[ویکی فقه] مغالطه جمع مسائل در یک مسئله، یکی از انواع مغالطه تالیف قضایا بوده و به این صورت است که با دو قضیه، قیاسی به حسب ظاهر تشکیل شود که در واقع بیش از دو قضیه است.
مغالطه معنوی به دو قسم مغالطه تالیف قضایا و مغالطه در اجزای قضیه تقسیم می شود مغالطه جمع مسائل در یک مسئله از انواع مغالطه تالیف قضایا است. این نوع مغالطه به این صورت است که با دو قضیه، قیاسی را به حسب ظاهر تشکیل می دهند که در واقع بیش از دو قضیه است؛ بنا براین، نتیجه ای که به دست می آید باطل است. مانند: انسان به تنهایی کاتب است و هر کاتبی حیوان است، نتیجه می دهد: انسان به تنهایی حیوان است. انسان به تنهایی کاتب است را می شود به دو قضیه تجزیه کرد " کاتب است " و " جز او کات نیست " پس این قضیه را می توان جمع مسائل در یک مسئله نامید حال اگر چنین قضیه ای را جزء قیاس قرار دهیم، این قیاس، قیاس درستی نیست و مغالطه است.
منشاء مغالطه جمع مسائل
دلیل مغالطه بودن این قضیه این است که یک سوال می تواند به چند سوال تجزیه شود و مخاطب را گیج و متحیر کند و او را به خطا اندازد، در واقع این مغالطه معلول تشکیل نشدن قیاس است از این روی، این مغالطه در مقابل مغالطه هایی قرار دارد که در نحوه تالیف قیاس واقع می شوند زیرا یکی از مقدمات، تبدیل به دو قضیه می شود و مجموع مقدمات قیاس سه تا است در حالی که قیاس بسیط فقط از دو مقدمه تشکلیل می شود.
مترادف های این مغالطه
مترادف های مغالطه جمع مسائل در یک مسئله، عبارت اند از: اغلاط معنوی تالیف غیر قیاسی، غلط تالیف غیر قیاسی و مغالطه تالیف غیر قیاسی.
مستندات مقاله
...
مغالطه معنوی به دو قسم مغالطه تالیف قضایا و مغالطه در اجزای قضیه تقسیم می شود مغالطه جمع مسائل در یک مسئله از انواع مغالطه تالیف قضایا است. این نوع مغالطه به این صورت است که با دو قضیه، قیاسی را به حسب ظاهر تشکیل می دهند که در واقع بیش از دو قضیه است؛ بنا براین، نتیجه ای که به دست می آید باطل است. مانند: انسان به تنهایی کاتب است و هر کاتبی حیوان است، نتیجه می دهد: انسان به تنهایی حیوان است. انسان به تنهایی کاتب است را می شود به دو قضیه تجزیه کرد " کاتب است " و " جز او کات نیست " پس این قضیه را می توان جمع مسائل در یک مسئله نامید حال اگر چنین قضیه ای را جزء قیاس قرار دهیم، این قیاس، قیاس درستی نیست و مغالطه است.
منشاء مغالطه جمع مسائل
دلیل مغالطه بودن این قضیه این است که یک سوال می تواند به چند سوال تجزیه شود و مخاطب را گیج و متحیر کند و او را به خطا اندازد، در واقع این مغالطه معلول تشکیل نشدن قیاس است از این روی، این مغالطه در مقابل مغالطه هایی قرار دارد که در نحوه تالیف قیاس واقع می شوند زیرا یکی از مقدمات، تبدیل به دو قضیه می شود و مجموع مقدمات قیاس سه تا است در حالی که قیاس بسیط فقط از دو مقدمه تشکلیل می شود.
مترادف های این مغالطه
مترادف های مغالطه جمع مسائل در یک مسئله، عبارت اند از: اغلاط معنوی تالیف غیر قیاسی، غلط تالیف غیر قیاسی و مغالطه تالیف غیر قیاسی.
مستندات مقاله
...
wikifeqh: مغالطه_جمع_مسائل_در_یک_مسئله