کلمه جو
صفحه اصلی

باب بنی سفیان بن عبدالاسد

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باب بنی سفیان بن عبدالاسد به یکی از درهای مسجدالحرام اطلاق می شود.
باب بنی سفیان دومین در از درهای ضلع جنوبی مسجدالحرام است که به سبب روبه رو بودن با خانه های بنی سفیان بن اسد مخزومی، بدین نام مشهور گشت. از این در با نام های باب الحناطین به سبب روبه رو بودن با بازار گندم فروشان و نیز باب البغله به علت بسته شدن قاطر پیامبر در این مکان یاد شده است. ازرقی این باب را سمانین و ناصر خسرو آن را فسانین نامیده اند. از سده ۵ق. این در با نام بغله در منابع گوناگون یاد شده است.
ساخت باب بنی سفیان به دستور مهدی عباسی
باب بنی سفیان به سال ۱۶۴ق. به دستور مهدی عباسی با دو لنگه در ایجاد شد. در برابر این در، یک ستون با دو طاق به ارتفاع ۱۳ ذرع و نیم (کمتر از هفت متر) ساخته شده بود. فاصله میان دیوارهای باب را بیش از آن دانسته اند.
بازسازی باب بنی سفیان در دوران عثمانی
این باب که در دوران عثمانی به سال ۹۸۴ق. بازسازی شد، با ۱۱ پله به کف مسجدالحرام راه می یافت و درآستانه آن، این نوشته به خط ثلث آمده بود: «بسم الله الرحمن الرحیم فانظر الی آثار رحمة الله کیف یحیی الارض بعد موتها ان ذلک لمحیی الموتی و هو علی کل شیء قدیر صدق الله العظیم و الحمدلله رب العالمین» البته طه عماره این عبارات را ویژه باب شریف عجلان می داند. از این باب تنها تا سده ۱۴ق. در منابع یاد شده و در گسترش دوران سعودی برداشته شد.

[ویکی حج] باب بنی سُفیان بن عبدالاسد: به یکی از درهای مسجدالحرام اطلاق می شود. علت نام گذاری، روبه رو بودن با خانه های بنی سفیان بن اسد مخزومی است. برای این در، نام های دیگری چون: باب الحناطین، باب البغله، باب سمانین، باب فسانین، یاد شده است. این در سال ۱۶۴ق. به دستور مهدی عباسی ساخته شده است و در دوران عثمانی به سال ۹۸۴ق. بازسازی شد. این باب در گسترش دوران سعودی برداشته شد.
باب بنی سفیان دومین در از درهای ضلع جنوبی مسجدالحرام است که به سبب روبه رو بودن با خانه های بنی سفیان بن اسد مخزومی، بدین نام مشهور گشت. از این در با نام های باب الحناطین به سبب روبه رو بودن با بازار گندم فروشان و نیز باب البغله به علت بسته شدن قاطر پیامبر در این مکان یاد شده است. ازرقی این باب را سمانین و ناصر خسرو آن را فسانین نامیده اند. از سده 5ق. این در با نام بغله در منابع گوناگون یاد شده است.
باب بنی سفیان به سال 164ق. به دستور مهدی عباسی (حک: 158-169ق.) با دو لنگه در ایجاد شد. در برابر این در، یک ستون با دو طاق به ارتفاع 13 ذرع و نیم (کمتر از هفت متر) ساخته شده بود. فاصله میان دیوارهای باب را بیش از آن دانسته اند.


کلمات دیگر: