مترادف پیامبری : پیغامبری، پیغمبری، رسالت، نبوت
پیامبری
مترادف پیامبری : پیغامبری، پیغمبری، رسالت، نبوت
مترادف و متضاد
پیغامبری، پیغمبری، رسالت، نبوت
فرهنگ فارسی
عمل پیامبر.۱- پیام آوریپیغام گزاری. ۲- قاصدی بریدی . ۳- پیغامبری نبوت رسالت .
فرهنگ معین
( ~. ) (حامص . ) ۱ - پیام آوری . ۲ - قاصدی . ۳ - نبوت ، رسالت .
لغت نامه دهخدا
پیامبری. [ پ َ ب َ ] ( حامص مرکب ) عمل پیامبر. پیغمبری. وخشوری. رسالت. پیام گزاری.
نقل قول ها
پیامبری/نبوّت
• «عقل نشانهٔ عظمت خداست و هر چه انسان آزادتر، پیشروتر و آفریننده تر باشد به خدا نزدیکتر است و پیامبران آمده اند که بگویند ایمان و عقل با هم در تعارض نیستند بلکه مکمل یکدیگرند. آمده اند فرابخوانند انسان را به آزادی توأم با معرفت و خردورزی توأم با ایمان.»• «پیامبران ماندگاران اند، چنان که فیلسوفان، عالمان، هنرمندان؛ ولی صاحبان قدرت که در دوران خویش زندگی شان دارای زرق و برق بوده است، در تاریخ مدفون می شوند.»• «فرعون می رود، اما موسی می ماند. شاهان زورگو و قدرتمندان خودخواهانه می روند اما کسانی که برای مردم، برای اعتلای روان مردم، بهبود زندگی مردم اندیشه و تلاش کرده اند می مانند حتی در طول تاریخ نه تنها آثار و برکات فکری و اصلاح گری آن ها می ماند، بلکه با گذشت زمان با ستایش، تجدید و منزلتی روبرو می شوند که قدرتمندان تملق آفرین در دوران حیات کوتاه و ننگین خویش در خور از این ستایش ها نبوده اند.»• «انسان به درجه و شأنی رسیده که مخاطب خدا و کلام خداست. برای انسان تعریف های زیادی کرده اند اما شاید بهترین تعریف این است که انسان مخاطب کلام خداست و پیامبران واسطهٔ آن امر قدسی مطلق با انسان که برخوردار از امر قدسی ویژه است و می توان گفت مقدس ترین موجودات تاریخ، پیامبران خدایند.»• «قرآن کریم شاخصه ایمان و شخصیت مؤمنان را چنین بیان می کند: «وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ … /مؤمنان همگی به الله، فرشتگان و کتابها و پیامبران او ایمان دارند (و بر این اصل پای بند اند که:) میان هیچ یک از پیامبران تفاوتی نمی گذاریم.» بر پایهٔ این آیه شریفه مؤمن کسی است که به همهٔ پیامبران – و نه تنها پیامبر اسلام- و همهٔ فرشتگان و کتاب های آسمانی ایمان و باور دارد و برای اینکه در این بینش جامع تردیدی نماند تأکید می کند که هیچ تفاوتی میان پیامبران نیست.»• «اعتقاد به اسلام مستلزم تسلیم و تفویض اراده های منفعت طلب و خودپرست و ستیزه جوی جزئی به اراده سراسر خیر و محبت خداوند است و مگر حضرت موسی و حضرت عیسی و همهٔ پیامبران بزرگ خدا پیروان ادیان خود را به همین امر مهم فرا نخوانده اند؟ پس مسلمان حقیقی و مسیحی و یهودی حقیقی کسی است که دعوت خداوند را برای ورود به سرزمین صلح پذیرفته است.»• «انسان باید خودش فکرش را به کار بگیرد و حقیقت را کشف کند. پیامبران گفته اند فکر کن؛ برو کشف کن و به حقیقت و زیبایی و خیر برس و به آن عمل کن. بعضی فکر می کنند با وجود دین دیگر نیازی به فکر کردن نیست و دین به جای آن ها فکر کرده است در حالی که این طور نیست و دین به فکر کردن تشویق می کند.»• «تفاوت انسان موحد و غیرموحد در فکر کردن و فکر نکردن نیست بلکه یکی فکر می کند و به نتایجی می رسد و دیگری هم فکر می کند، منتهی انسان الهی همهٔ پدیده ها و فرایندها را آیتِ آن حقیقت زیبای مطلق می داند.» -> محمد خاتمی
• «هیچ کس فوق قانون نیست و حتی پیامبران الهی و ائمه معصومین (ع) نیز موظف بودند به قانون خدا عمل کنند.» -> حسینعلی منتظری
• «عقل نشانهٔ عظمت خداست و هر چه انسان آزادتر، پیشروتر و آفریننده تر باشد به خدا نزدیکتر است و پیامبران آمده اند که بگویند ایمان و عقل با هم در تعارض نیستند بلکه مکمل یکدیگرند. آمده اند فرابخوانند انسان را به آزادی توأم با معرفت و خردورزی توأم با ایمان.»• «پیامبران ماندگاران اند، چنان که فیلسوفان، عالمان، هنرمندان؛ ولی صاحبان قدرت که در دوران خویش زندگی شان دارای زرق و برق بوده است، در تاریخ مدفون می شوند.»• «فرعون می رود، اما موسی می ماند. شاهان زورگو و قدرتمندان خودخواهانه می روند اما کسانی که برای مردم، برای اعتلای روان مردم، بهبود زندگی مردم اندیشه و تلاش کرده اند می مانند حتی در طول تاریخ نه تنها آثار و برکات فکری و اصلاح گری آن ها می ماند، بلکه با گذشت زمان با ستایش، تجدید و منزلتی روبرو می شوند که قدرتمندان تملق آفرین در دوران حیات کوتاه و ننگین خویش در خور از این ستایش ها نبوده اند.»• «انسان به درجه و شأنی رسیده که مخاطب خدا و کلام خداست. برای انسان تعریف های زیادی کرده اند اما شاید بهترین تعریف این است که انسان مخاطب کلام خداست و پیامبران واسطهٔ آن امر قدسی مطلق با انسان که برخوردار از امر قدسی ویژه است و می توان گفت مقدس ترین موجودات تاریخ، پیامبران خدایند.»• «قرآن کریم شاخصه ایمان و شخصیت مؤمنان را چنین بیان می کند: «وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ … /مؤمنان همگی به الله، فرشتگان و کتابها و پیامبران او ایمان دارند (و بر این اصل پای بند اند که:) میان هیچ یک از پیامبران تفاوتی نمی گذاریم.» بر پایهٔ این آیه شریفه مؤمن کسی است که به همهٔ پیامبران – و نه تنها پیامبر اسلام- و همهٔ فرشتگان و کتاب های آسمانی ایمان و باور دارد و برای اینکه در این بینش جامع تردیدی نماند تأکید می کند که هیچ تفاوتی میان پیامبران نیست.»• «اعتقاد به اسلام مستلزم تسلیم و تفویض اراده های منفعت طلب و خودپرست و ستیزه جوی جزئی به اراده سراسر خیر و محبت خداوند است و مگر حضرت موسی و حضرت عیسی و همهٔ پیامبران بزرگ خدا پیروان ادیان خود را به همین امر مهم فرا نخوانده اند؟ پس مسلمان حقیقی و مسیحی و یهودی حقیقی کسی است که دعوت خداوند را برای ورود به سرزمین صلح پذیرفته است.»• «انسان باید خودش فکرش را به کار بگیرد و حقیقت را کشف کند. پیامبران گفته اند فکر کن؛ برو کشف کن و به حقیقت و زیبایی و خیر برس و به آن عمل کن. بعضی فکر می کنند با وجود دین دیگر نیازی به فکر کردن نیست و دین به جای آن ها فکر کرده است در حالی که این طور نیست و دین به فکر کردن تشویق می کند.»• «تفاوت انسان موحد و غیرموحد در فکر کردن و فکر نکردن نیست بلکه یکی فکر می کند و به نتایجی می رسد و دیگری هم فکر می کند، منتهی انسان الهی همهٔ پدیده ها و فرایندها را آیتِ آن حقیقت زیبای مطلق می داند.» -> محمد خاتمی
• «هیچ کس فوق قانون نیست و حتی پیامبران الهی و ائمه معصومین (ع) نیز موظف بودند به قانون خدا عمل کنند.» -> حسینعلی منتظری
wikiquote: پیامبری
جدول کلمات
نبوت
کلمات دیگر: