کلمه جو
صفحه اصلی

زبده البیان فى احکام القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] زبده البیان فى احکام القرآن. آیات الأحکام یا زبدة البیان فی أحکام( براهین) القرآن اثر احمد بن محمد اردبیلی، مشهور به مقدس اردبیلی (م 993 ق) است. این کتاب همچون دیگر کتب آیات الاحکام به بیان آیات مربوط به احکام شرعی و شرح و تفسیر آنها می پردازد.
از زمان ائمه معصومین علیهم السلام در کنار کتب فقهی و حدیثی متعارف کتاب هایی به نام «أحکام القرآن» یا «آیات الأحکام» نوشته شده است که اولین کتاب در این زمینه، «أحکام القرآن» ابونصر محمد بن سائب کلبی (م 146 ق) از اصحاب امام صادق علیه السلام می باشد.
پس از وی اصحاب امامیه از او پیروی نموده و به تألیف این گونه کتاب ها پرداخته اند. صاحب الذریعة در ج1/40 می نویسد، ثم إن جمعا من أصحابنا تابعوا الکلبی فی افراد آیات الأحکام و تفسیرها بالتصنیف.
از مشهورترین آنان می توان:
در ادامه این روش نگارش فقهی، تفسیری آیات قرآن کریم، محقق اردبیلی به تألیف کتاب گرانقدر «زبدة البیان» مبادرت نموده است. وی قبل از شروع کتاب طهارت، سوره فاتحه را تیمنا تفسیر نموده است و سپس به بیان آیات فقهی ابواب مختلف از کتاب الطهارة تا دیات پرداخته است.
علاوه بر کتب تفسیری همچون کشاف زمخشری، تفسیر بیضاوی قاضی ابی سعید، مجمع البیان طبرسی وی به کتب فقهی از شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، ابن ادریس، محقق حلی، علامه حلی و غیر آنان استناد نموده است که بیش از همه نظریات شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه در آن ذکر شده است.
از زمان نگارش، به دلیل سبک و روش منحصر به فرد و استفاده از تفاسیر و کتب فقهی معتبر به فقهای بزرگ به این کتاب توجه خاصی نشان داده اند و در موسوعه های فقهی همچون:


کلمات دیگر: