[ویکی فقه] جنس الاجناس ، یکی از اصطلاحات
علم منطق و به معنای جنسی است که ورای آن دیگر جنسی نباشد.
جنس به لحاظ مراتب بر سه قسم است:۱. جنس سافل؛۲. جنس متوسط؛۳. جنس عالی.برخی قسم چهارمی نیز به نام «جنس مفرد» اضافه کرده اند.
توضیح اصطلاح
جنس الاجناس یا جنس عالی، آن است که در سلسه اجناس، زیرش جنس باشد، ولی جنسی بالاتر از آن نباشد، یعنی مافوق همه انواع و اجناس و بعبارت دیگر کلی ترین همه آنها باشد مانند
مقولات عشر (جوهر، کمّ، کیف و...) که بالای آنها جنس دیگری نیست. جنس عالی را جنس الاجناس نیز گویند؛ زیرا اعم از تمام اجناس است.فی المثل انسان که نوع حقیقی است دارای جنسی است که حیوان است و حیوان را نیز جنسی است که
جسم نامی است و باز جسم نامی در ذیل جسم قرار دارد، و جسم در ذیل جوهر و جوهر را دیگر جنسی نیست. تعداد جنس الاجناس ها به نظر
ارسطو منحصر به ده است (مقولات عشر).«پس انتهاء ارتقاء به جنسی بود که بالای او جنسی نبود و آن را جنس عالی خوانند. و جنس عالی را جنس الاجناس نیز خوانند».
خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۲۹.
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۲۹.
...