هفت اورنگ
فارسی به انگلیسی
فرهنگ فارسی
دو صورت فلکی به هفت اورنگ موسوم است . ۱ - هفت اورنگ کهین یا دب اصغر یا بنات النعش صغری که بشکل [ خرس ] نمایانده شده است و روبروی بنات النعش کبری قرار دارد و آنرا خرس کوچک نیز نامند . ۲ - هفت اورنگ مهین یا دب اکبر یا بنات النعش کبری که هفت خواهران و هفت برادران نیز نامیده اند و آنرا خرس بزرگ نیز گویند .
هفتورنگ هفت تخت
هفتورنگ هفت تخت
فرهنگ معین
( ~. اَ رَ ) (اِمر. ) هفت برادران ، صورت فلکی خرس بزرگ .
لغت نامه دهخدا
هفت اورنگ. [ هََ اَ / اُو رَ ]( اِ مرکب ) هفتورنگ. هفت تخت ، چه اورنگ تخت را میگویند. ( برهان ). || ( اِخ ) کنایت از هفت ستاره است که آن را عربان بنات النعش خوانند و آن به صورت خرس است ، و به عربی دب می گویند و از جمله چهل وهشت صورت فلک البروج باشد و دب اکبر همان است. ( برهان ). بنات النعش. ( اسدی ). دب اکبر. ( یادداشت مؤلف ) :
تا بدین هفت فلک سیر کند هفت اختر
همچنین هفت بدیدار بود هفت اورنگ.
همی پراکند از بس عطا چو هفت اورنگ.
چو پهنه گهرآگین شده ست هفت اورنگ.
به روشن نامه گیتی خداوند.
که زد بر فرق هفت اورنگ شش طاق.
نیست بالاتر از سیاهی رنگ.
علم بالای هفت اورنگ دارد.
- هفت اورنگ مهین ؛ دب اکبر یا بنات النعش کبری. ( یادداشت مؤلف ).
|| کنایه از هفت آسمان هم هست. ( برهان ).
تا بدین هفت فلک سیر کند هفت اختر
همچنین هفت بدیدار بود هفت اورنگ.
فرخی.
خزینه های پر از بس درم چو پروین پرهمی پراکند از بس عطا چو هفت اورنگ.
فرخی.
بدان امید که روزی به دست گیرد شاه چو پهنه گهرآگین شده ست هفت اورنگ.
فرخی.
به هفت اورنگ روشن خورد سوگندبه روشن نامه گیتی خداوند.
نظامی.
جهاندار مهین خورشید آفاق که زد بر فرق هفت اورنگ شش طاق.
نظامی.
هفت رنگ است زیر هفت اورنگ نیست بالاتر از سیاهی رنگ.
نظامی.
جهان با موکبش ره تنگ داردعلم بالای هفت اورنگ دارد.
نظامی.
- هفت اورنگ کهین ؛ دب اصغر یا بنات النعش صغری. ( یادداشت مؤلف ).- هفت اورنگ مهین ؛ دب اکبر یا بنات النعش کبری. ( یادداشت مؤلف ).
|| کنایه از هفت آسمان هم هست. ( برهان ).
فرهنگ عمید
بنات النّعش، هفت برادران: تا براین هفت فلک سیر کند هفت اختر / همچنین تا که پدیدار بُوَد هفت اورنگ (فرخی: ۲۰۶ ).
* هفت اورنگ کهین: (نجوم ) [قدیمی] دبّ اصغر.
* هفت اورنگ مهین: (نجوم ) [قدیمی] دبّ اکبر.
* هفت اورنگ کهین: (نجوم ) [قدیمی] دبّ اصغر.
* هفت اورنگ مهین: (نجوم ) [قدیمی] دبّ اکبر.
بناتالنّعش؛ هفتبرادران: ◻︎ تا براین هفتفلک سیر کند هفتاختر / همچنین تا که پدیدار بُوَد هفتاورنگ (فرخی: ۲۰۶).
〈 هفتاورنگ کهین: (نجوم) [قدیمی] دبّ اصغر.
〈 هفتاورنگ مهین: (نجوم) [قدیمی] دبّ اکبر.
دانشنامه عمومی
هفت اورنگ یکی از آثار منظوم جامی است که از هفت بخش تشکیل شده است. این اثر سرشار از قصه ها و داستانهای تعلیمی و تمثیلی است.تعداد کل بیتهای هفت اورنگ جامی حدود ۲۳۶۴۰ بیت است.
مثنوی سلسلةالذهب در مسایل دینی و اخلاقی همراه با قصص گوناگون که به نام سلطان حسین بایقرا سروده شده است.
سلامان و ابسال که روایتی است از داستان عاشقانه و عرفانی سلامان و ابسال از منابع یونانی و پیش از جامی، سیناپور و دیگران آن را تصنیف کرده اند.
تحفةالاحرار مثنوی عرفانی و دینی است به نام خواجه ناصرالدین نقشبندی.
سبحةالابرار نیز در تصوف و مسایل اخلاقی همراه با تمثیلات بسیار است.
یوسف و زلیخا که بهترین مثنوی های جامی و به نام سلطان حسین است.
لیلی و مجنون که روایتی از داستان لیلی و مجنون است.
خردنامه اسکندری در حکمت و مسایل فلسفی.
هر هفت منظومهٔ یادشده، در قالب مثنوی سروده شده اند، قالبی مناسب روایت داستان های حماسی، تاریخی، عاشقانه و اندرزگونه. سه منظومه از این میان، عاشقانه های تمثیلی است، مشتمل بر یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و سلامان و آبسال. مثنوی های سلسلةالذهب، سبحةالابرار و تحفةالاحرار راوی داستان هایی آموزنده اند، و اسکندرنامه یا خردنامهٔ اسکندری منظومه ای ست حماسی و آموزنده.تاریخ سرایش اثر به یقین مشخص نیست (۸۷۳ ه.ق. روایت شده)، همچنین روشن نیست که این منظومه به دستور سلطان حسین بایقرا سروده شده باشد. آنچه روشن است، این که جامی در شیوهٔ سرایش این اثر، از شعرای پیشین و به طور مشخص از نظامی گنجوی تأثیر پذیرفته است.مضمون هفت اورنگ از اندیشه های صوفیه، علی الخصوص فرقهٔ نقشبندیه متأثر است، که جامی در جوانی پیرو آن بود. چه اینکه در ۸۶۱ هجری قمری، مرشد نقشبندیه در هرات بود. زبان جامی در این اثر، چون دیگر ادیبان صوفی مسلک، سرشار از استعاره و نماد عارفانه است. با این فرض که انتقال و درک مفاهیم عرفانی، فلسفی و اخلاقی به مخاطب ساده نیست، حکایت ها در قالبی تمثیلی، و از زبان شخصیت های انسانی و حیوانی روایت شده است.
به نظر می رسد همزمانی سرودن هفت اورنگ، با عصر طلایی تیموریان، و حضور نگارگری بنام، چون کمال الدین بهزاد در دربار سلطان حسین بایقرا، موجب شده تا جامی به اهمیت نقاشی در درک پیام های هفت اورنگ پی ببرد. هفت اورنگ در زمان حیات جامی تصویرگری شده، به گواه وجود نگاره هایی از داستان یوسف و زلیخا، مشابه نگاره هایی که برای بوستان سعدی توسط بهزاد نقاشی شده اند.محبوبیت و شهرت جامی پس از درگذشت اش به سال ۸۹۸ ه.ق. رو به کاهش گذاشت، صفویان که در ۹۰۷ ه.ق. به قدرت رسیدند، تاب تحمل فرقهٔ نقشبندیه را نداشتند، تا آنجا که شاه اسماعیل اول (۹۰۷ تا ۹۳۱ ه. ق)، به سبب انزجار از جامی، قصد داشت مقبره اش را در هرات تخریب کند.علی رغم این محدودیت ها، مصور سازی هفت اورنگ در سراسر دورهٔ صفویه ادامه یافت. از دوران مذکور، دست کم دویست جلد مشتمل بر هر هفت منظومه، منتخب ها و منظومه های مصور جداگانه در دست است.نمونهٔ کم نظیر و زیبایی از این دوره، تحت عنوان هفت اورنگ ابراهیم میرزا، هم اینک در نگارخانه هنر فریر نگهداری می شود.
تصاویری از هفت اورنگ ابراهیم میرزا، محفوظ در نگارخانه هنر فریر:
مثنوی سلسلةالذهب در مسایل دینی و اخلاقی همراه با قصص گوناگون که به نام سلطان حسین بایقرا سروده شده است.
سلامان و ابسال که روایتی است از داستان عاشقانه و عرفانی سلامان و ابسال از منابع یونانی و پیش از جامی، سیناپور و دیگران آن را تصنیف کرده اند.
تحفةالاحرار مثنوی عرفانی و دینی است به نام خواجه ناصرالدین نقشبندی.
سبحةالابرار نیز در تصوف و مسایل اخلاقی همراه با تمثیلات بسیار است.
یوسف و زلیخا که بهترین مثنوی های جامی و به نام سلطان حسین است.
لیلی و مجنون که روایتی از داستان لیلی و مجنون است.
خردنامه اسکندری در حکمت و مسایل فلسفی.
هر هفت منظومهٔ یادشده، در قالب مثنوی سروده شده اند، قالبی مناسب روایت داستان های حماسی، تاریخی، عاشقانه و اندرزگونه. سه منظومه از این میان، عاشقانه های تمثیلی است، مشتمل بر یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و سلامان و آبسال. مثنوی های سلسلةالذهب، سبحةالابرار و تحفةالاحرار راوی داستان هایی آموزنده اند، و اسکندرنامه یا خردنامهٔ اسکندری منظومه ای ست حماسی و آموزنده.تاریخ سرایش اثر به یقین مشخص نیست (۸۷۳ ه.ق. روایت شده)، همچنین روشن نیست که این منظومه به دستور سلطان حسین بایقرا سروده شده باشد. آنچه روشن است، این که جامی در شیوهٔ سرایش این اثر، از شعرای پیشین و به طور مشخص از نظامی گنجوی تأثیر پذیرفته است.مضمون هفت اورنگ از اندیشه های صوفیه، علی الخصوص فرقهٔ نقشبندیه متأثر است، که جامی در جوانی پیرو آن بود. چه اینکه در ۸۶۱ هجری قمری، مرشد نقشبندیه در هرات بود. زبان جامی در این اثر، چون دیگر ادیبان صوفی مسلک، سرشار از استعاره و نماد عارفانه است. با این فرض که انتقال و درک مفاهیم عرفانی، فلسفی و اخلاقی به مخاطب ساده نیست، حکایت ها در قالبی تمثیلی، و از زبان شخصیت های انسانی و حیوانی روایت شده است.
به نظر می رسد همزمانی سرودن هفت اورنگ، با عصر طلایی تیموریان، و حضور نگارگری بنام، چون کمال الدین بهزاد در دربار سلطان حسین بایقرا، موجب شده تا جامی به اهمیت نقاشی در درک پیام های هفت اورنگ پی ببرد. هفت اورنگ در زمان حیات جامی تصویرگری شده، به گواه وجود نگاره هایی از داستان یوسف و زلیخا، مشابه نگاره هایی که برای بوستان سعدی توسط بهزاد نقاشی شده اند.محبوبیت و شهرت جامی پس از درگذشت اش به سال ۸۹۸ ه.ق. رو به کاهش گذاشت، صفویان که در ۹۰۷ ه.ق. به قدرت رسیدند، تاب تحمل فرقهٔ نقشبندیه را نداشتند، تا آنجا که شاه اسماعیل اول (۹۰۷ تا ۹۳۱ ه. ق)، به سبب انزجار از جامی، قصد داشت مقبره اش را در هرات تخریب کند.علی رغم این محدودیت ها، مصور سازی هفت اورنگ در سراسر دورهٔ صفویه ادامه یافت. از دوران مذکور، دست کم دویست جلد مشتمل بر هر هفت منظومه، منتخب ها و منظومه های مصور جداگانه در دست است.نمونهٔ کم نظیر و زیبایی از این دوره، تحت عنوان هفت اورنگ ابراهیم میرزا، هم اینک در نگارخانه هنر فریر نگهداری می شود.
تصاویری از هفت اورنگ ابراهیم میرزا، محفوظ در نگارخانه هنر فریر:
wiki: هفت اورنگ
هفت اورنگ (ابهام زدایی). واژهٔ هَفت اورنگ به معنی هفت تختگاه است و در موارد زیر به کار رفته:
هفت اورنگ (کتاب) کتاب شعر نوشتهٔ عبدالرحمن جامی
بنات النعش، قسمتی از صورت فلکی خرس بزرگ
هفت اورنگ (کتاب) کتاب شعر نوشتهٔ عبدالرحمن جامی
بنات النعش، قسمتی از صورت فلکی خرس بزرگ
wiki: هفت اورنگ (ابهام زدایی)
دانشنامه آزاد فارسی
هَفت اورنگ
(یا: سبعۀ جامی) منظومه هایی به فارسی، به نام های سلسلة الذهب، سلامان و ابسال، تحفةالاحرار، سبحة الابرار، یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و خردنامۀ اسکندری، سرودۀ عبدالرحمان جامی. جامی در مقدمۀ این اثر که آن را به پیروی از خمسۀ نظامی سروده است می گوید که مراد از هفت اورنگ همان دُب اکبر است. سلسلة الذهب مفصل ترین مثنوی این مجموعه است که در آن جامی به درخواست خواجه عبیدالله احرار از مشایخ نقشبندیه، اصول عقاید اسلامی و مذهب اشعری را بیان کرده است. سلامان و ابسال در شرح عشق سلامان، فرزند پادشاه روم، و ابسال دایۀ سلامان است. تحفةالاحرار منظومه ای تعلیمی، تربیتی، دینی و عرفانی و سبحة الابرار منظومه ای تعلیمی در بیان مطالب اخلاقی، عرفانی و کلامی است. یوسف و زلیخا در عشق زلیخا، زن عزیز مصر به حضرت یوسف (ع)، لیلی و مجنون در داستان دلدادگی قیس عامری به دختر عموی خود لیلی، و خردنامۀ اسکندری که منظومه ای تعلیمی دربردارندۀ مطالب حکمی و اخلاقی است. مثنوی های هفت گانۀ جامی، یک جا و به نام مثنوی هفت اورنگ جامی به چاپ رسیده است (تهران، ۱۳۶۶ش).
(یا: سبعۀ جامی) منظومه هایی به فارسی، به نام های سلسلة الذهب، سلامان و ابسال، تحفةالاحرار، سبحة الابرار، یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و خردنامۀ اسکندری، سرودۀ عبدالرحمان جامی. جامی در مقدمۀ این اثر که آن را به پیروی از خمسۀ نظامی سروده است می گوید که مراد از هفت اورنگ همان دُب اکبر است. سلسلة الذهب مفصل ترین مثنوی این مجموعه است که در آن جامی به درخواست خواجه عبیدالله احرار از مشایخ نقشبندیه، اصول عقاید اسلامی و مذهب اشعری را بیان کرده است. سلامان و ابسال در شرح عشق سلامان، فرزند پادشاه روم، و ابسال دایۀ سلامان است. تحفةالاحرار منظومه ای تعلیمی، تربیتی، دینی و عرفانی و سبحة الابرار منظومه ای تعلیمی در بیان مطالب اخلاقی، عرفانی و کلامی است. یوسف و زلیخا در عشق زلیخا، زن عزیز مصر به حضرت یوسف (ع)، لیلی و مجنون در داستان دلدادگی قیس عامری به دختر عموی خود لیلی، و خردنامۀ اسکندری که منظومه ای تعلیمی دربردارندۀ مطالب حکمی و اخلاقی است. مثنوی های هفت گانۀ جامی، یک جا و به نام مثنوی هفت اورنگ جامی به چاپ رسیده است (تهران، ۱۳۶۶ش).
wikijoo: هفت_اورنگ
پیشنهاد کاربران
تلفظ : هفت اُرَنْگ
واژه اوستایی haptō - iringa که امروزه آنرا هفت اورنگ ( هفت ئو رینگ=نشان - علامت ) میخوانند به معنای هفت علامت است و اشاره دارد به هفت ستاره در آسمان که همان ستارگان سازنده صورت فلکی خرس بزرگ ( دب اکبر ) باشند.
کلمات دیگر: