموش کرده ام ایشان به عنوان یک فقیه و عالم طراز اول در علوم قرانی و اسلامی میفرمایند چون خواب یک مسیله ای هست که به عالم لاهوت و غیب مربوط میشود و فقط پس از خدا ، چهارده معصوم ( ع ) فقط میتوانند خواب یا رویا را تفسیر فرمایند پس بهتر هست در این مورد سخنی گفته نشود چون از توان انسان خا رج هست و افرادی مانند فروید که ماده گرا هستند تمامی حرفهای انها در خصوص رویا و تفسیر خواب پوچ هست ایا ما بعنوان ژک شیعه امامیه اصولی ( یعنی تابع ولایت متخصص فقه اسلامی ) که علم خود را از علمای موثق مانند محمدون ثالث اول که کتب اربعه را نوشته اند انهم بر اساس فرمایش معصومین قبول کنیم یا روانشناسان خارجی یا ایرانی که انسان هستند و این مسایل از ید قدرت انها خارج هست ؟ طبعا یک شیعه امامیه اصولی پیرو فرمایشات ولی فقیه میباشد که میفرماید چیزی که از توان لشر خارج هست بهتر هست در این خصوص صحبتی نشود چون نتیجه ای ندارد ( نقل قول غیر مستقیم ) با تشکر.
کلمات دیگر: