[ویکی شیعه] معجزات پیامبر (ص). معجزات پیامبر (ص) به کارهای خارق العاده ای گفته می شود که پیامبر اسلام، به اذن خداوند برای اثبات نبوّت خویش انجام داده است. این معجزات، بر دو قسم معنوی و حسی بوده است. مهمترین معجزه ایشان، قرآن کریم است که برخلاف معجزات سایر پیامبران، تا ابد باقی است و اعجاز قرآن از جهات مختلف است. ردّ الشمس و شقّ القمر از دیگر کارهای خارق العاده حضرت بود.
معجزه، کار شگفت و خارق العاده ای است که پیامبران الهی بر خلاف قوانین عادی و جاری طبیعت، به منظور اثبات ادعای رسالت خویش انجام می دهند و انسان های عادی از انجام مانندِ آن، ناتوان و درمانده اند. هدف از این کار خارق العاده که با عنایت و اذن خاص الهی صورت می گیرد، اثبات نبوت است. این کار، دارای چند نشانه در مقام شناخت و اثبات است که عبارتند از تحدی و عدم معارضه و مغلوب نشدن.
معجزه های بسیاری به پیامبر اسلام نسبت داده شده است. ابن جوزی از منابعی یاد می کند که بالغ بر ۱۰۰۰ معجزه را برای حضرت آورده اند. ابن کثیر در معجزات النبی، شماری بسیار از این معجزات را نقل کرده است. در این کتاب، معجزات به دو دسته معجزات معنوی و حسی تقسیم شده است. از قرآن کریم و اخلاق و سیره حضرت، در زمره معجزات معنوی ایشان یاد شده است. معجزات حسی ایشان به معجزات مربوط به حوادث آسمانی و معجزات زمینی دسته بندی شده اند و در معجزات حسی زمینی، معجزات متعلق به جمادات و حیوانات از یکدیگر جدا شده است.
معجزه، کار شگفت و خارق العاده ای است که پیامبران الهی بر خلاف قوانین عادی و جاری طبیعت، به منظور اثبات ادعای رسالت خویش انجام می دهند و انسان های عادی از انجام مانندِ آن، ناتوان و درمانده اند. هدف از این کار خارق العاده که با عنایت و اذن خاص الهی صورت می گیرد، اثبات نبوت است. این کار، دارای چند نشانه در مقام شناخت و اثبات است که عبارتند از تحدی و عدم معارضه و مغلوب نشدن.
معجزه های بسیاری به پیامبر اسلام نسبت داده شده است. ابن جوزی از منابعی یاد می کند که بالغ بر ۱۰۰۰ معجزه را برای حضرت آورده اند. ابن کثیر در معجزات النبی، شماری بسیار از این معجزات را نقل کرده است. در این کتاب، معجزات به دو دسته معجزات معنوی و حسی تقسیم شده است. از قرآن کریم و اخلاق و سیره حضرت، در زمره معجزات معنوی ایشان یاد شده است. معجزات حسی ایشان به معجزات مربوط به حوادث آسمانی و معجزات زمینی دسته بندی شده اند و در معجزات حسی زمینی، معجزات متعلق به جمادات و حیوانات از یکدیگر جدا شده است.
wikishia: عثمان عن ابی عبدالله ع قال: ان من الناس من یؤمن بالکلام و منهم من لا یؤمن الا بالنظر ان رجلا اتی النبی صفقالله ارنی آیة فقال رسول الله صلشجرتین اجتمعا فاجتمعتا ثم قال تفرقا فافترقاو رجع کل واحدة منهما الی مکانهما قال فآمن الرجل . امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: برخی از مردم به وسیله سخن، ایمان می آورند و برخی دیگر جز با دیدن معجزه ایمان نمی آورند. روزی مردی به محضر رسول خدا رسید و به ایشان گفت: معجزه ای نشانم بده. رسول خدا به دو درختی که در کنار وی بودند گفتند: کنار هم قرار بگیرید آن دو درخت در کنار یکدیگر قرار گرفتند. سپس به آن دو درخت دستور داد تا از یکدیگر فاصله بگیرند و آن دو فاصله گرفتند و هر کدام در جای سابق خود مستقر شدند. آنگاه آن مرد ایمان آورد.
الصفار، محمد بن الحسن بن فروخ وفات:۲۹۰، بصائر الدرجات، ص۲۷۳، تحقیق:تصحیح وتعلیق وتقدیم:الحاج میرزا حسن کوچه باغی سال چاپ:۱۴۰۴ - ۱۳۶۲ شناشر:منشورات الاعلمی – طهران چاپخانه:مطبعة الاحمدی - طهران.
