کلمه جو
صفحه اصلی

طب سنتی

دانشنامه عمومی

پزشکی سنتی یا طب سنتی توسط سازمان بهداشت جهانی چنین تعریف می شود:
طب سنتی مجموعه ای است از دانسته ها، مهارت ها و اعمال که بر پایه نظریه ها، باورها و تجربه های بومی فرهنگ های مختلف است، خواه که قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می گیرند.
طب سنتی در بسیاری نقاط جهان وجود دارد که از جمله مشهورترین انواع آن می توان به طب سنتی چین، گیاه درمانی و طب اخلاطی (بکار برده شده در طب سنتی ایرانی)، پزشکی جایگزین، شمن باوری و آیورودا (بکار برده شده در طب سنتی هندی) می توان اشاره کرد.
در دنیا 750 هزار گونه گیاهان دارویی وجود دارد که 10 درصد از این میزان خواص درمانی دارد. سازمان جهانی بهداشت طی 30 سال گذشته استفاده از ظرفیت طب سنتی و مکمل را در کنار طب جدید در دستور کار خود قرار داده است، ریشه دار بودن در فرهنگ مردم، کل نگر بودن طب سنتی و سهولت دسترسی و ارزان تر بودن خدمات طب سنتی از دلایلی است که این سازمان در توسعه و ترویج طب سنتی مد نظر دارد.

دانشنامه آزاد فارسی

طب سنّتی
جا انداختن بازوی شکسته در قدیم
طب سنتی، لفظاً به معنی طب عادی مردم کوچه و بازار یا پزشکی توده است که به نام های «طب زکاء» و «طب العَجائز» هم معروف بوده و امروزه «طب جایگزین» نیز نامیده می شود. این طب به سعی مردم مصر، سوریه، عراق، ایران و شبه قاره هند تدوین شد و تا قرن ۱۹ از رواج برخوردار بود. این طب را گاهی «طب فارس» هم می نامند. زیرا بسیاری از استادان چیره دست آن اهل ایران بوده اند. انسان مدت های مدیدی برای درمان بیماری ها به سحر و جادو پناه می برد و سپس براساس برخی تجارب، عقاقیر و نباتات را به کار برد. تلاش های حکیمانی از یونان، مصر، روم و ایران در این میان نقش بسزایی داشت. از دیرباز یعنی از دوران هخامنشیان دانش ایرانیان به گیاهان دارویی زبانزد ملل دیگر بوده و در عصر ساسانیان حتی نام برخی از داروها از زبان پهلوی وارد زبان یونانی شد. مراکز اصلی پزشکی به شمار می رفت، بدون شک جندی شاپور بزرگ ترین مرکز پزشکی جهان بود که در آن سنن طب ایرانی و هندی هم فراهم شد. ترجمه آثار غیر عربی توسط خاندان بختیشوع، حنین بن اسحاق و همکارانش، و قسطا بن لوقا و دیگران کمک بسزایی در امتزاج طب ایرانی و اسلامی با طب دیگر ملل داشت. از پزشکان نام آوری که در شهرت جهانگیر طب ایرانی و اسلامی نقش بسزایی داشتند می توان به رازی، مجوسی، ربن طبری و نام آوری همچون ابن سینا اشاره کرد. طب سنتی ایران از مبانی زیر ریشه گرفته است: ۱. اساطیر طب ایران باستان که نمونه های آن دربارۀ جمشید، در اشعار فردوسی موجود است و در عقاید زردشتیان نیز به آن اشاره شده است. ۲. طب شرقی که به احتمال زیاد از فلسفه ها و مکاتیب چینی ـ هندی سرچشمه گرفته و از راه شبه جزیرۀ هند و آسیای مرکزی یعنی از طرف شرق و شمال به ایران وارد شد. ۳. طب قدیم فلات ایران بر مبنای تعالیم زردشت و اوستا. ۴. طب بین النهرین که از راه تمدن ملل مختلف سومری، کلدانی، آکدی، عیلامی، آشوری، بابلی، سریانی و غیره یعنی از طرف مغرب و جنوب غربی به ایران پا نهاد. ۵. طب مصری که از طرف غرب و جنوب غرب و از طریق گسترش فتوحات هخامنشی به ایران آمد. ۶. طب یونانی که از ابتدا از طریق فتوحات اسکندر مقدونی و سپس گسترش اسلام وارد شد. ۷. طب معروف به طب عوام یا طب شفاهی که از تجارب توده مردم در طی قرون و اعصار به دست آمده و دهان به دهان نقل و عملی شده است. ۸. طب اسلامی که از فرهنگ و آیین بهزیستی اسلامی مایه گرفته است، مخصوصاً طب شیعی که از زمان صفویه به بعد گسترش یافته است. طب سنتی ایران از اصول خاصی پیروی می کند ازجمله اعتقاد به صفات چهارگانه «حرارت، برودت، رطوبت، و یبوست» که دو به دو ضد یکدیگرند و اساس ساختمان جهان را تشکیل می دهند و آن ها را طبیعت می نامند، از امتزاج دو به دوی طبایع چهارگانه، طبایع عناصر و اجسام به وجود می آید. عناصر چهارگانه که دارای این طبایع هستند عبارت اند از: «آتش» دارای صفت گرمی و خشکی؛ «هوا» دارای صفت گرمی و تری؛ «آب» دارای صفت سردی و تری؛ «خاک» دارای صفت سردی و خشکی. هر جسم دارای سه «مرتبه» یا «کون» شامل جسد، نفس و روح است و خود ارواح نیز چهار دسته اند: جمادی، نباتی، حیوانی و انسانی. مزاج نیز از دیگر مبانی طب سنتی است که مقصود از آن ترکیب و صفات عناصر است که قابل تفکیک نباشد و کیفیت جدیدی به وجود آورند و همین ترکیب است که صورت مشخصی به ماده می دهد. اعتقاد به وجود اخلاط نیز از مهم ترین ارکان طب سنتی است. خلط، جسم تر و سیالی است که از استحاله و دگرگونی خوراک در بدن انسان پدید می آید و در بدن در گردش است و آن ها را با نام های صفرا یا زردآب، دم یا خون، بلغم یا خون سفید و سودا یا زردآب سوخته نامند. اعتقاد به وحدت و پیوند بین جوانب مختلف انسان باعث شده است که طب از دیرباز نه یک فن بلکه نوعی روش زندگی باشد. این سنت دیرین، پزشک را دانشمندی می داند که در برانگیختن توجه و اعتماد بیمار به خود تواناست و ایمان و اعتقاد به اصول اخلاقی حرفه پزشکی با وجود او عجین شده است. به همین دلیل در طب سنتی ایران پزشک لزوماً باید «حکیم» می بود.

پیشنهاد کاربران

folk medicine

این دو واژه عربی است و پارسی آن این است:
مَدنِریت ( مد= طب؛ اوستایی + نریت از کردی: نه ریت = سنت )

Traditional medicine

با یاد او
طب سنتی گیاهی که امروز به ما رسیده است عموما در سرزمین های پرگیاه مانند چین، هندوستان و شام رونق داشته و کم کم از این سرزمین ها به ایران نفوذ کرده و انبوهی از روش های مجهول و نا آشنا را با نام طب سنتی گیاهی ایران پدید آورده است. در این سر زمین ها جادوگری و تباه کاری بسیار رواج داشته و عموما جاه طلبان، جادوگران و تباهکاران را جهت غلبه بر انسان ها و یا مردم و یا برده داری به خدمت میگرفتند به همین دلیل بعضی کتاب ها در زمینه طب سنتی گیاهی، گمراه کننده و تباه کننده است و نوشته دست جاه طلبان و تباه کاران است و ممکن است علاوه بر مواردی که آسیب های جسمی می رسانند، موارد بسیاری موجب انحراف های ذهنی، تباهی فکری و انحرافات جنسی را سبب شوند و اینجانب در این مورد یقین دارم که کتب طب سنتی آمیخته ای از روش های سنتی سالم و ناسالم و گاها بسیار خطرناک هستند. یک مثال واضح و آشنا تریاک و هشیش هست این دو، در قدیم به عنوان داروهای گیاهی بسیار رایج و محبوب بشمار می آمدند ولی امروزه عموم مردم آگاه هستند که این ها جز تاثیرات مخرب ذهنی و جسمی تأثیر دیگری ندارند. از منظر دین هم گیاهان به دو دسته بهشتی و جهنمی مانند زقوم تقسیم میشوند. زقوم به میوه یا ماده ی ترش مزه گفته میشود. آشنایی با دنیای گیاهان بسیار دشوار است.
لازم به ذکر است که مصرف عرقیات گیاهی هم توصیه نمی شود و جای گفت و گوی بسیار دارد.

با یاد او
گفته شده غذای جهنمیان زقوم است و زقوم به مواد ترش مانند زاج و یا میوه های ترش مانند لیمو ترش و قوره انگور گفته می شود. خوردن مواد ترش، باعث اسیدی شدن خون می شود و اسیدی شدن خون عملکرد بدن را مختل میکند. عوارض آن پوکی استخوان، خرابی دندان، یبوست دستگاه گوارش، سوزش معده، خستگی و خواب آلودگی مفرط و. . . می باشد. تریاک و داروهای مسکن هم تاثیر اسیدی دارند و به همین دلیل عوارض فوق الذکر را در مصرف کننده ایجاد می کنند. جهت رفع عوارض تریاک و مسکن ها، باید اول اسیدیته خون خنثی و تا حدودی قلیایی شود. بهترین و منتخب ترین درمان، شربت منیزیم هیدروکسید است که یک ماده قلیایی بی ضرر و قابل دفع می باشد. لطفا ذیل واژه های منیزیم هیدروکسید و پوکی استخوان در این واژه نامه، به توضیح اینجانب رجوع کنید.

با یاد او
اعتیاد به علت مصرف اشتباه یک گیاه و تکرار این اشتباه به علت نبود اطلاعات و آگاهی کافی برای درمان و نبود اطلاعات کافی جهت ایجاد توانایی اجتناب از مصرف دوباره یک گیاه می باشد. با این نگاه اعتیاد نه یک بیماری است و نه یک جرم است بلکه دامی است که افراد آگاه برای افراد نا آگاه پهن کرده اند. در طبیعت برخی گیاهان برای محفافظت از گل های خود در برابر گیاه خواران این مواد را تولید می کنند.

با یاد او
توجه فرماییم که pH خون باید در حدود pH خنثی باشد یعنی خون نه اسیدی باشد و نه قلیایی باشد.
آزمایش pH خون قطعی ترین جواب است.
اما در حالت کلی سوزش معده، یبوست، احساس سنگینی در پاها به علت افت فشار خون از نشانه های اسیدی شدن بدن است. و اسهال در بیشتر موارد نشانه ی قلیایی شدن بدن است.


کلمات دیگر: