[ویکی فقه] علم حصولی شامل: لزوم بررسی علم حصولی،
تصور و
تصدیق اجزاء
قضیه ، اقسام تصور، تصورات کلی، تحقیق درباره
مفهوم کلی، پاسخ یک شبهه، بررسی نظریات دیگر می باشد.
دانستیم که
علم حضوری یافتن خود واقعیت عینی است و از این روی شک و شبهه ای در آن راه ندارد ولی می دانیم که دایره علم حضوری محدود است و به تنهایی نمی تواند مشکل شناخت شناسی را حل کند و اگر راهی برای باز شناسی حقایق در میان علوم حصولی نداشته باشیم نمی توانیم منطقا هیچ نظریه قطعی را در هیچ علمی بپذیریم و حتی بدیهیات اولیه هم قطعیت و ضرورت خودشان را از دست خواهند داد و از بداهت و ضرورت تنها نامی برای آن ها باقی خواهد ماند بنابراین لازم است تلاش خود را برای ارزشیابی شناخت های حصولی و بدست آوردن معیار
حقیقت در آن ها ادامه دهیم و بدین منظور به بررسی انواع حصولی می پردازیم.
تصور و تصدیق
منطقیین علم را به دو قسم تصور و تصدیق تقسیم کرده اند و در واقع مفهوم عرفی علم را از یک نظر محدود کرده و آنرا به علم حصولی اختصاص داده اند و از سوی دیگر آنرا به تصور ساده هم گسترش داده اند.
تصور در لغت و اصطلاح
تصور در لغت به معنای نقش بستن و صورت پذیرفتن است و در اصطلاح اهل معقول عبارت است از پدیده ذهنی ساده ای که شانیت حکایت از ماورای خودش را داشته باشد مانند تصور کوه دماوند و مفهوم کوه.
تصدیق در لغت و اصطلاح
...