مترادف کوثر : چشمه
کوثر
مترادف کوثر : چشمه
فارسی به انگلیسی
فرهنگ اسم ها
معنی: خیر فراوان، نیکوکار و بخشنده، نام چشمه ای در بهشت، نام سوره صد و هشتم قرآن مجید، لقب حضرت فاطمه ( س )، ( اَعلام ) ) سوره ی صد و هشتم از قرآن کریم دارای سه آیه، ) ( در ادیان ) جویبار، چشمه یا حوضی در بهشت، ) نام شهرستانی در جنوب شرقی استان اردبیل، ( در ادیان ) چشمه ای در بهشت، نام سوره ای در قرآن کریم که یکی از شأن نزول های آن تولد حضرت فاطمه است
(تلفظ: ko(w)sar) (عربی) سورهی صد و هشتم از قرآن کریم دارای سه آیه؛ (در ادیان) چشمهای در بهشت.
مترادف و متضاد
چشمه
فرهنگ فارسی
هرچیزفراوان ومتراکم، شخص بزرگ وپرخیروبخشنده، ونام نهری دربهشت
بسیار از هر چیزی یا غبار بسیار و برهم نشسته یا فرزندان بسیار
فرهنگ معین
لغت نامه دهخدا
کوثر. [ک َ ث َ ] ( اِخ ) جویی است در بهشت که از آن جمیع چشمه های بهشت جاری می گردد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). نهری در بهشت. ( از اقرب الموارد ): چشمه کوثر. حوض کوثر.نهر کوثر : انا اعطیناک الکوثر ( قرآن 1/108 )؛ ما بدادیم ترا حوض کوثر. ( ترجمه تفسیر طبری ).
چو روی یار من شد دهر گویی
همی عارض بشوید بآب کوثر.
خاکش همه از عنبر و کافور عجین است.
کف دست من گشت چون کوثری.
جام دگر آور به کف دست دگر نه.
لوا و شفاعت سراسر وراست.
آبش عسل صافی ماننده کوثر.
هرگز سزای نعمت فردوس و کوثرند.
این ابلهان که در طلب جام کوثرند.
و آنجا می ناب و شهد و شکر باشد.
خاک وی جمله عنبر و کافور.
از شکرهای لفظاو اثر است.
در دل خاقانی از آتش نشان.
فدای کعب و ترابش کواعب و اتراب.
کوثر. [ ک َ ث َ ] (اِخ ) دهی از دهستان دربقاضی است که در بخش حومه ٔ شهرستان نیشابور واقع است و 118 تن سکنه دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
کوثر. [ ک َ ث َ ] (اِخ ) روستایی است در طائف و حجاج بن یوسف در آنجا معلم بود. (از معجم البلدان ).
کوثر. [ ک َ ث َ ] (اِخ ) سوره ٔ صدوهشتمین از قرآن ، مکیه و آن سه آیت است ، پس از ماعون و پیش از کافرون . (یادداشت به خط مرحوم دهخدا).
کوثر. [ ک َ ث َ ] (ع ص ، اِ) بسیار از هر چیزی . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (از اقرب الموارد). || غبار بسیار و برهم نشسته . (منتهی الارب ) (آنندراج ). غباری که هنگام برخاستن بسیار درهم پیچد. (از اقرب الموارد). || مرد بسیارخیر و بسیاردهش . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (از اقرب الموارد). || مهتر. (منتهی الارب ) (آنندراج ). سرور بسیارخیر. (از اقرب الموارد). || اسلام . || نبوت . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). || نیکی بسیار. (ترجمان القرآن ). || فرزندان بسیار. اولاد بسیار. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا).
چو روی یار من شد دهر گویی
همی عارض بشوید بآب کوثر.
دقیقی .
آبش همه از کوثر و از چشمه ٔ حیوان
خاکش همه از عنبر و کافور عجین است .
منوچهری .
یکی قطره زو بر کفم برچکید
کف دست من گشت چون کوثری .
منوچهری .
برنه به کف دستم آن جام چو کوثر
جام دگر آور به کف دست دگر نه .
منوچهری .
گه رستخیز آب کوثر وراست
لوا و شفاعت سراسر وراست .
اسدی .
صحراش منقش همه ماننده ٔ دیبا
آبش عسل صافی ماننده ٔ کوثر.
ناصرخسرو.
ای هوشیار مرد چه گویی که آن گروه
هرگز سزای نعمت فردوس و کوثرند.
ناصرخسرو.
در بزمگاه مالک ساقی زمانه اند
این ابلهان که در طلب جام کوثرند.
ناصرخسرو.
گویند بهشت و حور و کوثر باشد
و آنجا می ناب و شهد و شکر باشد.
(منسوب به خیام ).
آب وی آب زمزم و کوثر
خاک وی جمله عنبر و کافور.
(از کلیله و دمنه ).
قطره ٔ کوثر و قِمطره ٔ قند
از شکرهای لفظاو اثر است .
خاقانی (دیوان چ سجادی ص 85).
در لب تو هست از کوثر اثر
در دل خاقانی از آتش نشان .
خاقانی .
به بوتراب که شاه بهشت و کوثر اوست
فدای کعب و ترابش کواعب و اتراب .
خاقانی (دیوان چ سجادی ص 51).
چو طاووسی عقابی بازبسته
تذروی بر لب کوثر نشسته .
نظامی .
چون نمی آید بسر زآن بحر هیچ
پس چراصد چشمه چون کوثر رسید.
عطار.
چون که آب خوش ندید آن مرغ کور
پیش او کوثر نماید آب شور.
مولوی .
عارضش باغی ، دهانش غنچه ای
بل بهشتی در میانش کوثری .
سعدی .
بیا ای شیخ و از خمخانه ٔ ما
شرابی خور که در کوثر نباشد.
حافظ.
فردا شراب کوثر و حور ازبرای ماست
و امروزنیز ساقی مهروی و جام می .
حافظ.
فرهنگ عمید
۲. صد وهشتمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۳ آیه، إنّاٲعطینا.
۳. هر چیز فراوان و متراکم.
۴. شخص بزرگ و پرخیر، بخشنده.
دانشنامه عمومی
بخشش
سورهٔ کوثر (به عربی: سورَةُ الْکَوْثَر) یکصد و هشتمین سوره در مصحف عثمانی و دارای سه آیه است. کوثر در جزء سی ام قرار دارد و جایگاهش در ترتیب نزول بر اساس نظر محمدهادی معرفت مبتنی بر روایت ابن عباس سورهٔ پانزدهم، پس از عادیات و پیش از تکاثُر است. سورهٔ کوثر مکّی دانسته شده، اما بعضی مفسران نظر بر مدنی بودنش دارند.
در تفاسیر، احادیثی گزارش شده است که در آن ها، کوثر رودی در بهشت، پوشیده از طلا و جاری بر مروارید، سفیدتر از شیر و شیرین تر از عسل، با قُبّه هایی از دُرّ و یاقوت در دو طرفش، پوشیده از زَبَرجَد و ظرف هایش از نقره به شمارهٔ ستارگانِ آسمان است و نوشیدن از آن هیچ گاه تشنگی نخواهد آورد؛ و نیز حوض کوثر — که متعلق به پیامبر است — سیراب کنندهٔ مؤمنان به هنگامِ ورود به بهشت، معرفی شده است. کوثر را در قرآن، «خیر فراوان» معنی کرده اند. تفاسیری مانند نبوّتِ پیامبر و قرآن، کثرتِ اصحاب و پیروان محمد، فراوانیِ نسل و ذُرّیه وی، و شفاعت نیز درباره اش گفته شده است. در تفسیرِ کوثر، بیست و شش معنیِ مختلف آمده که به جز دو معنیِ «رود» و «حوض»ی در بهشت — که در احادیث مطرح شده اند — تفاسیر دیگر، استدلالی ندارند. در دیدگاه شیعه، فاطمه زهرا به عنوان تأویل کوثر معرفی شده و به کثرتِ نسل پیامبر از طریق فاطمه زهرا اشاره شده است.
طبق تفاسیر و با توجه به احادیث، منظور از صَلاة، نمازِ صبح به جماعت یا نمازِ عید قربان است و مراد از نَحر، قربانی کردن در مِنا، به سوی قبله ایستادن در وقتِ نماز و نیز بلند کردنِ دست ها در هنگامِ تکبیر تا مقابل گلوگاه و صورت است. دربارهٔ شانِئْ و اَبتَر در تفاسیر، به داستانِ کنایه ها به پیامبر دربارهٔ بی نسل ماندنش پرداخته، و دشمنِ کینه توزِ پیامبر از خیر بُریده معرفی می شود. ابتر، یعنی کسی که همهٔ خیرها از او منقطع شده یا کسی که بلاعقب است. به گفتهٔ مفسرانِ شیعه، کلمهٔ «ابتر» در آخرِ آیهٔ سوم، به معنیِ بی دنباله است و با توجه به محتوای آیه، چنین به نظر می رسد که منظور از کوثر، تنها فراوانیِ نسلِ پیامبر اسلام است و یا اینکه هم خیر کثیر منظور است و هم کثرت نسل.
این روستا در دهستان مازو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر (۳۵ خانوار) بوده است.
این روستا در دهستان پس کلوت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
دانشنامه اسلامی
درباره معنای کوثر اختلاف نظر وجود دارد، ابن عباس، عایشه و عبدالله بن عمر آن را به معنای رودی در بهشت دانسته اند. همچنین به معنای، خیر کثیر، پیغمبری و کتاب آسمانی، قرآن، کثرت یاران و پیروان و یا فراوانی نسل و فرزندان است.
در برخی روایت مراد از کوثر شفاعت دانسته شده است؛ برخی دیگر آن را به معنای حوض کوثر می دانند، که دارای خیر کثیر است.
کوثر از کثرت به معنای خیر بسیار زیاد، نهری در بهشت، قرآن، نبوت، کثرت اصحاب و پیروان، مقام شفاعت، کثرت نسل و ذریّه پیامبر صلی الله علیه و آله که از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام پدیدار شده و... آمده که تمام اقوال مذکور تفصیل خیر کثیر در دنیا و آخرت است.
فرهنگ قرآن، جلد 24، صفحه 388.
...
درباره معنای کوثر اختلاف نظر وجود دارد، ابن عباس، عایشه و عبدالله بن عمر آن را به معنای رودی در بهشت دانسته اند. همچنین به معنای، خیر کثیر، پیغمبری و کتاب آسمانی، قرآن، کثرت یاران و پیروان و یا فراوانی نسل و فرزندان است. در برخی روایت مراد از کوثر شفاعت دانسته شده است؛ برخی دیگر آن را به معنای حوض کوثر می دانند، که دارای خیر کثیر است. از نظر مفسران شیعه، کوثر، حضرت زهرا است. زیرا برخلاف اینکه عاص بن وائل، پیامبر(ص) را «اَبتَر» (بی فرزند؛ کسی که نسل و ذریه ای ندارد) شمرده بود، خداوند از طریق فرزندش حضرت فاطمه(س) ذریه و فرزندان بسیاری به او خواهد بخشید.
«کوثر» از «کثرت» است به معنای چیزی که فراوانی و کثرت داشته باشد، و کوثر در قرآن به معنای خیر کثیر و فراوان است.
دیدگاه مفسران
برخی از مفسران گفته اند یکی از معانی و مصادیق کوثر، قرآن است؛ آن جا که در سوره کوثر به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم می فرماید: (انا اعطیناک الکوثر)؛ «ما به تو کوثر بخشیده ایم»؛ زیرا فضایل قرآن قابل شمارش نیست و خیرات و برکات آن زیاد است. همچنین به دلیل بسیاری احکام و اخبار و قصص و آثار مندرج در قرآن، به آن «کوثر» گفته اند.
پیشنهاد کاربران
دلار _ پاک و زلال _ حوضی در بهشت _
نام دیگر حضرت فاطمه زهرا ( ص )
سورعه ایی در قران
چشمه آب زلالی در بهشت است
دومی معنی
یک سوره در قرآن است
نیکی میکنم به مردم
اصلا کوثر چیز خیلی جالبی
💖💖💖💖💖💖💖
اسم دختر بنده کوثر هست. . .