رافائل
فارسی به انگلیسی
Raphael
فرهنگ اسم ها
معنی: شکوهمند
مترادف و متضاد
فرهنگ فارسی
آکسل فردیناند . دانشمند اقتصاد دان سوئد که بسال ۱۸۵٠ م در گوتمبرگ به دنیا آمد وی در اوپسال تحصیل کرد و سپس در استکهلم اقامت گزید و شخصیت اجتماعی بزرگی به دست آورد و به منشیگری انجمن نویسندگان سوئد برگزیده شد .
لغت نامه دهخدا
رافائل . [ ءِ ] (اِخ ) آکسل فردیناند دانشمند اقتصاددان سوئد، که بسال 1850 م . درگوتمبرگ بدنیا آمد وی دراوپسال تحصیل کردو سپس در استکهلم اقامت گزید و شخصیت اجتماعی بزرگی بدست آورد و به منشیگری انجمن نویسندگان سوئد برگزیده شد.
رافائل. [ ءِ ] ( اِخ ) آکسل فردیناند دانشمند اقتصاددان سوئد، که بسال 1850 م. درگوتمبرگ بدنیا آمد وی دراوپسال تحصیل کردو سپس در استکهلم اقامت گزید و شخصیت اجتماعی بزرگی بدست آورد و به منشیگری انجمن نویسندگان سوئد برگزیده شد.
رافائل. [ ءِ ] ( اِخ ) سانتی یا سانزیو نقاش بزرگ و نامی ایتالیایی که بسال 1483 م. در شهرک اوربین واقع در 280 هزار متری شمال رم به دنیا آمد، وی از کودکی به نقاشی علاقه وافری داشت و نخست در خدمت پدر خویش بکسب این هنر پرداخت ، آنگاه در 17 سالگی برای کلیسایی تابلو زیبا و ارزنده ای بوجود آورد که با همین کار بنای شهرت جهانی خود را بنیان نهاد، از آن پس دیری با نقاشان نامی عصر خویش بمسابقه پرداخت و در سال 1508 م.مأمور نقاشی سالنهای واتیکان گردید، که این کار نیز بازدیاد شهرت جهانی او کمک بزرگی کرد. در سال 1514م. از طرف لئون دهم بسمت سر معماری بناهای عالی رم برگزیده شد و در کار معماری نیز استعداد و نبوغ خود را نشان داد و تابلوهای گرانبها و شگفت انگیزی برای فرانسوای اول پادشاه فرانسه رسم کرد که هم اکنون در کاخ لوور زینت بخش سالن ها و مایه اعجاب هنرشناسان جهان میباشد. او در سال 1520 م. در حالیکه فقط 37 سال داشت بدرود زندگی گفت. رافائل عاشق دختر دهقانی شدو همین عشق باعث آفرینش تابلوهای پر ارجی گردید. ( از دائرة المعارف بریتانیا و قاموس الاعلام ترکی ج 3 ).
رافائل . [ ءِ ] (اِخ ) یکی از ملائکه مقرب است که در تورات نام وی آمده است . (از قاموس الاعلام ترکی ج 3).
رافائل . [ ءِ ] (اِخ ) سانتی یا سانزیو نقاش بزرگ و نامی ایتالیایی که بسال 1483 م . در شهرک اوربین واقع در 280 هزار متری شمال رم به دنیا آمد، وی از کودکی به نقاشی علاقه ٔ وافری داشت و نخست در خدمت پدر خویش بکسب این هنر پرداخت ، آنگاه در 17 سالگی برای کلیسایی تابلو زیبا و ارزنده ای بوجود آورد که با همین کار بنای شهرت جهانی خود را بنیان نهاد، از آن پس دیری با نقاشان نامی عصر خویش بمسابقه پرداخت و در سال 1508 م .مأمور نقاشی سالنهای واتیکان گردید، که این کار نیز بازدیاد شهرت جهانی او کمک بزرگی کرد. در سال 1514م . از طرف لئون دهم بسمت سر معماری بناهای عالی رم برگزیده شد و در کار معماری نیز استعداد و نبوغ خود را نشان داد و تابلوهای گرانبها و شگفت انگیزی برای فرانسوای اول پادشاه فرانسه رسم کرد که هم اکنون در کاخ لوور زینت بخش سالن ها و مایه ٔ اعجاب هنرشناسان جهان میباشد. او در سال 1520 م . در حالیکه فقط 37 سال داشت بدرود زندگی گفت . رافائل عاشق دختر دهقانی شدو همین عشق باعث آفرینش تابلوهای پر ارجی گردید. (از دائرة المعارف بریتانیا و قاموس الاعلام ترکی ج 3).
دانشنامه عمومی
عیسی مصلوب در کنار مریم (Crucifixion With Virgin)
یوحنای مقدس (Saint John)
جرمه مقدس (Saint Gerome)
مریم مقدس (Saint Mary Magdalene)
رافائل در شهرکی نزدیک اوربینو در ناحیهٔ اومبریا چشم به جهان گشود. احتمالاً مبادی هنر را از پدرش «جووانی سانتسیو» که نقاشی ولایتی بود و با دربار فدریگو دامو نتفلترو پیوستگی داشت، آموخت. دوران کودکی رافائل به شاگردی در نزد پروجینو گذشت که خودش نقاشی را به همراه لورنتسو در کارگاه وروکیو فرا گرفته بود. در زمانی که رافائل همچنان در کارگاه هنری پروجینو بود، وی تابلوی ازدواج مریم را که از لحاظ ترکیب بندی اش تشابه بسیاری به پردهٔ میانی نقاشی دیواریش در نمازخانهٔ سیستین دارد، نقاشی کرده بود؛ ولی رافائل با آنکه هنوز بیست و یک سالگی را پشت سر نگذاشته بود از نیروی لازم برای تشخیص و معالجهٔ برخی از نقاط ضعف ترکیب بندی تابلوی استادش برخوردار بود.
دورهٔ چهار سالهٔ اقامت رافائل در فلورانس سخت در تکامل وی مؤثر افتاد. او در اینجا که زادگاه رنسانس بود، متوجه شد سبکی که با صرف چنان زحمتی در عرصهٔ نقاشی از پروجینو فرا گرفته بود، کهنه شده است. دو رقیب و دو غول بزرگ زمانه، یعنی لئوناردو دا وینچی و میکلانژ، به پیکاری هنری با یکدیگر دست یازیده بودند. انبوه مردم به تماشای طرح زغالی لئوناردو برای تابلوی مریم و کودک در کنار قدیسه حنا و قدیس یوحنای تعمیددهندگان کودک، هجوم می آوردند. رافائل تحت تأثیر لئوناردو، در شیوهٔ ترکیب بندی های شبیه سازی از مریم به گونه ای که در اومبریا آموخته بود، تدریجاً تغییراتی پدیدآورد. کاربست عمومی این تغییر توسط رافائل بر تابلوی لئوناردو استوار است.
رافائل هنرمند پرکاری بود که کارگاه بزرگی را مدیریت می کرد و علی رغم مرگ زودهنگامش در ۳۷ سالگی، امروزه تعداد فراوانی از آثارش برجای مانده است. از آن زمره می توان به دیوارنگاره های اتاق های رافائل در واتیکان اشاره نمود که اصلی ترین و بزرگ ترین اثر در طول عمر هنری وی بود علی رغم آن که در زمان مرگش ناتمام باقی ماند. پس از سال های ابتدایی زندگی در رم، اکثر آثار رافائل توسط خود وی طراحی و به طور گسترده در کارگاهش خلق می شدند که این خود با افت قابل ملاحظه ای در کیفیت همراه بود. رافائل در طول حیات، نقاش بسیار تأثیرگذاری بود اگرچه در خارج از رم او را اغلب با آثار مشترکش می شناختند. پس از مرگ رافائل، تأثیر رقیب بزرگش میکل آنژ بر هنر اروپا تا قرن های هفدهم و هجدهم میلادی فراگیر بود، هنگامی که کیفیت هارمونیک و یک دست آثار رافائل بار دیگر به عنوان سبکی برتر مورد توجه قرار گرفت.
1775 passengers
(535 1st Class; 550 Cabin Class; 690 Tourist Class)
مختصات: ۲۸°۴۹′۰٫۲۴″ شمالی ۵۰°۵۲′۳۶٫۵۸″ شرقی / ۲۸٫۸۱۶۷۳۳۳°شمالی ۵۰٫۸۷۶۸۲۷۸°شرقی / 28.8167333; 50.8768278رافائل نام نخستین طرح کشتی های «میکل آنژ» و «رافائل» در سال ۱۹۵۸ میلادی کشیده شد است می باشد. قرار بود هنر تاریخی طراحی ایتالیایی ها با هنر و صنعت مهندسی کشتی سازی آن زمان در هم ممزوج شود و دو شناور بزرگ را ایجاد کند. طراحی ها در ابتدا، دو کشتی را با بدنهٔ سیاه رنگ و دو دودکش بزرگ سفید نشان می داد. اما برخلاف دیدگاه سنتی کشتی سازان ایتالیایی، طراح این پروژه تصمیم به طراحی یک کشتی مدرن گرفت؛ بنابراین دوباره تیم طراحان دست به کار شدند و کشتی ای را با بدنهٔ سفید همراه با دو دودکش بزرگ مشبک به سرپرستی پروفسور «موتورینو» استاد دانشگاه پلی تکنیک تورینو طراحی کردند. طراحی غریب و بی سابقه ای شده بود. در ۱۶ سپتامبر ۱۹۶۲ (یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۴۱) ابتدا کلید ساخت خواهر کوچکتر، کشتی میکل آنژ زده شد. پنج ماه بعد ساخت جفت بزرگتر این کشتی آغاز شد و رافائل نیز رخ نشان داد. سه سال بعد در ۱۹۶۵ (۱۳۴۴ ش) بود که کشتی میکل آنژ به آب انداخته شد و سفر خود را میان بندر جنوا و نیویورک آغاز کرد. کمی بعد هم رافائل به طول ۲۷۶ متر و عرض ۳۱ متر ساخته شد. رافائل را از همان ابتدا بسیار بزرگتر و مجلل تر ساخته بودند و فقط در دریای مدیترانه به سفرهای دریایی فرستاده می شد. کمی بعد این کشتی گرانبها نیز میان جنوا و نیویورک سفرهای عظیم دریای اش را با ۱۷۷۵ نفر مسافر آغاز کرد. امکانات امکاناتی که در رافائل و میکل آنژ تعبیه شده بود حیرت انگیز بود. در کشتی رافائل ۸۵۰ خروجی رادیو تلفنی، ۶ استخر شنا، ۷۵۰ کابین، ۱۸ آسانسور، ۳۰ سالن اجتماعات، تالار نمایشی با ۵۰۰ صندلی و باشگاه های ژیمناستیک و پرورش قوای جسمانی و... ساخته شده بود. اما باید به چیزی اعتراف کرد و آن این بود که این دو خواهر زیبارو و پرجاه و جلال، هیچگاه نتوانستند حتی لیره ای برای خطوط دریایی کشتیرانی ایتالیا منفعت به دست بیاورند! چرا که با وجود استقبال زیادی که از این دو کشتی می شد، هزینه های سنگین نگهداری آن ها دیگر جایی را برای منفعت باقی نمی گذاشت.
دانشنامه آزاد فارسی
(در عبری به معنی «خدا شفاداده») نام یکی از هفت ملک مقربِ درگاه الهی در ادبیات یهود. در کتاب خَنوخ (۳:۲۰) آمده است که رافائل متولی ارواح آدمیان در آخرت است. در کتاب طوبیت (۱۵:۱۲) رافائل فرشته ای است که در محضر خدا می ایستد و دعاهای اولیا را به او عرضه می کند. در ادبیات ربّیانی، رافائل فرشتۀ شفابخش است.