کلمه جو
صفحه اصلی

عملیات والفجر مقدماتی

دانشنامه عمومی

عملیات والفجر مقدماتی عملیات ی پر تلفات برای ایران در جنگ ایران و عراق بر علیه مواضع نیروهای نظامی عراق در منطقه عماره در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غرب بغداد انجام شد . این عملیات با رمز یا الله در محور فکه - چزابه به صورت گسترده در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۶۱ با فرماندهی سپاه انجام شد. لشکرهای نیروهای ایرانی درگیر در این عملیات شامل اند بر: لشکر عاشورا، لشکر ۵ نصر و لشکر حضرت رسول
سایت جامع دفاع مقدس
هدف این عملیات تسخیر شهر عماره در غرب فکه بود. ایران برای مدت ها شعار می داد که این عملیات نظامی نهایی است و عملیاتی است که سرنوشت منطقه را تعیین خواهد نمود.
نیروهای ایرانی در این عملیات ۶ لشکر پیاده شامل دو لشکر پشتیبانی از نیروی زمینی ارتش ایران و نیروهای داوطلب پاسدار و بسیجی بودند. هدف ایرانی ها پیروزی سرنوشت ساز بود. هدف غایی آن ها بدست آوردن ۱۲۰ مایل مربع از اراضی عراق بود با این حال از دستیابی به یک پیروزی بزرگ بازماندند. مهندسی موانع در منطقه توسط عراقی ها به همراهی وضعیت خاص جغرافیایی منطقه به شکست عملیات ایرانی ها انجامید. عراق سه شیار این منطقه حفر نموده بود که از تپه ها تا لبه نیزارها ادامه داشتند و یک نیم دایره را به دور عماره ترسیم می کردند. به این ترتیب چاره ای جز حمله از سرزمین های آبی یا حمله از ارتفاعات پست و عبور از یک منطقه نسبتاً باز برای ایرانی ها باقی نمانده بود.
عملیات مقدماتی والفجر در ششم فوریه ۱۹۸۳ آغاز شد و نشان داد که ایرانی ها تمرکز خود را از جنوب به جبهه های مرکزی و شمالی تغییر داده اند. ایران با استفاده از ۲۰۰۰۰۰ نفر از آخرین نیروهای ذخیره داوطلب خود در جبهه ای به طول ۴۰ کیلومتر عملیات خود را در اطراف عماره آغاز نمود. یک لشکر زرهی به سمت سومار در جبهه مرکزی پیشروی کرد تا هفت لشکر پیاده را که از جنوب به شهر مرکزی دزفول منتقل شده بودند را پشتیبانی نماید. عراقی ها از این تحرکات ایرانی ها و تمرکز قوای ایران در جبهه مرکزی و احتمال حمله یورش موج انسانی ایران در جبهه مرکزی آگاهی داشتند، با این حال عملیات در بهمن ماه آغاز شد. این عملیاتی بود که ایران می خواست به واسطه آن جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند و مدتها آن را به تعویق انداخته بود. ایران می خواست دو شهر عماره و شبیب را تصرف کند و به بزرگراه بغداد و بصره برسد تا ارتباط بصره را با باقی عراق قطع نماید. در جنوب دو پیاده نظام و دو لشکر زرهی، دو هنگ مرزی، یک هنگ چترباز یک لشکر بسیج و یک گردان توپخانه سعی در جدا نمودن بصره از بقیه کشور عراق داشت.


کلمات دیگر: