کلمه جو
صفحه اصلی

علی شریعتی

دانشنامه عمومی

تاریخ ادیان (از درس ۱ تا ۱۴)
اسلام شناسی (از درس ۱۵ تا آخر)
نگاهی به تاریخ فردا ۲۰/۷/۴۸
نسل نو مسلمان ۳/۸/۴۷
روش شناخت اسلام ۹/۸/۴۷
علی (ع) حقیقتی بر گونه اساطیر ۱۵/۱۲/۴۷
علی (ع) حقیقتی بر گونه اساطیر ۱۶/۱۲/۴۷
امت و امامت در جامعه شناسی ۱۱/۱/۴۸
امت و امامت در جامعه شناسی ۱۲/۱/۴۸
امت و امامت در جامعه شناسی ۱۳/۱/۴۸
امت و امامت در جامعه شناسی ۱۴/۱/۴۸
متمدن و متجدد ۱۹/۲/۴۸
علی تنهاست ۱۱/۹/۴۸
علی (ع) و حیات با روش پس از مرگ ۱۲/۹/۴۸
علی (ع) و حیات با روش پس از مرگ ۱۳/۹/۴۸
علی (ع) و حیات با روش پس از مرگ ۱۴/۹/۴۸
علی انسان تمام ۲۰/۹/۴۸
میعاد با ابراهیم ۲۸/۱۲/۴۸
میعاد با ابراهیم ۲۹/۱۲/۴۸
میعاد با ابراهیم ۱/۱/۴۹
میعاد با ابراهیم ۲/۱/۴۹
نیایش ۱۳/۱/۴۹
تاریخ و ارزش آن در اسلام ۱۵/۵/۴۹
مذهب علیه مذهب ۲۲/۵/۴۹
مذهب علیه مذهب ۲۳/۵/۴۹
روشنفکر و مسئولیت آن در جامعه ۳۰/۵/۴۹
روشنفکر و مسئولیت آن در جامعه ۳۱/۵/۴۹
فلسفه تاریخ در اسلام (در ادیان ابراهیمی) ۱/۶/۴۹
اجرای برنامه در مسجد الجواد (تاریخ در اسلام) ۱۴/۱۲/۴۹
فاطمه، فاطمه است ۱۵/۴/۵۰
انتظار مذهب اعتراض ۸/۸/۵۰
تشیع علوی و تشیع صفوی ۹/۸/۵۰
مسئولیت شیعه بودن ۱۵/۸/۵۰
سال فداکاری در راه مکتب ۱۶/۸/۵۰
چه نیازی به علی؟ ۱۷/۸/۵۰
آری اینچنین بود ای برادر ۱۸/۸/۵۰
علی بنیان گذار وحدت ۱۹/۸/۵۰
پدر، مادر، ما متهمیم ۲۰/۸/۵۰
از کجا آغاز کنیم ۱/۹/۵۰
شهادت (تاسوعا) ۶/۱۲/۵۰
حسین وارث آدم (عاشورا) ۷/۱۲/۵۰
پس از شهادت (مسجد نارمک) ۷/۱۲/۵۰
نقش انقلابی یاد و یادآوران در تاریخ تشیع ۲۱/۶/۵۱
قرن ما در جستجوی علی (ع) ۳/۶/۵۱
زیباترین روح پرستنده ۲۲/۶/۵۱
قسمت اول سمینار (ایام فاطمیه) ۲۲/۴/۵۱
قسمت دوم سمینار ۲۳/۴/۵۱
قسمت سوم سمینار ۲۴/۴/۵۱
قسمت چهارم سمینار
قسمت پنجم سمینار
هجرت و تمدن (۲ قسمت)
تشیع سرخ (سخنی در مورد نمایشنامه سربداران)
مقدمه ای بر نمایشنامه ابوذر
پاسخ به سئولات مربوط به درس ها
یک حزب تمام (۲ شب)
پیروان علی و رنجهایشان ۴/۸/۵۱
سوره روم پیام امید به روشنفکر مسئول ۵/۸/۵۱
قاسطین، مارقین، ناکثین ۷/۸/۵۱
اسلام در آمریکا (به همراه دکتر پرتوماه)
دائرةالمعارف شیعه مقدمه بر کنفرانس آقای حسن الامین
علی اگر می گفت: آری
علی، یک روح در چند بعد (سه جلسه)
پیروزی در شکست
ماشین در اسارت ماشینیسم
استحمار
قصه حسن و محبوبه
قوقولی قوقو
علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی‏(زادهٔ ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای کاهک، سبزوار – درگذشتهٔ ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در ساوت همپتون، انگلیس) نویسنده و جامعه شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه پردازان انقلاب اسلامی ایران بود. شریعتی نگرشی نوین به تاریخ و جامعه شناسی اسلام عرضه کرد. او بازگشت به تشیع حقیقی و انقلابی را نیرویی برای تحقق عدالت اجتماعی قلمداد می کرد.شریعتی، علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، به دلیل کارنامهٔ فعالیت هایش برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدارگری دربارهٔ سلطنت وقت نیز شهرت داشته است. از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او برگزار و اجرا کرده اند؛ و از آن زمان نقدها و تجلیل های زیادی پیرامون آثار، آراء و تأثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد.
وبگاه رسمی علی شریعتی
او در ۴۴سالگی در انگلستان درگذشت و هم اکنون پیکر وی در مکانی نزدیک مقبرهٔ زینب کبری در دمشق سوریه به امانت سپرده شده است.

نقل قول ها

علی شریعتی (۱۳۱۲ /۱۹۳۳ م–۱۳۵۶ /۱۹۷۷م) نویسنده، جامعه شناس، تاریخ شناس، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی.

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] علی مَزینانی (۱۳۱۲-۱۳۵۶ش) مشهور به علی شَریعَتی و دکتر شَریعَتی، متفکر شیعه و نظریه پرداز اسلامی که آراء و نظریات او در شکل گیری انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ش نقش داشت. سخنرانی های شریعتی در حسینیه ارشاد تهران و برخی دانشگاه ها در فاصله سال های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۵ش، در جزوه هایی در اختیار مخاطبان او قرار می گرفت، بعدها به صورت کتاب مستقل و سرانجام در مجموعه ۳۶ جلدی آثار شریعتی منتشر شد.
نظرات و آرای شریعتی درباره اسلام شناسی، پروتستانتیسم اسلامی، روشنفکری دینی، شیعه شناسی، تشیع علوی و تشیع صفوی، و همچنین رابطه او با روحانیت، همواره مورد مخالفت یا نقد گروه های مختلف قرار گرفته است. برخی از محققان، منشأ شکل گیری و فعالیت گروه هایی مانند فرقان را آراء شریعتی دانسته اند.
چهره ها و گروه های مختلفی مانند مرتضی مطهری، مهدی بازرگان و نشریه مکتب اسلام، و همچنین علی ابوالحسنی و سید حمید روحانی، برخی از منتقدان و مخالفان شریعتی بوده اند. نزدیک به سی جلد کتاب در ردّ نظریات شریعتی در ایران منتشر شده است. علاوه بر آثار انتقادی، نزدیک به ۳۰۰ اثر فارسی و عربی درباره او چاپ شده است.

پیشنهاد کاربران

دکتر علی شریعتی مزینانی ، نویسنده، محقق، اسلام شناس
و از روشنفکران دینی بزرگ جهان
به سال 1312 در کاهک از توابع مزینانِ سبزوار متولد شد.
وی فرزند استاد محمد تقی شریعتی مزینانی ( معروف به سقراط خراسان ) بود.
مدارک دانشگاهی او عبارتند از:
کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، کارشناسی ارشد تاریخ، دکترای زبان شناسی تطبیقی
که دکترای خود را از دانشگاه سوربن فرانسه گرفت.
وی از شاگردان برجسته ی لویی ماسینیون، اسلام شناس بزرگ فرانسوی بود.
بسیاری پایه های ایدئولوژیک مبارزه ی مردم ایران، خصوصا جوانان تحصیل کرده را در راه انقلاب اسلامی
نشأة گرفته از اندیشه های او می دانند.
دکتر علی شریعتی به سبب نقشی که در بیداری اذهان عمومی و زنده ساختن شور آزادی خواهی داشت، پس از اعمال محدودیت ها و آزار های فراوان از سوی حکومت پهلوی ـ که تبعید و 18ماه زندان از آن جمله بودـ به اجبار ایران را ترک کرد و در 29 خرداد1356 در انگلستان به گونه ای مشکوک درگذشت.
بسیاری بر اساس پاره ی مدارک و شواهد براین باورند که وی به شهادت رسیده است.
ادکتر شریعتی، ادیب و خطیبی قدرتمند بود. اهم آثار وی در حوزه های جامعه شناسی، اسلام شناسی، تاریخ اسلام، تاریخ تمدن است و از جمله ی این آثار عبارتند از:
کویر، هبوط، گفتگوهای تنهایی، علی تنهاست، از هجرت تا وفات، حسین وارث آدم، علی اسطوره ای برگونه ی اساطیر، تشیع علوی تشیع صفوی، ابوذر، آری این چنین بود برادر، پدر! مادر! ما متهمیم، فاطمه فاطمه است و . . .


کلمات دیگر: