مترادف قدس : پاکدامنی، پاکی، تنزیه، خلوص، صفا، منزه
برابر پارسی : پارسایی، اشویی، پاکی
holiness
sanctum
درزمره مقدسان شمردن , شرعي کردن , درزيارتگاه گذاشتن , تقديس کردن , ضريح ساختن () مقدس وگرامي داشتن
پاکدامنی، پاکی، تنزیه، خلوص، صفا، منزه
قدس . [ ق َ دَ ] (ع اِ) پیکان بادسته . (منتهی الارب ) (آنندراج ).
قدس . [ ق ُ ] (اِخ ) شهری است از شهرهای اردن و پایتخت قسمت غربی کشور اردن به شمار میرود و در نظر یهود و مسیحیان و مسلمانان مقدس و مورد احترام است . این شهر در طرف جنوب شرقی یافا و در فاصله ٔ پنجاه میلی آن بر فراز تپه های خرم وسط منطقه ٔ کوهستانی دل انگیز و خوش آب و هوا و سالم قرار دارد. هیکل سلیمان در این شهر بوده و کنیسه ٔ قبر مقدس (القیامة) که مسیحیان معتقدندمسیح در آنجا به دار آویخته شده و دفن گردیده است در این شهر است . بعلاوه قدس مرکز امکنه ٔ مقدسه ٔ مسیحی دیگری است که از جمله ٔ آنها میتوان کنیسه ٔ جسمانیه وکنیسه ٔ مریم را نام برد. مسجد اقصی نیز در این شهر واقع است که مسلمانان معتقدند پیغمبر در معراج خود در آن سیر داده شد. این مسجد در نظر مسلمانان نخستین قبله و دومین حرم است . این شهر مرکز مؤتمر اسلامی و مبلغان مسیحی است و در آن موزه و چندین کتابخانه و مؤسسات و سازمانهای متعددی است که بسیاری از جهانگردان و حاجیان را به سوی خود میکشد. اسرائیل محله های تازه ساز آن را به سال 1948 م . به تصرف خود درآورد. ازروزگاری که این شهر را یبوسیان که ملتی کنعانی بودند، به وجود آوردند و آن را اورشلیم خواندند همواره مرکز عبادت و پرستش و مورد تجلیل و احترام بوده است . این شهر در حوالی سال 1400 ق .م . تحت حکومت فراعنه ٔ مصر درآمد. داود آن را به تصرف آورد و یهود آن را پایتخت کشور خود و پرستشگاه ساختند و سلیمان در آن هیکل را بنا کرد. نبوکد نصر به سال 586 ق .م . بر این شهر استیلا یافت و یهودیان آن را اسیر کرد، ولی کورش شاه ایران آنان را آزاد ساخت و به شهر خود برگرداند. در سال 445 ق . م . باروهای آن را بار دیگر ساختند. اسکندر مقدونی بر شهر دست یافت و جانشینان وی سلوفیان و بطالسه در این شهر با هم به نزاع برخاستند و به سال 63 ق .م . رومانیان آن را بدست آوردند. انجیل گوید: مسیح در این شهر به حکم والی رومانی بیلاطوس به دار آویخته شد. یهودیان در آن انقلابی بوجود آوردند و تیتوس به سال 70 م . آن را در هم شکست . جنبش دیگری به سال 134 در این شهر بوقوع پیوست و به دنبال آن رومان ها آن را ویران ساختند و به جای آن شهر جدیدی به نام ایلیاکابیتولینا (همان شهری که عرب در موقع فتح آن را به نام ایلیا شناخته است ) بنا کردند که به بیزنطیان رسید. خسرو دوم شاه ایران به سال 614 م . به این شهر حمله کرد و غنائمی بدست آورد که در ضمن آنها چوبه ٔ دار حضرت عیسی بود، هرقل امپراطور بیزنطی با شاه ایران جنگید و چوبه ٔ دار را به جای خود برگرداند. اعراب به سال 637 م . بدون جنگ آن را بتصرف خود گرفتند. واین شهر تسلیم خلیفه ٔ دوم عمربن خطاب گردید و در تسلیم شرط شد که به یهود اجازه داده نشود که در این شهر سکونت کنند. امویان مسجد صخره وحرم را در آن ساختند و مدارس اسلامی در آن رواج و رونق گرفت و فاطمیان آن را به تصرف آوردند. قدس هدف جنگهای صلیبی بود و صلیبیان به سال 1099م . آن را فتح کردند و صلاح الدین ایوبی به سال 1187 آن را مسترد داشت و سلطان سلیمان باروی آن را ساخت و ترکها به سال 1517 م . آن را تصرف کردند و در اصلاحات اخیر خود آن را به صورت آستان ممتازی که مستقیماً تابع استانبول بود درآوردند. در قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم در این شهر کنسولگری های کشورهای خارجی و مدارس مسیحی گوناگون بوجود آمد و مبلغان مسیحی در آن رفت و آمد خود را شروع کردند و مهاجرین آلمانی و سوئدی و آمریکائی و یونانی در آن استقرار یافتند. این شهر همچنین هدف جنگ یهودیان بود و رفته رفته آبادی به بیرون از حدود سور و باروی شهر کشیده شد. انگلستان به سال 1917 م . بر آن دست یافت و آن را پایتخت فلسطین گردانید و دولت آمریکا به سال 1947 مقرر کرد که پایتخت از آن شهر منتقل گردد ولی این قرار عملی نشد. در اثنای جنگ فلسطین این شهر مرکز برخورد سهمگین نیروهای اردن و یهود شد و یهودیان بر قسمت های تازه و نوساز آن دست یافتند و پایتخت را برخلاف قرار دولت آمریکا بدان منتقل ساختند. (الموسوعة العربیة).
قدس . [ ق ُ ] (اِخ ) عبدالحمیدبن محمد علی بن عبدالقادر مدرس مسجد مکی و مسجد شافعی است . او را تألیفاتی است ، از جمله : 1 - ارشادالمهتدی الی شرح کفایةالمبتدی . این کتاب در مطبعه ٔ میمنیه به سال 1309 هَ . ق . در 151 صفحه به چاپ رسیده است . 2 - الانوار السنیة علی الدررالبهیة. این کتاب شرحی است بر دُرر بهیه ٔ استادش ابوبکربن محمدشطا در فقه شافعی و به سال 1313 هَ . ق . در مصر در 197 و15 صفحه به چاپ رسیده است . 3 - دفع الشدة فی تشطیرالبردة. این کتاب در مکه به سال 1313 هَ . ق . چاپ شده . 4 - الذخائرالقدسیه فی زیارة خیرالبریة. این کتاب به سال 1321 هَ . ق . در مطبعه ٔ میمنیه در 224 صفحه طبع شده است . 5 - طالعالسعدالرفیع شرح نورالبدیع فی مدح الشفیع این کتاب در 1321 هَ . ق . و در 224 صفحه در مطبعه ٔ میمنیه چاپ شده است . 6 - لطائف الاشارات الی شرح تسهیل الطرقات لنظم الورقات فی الاصول الفقهیات ، این کتاب به سال 1330 هَ . ق . در 66 صفحه در مطبعه ٔ میمنیه چاپ شده است . (معجم المطبوعات ج 2 ستون 1275).
خاقانی .
محتشم کاشانی .
حافظ.
خاقانی .
قدس . [ ق ُ دَ ] (ع اِ) کاسه ٔ خردتر شبیه به غمر. (منتهی الارب ). کاسه ٔ خورد. (آنندراج ). قُدُس نیز آمده . (منتهی الارب ).
قدس . [ ق ُ دُ ] (ع اِمص ) پاکی . (منتهی الارب ). || (اِ) کاسه ٔ خرد. (آنندراج ). || (مص ) پاک شدن . (منتهی الارب ). رجوع به قُدس شود.
قدس . [ ق ُ/ ق ُ دُ ] (اِخ ) کوهی است بزرگ به نجد. (منتهی الارب ) (آنندراج ). یا آن به ضم اول است فقط. (آنندراج ).
قدس . [ ق َ دَ ] (اِخ ) شهری است نزدیک حمص . بحیرة قدس منسوب است به آن . (منتهی الارب ).
۱. پاک شدن.
۲. پاک و منزه بودن.
۳. پاکی.
۱. پاکی.
۲. بهشت.