برابر پارسی : هماهنگی
هارمونی
برابر پارسی : هماهنگی
فارسی به عربی
مترادف و متضاد
فرهنگ فارسی
(اسم ) صداهای مختلفی که همگی در یک آن بگوش رسد و با هم تناسب و ارتباط داشته باشد هماهنگی .
فرهنگ معین
لغت نامه دهخدا
هارمونی . [ م ُ ] (اِخ ) در افسانه های یونان نام دختر آره و آفرودیت است . وی با کادموس ازدواج کرد و از وی دارای یک پسر به نام پولیدر و چهار دختر به نامهای اُتونوئه ، اینو ، سمله و آگاو شد. هارمونی فن موسیقی را به یونان وارد کرده است .
هارمونی . [ م ُ ] (فرانسوی ، اِ) آرمونی . درلغت بمعنای سازش و تناسب است و در اصطلاح موسیقی در فارسی هماهنگی را به جای آن به کار می برند و عبارت ازصداهای مختلفی است که در یک آن همگی به گوش رسد و با هم تناسب و ارتباط داشته باشد. دانش هارمونی ساخته ٔ فکر بشر نیست و اصل آن از طبیعت گرفته شده است . زیرا در طبیعت بعضی از آواها با هم متناسب و هماهنگ اندو برخی دیگر هیچ تناسبی با هم ندارند. پس بشر در آغاز این دانش را از طبیعت گرفته و درصدد تکمیل و تدوین آن برآمده ، تا علمی جداگانه شده است . نخستین کنجکاوی انسان برای پیدا کردن «هماهنگی » آواها در قرون وسطی شروع شد و رفته رفته ترقی کرد تا در قرن هفدهم میلادی تدوین شد و موسیقیدان های بزرگ اروپایی قطعات موسیقی خود را بوسیله ٔ تکمیل این فن پسندیده تر از ترکیبات سابق کردند. متأسفانه تا چند سال پیش ، از این قسمت اثری در کشور ما دیده نمی شد و تنها نماینده ٔ آن موسیقی نظامی بود. ولی هنوزهم مردم با آن آشنایی ندارند و گوشها طوری تربیت نشده است که بتواند چند آوا را با هم در آن واحد درک کند و لذت ببرد. تنها کسانی که موسیقی فرنگی زیاد شنیده اند بتدریج با ارکستر هماهنگ مأنوس شده اند. عنصر اصلی این دانش سازشها است و آنها چند نت مختلف اند که در یک آن با هم شنیده میشوند سازشها ممکن است از دویا سه یا چهار یا پنج صدای مختلف تشکیل شود و در این صورت به سازشهای دوصدایی و سه صدایی و پنج صدایی موسوم می شود هر یک از سازشها دارای چند نوت است که بایدبا هم نواخته شود. بهترین سازهایی که با آنها سازش خوب اجرا میشود پیانو و ارگ است . اگر هر یک از سازشهای فوق را با پیانو بزنیم و به صدایی که از آن برمیخیزد زمانی گوش کنیم بدین خواهیم رسید که این صداها چه رابطه ای دارند. و از اینکه انسان میتواند در یک آن چند صدا را با گوش خود بشنود لذت خاصی احساس می کنیم . سازشهای مختلف چون به دنبال یکدیگر شنیده شود بایدبا قاعده های مخصوصی تنظیم یافته باشد. پس هارمونی (هماهنگی ) دانش ترکیب سازشها و قواعد ارتباط و اتصال آنهاست . (نظری به موسیقی روح اﷲ خالقی بخش 1 ص 149). این کلمه را در فارسی به صورت هارمنی هم می نویسند.
هارمونی. [ م ُ ] ( اِخ ) در افسانه های یونان نام دختر آره و آفرودیت است. وی با کادموس ازدواج کرد و از وی دارای یک پسر به نام پولیدر و چهار دختر به نامهای اُتونوئه ، اینو ، سمله و آگاو شد. هارمونی فن موسیقی را به یونان وارد کرده است.
فرهنگ عمید
۲. (موسیقی ) هماهنگی و تناسب چندین صدا به صورتی که برای شنونده گوش نواز باشد.
دانشنامه عمومی
تغییر وضعیت برای رنگ آمیزی صوتی، تغییرات ریتمیک و ایجاد ملودی های زیباتر در هارمونی انجام می گیرد.
در تغییر وضعیت، بخش ها نباید به صورت موازی و مشابه یکدیگر به بالا یا پایین حرکت کنند و استفادهٔ بی دلیل از تغییر وضعیت موجب اختلال در روندِ بافتِ هارمونی می گردد.
در لحظاتی می توان بعضی از نت های آکورد را حذف کرد.
در این شیوه، نت پایه در باس تغییر نمی کند تا هنگامی که آکورد تغییر کند.
تغییر وضعیت می تواند در یک بخش، دو بخش یا در هر سه بخشِ هارمونی به کار گرفته شود.
در چند بخشی کردنِ موسیقی دو روشِ مختلف طی تاریخ تحولِ موسیقی غرب به کار گرفته شده است. روش نخست، دانشِ کنترپوان است که با به هم بافتن ملودی هایی چند و مراعاتِ قوانینی سخت و خشک ساخته می شد. در قرون وسطی برداشت از هارمونی مربوط به دوصدا و در دورهٔ رنسانس برای سه صدا که به طور هم زمان شنیده شوند بوده است. این تغییرات بر اساسِ تقسیم بندی متفاوتی نسبت به تقسیم بندی فیثاغورث بود. هارمونی از نظر تاریخی و نگاه ریاضی، به کارهای فیثاغورث و پیروانش بر می گردد و آن ها اولین کسانی بودند که با آزمایش روی سیم هایی با طول های متفاوت و نسبت دادنِ طولِ سیم ها به نت های موسیقی و آزمایش روی ستونِ هوا که در آن مایعی هم وجود داشته باشد و آزمایش های دیگر، سعی در تکامل نظریه خود (ساختار ریاضی وار جهان) داشتند. پس از آن موسیقی غربی برای هماهنگی، غالباً دارای فواصل موازی بود. این فاصلهها وضوح اصلی ملودی را حفظ می کرد و در آوازهای کلیسا ایجاد و اجرا شده و از حالت های رزنانس مربوط به همان سازها برای ایجاد هماهنگی استفاده می شد. با این حال با توسعهٔ موسیقی پولیفونیک، ترکیب و استفاده از فواصل سوم و ششم، به آرامی جایگزین فواصل چهارم موازی شد و اعتقاد داشتند که فواصل سوم و ششم، شیرین تر و برای موسیقی پولیفونیک بهتر است و دارای انعطاف و هماهنگی با استانداردِ سازهای جدیدتر است. در موسیقی دوره باروک گسترش و پویایی دانشِ کنترپوان توسط آهنگسازان به جایی رسید که آهنگساز و موسیقی شناس فرانسوی «ژان فیلیپ رامو» از روش کنترپوان به روش دیگری در چند بخشی کردنِ موسیقی رسید و نام آن را هارمونی نهاد. او در سال (۱۷۲۲م) کتابی با همین نام نوشت که از آن زمان تاکنون با وجود کتاب های بسیار دیگری که منتشر شده است تغییر محسوسی در روش رامو انجام نگرفته است.
هارمونی، دانشی برای چند بخشی کردنِ موسیقی بر اساسِ ویژگیِ آکوردها و قانون وصل آن ها به یکدیگر به قصد همراهی با ملودی است. همچنین توجه می شود به تنالیته و بافت هایی برگرفته از ریتم، که ناشی از وصل آکوردهای گوناگون به یکدیگراست. بر خلاف ملودی ها که به خوشایندی نواختن نتهای متوالی (و نه همزمان) می پردازد. هارمونی سبب ژرفا بخشیدن و غنای ملودی می شود. یک آفرینندهٔ موسیقی عامیانه (مانند یک خواننده که از گیتار استفاده می کند)، با آزمایشِ آکوردهای گوناگون، هم خوان ترین آکوردها با حالت ملودی را برمی گزیند. آکورد به تنهایی نمی تواند یک ایدهٔ ملودیک را به زیبایی بیان کند، بلکه وصل های پی درپی آکوردها طبق قواعد هارمونی است که یک ایدهٔ موسیقایی را کامل، و تجلی می بخشد. هارمونی دارای دو بافت «هوموفونیک» و «پولی فونیک» است. در بافت هوموفونیک، ملودی تنها خطِ افقی است که این بافت را تشکیل می دهد و آکوردهای پی درپی، عمودی ترین ایده ای است که بافت هوموفونیک را می سازد و ملودی را همراهی می کند. هارمونی در بافت پولی فونیک با رعایت اصولِ وصل و حرکت عمودیِ آکوردها، حرکتِ افقی و مستقلِ بخش ها نیز در نظر گرفته می شود بدون آنکه به قوانین کنترپوان و شیوه های ملودیک و حرکت افقیِ بخش ها و ارتباطِ بین آن ها بپردازد.
وقتی سه نت یا بیشتر هم زمان اجرا شوند، آکورد ایجاد می شود. آکوردها به شکل های مختلف ساخته می شوند. بعضی آکوردها از روی هم قرار گرفتن فاصله های سوم، چهارم، دوم و فواصل مختلف تشکیل می شود. آکوردهای «سه صدایی» و به دنبال آن هارمونی با فواصل سوم، پایه و اساس موسیقی غرب از قرن هفدهم میلادی تا قرن بیستم بوده و هست. بسیاری از موسیقیدانان بر این اعتقادند که این سیستم به بالاترین حدِ کمال خود رسیده است.
فهرست شهرهای رود آیلند
فهرست شهرهای نیوجرسی
دانشنامه آزاد فارسی
در موسیقی، هرگونه ترکیب هم زمان صداها، در مقابل ملودی، که به صورت صداهای متوالی باشد. هرچند این اصطلاح القاکنندۀ صدایی دلنشین یا خوش آیند است، آن را به هر ترکیبی از نت ها، چه مطبوع و چه نامطبوع، اطلاق می کنند. هارمونی نظری با شکل گیری آکوردها و روابط بینابینی آن ها و روند پیشروی منطقی شان سروکار دارد. بنیادگذار هارمونی نظری ژان ـ فیلیپ رامو بود. در رسالۀ هارمونی (۱۷۲۲) خود، نظامی از طبقه بندی آکوردها را بنا کرد که روش های بعدی هارمونی برمبنای آن پدید آمدند.
جدول کلمات
پیشنهاد کاربران
اصولا از دانش هارمونی علاوه بر موسیقی در سایر هنرها نیزاستفاده می شود.