مترادف رم : رمیدن، فرار، گریز، وحشت، اکراه، نفرت، رمه، گله، دسته، گروه
رم
مترادف رم : رمیدن، فرار، گریز، وحشت، اکراه، نفرت، رمه، گله، دسته، گروه
فارسی به انگلیسی
Rome
rum
shying, stampede
فارسی به عربی
مترادف و متضاد
رمیدن، فرار، گریز، وحشت
اکراه، نفرت
رمه، گله
دسته، گروه
۱. رمیدن، فرار، گریز، وحشت
۲. اکراه، نفرت
۳. رمه، گله
۴. دسته، گروه
فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - گله چارپایان رمه . ۲ - گروه دسته .
پایتخت کشور ایتالیا است این شهر در ساحل رود تیبر واقع است و پایتخت جمهوری و امپراطوری روم قدیم بود و اولین و قدیمترین شهری است که مرکز مسیحیت و کلیساهای مسیحی شد و مقر پاپ گردید
فرهنگ معین
( ~. ) (اِ. ) گلة چارپایان ، رمه .
(رِ ) (اِ. ) مخففِ ریم ، چرک .
(رَ یا رُ ) (اِ. ) گرداگرد دهان .
(رِ مّ ) [ ع . ] ۱ - (اِ. ) آب آورد. ۲ - کاه ریزه هایی که بر زمین قرار گیرد. ۳ - مغز استخوان . ۴ - (اِمص . ) تری ، نمی .
( ~. ) [ ع . ] ۱ - (اِ. ) چیز، شی ء. ۲ - چاره ، حیله . ۳ - (مص م . ) اصلاح کردن ، نیکو کردن چیز. ۴ - گرفتن ستور چوب ها را به دهان و خوردن . ۵ - (مص ل . ) پوسیده شدن استخوان ، پوسیدن .
(رَ) (اِمص .) ترس ، فرار.
( ~.) (اِ.) گلة چارپایان ، رمه .
(رِ) (اِ.) مخففِ ریم ، چرک .
(رَ یا رُ) (اِ.) گرداگرد دهان .
(رِ مّ) [ ع . ] 1 - (اِ.) آب آورد. 2 - کاه ریزه هایی که بر زمین قرار گیرد. 3 - مغز استخوان . 4 - (اِمص .) تری ، نمی .
( ~.) [ ع . ] 1 - (اِ.) چیز، شی ء. 2 - چاره ، حیله . 3 - (مص م .) اصلاح کردن ، نیکو کردن چیز. 4 - گرفتن ستور چوب ها را به دهان و خوردن . 5 - (مص ل .) پوسیده شدن استخوان ، پوسیدن .
لغت نامه دهخدا
بهر وادی که وحشت رو دهد رم می توان کرد
دلی آزاد از قید دو عالم می توان کرد.
چون زلف دوتای خویش بس خم زد و رفت.
رم. [ رَ ] ( اِ ) رمه و گله گوسفند و اسب و غیره. ( برهان ). گله و رمه ستور. ( ناظم الاطباء ) :
کمند کیانی همی داد خم
که آن کره را بازگیرد ز رم.
ترا از اسب و خر و گاو و گوسفند رم است.
گرگان رمیده را از این رم.
نیست عجب ، کز نهاد رام فحول است رم.
نیست به فتوای عقل گرگ به رم داشتن.
لفظی ز تو وز عقول یک خیل
رمزی ز تو وز فحول یک رم.
آرزومند آن شده تو به گور
که رسد نان پاره ایت به رم.
رم. [ رِ ] ( اِ ) مخفف ریم است که چرک زخم و امثال آن باشد. ( برهان ). رجوع به ریم شود.
رم. [ رِم م ] ( ع اِ ) آنچه بر زمین است از کاه ریزها. ( منتهی الارب ). || مغز استخوان. ( منتهی الارب ) ( دهار ). || خاک نمناک. ( دهار ). تری و نمی : جاء بالطم و الرم ؛ یعنی آورد بری و بحری را، یا خشک و تر را، یا خاک و آب را، یا مال بسیار را. ( منتهی الارب ). || آنچه از نبات و غیر آن که بروی زمین باشد. ( لسان العرب ) ( معجم البلدان ).
