سایبِرپانک (به انگلیسی: Cyberpunk) یکی از زیرسبک ها در داستان های علمی-تخیلی است. سایبرپانک همچنین یکی از زیرسبک های داستان های پادآرمانشهری، یعنی جوامع قهقرایی آینده به شمار می آید. تمرکز موضوع در سبک سایبرپانک بر فناوری های پیشرفته مانند فناوری رایانه، ارتباطات و سایبرنتیک، توأم با ازهم گسیختگی نظم اجتماعی است.
alt.cyberpunk Usenet group FAQ file.
Bruce Bethke, "Cyberpunk", first published in Amazing Science Fiction Stories, Vol. 57, No. 4 (نوامبر ۱۹۸۳).
John Shirley, "Two Cyberpunks: Sterling and Rucker".
Jargon File definition; see also "Cyberpunk" at the Jargon Wiki.
Brian Stonehill, "Pynchon's Prophecies of Cyberspace". Delivered at the first international conference on Pynchon, the University of Warwick, England, November 1994.
Donna Haraway, "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century", in Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature (Routledge, 1991), pp. 149-181. ISBN 0-415-90386-6.
David Brin, Review of The Matrix.
Lawrence Person, "Notes Toward a Postcyberpunk Manifesto", first published in Nova Express issue 16 (1998), later posted to Slashdot.
Michael Berry, "Wacko Victorian Fantasy Follows 'Cyberpunk' Mold," The San Francisco Chronicle, 25 June, 1987; quoted online by Wordspy.
Simon Reynolds. Energy Flash: Journey Through Rave Music and Dance Culture (Picador, 1998). ISBN 0-330-35056-0.
Jackson, Steve April 19, 1990 SJ Games Raided SJ Games website.
موضوع کتاب های سایبرپانک معمولاً حول محور ستیز میان هکرها، هوشمندان مصنوعی و شرکت های غول آسا می چرخد. مکان و زمان این داستان ها در آغاز بیشتر فضاهای دوردست بوده ولی بعداً بیشتر در آینده کره زمین قرار گرفته است.
شهرهای این آینده، معمولاً حالتی منفی و ضدایده آلی دارند ولی تحرک و تنوع فراوان نیز از مشخصه های آنهاست. بیشتر جو فیلم های سایبرپانکی بازتاب دهنده سبک فیلم سیاه (film noir) هستند و نوشته های سایبرپانکی نیز از شگردهای سبک تخیلی-کارآگاهی استفاده می کنند.
بخش دوم کلمه از نام سبکی در موسیقی راک به نام پانک راک و خرده فرهنگی در دهه ۷۰ به نام خرده فرهنگ پانک، گرفته شده است و اشاره به جوانانی دارد که به هنجارهای جامعه معترض بودند و خواستار برهم زدن وضع موجود هستند.
alt.cyberpunk Usenet group FAQ file.
Bruce Bethke, "Cyberpunk", first published in Amazing Science Fiction Stories, Vol. 57, No. 4 (نوامبر ۱۹۸۳).
John Shirley, "Two Cyberpunks: Sterling and Rucker".
Jargon File definition; see also "Cyberpunk" at the Jargon Wiki.
Brian Stonehill, "Pynchon's Prophecies of Cyberspace". Delivered at the first international conference on Pynchon, the University of Warwick, England, November 1994.
Donna Haraway, "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century", in Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature (Routledge, 1991), pp. 149-181. ISBN 0-415-90386-6.
David Brin, Review of The Matrix.
Lawrence Person, "Notes Toward a Postcyberpunk Manifesto", first published in Nova Express issue 16 (1998), later posted to Slashdot.
Michael Berry, "Wacko Victorian Fantasy Follows 'Cyberpunk' Mold," The San Francisco Chronicle, 25 June, 1987; quoted online by Wordspy.
Simon Reynolds. Energy Flash: Journey Through Rave Music and Dance Culture (Picador, 1998). ISBN 0-330-35056-0.
Jackson, Steve April 19, 1990 SJ Games Raided SJ Games website.
موضوع کتاب های سایبرپانک معمولاً حول محور ستیز میان هکرها، هوشمندان مصنوعی و شرکت های غول آسا می چرخد. مکان و زمان این داستان ها در آغاز بیشتر فضاهای دوردست بوده ولی بعداً بیشتر در آینده کره زمین قرار گرفته است.
شهرهای این آینده، معمولاً حالتی منفی و ضدایده آلی دارند ولی تحرک و تنوع فراوان نیز از مشخصه های آنهاست. بیشتر جو فیلم های سایبرپانکی بازتاب دهنده سبک فیلم سیاه (film noir) هستند و نوشته های سایبرپانکی نیز از شگردهای سبک تخیلی-کارآگاهی استفاده می کنند.
بخش دوم کلمه از نام سبکی در موسیقی راک به نام پانک راک و خرده فرهنگی در دهه ۷۰ به نام خرده فرهنگ پانک، گرفته شده است و اشاره به جوانانی دارد که به هنجارهای جامعه معترض بودند و خواستار برهم زدن وضع موجود هستند.
wiki: سایبرپانک