کلمه جو
صفحه اصلی

هرودوت

فارسی به انگلیسی

herodotus

Herodotus


لغت نامه دهخدا

هرودوت. [ هَِ رُ دُ ] ( اِخ ) اگر چه او را پدر مورخین خوانده اند ولی در واقع نخستین مورخ نبوده زیرا قبل از او اشخاص دیگری از یونانیها مانند هکاته چیزهایی نوشته اند که به ما نرسیده و ظن قوی میرود که هرودوت و مورخین قرون بعد از این نوشته هااستفاده کرده اند، بی اینکه اسم مؤلف را برده باشند.هرودت از مردم هالی کارناس مستعمره یونانی آسیای صغیر بود و چون این شهر جزومستملکات ایران به شمار میرفت مورخ مذکور از تبعه ایران محسوب می شد. مدت زندگانی او را از 484 تا 425 ق. م. دانسته اند. وی سیاحت های متعدد در ممالک مشرق قدیم کرده و تحقیقات خود را راجع به احوال و تاریخ این ممالک نوشته است. نوشته های او شامل نه کتاب است و از این جهت آن را «تاریخ در نه کتاب » نامند و هر یک از کتابهای او به نام یکی از ارباب انواع یونان کهن است. بعضی از محققان تقسیم و نامگذاری آثار هرودوت رااز قرون بعد میدانند و معتقدند که تألیفات او در ابتدا تقسیماتی نداشته است زیرا وقتی که میخواهد خواننده را به مطلبی مذکور درگذشته ارجاع دهد بدون اشارت به کتاب با عبارت «حکایتی دیگر» یا «در حکایتهای دیگر» کار را به مسامحه میگذراند. ایران قدیم آبادان وپرنعمت بود و ملل دیگر و از جمله یونانیها برای سیاحت یا کار به این کشور می آمدند ولی اطلاعاتی که یک سیاح یونانی می توانست با کمک مترجم درباره تاریخ و اوضاع کشوری چون ایران به دست آورد چندان دقیق و قابل توجه نبود و این ناپختگی اطلاعات در آثار هرودوت که البته به ایران هم نیامده بود - هویداست. سنوات وقایعدرهم و ناهمآهنگ است ، در موارد زیادی داستانگویی جای تاریخ را گرفته ، داستانها هم مشوش است و علاوه بر اینها گویی روح افسانه دوستی یونانی هم آن را جلوه فوق العاده و دور از واقع داده است. نوشته های هرودوت درباره بابل و آسور هم آشفته و افسانه آمیز است. وی میگوید که مأخذ تحقیقات او کاهنان مصر و بابل بوده انداما محققان سفر او را به بابل قبول ندارند و نیز بعید میدانند که وی از کاهنان درجه اول استفاده کرده باشد. با وجود این کتابهایش از این نظر که منظره کلی مشرق قدیم را مینمایاند قابل توجه است. در ذکر ارقام نیز گاه اغراق می کند. مینویسند که هرودوت نوشته های خود را در آتن برای مردم میخوانده است و اوسیوس وقایعنگار ثقه قرن سوم میلادی ضمن گفتگو درباره سالهای 445 و 446 ق. م. میگوید: هرودوت کتاب خود را در ملأعام در آتن خواند و به افتخار بزرگی نائل شد. باتوجه به اشارات پلوتارک معلوم می شود که هرودوت مورد توجه مردم آتن بوده و آنها در برابر ستایش آتن صله هایی هم به او میداده اند. درباره این مورخ نظرات جور واجوری اظهار شده است. ارسطو او را افسانه گوی ولی خوش بیان و دارای قدرت نویسندگی دانسته است. توسیدید میگوید که او به نوشتن حقایق توجه و علاقه نداشته است. کتزیاس پزشک دربار داریوش دوم و اردشیر دوم مواردی از نوشته های او را درباره کورش بزرگ ، کمبوجیه ، داریوش وخشایارشا تکذیب کرده است. ژوزف فلاویوس مورخ یهودومان تُن مورخ مصری هم معتقد به اشتباه در روایات او هستند. سیسرون سخنور نامدار رومی او را پدر تاریخ نامیده ولی در عین حال به افسانه گویی او اشاره کرده است.اما تاریخ دانان متأخر معتقدند که او با وجود افسانه گویی از حقیقت زیاد دور و به آن بی توجه نبوده است. و بالاخره درباره هرودوت باید گفت که بیشتر کشفیات راجع به ایران قدیم مطالب نوشته های او را تأیید می کند. ( از ایران باستان پیرنیا صص 66 - 73 به اختصار ).

دانشنامه عمومی

هِرودوت (به یونانی: Ἡρόδοτος) نخستین تاریخ نگار یونانی زبان است که آثارش تا زمان ما، باقی مانده است. بر خلاف نویسندگانی که در آغاز کتاب خویش به شرح زندگی خود می پردازند، هرودت در ابتدای کتاب خود به این جملهٔ ساده بسنده کرده است که «هدف هرودوت هالیکارناسی از ارائهٔ نتایج پژوهش هایش در این جا آن است که گذر زمان، گرد فراموشی بر کارهای آدمیان و دستاوردهای بزرگ یونانیان و بربرها ننشاند و به ویژه علت درگیری های این دو قوم روشن شود.» اطلاعات ما دربارهٔ زندگی او بسیار متأخر است که عمدتاً از دو مقالهٔ دانش نامهٔ بیزانسی سودا گرفته شده است. بر پایهٔ این منبع، هرودوت در هالیکارناس زاده شده بود و در سال ۴۴۴ پیش از میلاد به تروئی در جنوب ایتالیای امروزی مهاجرت کرد که احتمال داده می شود در همان جا نیز درگذشته باشد.
لیخسس (پدر)
دریو (مادر)
با آنکه هرودوت اکثر عمرش را در جهان یونانی گذرانده، ولی از آنجا که زادگاهش در نخستین سال های زندگی وی زیر استیلای ایران بوده، با فرهنگ ایرانی نیز آشنا شد. گرچه با زبان فاتحان سرزمینش آشنا نبود ولی این فرصت برایش پیش آمد که از قوانین، مذهب و فرهنگ آن ها آگاهی یابد. این آشنایی با فرهنگ های یونان و ایران، او را با قدر و منزلت شان آشنا ساخت و سبب شد که دربارهٔ دشمنان یونان، قضاوتی منصفانه داشته باشد.
هرودوت برای نوشتن کتابش از شیوهٔ تاریخ نویسی روایی استفاده کرده است. به این معنا که از بین روایت های مختلف، تنها روایتی را ذکر کرده که می پنداشته از دیگر روایت ها صحیح تر است؛ منبع و سرچشمهٔ این روایت ها نیز غالباً شنیده های شفاهی او بوده اند. گرایش های سیاسی و مذهبی هرودوت نیز در تاریخ نگری و همچنین تاریخ نگاری او دخالت داشته اند؛ چنان که گرایش او به پریکلس و آتن باعث شده بود تا وقایع مرتبط با آتن را به سود آتنی ها ثبت کند و هرگاه مطلب یا گزارشی را دربارهٔ آنچه مورد پسند خود بود می شنید ولی به درستی آن باور نداشت، به تحلیل آن گزارش می پرداخت ولی این ریزبینی و تحلیل را در مواردی که احساسات مذهبی یا ملی او را جریحه دار نمی کند، نمی بینیم و هرجا که گزارش های او با مصلحت آتنی ها منافاتی نداشت، بی طرف بود ولی هرگاه منافع آتن در میان بود، هر گزارشی، ولو سخن های بیهوده را می پذیرفت. از نظر مذهبی نیز به خدایان و الهه های یونانی اعتقاد داشت و مشیت الهی را حاکم بر تاریخ می دانست.
پیشینهٔ خانوادگی و محیط زندگی هرودوت نیز در تاریخ نگاری و تفکر تاریخی او مؤثر بوده است. عموی هرودوت، شاعر و سیاست پیشه بود؛ او در ۹ هزار بیت به شرح پهلوانی های هراکلس پرداخته و در هفت هزار بیت حماسهٔ کوچ ایونی ها را سروده بود که در کتاب هرودوت نیز بارها به این موضوعات پرداخته شده است.

دانشنامه آزاد فارسی

هِرودوت (Herodotus)
هِرودوت
(یا: هِرودوتوس؛ هِرودُت) مورخ یونانی، ملقب به «پدر تاریخ». تاریخ جنگ های یونان و ایران را در نُه کتاب نوشت که با شکست ایرانیان (۴۹۰ و ۴۸۰پ م) پایان می یابد. دربارۀ اقوام، مکان ها، کاخ ها و تاریخ گذشته بسیار حاشیه روی کرده است. هرودوت در هالیکارناسوس در آسیای صغیر زاده شد و ظاهراً بیشتر عمرش را در سفر گذراند؛ اما سرانجام در توریا، در جنوب ایتالیا، اقامت کرد. نخستین نویسندۀ چیزی است که اکنون «تاریخ» تلقی می شود. او بیشتر بر منابع شفاهی تکیه داشت.

نقل قول ها

هرودوت، مورخ یونانی (۴۸۵ - ۴۲۵ پیش از میلاد) در هالیکارناس.
• «آدم بده کار، ملزم به دروغ گوئی است.» -> تاریخ در نه کتاب - کتاب اول، ۱۳۸/۱
• «به هنگام صلح، پسران، پدران خود را به خاک می سپارند؛ در زمان جنگ، پدران، پسران خودرا.» -> تاریخ در نه کتاب - کتاب اول، ۸۷/۴ کروسوس
• «حماقت هیچ کس به اندازه ای نیست که جنگ را به صلح ترجیح دهد.» -> تاریخ در نه کتاب - کتاب اول، ۸۷/۴ کروسوس
• «زن هنگامی که برهنه می شود، هم زمان شرم و حیا را نیز کنار می گذارد.» -> تاریخ در نه کتاب - کتاب اول، ۸/۳
• «سرزمین مصر- تا جائی که یونانیان می توانند با کشتی بپیمایند- برای مصریان سرزمین فتح شده و هدیه ای از رودخانه است.» -> تاریخ در نه کتاب - کتاب دوم، ۵/۱
• «من راوی احادیث گذشتگانم، ولی نباید حتمأ به همه آن ها اعتقاد داشته باشم.» -> تاریخ در نه کتاب - کتاب هفتم، ۱۵۲/۳
• «انسان بازی چه مقدرات خداوند است.»• «انسان موجودی است فانی و در بند سرنوشت، که برآن آگاه است.»• «مصر یعنی نیل، و نیل یعنی مصر.»• «آسمان ایران پوشیده از پَر فرشتگان است.»


کلمات دیگر: