لقاح پاک (انگلیسی: Immaculate Conception) یا لقاح مطهر به دور بودن بسته شدن نطفه مریم از گناه نخستین به واسطه فضیلتی که در اثر شایستگی فرزندش عیسی به دست آورد، اشاره دارد. آموزه های کلیسای کاتولیک بر این قرار است که چون بسته شدن نطفه خود مریم فعل خداست، او نیز «پاک و مطهر و معصوم» است.
کلیسای کاتولیک
برخی از جوامع ارتدوکسی مشرقی
جامعه انگلیکان
لقاح مطهر با تولد عیسی از باکره که وجود بعدی است، به جای آموزه تجسم، اشتباه می شود (برای بسته شدن نطفه مسیح، عید بشارت گرامی داشته می شود.) در حالی که تمام مسیحیان به تولد عیسی از باکره معتقدند، تنها کاتولیک ها و برخی از فرقه های مسیحیت به آموزه لقاح پاک معتقدند.
با این همه این باور که مریم بری از گناه بوده و نطفه اش بدون مرتکب شدن گناه اصلی بسته شده، تا دوران باستان متأخر آموزه ای جزمی در کلیسای کاتولیک نبود. در ۱۸۵۴ هنگامی که پیوس نهم، عصمت پاپی را مطرح کرد، لقاح پاک مبدل به آموزه شد. کلیسای کاتولیک ۸ دسامبر را (۹ ماه پیش از تولد مریم) برای این اتفاق گرامی می دارد و در بسیاری از کشورهای کاتولیک، روز مقدس تعهد یا جشن پاسداری خوانده می شود و در برخی کشورها تعطیل عمومی است.
کلیسای کاتولیک
برخی از جوامع ارتدوکسی مشرقی
جامعه انگلیکان
لقاح مطهر با تولد عیسی از باکره که وجود بعدی است، به جای آموزه تجسم، اشتباه می شود (برای بسته شدن نطفه مسیح، عید بشارت گرامی داشته می شود.) در حالی که تمام مسیحیان به تولد عیسی از باکره معتقدند، تنها کاتولیک ها و برخی از فرقه های مسیحیت به آموزه لقاح پاک معتقدند.
با این همه این باور که مریم بری از گناه بوده و نطفه اش بدون مرتکب شدن گناه اصلی بسته شده، تا دوران باستان متأخر آموزه ای جزمی در کلیسای کاتولیک نبود. در ۱۸۵۴ هنگامی که پیوس نهم، عصمت پاپی را مطرح کرد، لقاح پاک مبدل به آموزه شد. کلیسای کاتولیک ۸ دسامبر را (۹ ماه پیش از تولد مریم) برای این اتفاق گرامی می دارد و در بسیاری از کشورهای کاتولیک، روز مقدس تعهد یا جشن پاسداری خوانده می شود و در برخی کشورها تعطیل عمومی است.
wiki: جامباتیستا تیه پولو (۱۷۷۰–۱۶۹۶) است. این اثر، لقاح پاک، آموزه ای از کلیسای کاتولیک را نشان می دهد که می گوید بسته شدن نطفه مریم بدون مرتکب شدن گناه نخستین بوده است. نقاشی در ۱۷۶۷ و زمانی به تیه پولو سفارش داده شد که لقاح پاک موضوعی رایج در هنر بود و جشن لقاح پاک در ۸ دسامبر (۹ ماه پیش از تولد مریم) در تقویم قدیسان قرار گرفته بود (۱۷۰۸). با این همه از لحاظ الهیاتی تا زمان اعلام پیوس نهم، آموزه ای جزمی نبود.
نقاشی یکی از هفت بخش نقاشی محرابی بود که در ۱۷۶۷ توسط کارلوس سوم اسپانیا برای کلیسای سن پاسکوال در آرانخوئز که در آن زمان در حال ساخت بود، به نقاش سفارش داده شد. این کلیسا در ابتدا صومعه ای آلکانترایی (فرانسیسکویی ها) بود که بعدها به راهبه های لقاح گرا اختصاص یافت. این نقاشی مریم را در حالی که با فرشته ها احاطه شده و تاجی از ستارگان بالای سر دارد، به تصویر کشده شده است. او در حال پایمال کردن یک مار که به معنای غلبه اش بر شیطان است، نشان داده شده است. گل های نیلوفر و رز به باغ عدن اشاره دارند و نماد عشق، دوشیزگی و خلوص و بی گناهی مریم هستند. این نقاشی امروزه در موزه دل پرادو واقع در مادرید نگهداری می شود.
نقاشی یکی از هفت بخش نقاشی محرابی بود که در ۱۷۶۷ توسط کارلوس سوم اسپانیا برای کلیسای سن پاسکوال در آرانخوئز که در آن زمان در حال ساخت بود، به نقاش سفارش داده شد. این کلیسا در ابتدا صومعه ای آلکانترایی (فرانسیسکویی ها) بود که بعدها به راهبه های لقاح گرا اختصاص یافت. این نقاشی مریم را در حالی که با فرشته ها احاطه شده و تاجی از ستارگان بالای سر دارد، به تصویر کشده شده است. او در حال پایمال کردن یک مار که به معنای غلبه اش بر شیطان است، نشان داده شده است. گل های نیلوفر و رز به باغ عدن اشاره دارند و نماد عشق، دوشیزگی و خلوص و بی گناهی مریم هستند. این نقاشی امروزه در موزه دل پرادو واقع در مادرید نگهداری می شود.
wiki: لقاح پاک (تیه پولو)