رم. [ رَم م ] ( ع مص ) به صلاح بازآوردن. اصلاح کردن. ( لسان العرب ). اصلاح کردن خلل. ( زوزنی ) ( دهار ). اصلاح کردن بنا. ( اقرب الموارد ). اصلاح نمودن و نیکو کردن. ( منتهی الارب ). || خوردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( لسان العرب ) ( اقرب الموارد ): البقر ترم من کل شجر. ( اقرب الموارد ). || پوسیده شدن استخوان. ( زوزنی ) ( لسان العرب ) ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). || پاره شدن رسن و ریسمان. || گرفتن ستور علف را به دهان. ( لسان العرب ). گرفتن بهیمه شاخه را به دهان. || نگریستن به تیر بقصد راست کردن آن. ( اقرب الموارد ).
کمند کیانی همی داد خم
که آن کره را بازگیرد ز رم .
فردوسی .
نداد داد مرا چون نداد گربه مرا
ترا از اسب و خر و گاو و گوسفند رم است .
ناصرخسرو.
کآن راز کند رمیده آخر
گرگان رمیده را از این رم .
ناصرخسرو.
گر خزر و ترک و روم رام حسام تواند
نیست عجب ، کز نهاد رام فحول است رم .
ناصرخسرو.
سینه به غوغای حرص بیش میالا از آنک
نیست به فتوای عقل گرگ به رم داشتن .
خاقانی .
|| جمعیت مردم . (برهان ) (شعوری ) :
لفظی ز تو وز عقول یک خیل
رمزی ز تو وز فحول یک رم .
خاقانی .
|| گوشت اندرون و بیرون دهان . (برهان ) :
آرزومند آن شده تو به گور
که رسد نان پاره ایت به رم .
رودکی .
بهر وادی که وحشت رو دهد رم می توان کرد
دلی آزاد از قید دو عالم می توان کرد.
خواجه باقر عزت (از آنندراج ).
آن آهوی وحشی از برم رم زد و رفت
چون زلف دوتای خویش بس خم زد و رفت .
باقر کاشی (از آنندراج ).
رم . [ رَم م ] (اِخ ) شهرکی است به ناحیت پارس میان داراگرد و حدود کرمان . جایی با کشت و برز بسیار و نعمت فراخ . (حدود العالم ). نام چند موضع است در فارس و از آن جمله است رم حسن بن جیلویه و رم اردام بن جوانابه و رم قاسم بن شهریار و رم حسن بن صالح . (از معجم البلدان ). نام پنج ده است به شیراز. (منتهی الارب ).
رم . [ رَم م ] (ع مص ) به صلاح بازآوردن . اصلاح کردن . (لسان العرب ). اصلاح کردن خلل . (زوزنی ) (دهار). اصلاح کردن بنا. (اقرب الموارد). اصلاح نمودن و نیکو کردن . (منتهی الارب ). || خوردن . (تاج المصادر بیهقی ) (لسان العرب ) (اقرب الموارد): البقر ترم ّ من کل شجر. (اقرب الموارد). || پوسیده شدن استخوان . (زوزنی ) (لسان العرب ) (اقرب الموارد) (منتهی الارب ). || پاره شدن رسن و ریسمان . || گرفتن ستور علف را به دهان . (لسان العرب ). گرفتن بهیمه شاخه را به دهان . || نگریستن به تیر بقصد راست کردن آن . (اقرب الموارد).
رم . [ رِ ] (اِ) مخفف ریم است که چرک زخم و امثال آن باشد. (برهان ). رجوع به ریم شود.
رم . [ رِم م ] (ع اِ) آنچه بر زمین است از کاه ریزها. (منتهی الارب ). || مغز استخوان . (منتهی الارب ) (دهار). || خاک نمناک . (دهار). تری و نمی : جاء بالطم ّ و الرم ّ؛ یعنی آورد بری و بحری را، یا خشک و تر را، یا خاک و آب را، یا مال بسیار را. (منتهی الارب ). || آنچه از نبات و غیر آن که بروی زمین باشد. (لسان العرب ) (معجم البلدان ).
رم . [ رُ ] (اِ) موی زهار آدمی باشد. رمکان . (برهان ) (آنندراج ). رنب . رنبه . روم . رومه . (برهان ).
رم . [ رُ ] (فرانسوی ، اِ) نوعی مشروب مسکر که از تقطیرشیره ٔ شکر بدست می آید. (ناظم الاطباء). عرق نیشکر.
رم . [ رُم م ] (اِخ ) نام چاهی است در مکه کنده ٔ مرةبن کعب و کلاب بن مرة. رُم و حفر نام دو چاه است در بیرون مکه قبل از آنکه به بطحاء فرودآیند واز این دو چاه آب می آشامیدند. (از معجم البلدان ).
رم . [ رُم م ] (ع اِ) مرمت خانه . || اندوه : ما له رم غیر کذا؛ ای هم . (لسان العرب ).
رم . [ رُ ] (اِخ ) پایتخت کشور ایتالیا است . این شهر در ساحل رود تیبر واقع است و پایتخت جمهوری و امپراطوری روم قدیم بود و اولین و قدیمیترین شهری است که مرکز مسیحیت و کلیساهای مسیحی شد و مقر پاپ گردید. در سیاست جهانی قدیم و نشر و رواج مسیحیت دارای سابقه ٔ ممتد بود و اهمیت و نفوذی به کمال داشت و از این رو مورد توجه و اقبال باستانشناسان و علاقه مندان به تمدن قدیم است . جمعیت آن قریب به یک میلیون و ششصد و نود و پنج هزار تن و دارای ابنیه و آثار بسیار مجلل و باعظمت و قدیمی است که یادگار دوران تمدن روم قدیم است . (از دائرةالمعارف بریتانیکا) (از لاروس ).
فرهنگ عمید
= رمیدن
〈 رم کردن: (مصدر لازم)
۱. از جا دررفتن.
۲. گریختن از پیش کسی یا چیزی از روی ترس؛ رم خوردن؛ رم زدن.
〈 رم دادن: (مصدر متعدی) ترساندن و فرار دادن. Δ بیشتر دربارۀ جانوران میگویند.
= رمیدن
* رم کردن: (مصدر لازم )
۱. از جا دررفتن.
۲. گریختن از پیش کسی یا چیزی از روی ترس، رم خوردن، رم زدن.
* رم دادن: (مصدر متعدی ) ترساندن و فرار دادن. &delta، بیشتر دربارۀ جانوران می گویند.
چرک، چرک زخم.
اصلاح کردن، نیکو کردن، اصلاح کردن و درست کردن خرابی بنا یا چیز دیگر.
۱. گروه گاو، گوسفند، یا سایر چهارپایان، گله، رمه: کمند کیانی همی داد خم / که آن کرّه را بازگیرد ز رم (فردوسی: ۱/۳۳۵ ).
۲. دسته، گروه: لفظی ز تو وز عقول یک خیل / رمزی ز تو و از فحول یک رم (خاقانی: ۲۷۸ ).
۱. درون دهان.
۲. گرداگرد دهان.
۱. گروه گاو، گوسفند، یا سایر چهارپایان؛ گله؛ رمه: ◻︎ کمند کیانی همیداد خم / که آن کرّه را بازگیرد ز رم (فردوسی: ۱/۳۳۵).
۲. دسته؛ گروه: ◻︎ لفظی ز تو وز عقول یک خیل / رمزی ز تو و از فحول یک رم (خاقانی: ۲۷۸).
۱. درون دهان.
۲. گرداگرد دهان.
اصلاح کردن؛ نیکو کردن؛ اصلاح کردن و درست کردن خرابی بنا یا چیز دیگر.
چرک؛ چرک زخم.
رومه#NAME?
دانشنامه عمومی
پاریس، فرانسه
مقر اصلی سازمان جهانی غذا و کشاورزی (فائو) در رم قرار دارد.
تاریخ رم را معمولاً از ۲۲ آوریل ۷۵۳ ق م، تاریخ سنتی بنیانگذاری شهر رم (که در دوره ای مبدأ تاریخ به شمار می آمده) - تا ۴ سپتامبر ۴۷۶، یعنی تاریخ برکناری رومولوس آگوستولوس، آخرین امپراتور رم غربی در نظر می گیرند.
این دوازده قرن تاریخ را ادوارد گیبون، سیاست مدار انگلیسی سدهٔ ۱۸ و مشهورترین مورخ تاریخ رم، در ۶ جلد جا کرده و ویل دورانت، یک جلد ۹۰۰ صفحه ای از تاریخ تمدن اش را به آن اختصاص داده.
۱۶ مارس ۱۹۷۲ (۱۹۷۲-03-۱۶)
"کوین مک کید"Kevin McKidd به نقش" لوسیوس وُرینوس" Vorenus (فصل ۱ و ۲) -- به عنوان یک شخصیت ثابت قدم و سنت گرا، در قالب یک سرباز رومی تصویر می شود، او فردی است که برای حفظ تعادل در اعتقادات شخصی خود، و همینطور برای انجام وظایفش در قبال فرماندهان مافوقش ، و نیز برای رفع نیازهای خانواده و دوستانش تلاش و تقلّا می کند . مبنا و پایه ای که برای این شخصیت تاریخی، وجود دارد یک سرباز رومی به همین نام است، که از وی به طور خلاصه و گذرا در کتاب "سرگذشت ژولیوس سزار" اثر "بللو گالیکو"( Bello Gallico) یاد شده است.
"ری استیونسون" به نقش "تایتوس پولو"Titus Pullo (فصل ۱ و ۲) -- یک شخصیت دوست داشتنی، شادمان، بی توجه به مقام، در قالب یک سرباز سادهٔ رومی با اخلاق و روحیاتی که بی شباهت به دزدان دریایی نیست!، ترسیم می شود. او اشتهایی سیری ناپذیر نسبت به لذّت طلبی دارد، و تا زمانی که نوعی شخصیت ِ آرمانی و یکپارچه که در درون خودش مخفی شده است را کشف می کند، فاقد مسئولیت پذیری در اموری است که به او محوّل می شود . برای این شخصیت نیز یک پایه و مبنای تاریخی وجود دارد که از کتاب "سرگذشت ژولیوس سزار" نوشتهٔ : "بللو گالیکو" Bello Gallico گرفته شده است.
"سیران هیندز" Ciarán Hinds به نقش ژولیوس سزار ( حضور کامل درفصل اصلی ۱، و تکرار برخی از این صحنه ها در فصل ۲) این شخصیت یک همتای قوی، از زندگی حقیقی "سزار" را دربرمی گیرد که همچون خود او، بی پروا و بلند پرواز است. هدف و انگیزهٔ او، اغلب مبهم نگه داشته می شود تا بر پیچیدگی داستان افزوده شود و آزمونی برای سنجش میزان صداقت و وفاداری دیگر شخصیت ها باشد. او خودش را به عنوان یک اصلاح طلب معرفی می کند که طرفدار منافع و مصالح عموم مردم حتی طبقات پائین است گرچه خود او یک نجیب زاده به حساب می آید . او همچنین نسبت به دشمنانی که او و سپاهیانش را مورد ضرب و شتم و حمله قرار می دهند، مهربان است، طوری که واقعاً از مرگ این دشمنان مضطرب و افسرده می شود و نسبت به برقراری صلح و آشتی با آن ها تمایل دارد، در حالیکه اگر به جایی او فردی با کینه جویی بیشتر می بود، می توانست به سادگی آن ها را به قتل برساند.
"کنت کرانهام" Kenneth Cranham، به نقش "پومپه ای ماگنوس" (فصل ۱) -- یک ژنرال افسانه ای، که روزهای شکوه و اوج اولیهٔ خود را سپری کرده است . او سعی می کند تا افتخارات ِ جوانی خویش را پس بگیرد و همچنین در تلاش است آنچه را که حقوق جمهوری رم می داند احقاق کند. "ژنیوس پومپیوس ماگنوس" واقعی در تاریخ یک ژنرال و سیاستمدار رومی است که به همان اندازهٔ "سزار" جاه طلب بود و هیچگونه ایمان مذهبی نداشت!، او در مخالفت با "سزار" مسیر متحد شدن با "اُپتیماتها" ، را برگزید و به حمایت از جمهوری سنّتی رُم پرداخت.
"پولی واکر"Polly Walker به نقش "اتیای جولی" (اتیا) Atia of the Julii (فصل ۱ و ۲) -- خواهرزادهٔ "ژولیوس سزار"، و مادر "اُکتاویان" Octavian (امپراتور آگوستوس بعدی) و "اُکتاویا" Octavia. او در این مجموعه به صورت زنی سرحال و بشّاش و فوق العاده فتنه گر و فرصت طلب و مداخله گر به تصویر کشیده شده است. ارتباطات ِ خانوادگی او و جذابیت های جنسی اش باعث تماس او با برخی از افراد قدرتمند در رم شده و از او چهره ای بسیار با نفوذ در جامعه روم ساخته است ."اتیا" Atia شخصیتی است که برپایهٔ بسیار ضعیف و سُستی از شکل تاریخی ِ یک شخصیت واقعی به نام "اتیا بالبا کاسونیا" Atia Balba Caesonia بنا شده است. در مورد این شخصیت در تاریخ واقعی رُم جزئیات ِ کمی شناخته شده است. "جاناتان استامپ"Jonathan Stamp، مشاور در امور تاریخ رُم باستان، شکل ِ تاریخی "کلودیا" Clodia را به عنوان مبنای اولیه برای شخصیت Atia قرار داده است.
"جیمز پیورفوی" James Purefoy به نقش "مارک آنتونی" (فصل ۱ و ۲) -- ژنرال و سیاستمدار رومی و از حامیان نزدیک ِ "ژولیوس سزار" در فصل ۱. در فصل ۲ او برای رسیدن به قدرت در جمهوری روم، در برابر ِ "اُکتاوین" Octavian می جنگد و در نهایت ضمن شکست، جانش را نیز از دست می دهد.
"توبیاس منزیس"Tobias Menzies به نقش "مارکوس ژونیوس بروتوس" Junius Brutus (فصل ۱ و ۲) -- این شخصیت به صورت ِ مرد جوانی توصیف می شود که بر سر دوراهی انتخاب میان ِ آنچه که او حقیقت می پندارد از یک سو و عشق و وفاداریش نسبت به مردی که همانند پدر او بوده است ، از سوی دیگر، مُردّد مانده است و تحت ِ فشار قرار دارد. "مارکوس ژونیوس بروتوس" واقعی در تاریخ رُم، معروف ترین تروریستها، در واقعهٔ ترور ِ "ژولیوس سزار" محسوب می شود، و یکی از شخصیت های کلیدی است که در جنگ های داخلی که به دنبال ِ این ترور درگرفتند، صاحب نقش است .
"لیندسی دانکن" Lindsay Duncan به نقش "سرویلیا"ی "جونی" Servilia of the Junii (فصل ۱ و ۲) -- این زن، مادر ِ "مارکوس جونیوس بروتوس" است، معشوقهٔ ژولیوس سزاری که با زن دیگری ازدواج کرده، به شمار می آید و دشمن خونی "اتیا"ی "جولی" است. "سرویلیا" به صورت کدبانوی ِ رومی ِ بافرهنگ و فرهیخته و چشم و گوش باز با زندگی ای شاهانه ترسیم می شود، که در تصمیم گیریهایش از قلبش پیروی می کند و در عشق به وی خیانت شده و او را تشنه برای انتقام ساخته است. او به آرامی تبدیل به موجود بی رحمی می شود، که همین بی رحمی عاقبت او را به نابودی می کشاند. "سرویلیا" Servilia نیز، بر اساس برداشتی مختصر از تاریخ واقعی و شخصیت ِ تاریخی ِ "سرویلیا کاپیونیس" Servilia Caepionis، که مادرِ "مارکوس ژونیوس بروتوس"، و عاشق معروف ژولیوس سزار بوده، شکل گرفته است .
"ایندیرا وارما" Indira Varma به نقش "نایوبی" Niobe ( حضور در فصل ۱ اصلی، در فصل۲ مروری بر حضور او در فصل ۱) -- او یک زن ِ زیباست که در خدمت ِ خانواده اش است . "نایوبی" زنی مغرور از طبقهٔ عوام است که از طایفهٔ بزرگی می آید. پس از ازدواج با "لوسیوس وُرینوس" و زائیدن ِ دو دختر برای وی، هنگامی که "لوسیوس وُرینوس" به جنگ می رود و از او خبری نمی شود ، "نایوبی" به صورت یک مادر مجرد، عمل می کند!
"مکث پیرکیز"Max Pirkis (فصل ۱ و اوایل ۲) و "سیمون وودز"Simon Woods (فصل ۲)، به نقش "گایوس اکتیوین" Gaius Octavian -- "اکتاوین" به صورت یک مرد جوان ِ زیرک، تا حدودی سرد، با درکی درست از جهان، مردم، فلسفه و سیاست، ترسیم می شود . درکی که فراتر از سن ّ و سال اوست . مبنا و پایهٔ تاریخی برای این شخصیت، اوایل زندگی " آگوستوس" می باشد که اولین امپراتور روم بوده است .
"نیکولاس وودسون" Nicholas Woodeson به نقش "پوسکا" Posca (فصل ۱ و ۲) -- بردهٔ "ژولیوس سزار"، که در عین حال، دوست و دستیار ِ اردوگاهی او، و همچنین رازدارِ او، در اکثر موارد ِ شخصی و حرفه ای محسوب می شود. او را به ندرت هم اعتبار با یک برده دریافت خواهید کرد، اما به نظر می رسد که بسیاری از راه حل های ساده تر و ظریفتر برای مشکلاتِ "سزار" در واقع از ذهن ِ "پوسکا" سرچشمه گرفته است. در آغاز فصل دوّم "پوسکا"، بر طبق وصیتنامهٔ "سزار" آزاد شده است و دستمزد و مقرری هم دریافت می کند. او در قسمت های بعدی از فصل دوم، حمایت خود را پشت ِ سر ِ "مارک آنتونی" متمرکز می نماید، امّا بعدترها پناهندگی استراتژیکی به سمت "اکتاویان" پیدا می کند.
"کری کاندون" Kerry Condon به نقش "اکتاویا"ی "جولی" Octavia of the Julii (فصل ۱ و ۲) -- شخصیتی براساس ِ کدبانوی رومی ، "اکتاویا تورینا"ی کوچک (Octavia Thurina)، خواهرِ "آگوستوس"، امپراتور روم است که در یکی از قدرتمندترین خانواده های رُم به دنیا آمده است. "اکتاویا" تنها دختر و فرزند بزرگتر ِ "اتیای جولی"، خواهرزادهٔ "گایوس ژولیوس سزار" می باشد.
"ریک واردن" Rick Warden، به نقش ِ "کوئینتوس پومپه ای" Quintus Pompey (فصل ۱ و ۲) -- پسر پومپه ای. پایهٔ این شخصیت در تاریخ نامشخص است. یعنی هیچ اشارهٔ تاریخی به "کوئینتوس والریوس پومپه ای" Quintus Valerius Pompey، در تاریخ واقعی وجود ندارد، اما ممکن است این شخصیت برای نشان دادن هر دو پسر تاریخی پومپه ای، یعنی "سکستوس پومپیوس" 'sextus Pompeius و "ژنایوس پومپیوس" Gnaeus Pompeius.، ارائه شده باشد.
"کارل جانسون"Karl Johnson به نقش ِ "پورسیوس کاتو" Porcius Cato (فصل ۱) -- یک سنت گرا و محافظه کار ِافراطی، در برابر فروپاشی سیاسی و اجتماعی، و یک مدافع ِ سرسخت جمهوری روم. "کاتو"ی واقعی در تاریخ (Cato the Younger) سخنور و نویسنده و سیاستمدار رومی بوده است.
" دیوید بامبر" David Bamber به نقش "مارکوس تولیوس سیسرو"Marcus Tullius Cicero (فصل ۱ و ۲) -- یک سیاستمدار ِ میانه رو و سکولار، که با تلاش برای نجات جمهوری ِ سنتی رُم از دست ِ جاه طلبی های شخصیت های مختلف، به چالش کشیده شده است. "سیسرو"ی واقعی ((Cicero سیاستمدار، نویسنده و سخنران رومی است که در این ویکی فارسی با نام سیسرون ثبت شده است.
"لی بُردمن" Lee Boardman به نقش "تایمون" Timon (فصل ۱ و ۲) -- یک رومی ِ یهودی مذهب، که به صورت یک شمشیربه مُزد، به تصویر کشیده شده که برای "اتیا"ی "جولی" از یک محافظ شخصی گرفته تا یک آدمکش حرفه ای، ایفای نقش می کند . شمشیر به مُزدی که البته بسیار مایل است که در ازای خدماتش به "اتیا" به جای سکّه، بدن ِ او را دریافت کند!
سریال "رم" در واقع داستان ِ "روم باستان"، در دوران گذار از جمهوری به امپراتوری را روایت می کند، داستانی که از تهاجم "ژولیوس سزار" به "سرزمین گل" (فرانسه امروزی)آغاز می شود و به مرگ ِ " مارک آنتونی"(یا همان مارکوس آنتونیوس و ظهور و شکل گیری اولین "امپراتور آگوستوس" ختم می گردد . این سریال با دنبال کردن زندگی دو شخصیت اصلی، یعنی دو سرباز رومی، یعنی "لوسیوس وُرنیوس" Vorenus و "تایتیس پولو" Pullo، که زندگی آن ها با حوادث کلیدی داستان در هم تنیده است، به پیش می رود و شکل می گیرد.
این سریال موفقیت های فراوانی را در نظرسنجیهای مختلف برای HBO و بی بی سی به همراه داشت. رسانههای زیادی از همان آغاز پخش سریال "رُم" نسبت به نمایش آن توجّه خاصّ نشان دادند، و هر دو فصل این سریال، مفتخر به نامزدی جوایز متعدد و دریافت بسیاری از این جوایز افتخارآمیز شدند . در دسامبر ۲۰۰۸ یکی از تهیه کنندگان ِ اصلی ِ این سریال، یعنی "برونو هیلر" اظهار داشت که فیلمبرداری سریال " رم" در حال گسترش و توسعه است. این مجموعهٔ تلویزیونی در نقاط مختلفی فیلم برداری شده بود، اما مهمترین لوکیشن فیلمبرداری آن در شهرک سینمائی یا استودیوی "چینه چیتا" چینه چیتا واقع در ایتالیا بود .
این سریال در درجه اول سرگذشتی تاریخی از زندگی و مرگ ِ "ثروت"، "قدرت" و "شکوه و جلال تاریخی" است، که البته بر روی زندگی ها، دارایی ها، خانواده ها و دوستان و آشنایان ِ دو مرد ِ عادی تمرکز می کند:"لوسیوس ورنیوس" و "تایتوس پولو"، دو سرباز سادهٔ رومی که اسامی آن ها در تاریخ روم باستان نیز، ذکر شده است. از جمله در کتاب ِ "سرگذشت سزار" اثر: "بلو گالیسو"Bello Gallico. در این سریال افسانه سازی اطراف شخصیت این دو سرباز رومی به گونه ای مدیریت شده که این دو اغلب شاهد بروز بسیاری از وقایع تاریخی ارائه شده در سریال هستند.
دانشنامه آزاد فارسی
حافظه ای براساس نیمه هادیها که واحد پردازش مرکزی رایانه یا سخت افزارهای دیگر قادر به خواندن و نوشتن اطلاعات در آن اند به طوری که نکات ذخیره شده با هر ترتیبی قابل بازیابی هستند. اصلی ترین حافظه رایانه محسوب می شود. داده ها و برنامه ها بطور موقت در حافظه موقت ذخیره می شوند و با قطع برق رایانه، این اطلاعات نیز پاک می شود.
سر نام عبارتی انگلیسی، به معنی «انسانِ معادل رونتگن»؛ یکای اندازه گیری دُز تابشی معادل. در دستگاه بین المللی کنونی، سیورت جانشین رِم شده است و هر رِم برابر۰.۰۱ سیورت است. با این همه، رِم همچنان به کار برده می شود.
نوشیدنی تخمیری و تقطیرشده از نیشکر. بهترین نوع آن از کَف تشت های شست وشوی شکر تهیه می شود. پوئرتو ریکو و جامائیکا تولیدکنندگان اصلی آن به شمار می روند.
گویش مازنی
۱شاخه ی نازک درخت ۲چوبی بلند که با آن گردو را پایین ریزند ...
فرار ناگهانی – رم کردن
جنگل انبوه
واژه نامه بختیاریکا
( رَم ) به رَم رَهدِن
( رَم ) مخفف واژه می رَوَم
( رُم ) موی زهار
پیشنهاد کاربران
اما او بسیار مسلمان است و هرروز روزه میگیرد