مجالس سبعه (به معنی «هفت خطابه»)، یکی از آثار منثور مولانا جلال الدین محمد بلخی، و مجموعهٔ مواعظ و مجالس مولانا یعنی سخنانی است که به وجه اندرز و به طریق تذکیر بر سر منبر بیان کرده است. مولوی در مجالس سبعه به شیوه خطیبان عمل کرده، در آغاز کلام، آیه ای از قرآن را آورده و سپس ضمن شرح و تفسیر آن آیه، حدیثی از محمد را بیان کرده و آن را با شعر و قصه پرورانده است. شباهت چشم گیری که بین اسلوب مثنوی با شیوه بیان مجالس سبعه هست، نشانهٔ بارزی از وجود عناصر بلاغت منبری در مثنوی مولاناست.
زندگی مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی، بدیع الزمان فروزانفر، ۱۳۱۵ تهران
فیه مافیه و جایگاه آن در میان آثار مولانا: توفیق سبحانی - ایران نامه، سال بیست و پنجم، شماره ۱ و ۲، بهار و تابستان ۱۳۸۸
مجالس سبعه مولانا جلال الدین رومی / تصحیح و توضیح دکتر توفیق ه. سبحانی/ کیهان / ۱۳۶۵
وعظ در خانوادهٔ مولوی و نزدیکان او شایع بوده؛ از خاندان و اطرافیان او از پدرش بهاء ولد، معارف، از شمس تبریزی، مقالات، از سید برهان الدین محقق ترمذی، معارف، از خود او، مجالس سبعه و فیه مافیه، و از پسرش سلطان ولد، معارف، از یادگارهای این میراث خاندانی است. کلام مولانا، در مجالس، ساده و دور از هرگونه آرایش و پیرایش است ولی در عین سادگی چنان به مهارت سخن پرداخته که بی تردید باید او را در ردیف اول فصحای زبان آور فارسی قرار داد.از مجالس سبعه مولانا در فهم مثنوی بهره بسیار می توان برد.
مجالس سبعه با وجود اشتمال بر نکات اخلاقی و عرفانی و به رغم لحن صوفیانهٔ معتدلی که در آن هست، شور و هیجان مثنوی و غزلیات مولانا را ندارد. مجالس سبعه، به احتمال قوی، پیش از دیدار مولانا با شمس الدین تبریزی به صورت موعظه و خطابه فراهم شده است. می دانیم که مولانا، به نوشته فریدون سپهسالار، پس از دیدار با شمس دست از درس و وعظ شست. پس از این دیدار، اگر گاهی به درخواست بزرگان و صلاح الدین به منبر می رفت، نادر بود.
نسخهٔ خطی مجالس سبعه در کتابخانهٔ سلیم آغا در استانبول محفوظ است. اولین بار فریدون نافذ اوزلوق در سال ۱۳۱۵ شمسی اقدام به چاپ آن کرده است. مجالس سبعه را بار دیگر توفیق سبحانی تصحیح کرده و در تهران به چاپ رسانده است.
زندگی مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی، بدیع الزمان فروزانفر، ۱۳۱۵ تهران
فیه مافیه و جایگاه آن در میان آثار مولانا: توفیق سبحانی - ایران نامه، سال بیست و پنجم، شماره ۱ و ۲، بهار و تابستان ۱۳۸۸
مجالس سبعه مولانا جلال الدین رومی / تصحیح و توضیح دکتر توفیق ه. سبحانی/ کیهان / ۱۳۶۵
وعظ در خانوادهٔ مولوی و نزدیکان او شایع بوده؛ از خاندان و اطرافیان او از پدرش بهاء ولد، معارف، از شمس تبریزی، مقالات، از سید برهان الدین محقق ترمذی، معارف، از خود او، مجالس سبعه و فیه مافیه، و از پسرش سلطان ولد، معارف، از یادگارهای این میراث خاندانی است. کلام مولانا، در مجالس، ساده و دور از هرگونه آرایش و پیرایش است ولی در عین سادگی چنان به مهارت سخن پرداخته که بی تردید باید او را در ردیف اول فصحای زبان آور فارسی قرار داد.از مجالس سبعه مولانا در فهم مثنوی بهره بسیار می توان برد.
مجالس سبعه با وجود اشتمال بر نکات اخلاقی و عرفانی و به رغم لحن صوفیانهٔ معتدلی که در آن هست، شور و هیجان مثنوی و غزلیات مولانا را ندارد. مجالس سبعه، به احتمال قوی، پیش از دیدار مولانا با شمس الدین تبریزی به صورت موعظه و خطابه فراهم شده است. می دانیم که مولانا، به نوشته فریدون سپهسالار، پس از دیدار با شمس دست از درس و وعظ شست. پس از این دیدار، اگر گاهی به درخواست بزرگان و صلاح الدین به منبر می رفت، نادر بود.
نسخهٔ خطی مجالس سبعه در کتابخانهٔ سلیم آغا در استانبول محفوظ است. اولین بار فریدون نافذ اوزلوق در سال ۱۳۱۵ شمسی اقدام به چاپ آن کرده است. مجالس سبعه را بار دیگر توفیق سبحانی تصحیح کرده و در تهران به چاپ رسانده است.
wiki: مجالس سبعه