روایت در خصوص شتر پیری می باشد که می خواستند او را نحر بکنند اما او به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) پناه برد و از صاحب خود شکایت کرد.محمد بن حسن صفار روایت را چنین نقل کرده است:حدثنا احمد بن الحسن عن علی بن فضال عن ابیهو احمد بن محمد عن الحسن بن علی بن فضال عن عبدالله بن بکیر عن زرارةعن ابی عبدالله ع قال: ان ناضحا کان لرجل من الناس فلما اسن قال بعض اصحابه لو نحرتموهفجاء البعیر الی رسول الله صفجعل یرغو فارسل رسول الله صفجعل یرغو الی صاحبه فلما جاء قال له النبی صان هذا یزعم انه کان لکم شابا حتی هرم و انه قد نفعکم و انکم اردتم نحره قال فقال صدق فقال رسول الله صلا تنحروه و دعوه قال فترکوه امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شخصی، شتر آبکشی داشت و چون سالخورده شد یکی از خاندانش گفت: کاش آن را نحر می کردید آن شتر نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) آمد و فریاد می کشید، رسول خدا صاحبش را خواست و فرمود: این شتر می پندارد که از جوانی تاکنون به شما خدمت کرده و به شما فایده رسانیده و اکنون که پیر شده می خواهید او را بکشید آن شخص گفت شتر راست گفته. پس پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: او را نکشید و رهایش کنید امام فرمود: آن را رها کردند.
الصفار، محمد بن الحسن بن فروخ (متوفای ۲۹۰)، بصائر الدرجات، ص۳۴۷.
روایتی معتبری را کلینی در این خصوص چنین نقل می کند که آنچنان باران بارید که مردم احساس کردند اگر این باران ادامه داشته باشد، همه غرق می شوند لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به باران اشاره کرد که درون شهر نبارد.علی بن ابراهیم عن ابیه عن ابن ابی عمیر عن هشام بن الحکم عن ابی عبدالله ع قال: لما استسقی رسول الله ص و سقی الناس حتی قالوا انه الغرق وقال رسول الله ص بیده و ردها اللهم حوالینا و لا علیناقال فتفرق السحاب فقالوا یا رسول الله استسقیت لنا فلم نسق ثم استسقیت لنا فسقینا قال انی دعوت و لیس لی فی ذلک نیة ثم دعوت و لی فی ذلک نیة. امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) طلب باران کرد و برای مردم باران آمد تا جایی که گفتند: غرق می شویم و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) با دست مبارک خود اشاره کرد و آنها (باران) را برگرداند، و گفت: خدایا به اطراف ما باران را بفرست و بر ما نفرست، پس ابرها پراکنده شدند به حضرت عرض کردند: ای رسول خدا یک بار دیگر نیز برای ما طلب باران کردی ولی باران بر ما نبارید و دومین بار که طلب باران کردی بر ما بارید؟ (این چگونه بود؟) فرمود: من (در اولین بار که) دعا کردم تصمیم بدان نداشتم، سپس که دعا کردم تصمیم داشتم.
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الاسلامیة)، ج ۲، ص۴۷۴، دار الکتب الاسلامیة - تهران، چاپ:چهارم، ۱۴۰۷ ق.
...
الصفار، محمد بن الحسن بن فروخ وفات:۲۹۰، بصائر الدرجات، ص۲۷۳، تحقیق:تصحیح وتعلیق وتقدیم:الحاج میرزا حسن کوچه باغی سال چاپ:۱۴۰۴ - ۱۳۶۲ شناشر:منشورات الاعلمی – طهران چاپخانه:مطبعة الاحمدی - طهران.
روایت در خصوص شتر پیری می باشد که می خواستند او را نحر بکنند اما او به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) پناه برد و از صاحب خود شکایت کرد.محمد بن حسن صفار روایت را چنین نقل کرده است:حدثنا احمد بن الحسن عن علی بن فضال عن ابیهو احمد بن محمد عن الحسن بن علی بن فضال عن عبدالله بن بکیر عن زرارةعن ابی عبدالله ع قال: ان ناضحا کان لرجل من الناس فلما اسن قال بعض اصحابه لو نحرتموهفجاء البعیر الی رسول الله صفجعل یرغو فارسل رسول الله صفجعل یرغو الی صاحبه فلما جاء قال له النبی صان هذا یزعم انه کان لکم شابا حتی هرم و انه قد نفعکم و انکم اردتم نحره قال فقال صدق فقال رسول الله صلا تنحروه و دعوه قال فترکوه امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شخصی، شتر آبکشی داشت و چون سالخورده شد یکی از خاندانش گفت: کاش آن را نحر می کردید آن شتر نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) آمد و فریاد می کشید، رسول خدا صاحبش را خواست و فرمود: این شتر می پندارد که از جوانی تاکنون به شما خدمت کرده و به شما فایده رسانیده و اکنون که پیر شده می خواهید او را بکشید آن شخص گفت شتر راست گفته. پس پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: او را نکشید و رهایش کنید امام فرمود: آن را رها کردند.
الصفار، محمد بن الحسن بن فروخ (متوفای ۲۹۰)، بصائر الدرجات، ص۳۴۷.
روایتی معتبری را کلینی در این خصوص چنین نقل می کند که آنچنان باران بارید که مردم احساس کردند اگر این باران ادامه داشته باشد، همه غرق می شوند لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به باران اشاره کرد که درون شهر نبارد.علی بن ابراهیم عن ابیه عن ابن ابی عمیر عن هشام بن الحکم عن ابی عبدالله ع قال: لما استسقی رسول الله ص و سقی الناس حتی قالوا انه الغرق وقال رسول الله ص بیده و ردها اللهم حوالینا و لا علیناقال فتفرق السحاب فقالوا یا رسول الله استسقیت لنا فلم نسق ثم استسقیت لنا فسقینا قال انی دعوت و لیس لی فی ذلک نیة ثم دعوت و لی فی ذلک نیة. امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) طلب باران کرد و برای مردم باران آمد تا جایی که گفتند: غرق می شویم و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) با دست مبارک خود اشاره کرد و آنها (باران) را برگرداند، و گفت: خدایا به اطراف ما باران را بفرست و بر ما نفرست، پس ابرها پراکنده شدند به حضرت عرض کردند: ای رسول خدا یک بار دیگر نیز برای ما طلب باران کردی ولی باران بر ما نبارید و دومین بار که طلب باران کردی بر ما بارید؟ (این چگونه بود؟) فرمود: من (در اولین بار که) دعا کردم تصمیم بدان نداشتم، سپس که دعا کردم تصمیم داشتم.
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الاسلامیة)، ج ۲، ص۴۷۴، دار الکتب الاسلامیة - تهران، چاپ:چهارم، ۱۴۰۷ ق.
...
wikifeqh: پیامبر(ص) کارهای خارق العاده پیامبر اسلام، به اذن خداوند برای اثبات نبوّت خویش است. این معجزات، بر دو قسم معنوی و حسی بوده و مهمترین معجزه ایشان، قرآن است که برخلاف معجزات سایر پیامبران، تا ابد باقی است. ردّ الشمس و شقّ القمر از دیگر کارهای خارق العاده حضرت محمد(ص) بود.
معجزه، کار شگفت و خارق العاده ای است که پیامبران الهی بر خلاف قوانین عادی و جاری طبیعت، به منظور اثبات ادعای رسالت خویش انجام می دهند و انسان های عادی از انجام مانندِ آن، ناتوانند. هدف از این کار خارق العاده که با عنایت و اذن خاص الهی صورت می گیرد، اثبات نبوت است. این کار، دارای چند نشانه در مقام شناخت و اثبات است که عبارتند از تحدی و عدم معارضه و مغلوب نشدن.
معجزه های بسیاری به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده شده است. ابن جوزی از منابعی یاد می کند که بالغ بر ۱۰۰۰ معجزه را برای حضرت آورده اند. ابن کثیر در کتاب معجزات النبی، بسیاری از این معجزات را نقل کرده است. در این کتاب، معجزات به دو دسته معجزات معنوی و حسی تقسیم شده است. از قرآن و اخلاق و سیره حضرت، در زمره معجزات معنوی ایشان یاد شده است. معجزات حسی ایشان به معجزات مربوط به حوادث آسمانی و معجزات زمینی تقسیم شده و در معجزات حسی زمینی، معجزات متعلق به جمادات و حیوانات نیز از یکدیگر جدا شده است.
معجزه، کار شگفت و خارق العاده ای است که پیامبران الهی بر خلاف قوانین عادی و جاری طبیعت، به منظور اثبات ادعای رسالت خویش انجام می دهند و انسان های عادی از انجام مانندِ آن، ناتوانند. هدف از این کار خارق العاده که با عنایت و اذن خاص الهی صورت می گیرد، اثبات نبوت است. این کار، دارای چند نشانه در مقام شناخت و اثبات است که عبارتند از تحدی و عدم معارضه و مغلوب نشدن.
معجزه های بسیاری به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده شده است. ابن جوزی از منابعی یاد می کند که بالغ بر ۱۰۰۰ معجزه را برای حضرت آورده اند. ابن کثیر در کتاب معجزات النبی، بسیاری از این معجزات را نقل کرده است. در این کتاب، معجزات به دو دسته معجزات معنوی و حسی تقسیم شده است. از قرآن و اخلاق و سیره حضرت، در زمره معجزات معنوی ایشان یاد شده است. معجزات حسی ایشان به معجزات مربوط به حوادث آسمانی و معجزات زمینی تقسیم شده و در معجزات حسی زمینی، معجزات متعلق به جمادات و حیوانات نیز از یکدیگر جدا شده است.
wikishia: معجزات_پیامبر(ص)